Web Analytics Made Easy - Statcounter

 رضا وفایی یگانه گفت: نیروی کار مهم‌ترین عامل رشد اقتصادی است و تغییرات تکنولوژی به دنبال استفاده بهینه‌تر از این عامل مهم تولیدی است در طول زمان بشر بسیاری از کارها را به ماشین سپرده و فرصت بیشتری به انسان جهت نوآوری و خلاقیت داده است.

اخبار اقتصادی- وی اضافه کرد: بر این اساس، سطح بهره وری نیروی کار (کارایی و اثربخشی) در دنیا به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی کشور نیز به طور ویژه مورد تاکید قرار گرفته است. از جمله بر تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و ساماندهی نظام ملی نوآوری و محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید و توانمندسازی نیروی کار تاکید شده است.

مسئول امور کمیسیون‌های اتاق تعاون ایران ادامه داد: در چند دهه گذشته در کشورمان نیز سرمایه گذاری زیادی جهت توانمند سازی نیروی کار کشور با اهدافی از جمله ارتقای بهره وری سرمایه‌های انسانی صورت گرفته است اما آمارها حاکی از این موضوع است که بازار کار به قدر کفایت از این سرمایه عظیم بهره نبرده است.

وفایی یگانه افزود: بر اساس آخرین گزارش طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، در فصل بهار سال ۱۳۹۸ نرخ مشارکت اقتصادی نیروی کار کشور (نسبت جمعیت فعال ده ساله و بیشتر به کل جمعیت ۱۰ سال به بالا) معادل ۴۰.۶ درصد بوده است. این نرخ برای مردان ۶۵ درصد و برای بانوان ۱۶.۱ بوده است.

به گفته این مقام مسئول، نرخ مشارکت اقتصادی نیروی کار اولین شاخص هشدار دهنده در بازار کار کشور است که بیانگر عدم انگیزه سرمایه‌های انسانی جهت ورود به بازار کار است. در بسیاری از موارد پایین بودن این شاخص منجر به پایین نشان دادن نرخ بیکاری شده است؛ به عبارتی کاهش نرخ بیکاری صرفاً به خاطر عدم تقاضای نیروی کار به بازار کار است نه به واسطه شاغل شدن افراد.

وی اضافه کرد: شاخص هشدار دهنده بعدی، سهم فارغ التحصیل آموزش عالی از جمعیت بیکاران است. بر اساس گزارش مرکز آمار معادل ۴۰.۳ درصد (۱.۱۹۰ میلیون نفر) از بیکاران کشور دارای تحصیلات عالی هستند و نظام آموزشی کشور سرمایه گذاری زیادی جهت توانمند سازی آنها داشته است اما بازار کار از آنها بهره مندی کافی نبرده است؛ نکته قابل تأمل تر اینکه در بین ۹۳۲ هزار نفر بانوان بیکار معادل ۶۵ درصد دارای تحصیلات عالی هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه از نظر اقتصادی نرخ بیکاری در کنار شاخص سهم اشتغال ناقص (نسبتی از افراد شاغل که کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند و خواهان کار بیشتری هستند) تصویر بهتری از وضعیت بیکاری در بازار کار را نشان می‌دهد، گفت: در فصل بهار سال ۱۳۹۸ سهم اشتغال ناقص ۱۰ درصد بوده است که به عبارتی حدود ۱۹.۷ درصد از کل جمعیت فعال کشور یا بیکار بودند یا اینکه به رغم اشتغال در بازار کار، اما خواهان کار بیشتری هستند؛ همچنین بر اساس آمار تعداد افراد شاغل با ۴۴ ساعت کار در هفته (اشتغال متعارف) معادل ۱۵.۸۳۵ میلیون نفر بوده است که چنانچه این افراد را صرفاً شاغل واقعی محسوب کنیم معادل ۴۲ درصد افراد فعال جامعه، یا بیکار هستند و یا اینکه اشتغال ناقص داشتند. این موضوع نیز نشان می‌دهد که به طور بهره ور از نیروی کار جامعه استفاده نشده است.

وفایی یگانه اضافه کرد: بر اساس آمار سازمان ملی بهره وری آسیا در سال ۲۰۱۶ سطح بهره وری نیروی کار کشور ژاپن ۳.۷۶ برابر، کشور کره ۲.۴۵ برابر، استرالیا ۵.۲ برابر، هنگ گنگ ۴.۲۳ برابر، کویت ۳ برابر، عمان ۱.۵۵ برابر و کشور ترکیه ۱.۵ برابر کشورمان بوده است در حالی که شاخص‌های سرمایه‌های انسانی کشور از بسیاری از کشورهای مذکور بالاتر است.

وی گفت: از این رو می‌طلبد سیاستگذاران بازار کار جهت عملیاتی شدن اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نسبت به شاخص‌های بازار کار و نحوه استفاده کارا و اثربخش از سرمایه‌های انسانی حساسیت بیشتری داشته باشند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: اشتغال بیکار جمعیت فعال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۴۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی نظرزاده در دیدار با حجت الاسلام ذوالنوری نماینده قم در خانه ملت به تشریح وضعیت آب و فاضلاب در شهر قم پرداخت و فقدان شبکه فاضلاب در برخی نقاط شهر را یکی از معضلات اصلی شهر قم دانست و با بیان اینکه در این زمینه عقب‌افتادگی حدود ۱۰ ساله نسبت به متوسط کشور داریم، اظهار داشت: در حال حاضر ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است در حالی که متوسط کشور در این زمینه ۵۴ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به انجام مطالعات طرح فاضلاب شهر قم، بر ضرورت تحقق اعتبارات فاضلاب مصوب سفر اول رئیس‌جمهور تأکید و خاطرنشان کرد: برای رفع معضل فاضلاب در شهر حدود هزار کیلومتر شبکه و دو باب تصفیه‌خانه فاضلاب نیاز داریم تا بتوانیم وضعیت فعلی را سروسامان دهیم.

نظرزاده با اشاره به پروژه اجرای ۲۱ کیلومتر خط انتقال فاضلاب پردیسان و بخش شرقی قم و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان اظهار داشت: ۶ کیلومتر از این خط انتقال توسط شرکت آب و فاضلاب در حال اجراست و مابقی نیز توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم یادآور شد: با اجرای این خط انتقال و تصفیه‌خانه امکان بهره‌مندی از خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب برای بیش از ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان به ویژه در مناطق با تراکم ساختمانی زیاد فراهم خواهد شد.

وی در ادامه انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش بخشی از مشکلات فاضلاب عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذار با اجرای ۴۰ کیلومتر خط انتقال و احداث یک باب تصفیه‌خانه، بخشی از فاضلاب پردیسان را تصفیه و برای مصارف صنعت و فضای سبز محور سلفچگان و نیزار منتقل خواهد کرد.

کد خبر 6090925

دیگر خبرها

  • تعطیلی دو روزه، بهره‌وری نیروی کار را افزایش می‌دهد/ثبت ۲۸ هزار فرصت شغلی در سامانه ملی
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • ۸۳ درصد اشتغال صنعتی در نیشابور مربوط به ۱۰ واحد بزرگ است
  • یک‌هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار در شهرک‌های صنعتی قم فعال هستند
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • رشد ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • تداوم پیشتازی همراه اول در جذب مشترکان
  • بیش از ۷۰ درصد جمعیت کردستان از خدمات وزارت کار بهره‌مند هستند
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟