Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم‌مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالیانه ۱۰۰ هزار نفر در کشور به دلیل فشارخون بالا جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایسنا، کاظم فرهمند در همایش تجلیل از دست‌اندرکاران بسیج ملی کنترل فشارخون کاشمر، عنوان کرد: متأسفانه فشار خون سلامت کشورهای در حال توسعه و پیشرفته را به خطر انداخته به طوری که سالیانه ۱۰۰ هزار نفر در کشور به دلیل فشارخون بالا جان خود را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرهمند افزود: افزایش ابتلاء به بیماری فشارخون منجر به ازدحام جمعیت در بخش‌های همو دیالیز و دیالیز شده است و برای بیمارانی که نارسایی کلیوی ناشی از فشار خون دارند، در شهرهای کوچک که فاقد بیمارستان هستند بخش‌های دیالیز راه‌اندازی ‎کرده‌ایم.

وی بیان کرد: برابر آمار اعلام شده حدود ۱۸ میلیون نفر در کشور با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند که حدود نیمی از این افراد از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و عده‌ای از کسانی که اطلاع دارند، درمان می‌شوند.

قائم‌مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین از شناسایی ۶۶ هزار بیمار جدید مبتلا به فشارخون در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قالب طرح ملی کنترل فشارخون در این استان خبر داد و بیان کرد: با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بیماران را با خطراتی که آن‌ها را در آینده تهدید می‌کند آگاه کردیم، که با این آگاهی می‌توانند جان خود را نجات دهند.

محمدجواد یزدانی گفت: مبنا و اساس طرح این بود که به جای درمان به پیشگیری و مراقبت‌های قبل از بیماری توجه شود، اگر سرمایه‌ها، منابع و امکانات دولتی و مردمی به سمت پیشگیری بسیج شوند خواهیم توانست از اتلاف زیاد منابع که در حوزه درمان اتفاق می‌افتد، جلوگیری کنیم.

وی یکی از دغدغه‌های بزرگ حوزه سلامت را بیماری‌های غیر واگیر ذکر کرد و افزود: بسیاری از تخت‌های بیمارستانی، بخش‌های ای‌سی‌یو، دیالیز و سکته‌های مغزی مملو از بیمارانی است که می‌توانست از بیماری آن‌ها پیشگیری شود و این بیماری‌ها کمتر اتفاق بیفتد.

یزدانی عنوان کرد: هرچند میزان حوادث هیچ‎گاه در هیچ کشوری به صفر نمی‌رسد اما می‌توان آن‌ها را با مراقبت و پیشگیری مدیریت کرد، کاهش داد و به حداقل رساند.

وی افزود: برای کاهش این بیماری‌ها ابتدا باید طرح پرونده الکترونیک سلامت را اجرا می‌کردیم که در دولت تدبیر و امید این امر محقق شد و امروز به همه افراد شهر کاشمر از طریق پرونده سلامت دسترسی داریم و می‌توان وضعیت آن‌ها را بررسی نمود و اظهار نظر کرد. با اجرای طرح ملی کنترل فشار خون در شهرستان کاشمر بالغ بر ۹۰ درصد مردم مشارکت کردند که این حرکت مهمی در عرصه سلامت است.

یزدانی در ادامه به مزایای اجرای طرح ملی کنترل فشار خون اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح سعی شد خود مردم در ارتقا سلامت جامعه مداخله کنند که خوشبختانه این اتفاق افتاد. در اجرای این طرح ۲۵۰۰ نفر بیمار فشارخونی جدید در کاشمر شناسایی شدند که از بیماری خود اطلاعی نداشتند.

یزدانی افزود: باید با گذاشتن مراقب مرد در مراکز جامع سلامت این قشر از جامعه را نسبت به سیستم سلامتی خود بیشتر آگاه کنیم، اگر مشارکت بین بخشی و همکاری مردم بیشتر باشد بسیاری از چالش‌های حوزه سلامت را می‌توانیم رفع کنیم.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه خراسان رضوی فشار خون بالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۷۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴

به گزارش خبرآنلاین، دکتر مصطفی معین، رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران، طی پیامی فرا رسیدن بیست و هفتمین سال‌روز جهانی آسم (سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۸) را فرصتی مناسب جهت جلب توجه مسئولان و آگاهی بیشتر جامعه به اهمیت بیماری آسم به عنوان شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی و نوجوانی و جوانی و شایع‌ترین بیماری‌ تنفسی بزرگسالان، و به‌منظور مشارکت همگان در کمک به رفع کاستی‌های دارو و درمان و چالش های پیشگیری، کنترل و مراقبت از بیماران دانست. به این مناسبت یک همایش علمی و مباحث تخصصی در این زمینه در تهران (بیمارستان میلاد) و توسط شاخه‌های انجمن آسم وآلرژی ایران در چندین استان دیگر برگزار می‌شود.

در ادامه پیام دکتر معین آمده است که: هم اکنون بیش از ۳۵۰ میلیون تن از جامعه بشری از علائم تنفسی آسم رنج می‌برند و طبق مطالعات اخیر (۸-۱۳۹۷) انجام‌گرفته در مرکز تحقیقات ایمونولوژی و آسم و آلرژی، حدود ۱۰/۹ درصد از کودکان و بیش از ۸/۹ درصد از بزرگسالان در ایران دچار این بیماری هستند.

نتایج پژوهش‌های علمی بین‌المللی نشان می‌دهد که علیرغم پیشرفت‌هایی که در تشخیص و درمان دارویی آسم حاصل شده و میزان مرگ و میر به علت این بیماری کاهش یافته ولی هنوز هم مشکلات تنفسی بیماران در حدود ۵۰ درصد از موارد به خوبی کنترل نشده که علت آن عدم مهارت بیماران در مصرف اسپری‌ها و یا عدم همکاری آن‌ها در مصرف اسپری استروئیدی تجویزشده توسط پزشکان معالج در ۳۰ تا ۷۰ درصد موارد بوده است. عدم کنترل مطلوب آسم موجب می‌شود که کیفیت زندگی این بیماران و خانواده‌های ایشان از نظر روانی و اجتماعی کاهش یابد و هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم و سنگین دارو و درمان که به طور میانگین سالانه بالغ بر حدود ۳۰ میلیون تومان (۵۰۰ دلار) برای هر بیمار است، به آن‌ها تحمیل گردد. هم‌چنین افراد مبتلا به آسم با افت تحصیلی و غیبت از کلاس درس و یا کار و اشتغال، اختلال در خواب و استراحت، محدودیت در انجام ورزش و فعالیت‌های روزمره روبه‌رو می‌شوند. عدم کنترل مطلوب بیماری آسم کاستی‌های و علت‌های مختلفی دارد که رفع آن‌ها منوط به اهتمام پزشکان معالج، همکاری بیماران و خانواده‌های آنان و برنامه‌ریزی مناسب مسئولان نظام سلامت قرار دارد. بنابراین رفع این کاستی‌ها نیز در سه محور به شرح زیر ارائه می‌شود:

الف) رفع علل و کاستی‌های مربوط به تشخیص، درمان و پیشگیری توسط پزشکان

۱. عدم تشخیص دقیق و به هنگام آسم با وقت‌گذاری کافی برای بیماران

۲. درمان ناقص (مقدار دارو و طول مدت مصرف) با اسپری‌های کورتیکواستروئیدی

۳. عدم ارتباط منظم با بیماران و ارزیابی پیشرفت بهبودی با انجام معاینه و آزمون‌های تنفسی و یا آزمون‌های حساسیت (آلرژی)

۴. عدم ارائه آموزش و آگاهی به بیماران نسبت به مزمن بودن بیماری و جلب اعتماد و مشارکت آنان در چگونگی مصرف درست داروها در بلندمدت و سالم‌سازی محیط زندگی

۵. عدم تشخیص و درمان بیماری‌های همزمان؛ مانند چاقی و اضافه وزن، آلرژی بینی و سینوزیت، اکزمای پوست یا رفلاکس معده

۶. عدم توجه به شرایط خانوادگی، مسایل روانی- اجتماعی و وضعیت اقتصادی بیماران، و تاثیرپذیری آنها از خرافه‌ها و شایعات و شبه‌علم در اینترنت

ب) رفع علل و کاستی‌های مربوط به بیماران (و خانواده‌ها) در زمینه نیاز به افزایش آگاهی، یادگیری و رعایت توصیه‌های پزشک معالج و کسب مهارت‌های خودمراقبتی

۱. عدم همکاری بیماران (و خانواده‌ها) در مراجعه منظم به پزشک و مصرف طولانی‌مدت داروها

۲. عدم مصرف دقیق داروهای استنشاقی و استفاده از ابزار کمک دارویی (آسان‌نفس، دم‌یار...) به شکل درست

۳. نگرانی و یا وحشت از مصرف اسپری‌های تنفسی به‌ویژه کورتیکواستروئیدهای استنشاقی، تاثیرپذیری از شایعات و شبه‌علم در فضای مجاری

۴. عدم همکاری در پیگیری توصیه‌های پزشک معالج برای بهداشتی کردن محیط زندگی و پرهیز از مواد آلرژی‌زا و یا تحریک‌کننده مانند دود سیگار و اسپند

۵. عدم گزارش دقیق سوابق پزشکی و ابتلا به بیماری‌های دیگری غیر از آسم به پزشک معالج

۶. مشکلات اقتصادی و عدم تمکن مالی بیماران برای تهیه اسپری‌های دارویی، مراجعه به اورژانس و بستری شدن در بیمارستان

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903231

دیگر خبرها

  • «آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴
  • سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • مزایا و معایب استفاده از لوله مانیسمان و لوله اسپیرال به عنوان لوله گازی چیست ؟
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • تولید بیماری‌های احتمالی برای نسل آینده؛ حاصل بی‌توجهی به مامایی
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • علائم فشار خون بالا