Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:00:36 GMT

سیل و زلزله دو مخاطره فراگیر و آسیب‌زا در کشور است

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۸۷۵۹

سیل و زلزله دو مخاطره فراگیر و آسیب‌زا در کشور است

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش سه‌شنبه در کارگاه کشوری بازبینی برنامه ملی پاسخ نظام سلامت در بلایا و فوریت ها در شیراز اظهار داشت: سهم ۶۱ درصدی برای سیل و ۲۸ درصدی برای زلزله سهم نسبتاً قابل توجهی است که برای کاهش مخاطرات آن باید چاره اندیشی شود.

دکتر محمد اسماعیل مطلق اظهار کرد: ایران در برخی از سال‌ها جزء ۱۰ کشور نخست از نظر تعداد جمعیت تحت تاثیر مخاطرات طبیعی بوده و در این سال‌ها از نظر مرگ ناشی از بلایا دارای سطح خطر؛ رتبه ۸ از ۱۰ داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا ادامه داد: در بلایای طبیعی، بیشترین صدمه به مناطق محروم و افراد دارای وضعیت اقتصادی، اجتماعی پایین وارد می‌شود و گروه‌های آسیب پذیر در بلایا شامل مادران باردار، کودکان، سالمندان، معلولین و بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص هستند.

مطلق به آمار مرگ و میر و آسیب‌های جسمی وارده به جمعیت زیان دیده در سیل اخیر کشور اشاره کرد و اظهار داشت: طی این حادثه دو هزار و ۱۹۳ نفر مصدوم و ۸۵ نفر فوت کردند و در حادثه مذکور در بخش سلامت به یک هزار و ۳۴۰ خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی آسیب وارد شد.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: همچنین بررسی دیگری از نظر جمعیت جهان در مورد وضعیت مخاطره‌ها انجام و مشخص شده که ۴۰ میلیون نفر از ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایرانی تحت تاثیر مخاطره قرار دارند و باید به این افراد خدمات سلامت، خدمات اجتماعی و اقتصادی ارائه شود.

به گفته وی طبق بررسی‌ها ۲۹ نوع مخاطره در کشور ثبت شده است. تعداد مخاطره ثبت شده و اقدام شده در یک سال، نزدیک به ۱۶ هزار مخاطره بوده است که در هر شبانه روز بالغ بر ۴۰ مخاطره رخ داده است.

وی با اشاره به مرگ و میر ناشی از زلزله در کشورهای دیگر در مقایسه با ایران، عنوان کرد: در سال ۲۰۰۱ در واشنگتن زلزله‌ای به بزرگی ۶.۸ ریشتر رخ داده بود که تنها یک کشته بر جای گذاشت. همچنین در سال ۱۹۹۴ بر اثر زلزله به بزرگی ۶.۷ ریشتری ۵۸ کشته گزارش شده است اما در سال ۲۰۰۲ در زلزله بم با بزرگی ۶.۶ ریشتر، ۲۶ هزار و ۲۰۰ نفر کشته شدند. در چنین حادثه‌هایی مادران باردار، کودکان، سالمندان و معلولین یا بیماران بیماری‌های خاص بیشترین آسیب را می‌بینند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این کارگاه یک روزه گفت: استان فارس با جمعیتی بالغ بر چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر، یکی از بزرگترین استان‌های کشور است و همین گستردگی جغرافیایی، باعث بروز انواع مخاطرات در استان می‌شود.

دکتر عبدالرسول همتی افزود: با توجه به گستردگی خدمات در حوزه بهداشت، این بخش نقش چشمگیری در برنامه پاسخ نظام سلامت در بلایا و فوریت ها دارد و زمان حضور این حوزه نسبت به سایر حوزه‌ها طولانی مدت تر است.

۶۱۱۳ / ‏‬ ۱۸۷۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خسارت سیل حوادث سیل زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۸۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند

به گزارش خبرنگار مهر، زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین حوالی ازگله در استان کرمانشاه در همسایگی کشور عراق را لرزاند.

این زمین لرزه ساعت ۴:۰۵ شنبه ۸ اردیبهشت ماه در حوالی ازگله و مرز بین استان کرمانشاه و کشور عراق گزارش شده است.

این زلزله به طول جغرافیایی ۴۵.۴۴و عرض جغرافیایی ۳۵.۳۲ در ۵۶ کیلومتری ازگله و ۶۹ کیلومتری نوسود و ۷۴ کیلومتری نودشه رخ داده است.

خسارتی در رابطه با این زمین لرزه تا به این لحظه گزارش نشده است.

کد خبر 6089422

دیگر خبرها

  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • انتشار سریال «حشاشین» در پلتفرم‌ها ممنوع است
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • سامانه بارشی در راه ایران
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۰۸؛سامانه بارشی در راه ایران
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات