Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام، آمریکا نتوانست کشورهای دیگر طرف برجام را به خروج از این توافق ترغیب کند. گذشته از همه پیامدهای منفی این نقض عهد برای ایران، عدم همراهی اغلب کشورهای دنیا با اقدام غیرقانونی آمریکا، نکته‌ای قابل تامل است. کافی است ورق پاره‌های صدور قطعنامه‌ها علیه ایران در دولت بهار را مرور کنیم، تا ببینیم همراهی حداکثری کشورهای دنیا با جریانی که تماما علیه ایران بود، کشور را به انزوا کشاند و باری اضافی را به دوش مردم تحمیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفته پیش پرونده ایران با موضوع کاهش تعهدات برجامی توسط آمریکا در شورای حکام مطرح شد و به قول محمدجواد ظریف «بزرگترین قدرت جهان نتوانست یک بیانیه یک خطی از شورای حکام بگیرد.» چنین به نظر می‌رسد که آمریکا بیش از پیش در اتخاذ سیاست‌های ضدایرانی‌اش منزوی شده است.

«نصرت‌الله تاجیک»، سفیر پیشین ایران در اردن، در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا، به بررسی دلایل انزوای آمریکا در خروج از برجام پرداخت و گفت: ما در بخش عملیاتی و بهره‌برداری اقتصادی از برجام دچار عدم‌النفع شده‌ایم. قسمتی از دلایل این عدم‌النفع شدن به خود ایران برمی‌گردد. به عنوان مثال بحث‌های کارشناسی مدیریتی دیپلماتیک، همراه نبودن سیستم آی.تی بانکی کشور با تحولات فناوری دنیا، مسائل مالی بین‌المللی و... اما در قسمت راهبردی ما سود فراوانی از برجام برده‌ایم.

سفیر پیشین ایران در اردن با بیان اینکه برجام یک الگوی رفتاری دنیاپسند بود، اظهار کرد: ما به دنیا نشان دادیم، برای اینکه به راه کره‌شمالی نرویم، حاضریم تعامل کنیم و خواست‌های خودمان را در هنجارهای بین‌المللی متحقق سازیم. این مسئله الگوی خوبی بود که توانست پروژه ایران‌هراسی را کنار بزند و ایران را از ایزوله یا منزوی شدن نجات دهد.

وی افزود: بنابراین بخش راهبردی برجام و تاثیراتش که توانست ایران را مجددا به صحنه بین‌المللی بیاورد به اضافه سلسله تحولاتی که از سال 2011 به بعد در خاورمیانه اتفاق افتاد و نقش ما در عراق و سوریه، باعث شد که دنیا یک تصویر جدیدی از ایران داشته باشد.

تاجیک با تاکید بر نقش برجام در توقف پروژه ایران‌هراسی آمریکا، بیان کرد: اگر امروز ترامپ نمی‌تواند پروژه ایران‌هراسی دو را کلید بزند به این دلیل است که زیرساختی به عنوان سازه برجام فراهم کرده‌ایم و این باعث شده است که ترامپ در اقداماتش نتواند به یارگیری و اجماع بین‌المللی علیه ایران بپردازد. این موقعیت، موضع خوبی است که ما همچنان باید حفظش کنیم. پیگیری بخش‌های عملیاتی چون اینستکس، مباحث مالی، فروش نفت و برگشت پول لازم است ولی نباید اقدامی کنیم که آن بخش راهبردی را خراب بکند یا اقدامی بکنیم که برای ترامپ امکان یارگیری و اجماع بین‌المللی علیه ما به وجود بیاید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص انتقادات از عملکرد وزارت خارجه کشور، گفت: انتقاد برای هر بخشی موتور تحول و تحرک و تغییر ناموس خلقت است. ما باید از انتقاد دیگران و تغییر خودمان هیچ ابایی نداشته باشیم ولی آن قسمت از انتقادات تخریب‌گونه، حاصل همان پروژه ایران‌هراسی دو است. یعنی بخشی از هزینه‌های ترامپ و یاران منطقه‌ایش از جمله عربستان، صرف تولید مخالف و تخریب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این حق گروه‌های مخالف، اقلیت یا گروه‌های خارج از دولت است که انتقادات سازنده خود را مطرح کنند، بیان کرد: این انتقادات باعث رشد و توسعه کشور و دولت خواهد شد. قسمتی از انتقادات که به تخریب می‌رسد کمتر منشا داخلی دارد، منشا آن بیشتر ایران‌هراسی است و بودجه‌ای که آمریکایی‌ها برای ایجاد یک بستر اختلاف‌گونه در داخل خرج می‌کنند.

تاجیک انسجام ملی را به دستِ دیپلماسی کشور تشبیه کرد و افزود: انسجام داخلی، در کاربرد دیپلماتیک اهرم‌های قدرت، حرف اول را می‌زند. اینکه در داخل تمایل به تخریب دیده می‌شود، غم اینها خوردن دارد. توصیه‌ام به دولت و وزارت خارجه این است که صبور باشد و از تخریب‌ها هم استفاده کنند.

وی افزود: اتفاقا اگر حرکت کسی اصالت داشته باشد، تغییر را به عنوان یک اصل پذیرفته باشد و حق نقد مخالف را به رسمیت شناخته باشد، انتقادات حالا چه در گاندو باشد یا هرچیز، مهم نیست. مهم این است که به عقیده من پتانسیل انتقادی در درون تخلیه شود. اگر دولت و وزارت خارجه راهبردی فکر کنند در آن صورت اگر کسی دلش به گاندو خوش باشد، مهم نخواهد بود. راه درست انتقاد سازنده است. ما در انتقادات خود اصلی که به انسجام داخلی می‌انجامد را رعایت می‌کنیم.

سفیر پیشین ایران در اردن در تشریح شکل‌گیری گفتمان ضدآمریکایی و انزوای این کشور در عرصه بین‌المللی اظهار داشت: گفتمان ضدآمریکایی در محافل همیشه وجود داشته است؛ چه در خود آمریکا، چه در اروپا و چه کشورهای دیگر ولی این گفتمان در حال بیرون آمدن از مباحث آکادمیک و ورود به بخش‌های اجرایی کشورها است.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا در برخی از زمینه‌ها منزوی نمی‌شود، گفت: انزوا باید تعریف شود. آمریکا در تکنولوژی، تسلیحات، نفت و ... منزوی نخواهد شد. با این حال آمریکا در انزوای خروج از برجام باقی مانده است. آمریکا نتوانست حتی نزدیک‌ترین کشورهای هم‌پیمانش را از برجام بیرون بیاورد که این برای ما ارزشمند است.

تاجیک در پایان گفت: نمی‌توانیم انکار کنیم آمریکا کشوری بزرگ، ثروتمند و پیشرفته است بنابراین ما نیازی نداریم ثابت کنیم آمریکا دارد منزوی می‌شود. مهم برای ما این است که آمریکا در انزوای از خروج برجام همچنان باقی بماند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران سوریه کارشناسی کره شمالی وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۲۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس گفت: تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضروری است و به همین دلیل باید با هم جلسات کاری مشترک داشته باشیم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فداحسین مالکی؛ عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی به قدمت فرهنگ و تمدن کشورمان اشاره کرد و گفت: فرهنگ و تمدن ایران به بلندای تاریخ است و به همین دلیل همواره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مورد توجه کشور‌های عضو اکو و دیگر کشور‌ها در اروپا و آمریکای لاتین قرار می‌گیرد.

وی افزود: با وجود اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هنوز به چهل سالگی خود نرسیده، اما این رویداد ارزشمند مورد توجه دنیا گرفته و لازم است با توجه به اهمیتش نگرش جدیدی نسبت به برگزاری آن داشته باشیم. در حال حاضر شرایط حاکم بر منطقه خاورمیانه و جهان با شرایطی که در گذشته برقرار بود، متفاوت است.

مالکی چتر معادلات سیاسی را بر فعالیت حوزه‌های فرهنگی گسترده دانست و ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی کشور ما بی‌تأثیر از معادلات سیاسی فعلی دنیا نیست. لازم است مسئولان فرهنگی کشورمان با در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی جهانی و یارگیری کشور‌ها به شناسایی نخبگان فرهنگی دیگر کشور‌ها در تعاملات دیپلماسی فرهنگی مبادرت داشته باشند.

این عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به استقبال اهل فرهنگ، ادب و جامعه نخبگانی دیگر کشور‌ها به فرهنگ و ادبیات ایران اشاره کرد و گفت: من سابق بر این سفیر ایران در برخی از کشور‌ها بودم، دقیقاً می‌دانم میزان علاقه‌مندی مردم و نخبگان دیگر کشور‌ها با فرهنگ و آثار مکتوب ایرانی قابل توجه است. این علاقه‌مندی در حوزه کتاب‌های تاریخی و ادبی که جایگاهی در وحدت میان کشور‌ها دارد، بیشتر است.

مالکی ادامه داد: برخی از کتاب‌های مرتبط با شخصیت شهید بهشتی، شهید مطهری و مرحوم دکتر شریعتی در بسیاری از کشور‌ها همواره مورد توجه بوده است. شعرا و عرفای نامدار ایرانی، چون حافظ، سعدی و فردوسی تا دیگر بزرگان فرهنگ و ادب کشور توجه به فرهنگ ایران را در دنیا افزایش داده‌اند. معتقدم دیپلماسی فرهنگی می‌تواند توازن‌بخش دیپلماسی سیاسی و اقتصادی باشد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونق بخش دیپلماسی فرهنگی ایران است

وی دیپلماسی فرهنگی را بسترساز روابط چند وجهی میان کشور‌ها خواند و گفت: نمایشگاه کتاب و به طور کلی صنعت نشر می‌تواند دیپلماسی فرهنگی را توسعه دهد. با عرضه کتب ایرانی و تبادل آن میان دوستداران کتاب در دیگر کشور‌ها می‌توان ارتباطات را رونق داد. ممکن است از منظر سیاسی با برخی از کشور‌ها روابط مستحکمی نداشته باشیم، اما از دید فرهنگی جوامع راه خود را طی می‌کنند. چرا که ملاحظات سیاسی به طور معمول مقطعی است.

این عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی از دیپلماسی فرهنگی به عنوان امری تاریخی، یاد کرد و افزود: نمی‌توان مبانی فرهنگی نظیر زبان فارسی را از شبه قاره، پاکستان و افغانستان حذف کرد. شاهد هستیم که در موضوع هویت برخی از شاعران ایران در میان کشور‌ها بحث وجود دارد، نظیر مولانا که ترکیه و افغانستان ادعا دارند مولوی به آن‌ها تعلق دارد و این موارد شیرینی فرهنگ است؛ بنابراین لازم است به دیپلماسی فرهنگی از مسیر کتاب توجه بسیاری داشته باشیم.

لزوم توسعه فعالیت رایزنان فرهنگی ایران در دیگر کشور‌ها

مالکی در بخش دیگری از این گفتگو به اهمیت و نقش رایزنان فرهنگی ایران در دیگر کشور‌ها در توسعه دیپلماسی فرهنگی پرداخت و ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به رایزنان فرهنگی توجه بیشتری داشته باشد و تنگنا‌های مالی این حوزه را مرتع سازد. به طور حتم باید در حوزه اکو وابسته‌های فرهنگی خود را مستقر کنیم. در بسیاری از کشور‌ها لازم است فعالیت خوب فرهنگی داشته باشیم؛ در این صورت نمایشگاه‌های فرهنگی نظیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به بهترین شکل مورد توجه جهانیان قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس تأکید داریم که باید دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رایزنان فرهنگی ایران را به خوبی فعال کنند.

این عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: انتخاب یک کشور به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران یک اقدام پُرفایده است و لازم است در طول سال این فعالیت‌ها در مورد کشور‌ها برقرار باشد و تنوع همکاری با کشور‌ها از منظر فرهنگ و تبادلات فرهنگی و ادبی را در نظر گرفته شود. خوب است کشور‌های مختلف در تعاملات فرهنگی مورد توجه باشند.

وی افزود: وابسته‌های فرهنگی کشورمان طبق رسالت ذاتی خود به طور مستمر و موثر می‌توانند تعاملات فرهنگی ایران را به دیگر کشور‌ها در طول سال پیگیری کنند. از این طریق نتایج مورد نظر و مطلوب حاصل خواهد شد.

مالکی از آمادگی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و فراکسیون دیپلماسی فرهنگی برای افزایش تعاملات فرهنگی ایران با دیگر کشور‌ها خبر داد و گفت: لازم است مدیران نمایشگاه کتاب و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فعالیت‌های دیپلماسی فرهنگی نیاز‌ها و کاستی‌های خود را از نمایندگان پیگیری کنند تا اگر حمایت‌های بودجه‌ای مورد نیاز است، در بودجه ریزی سنواتی لحاظ شود. فراکسیون دیپلماسی فرهنگی آمادگی دارد تا در جلسه‌ای مشترک میزبان متولیان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل نمایشگاه کتاب و یا در ساختمان مجلس شورای اسلامی باشد تا از ظرفیت مجلس به درستی استفاده شود. اهمیت تبادلات در این است که پیشنهادات فراکسیون‌ها نیز به قانون تبدیل می‌شود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • حفظ گزینه خروج روسیه از یوفا
  • تن‌هاخ در مورد انتقادات هواداران: رابطه ما عالی است!
  • سپاه پاسداران جان می‌دهد تا عزت ایران و ایرانی باقی بماند
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • دیپلماسی اقتصادی، برگ برنده همسایگی