Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@23:42:13 GMT

جزئیات نشست غیر علنی مجلس

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۵۹۴۴

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس به تشریح سه راهکار اساسی برای اصلاح ساختار بودجه پرداخت.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، اسدالله عباسی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در تشریح جلسه غیرعلنی صبح امروز پارلمان اظهار داشت: این جلسه غیرعلنی به منظور بررسی فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه بود که این اصلاحات در بودجه ۹۸ و ۹۹ به صورت میان مدت، دو ساله اعمال خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: ضرورت دارد سازمان برنامه و بودجه، مجلس و سایر نهاد‌های ذیربط در زمینه بودجه نویسی در چنین جلسه‌ای حضور یابند و راهکار‌های لازم را ارائه دهند تا بودجه سال ۹۹ بر اساس اصلاحات اساسی تنظیم و سپس تصویب شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس همچنین تصریح کرد: در شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور نشست‌های متعددی برای اصلاح ساختار بودجه برگزار شده و مصوباتی داشته اند که رئیس سازمان برنامه و بودجه این راهکار‌ها و پیشنهادات را به مجلس ارائه کرد.

عباسی در ادامه بیان کرد: همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و جمعی دیگر از نمایندگان هم در این باره، گزارش‌های خود را ارائه کردند.

وی با اشاره به اینکه بین دولت و مجلس برای اصلاح ساختار بودجه اختلاف نظری وجود نداشت، گفت: بر این اساس اصلاحاتی که قرار است اتفاق بیفتد، در یک فرصت زمانی دو ساله قرار است بودجه سال ۹۹ به ضمیمه سال ۹۸ بر اساس این فرمت تنظیم شود.

عباسی در ادامه با بیان اینکه اگر روند جاری در خصوص بودجه ادامه می‌یافت اداره اقتصادی کشور با اختلال مواجه می‌شد، عنوان کرد: قطع وابستگی بودجه به نفت و تبدیل تهدید تحریم‌ها به فرصت از جمله مواردی بود که مطرح شد و نقشه راه و اصلاح بودجه با افق ۹۸ و ۹۹ کلیدواژه ابلاغی مقام معظم رهبری بود که در شورایعالی هماهنگی اقتصادی که سران سه قوه در آن نقش دارند، مد نظر واقع شد لذا در آینده نزدیک شاهد تغییرات و تحولاتی خواهیم بود.

این عضو هیأت رئیسه مجلس دهم ادامه داد: کاهش تدریجی و قطع وابستگی مستقیم بودجه جاری به نفت، حذف تدریجی کسری بودجه ساختاری، ایجاد ثبات اقتصاد کلان و مهار تورم، رونق اقتصادی، تأمین معیشت عمومی، کاهش نابرابری، ارتقای عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد از جمله مواردی است که در اصلاح ساختار بودجه به آن توجه شده است.

وی در ادامه به تشریح محور‌های در نظر گرفته شده پرداخت و درباره فصل درآمدزایی پایدار بیان داشت: در اصلاح ساختار بودجه به اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، اصلاح نظام مالیاتی و تأمین اجتماعی، مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت در ارتباط با درآمدزایی پایدار توجه شده است.

عباسی درباره محور دوم که پیرامون هزینه کرد امور است اظهار کرد: اصلاح ساختار دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی، اصلاح سیاست‌های حمایتی، اصلاح نظام مالی نفت و گاز در رابطه با هزینه‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین تصریح کرد: محور سوم درباره ارتقای ثبات توسعه و عدالت است که شامل ساماندهی تعهدات دولت و کنترل و نظارت بر درآمد‌های نفتی و منابع و مصارف آن می‌شود.

وی اضافه کرد: محور چهارم نیز به اصلاحات نهاد‌های بودجه ریزی مربوط می‌شود که شامل اصلاح نظام بودجه ریزی و ارتقای سند بودجه و سند مالی حاکمیت است.

عباسی درباره اقدامات دیوان محاسبات کشور درباره اصلاح ساختار بودجه بیان داشت: این دیوان نیز ۱۵ راهکار ارائه کرد که بیشتر آن مربوط به نظام ارزی و اصلاح نظام مالیاتی بود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عزم، اراده و اجماع ملی صورت گرفته در رابطه با اصلاح ساختار بودجه، با همکاری دولت و دستگاه‌ها در شرایط اقتصادی فعلی یک برنامه و بودجه کارا تنظیم، تدوین و تصویب شود که مردم بهره‌مند شوند.

وی همچنین درباره نقشه راه و تصویب آن گفت: مقام معظم رهبری همان زمان که لایحه بودجه در آذرماه ۹۷ به مجلس آمد، ابلاغیه‌ای برای اصلاح ساختار آن توسط شورای عالی اقتصادی کشور ارائه کردند، سپس لایحه بودجه سال ۹۷ به دولت بازگشت و با اصلاحاتی در دی ماه همان سال به مجلس ارائه شد و چارچوب برنامه اصلاح ساختاری بودجه در بهمن ماه انجام شد.

عباسی درباره زمان بندی اصلاح ساختار بودجه ادامه داد: ایجاد اجماع درباره چارچوب کلان اصلاحات میان سران نظام در خردادماه ۹۸ انجام شد و تصویب و آغاز برنامه‌های کوتاه مدت متناسب با زمان بندی ارائه شده با نقشه راه در تیر ماه سال ۹۸ و تهیه برنامه عملیاتی برنامه‌های میان مدت در شهریور ۹۸ انجام می‌شود و آغاز اجرای برنامه‌های میان مدت فروردین ۹۹ انجام می‌شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: در این اصلاحیه درباره فرار مالیاتی و راهکار‌های آن و همچنین چابک سازی بودجه بحث و بررسی شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تابناک مجلس جلسه غیر علنی عادل آذر واقعه مسجد گوهرشاد لیگ ملت های والیبال پاتوسی محاکمه نجفی محمد علی نجفی میترا استاد خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۵۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم

به گزارش تابناک اقتصادی؛ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه دوم فروردین ماه در نشست بررسی مسائل ارزی که با حضور رئیس بانک مرزی و وزیراقتصاد و امور دارایی برگزار شد اظهار داشت: مشکلات مربوط به ارز برای مردم و اقتصاد کشور غیر قابل تحمل شده است. وی تأکید کرد: دولت و مجلس باید در موضوعات مرتبط با ارز با هم اتفاق نظر داشته باشند تا مردم از این وضعیت بیش از پیش آسیب نبینند.

فردای آن روز، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده اردبیل در خصوص مسائل ارزی و عملکرد بانک مرکزیی تاکید کرد: پیرو مسائل مربوط به ارز در روز یکشنبه با دوستان‌مان در دولت، بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون‌های اقتصاد، صنعت، جهش تولید و بودجه جلسه گذاشتیم و ادامه بحث‌مان به چهارشنبه موکول شد و حتماً گزارش جمع بندی مربوط به ارز را هفته بعد در صحن مجلس ارائه می‌دهیم.

بنابراین؛ روز گذشته دومین جلسه نشست مشترک مجلس با تیم اقتصادی دولت برگزار شد. جلسه‌ای که با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

درباره جزئیات این نشست و صحبت های رئیس مجلس، ایسنا نوشته است: در این نشست، قالیباف با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد. دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد؛ بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم. در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم، مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفتگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکار‌ها به جمع‌بندی برسیم، بیان کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است؛ بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت؛ دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد که اگر ترکیب آن‌ها را با هم رعایت کنیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد. همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

همه اختیار‌ها را به رئیس بانک مرکزی دادیم، اما ...

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه هفته آینده برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

دیگر خبرها

  • رمزگشایی از علنی شدن اختلاف دولت و مجلس /آصفری: حذف قالیباف؟ بعید است /حاجی دلیگانی: تا روز آخر بر مجلس نظارت خواهیم کرد
  • فرمول تعیین دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری
  • همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند