Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@12:22:09 GMT

نقض فاحش در برجام صورت نگرفته است

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۱۵۳۳

نقض فاحش در برجام صورت نگرفته است

خبرگزاری آریا- موگرینی: براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، عدم پایبندی چشمگیری به چشم نمی خورد.
به گزارش آریا؛  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی خبری در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل مدعی شد: کشورهای عضو بر لزوم تسریع و عملیاتی تر شدن اینستکس تاکید دارند و ممکن است چند کشور غیر اروپایی نیز به این ساز و کار ملحق شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فدریکا موگرینی گفت ما تمام روز را به دیدار با وزرا گذرانده ایم. اول اینکه ما گفتگوهای خوبی درباره نحوه ادامه تلاش ها برای حفظ کامل توافق هسته ای با ایران داشتیم. ما این اجماع را در میان کشورهای عضو داشتیم که لازم است از یک سو, ابزار اینستکس سریعتر و عملیاتی تر برای تجارت مشروع با ایران برقرار شود. شماری از کشورهای عضو تمایل خود را برای گرفتن سهام در این ابزار مطرح کرده اند. همچنین احتمال دارد کشورهای غیر عضو (اتحادیه اروپا) نیز به این ساز و کار ملحق شوند.
وی افزود همچنین درباره ادامه همکاری با ایران برای پایبندی کامل به این توافق صحبت شد و ما به همکاری با آنها در چارچوب برجام در هر دو مسیر ادامه خواهیم داد. من به تازگی از منطقه آمده ام و به نظر می رسد همه از لزوم اجرای کامل برجام اطلاع و تاکید دارند.
نقض فاحش در توافق برجام صورت نگرفته است
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت  گام های برداشته شده از سوی ایران, از نظر فنی بازگشت پذیر به شمار می آیند, نقض فاحش در توافق برجام صورت نگرفته است.
موگرینی درباره سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا اینستکس در برگیرنده فروش نفت ایران و نیز اینکه آیا تصمیم سیاسی برای ورود کشورهای ثالث به اینستکس گرفته شده است یا نه گفت" همواره اینستکس برای ورود کشورهای ثالث باز بود؛ کشورهای بنیان گذار این ساز و کار همواره گفته اند که اولین تراکنش ها در میان کشورهای عضو پردازش می شود و بعد از آن می توان آن را برای ورود کشورهای ثالث نیز باز کرد. همواره نیز نیت بر این بود که کشورهای ثالث نیز بتوانند وارد این ساز و کار شوند و پاسخ به این سوال قطعا مثبت است و اینستکس برای ورود کشورهای ثالث باز است.
وی گفت هم اکنون نیز ابراز علاقمندی برخی از این کشورها را برای مشارکت شاهد بوده ایم. درباره اینکه این مساله در برگیرنده نفت نیز می تواند باشد یا نه, مساله ای است که در حال حاضر در میان سهامداران این ساز و کار جریان دارد ولی در حال حاضر نمی توانم بگویم که کشورهای عضو یا سهامداران این ساز و کار علاقه ای به وارد کردن نفت دارند یا نه یا نیتی برای این کار دارند را نه؛ در حال حاضر نیز گفتگوهایی جریان دارد. در حال حاضر اولین تراکنش در حال پردازش است و بی شک این کار زمان می برد. در خصوص عملکرد اینستکس نیز باید احتیاط بسیاری به خرج داد ولی در حال حاضر اولین تراکنش صورت گرفته و پردازش شده است.
موگرینی درباره اقدام  بیشتر از سوی ایران و برگزاری کمیسیون فوری برجام گفت ممکن است این نشست صورت بگیرد. این نشست به زودی برگزار می شود ولی هماهنگی ها برای برگزاری آن نه فقط بین سه کشور اروپایی بلکه دو کشور دیگر (روسیه و چین) نیز باید صورت بگیرد.
وی در ادامه گفت در خصوص مساله بحث انگیز بند سی و ششم توافق برای حل اختلاف, باید بگویم این ساز و کاری است که در درون توافق پیش بینی شده است که در صورت عدم پایبندی جدی یکی از طرفین اجرایی می شود ولی تا کنون هیچ کدام از طرفین توافق علامتی جدی برای اجرایی کردن این بند از خود صادر نکرده است. این بدان معناست که در حال حاضر و بر اساس اطلاعات جاری که در اختیار داریم, بخصوص از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی, عدم پایبندی چشمگیری به چشم نمی خورد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین افزود ما خواهان پایبندی کامل ایران به همان شکلی هستیم که در سالهای اخیر شاهدش بودیم. از نظر فنی ولی این را می دانیم که همه گام های برداشته شده, با وجود اینکه برای ما تاسف آور است, قابل بازگشت هستند و ما از ایران می خواهیم این گام ها را بازگرداند.
وی با اشاره به پایبندی ایران به برجام در طول سال های گذشته افزود ما متوجه شده ایم که به لحاظ فنی تمام اقداماتی که ایران انجام داده قابل بازگشت هستند. ما از ایران دعوت می کنیم این گام ها را به عقب برگرداند و به طور کامل به توافق پایبند بماند.
موگرینی همچنین مدعی شد من در گفتگوهای متعددی که با طرف های مختلف - از جمله منطقه خاورمیانه - طی روزهای گذشته داشته ام مشاهده کردم همه از جمله منتقدان توافق هسته ای، امروز از ایران می خواهند که به توافق احترام بگذارد، هرچند که آنها از این توافق همچنان انتقاد می کنند و آن را بی تأثیر می دانند. واقعیت این است که این توافق اجازه نداده ایران سلاح هسته ای بسازد. بنابراین، این توافقی مؤثر بوده است و من فکر می کنم همه امروز فهمیده اند که هیچ گزینه بدیلی برای این توافق وجود ندارد و در نتیجه مهم است که این توافق پابرجا بماند. من همچنین می توانم بگویم که اجرای کامل توافقی که ما اروپائیان و به طور کلی جامعه بین المللی به طور قطع به آن پایبند بوده است در حفظ هر چه بیشتر آرامش در منطقه و اجتناب از تنش در منطقه ای که برای امنیت ما حیاتی است، بسیار اهمیت دارد.
برجام همچنان پا برجاست
در ادامه نشست خبری مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، یکی دیگر از خبرنگاران پرسید. آیا فکر می کنید ما در لحظات پایانی توافق هسته ای ایران قرار داریم، زیرا اوضاع هر روز هشدارآمیز تر می شود؟
موگرینی در پاسخ گفت: توافق هسته ای ایران در وضعیت سلامت قرار ندارد ولی همچنان زنده است! شاید مناسب نباشد در این لحظه در مورد این مسئله گمانه زنی کنیم. اجازه دهید تأکید کنم که ما در مرحله پیچیده ای قرار داریم و اوضاع از هر زمانی مشکل تر شده است. از زمانی که این توافق چهار سال پیش امضا شد، ما اکنون در برهه دشواری از تاریخ این توافق قرار گرفته ایم. اما این توافق همچنان پابرجاست. برجام ابزاری است که ما برای حل مسئله هسته ای ایران از آن استفاده می کنیم. اینکه آیا ما در لحظات آخر برجام قرار داریم یا خیر، من امیدوارم که اینگونه نباشد زیرا دلایل منطقی برای حفظ آن وجود دارد. این دلایل را همه طرف های توافق قبول دارند، حتی کسانی که آن را قبول ندارند یا دیگر در آن مشارکت ندارند.
 


 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نقض فاحش برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۱۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!​

تین نیوز

کارگر مشغول در یک کارواش که در تلاش بود خودرو مشتری را در جای درست تمیز کند با از دست دادن کنترل خودرو حین حرکت دچار حادثه شد و خودرو صدمه دید.

 

حجم ویدیو: 772.51K | مدت زمان ویدیو: 00:00:08 دانلود ویدیو آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • فیلم | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!​
  • مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • توافق با فلومیننزه: ستاره چلسی در راه برزیل
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم