Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@20:28:39 GMT

گرد و غبار قم خطری برای پروژه‌های ملی است

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۱۱۲۱

گرد و غبار قم خطری برای پروژه‌های ملی است

آبروش با تشریح فعالیت های بیابان زایی و آبخیزداری در استان گفت: گرد و غبار قم خطری برای پروژه‌های ملی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «صادق آبروش» در بازدید خبرنگاران و عکاسان استان قم که امروز(سه شنبه 25 تیرماه) از پروژه های مقابله با آبخیزداری برگزار شد، منطقه حسین آباد میش مست را به دلیل نزدیکی به روستاییان و همچنین شهر قم به عنوان یکی از کانون های مهم تولید گرد و غبار توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسؤول اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تثبت خاک موجود در این منطقه را به دلیل قابلیت جابه جایی در نزدیکی راه آهن مهم خواند و گفت: فعالیت های بیابان زایی صورت گرفته در اواخر دهه 40 قابل توجه نبود اما در سال 1370 با تشکیل قرارگاه حضرت معصومه(س) این فعالیت ها توسعه یافت.


وی با اشاره به گسترش گون های تاغ در منطقه از 2 هزار هکتار به 5 هزار هکتار افزود: کمبود آب یکی از مشکلاتی است که سبب شده فعالیت ها را به صورت مسکن ادامه دهیم تا از مهاجرت مردم به شهرها جلوگیری شود.


آبروش، اصل مصرف گیاه تاغ را در کارخانه های نئوپان سازی عنوان کرد و اظهار داشت: این گیاه در کاشان، اصفهان، ساوه، خراسان جنوبی، یزد و اردکان استفاده می شود و در قم نیز 8 هزار هکتار مورد استفاده قرار گرفته است اما مشکل کنونی در قاچاق این گیاه برای مصرف ذغال به شمار می آید.


وی ادامه داد: برای اینکه حسین آباد به وضع گذشته بازگردد باید گیاه تاغ گسترش یافته و جلوی قاچاقچیان گرفته شود اما بدین منظور به اعتباری بالغ بر 300 میلیون تومان نیاز است که در حال حاضر فقط 70 میلیون اختصاص دارد.


مسؤول اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گرد و غبار را به تهدیدی برای پروژه های ملی به ویژه راه آهن خواند و تصریح کرد: مالچ پاشی یکی از اقداماتی که برای مقابله با این خطر در منطقه حسین آباد میش مست انجام می گیرد. مالچ آخرین محصول و باقیمانده نفت است که با استفاده از دستگاه‌های اسکی روی سطح پاشیده می‌شود، ضخامت آن کمتر از یک میلی‌متر است و با توجه به اینکه آب را در درون خود نگهداری می‌کند بعد از بارندگی‌ها و نفوذ آب در زمین از آن استفاده می‌کنیم تا از تبخیر رطوبت خاک جلوگیری کند.


وی چرای دام را از عوامل تخریب مالچ عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: تاکنون 236 هکتار مالچ‌پاشی در حسین‌آباد میش‌مست انجام شده که 100 هکتار از این مساحت نیز با نهال ‌کاری همراه بوده که در مجموع برای این پروژه نزدیک به سه میلیارد تومان هزینه شده است.


آبروش ادعای خطرناک بودن مالچ برای محیط زیست را رد کرد و گفت: اگر این ماده برای محیط زیست خطرناک است شاهد حضور جانوران و رشد گیاهان در این منطقه نبودیم. حتی اگر فرض کنیم این ماده برای جانوران و گیاهان ضرر دارد ما باید جان انسان ها را مقدم بشماریم.

پایان پیام/549

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت جشن های دهه کرامت شیراز روزنامه امام رضا ع اردبیل بیانیه گام دوم انقلاب مجلس معاون رئیس جمهور منابع طبیعی و آبخیزداری قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۱۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی به سریلانکا رفت + عکس و فیلم

به گزارش جماران؛ رئیس‌جمهور دقایقی قبل مورد استقبال رسمی همتای سریلانکایی خود در کاخ ریاست جمهوری این کشور در کلمبو قرار گرفت.

سید ابراهیم رئیسی که صبح امروز با استقبال نخست وزیر، وارد کلمبو پایتخت سریلانکا شده بود، دقایقی قبل در کاخ ریاست جمهوری این کشور مورد استقبال رسمی "رانیل ویکرماسینگه" همتای خود قرار گرفت.

 

 

رئیسی در صدر هیأتی بلندپایه برای سفری یک روزه به سریلانکا رفته است. وزیر نیرو نیز رئیس جمهور را در این سفر همراهی کرده و در این سفر ۳ مگا پروژه حوزه انرژی این کشور شامل انتقال آب، سدسازی و نیروگاه سازی که به دست توانمند مهندسان ایرانی ساخته شده، بهره برداری شد.

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه به منظور سفری یک روزه به سریلانکا عزیمت کرد   در بدو ورود به محل اجرای ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در ۲۳۰ کیلومتری شرق پایتخت این کشور رفت و به همراه «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا، یکی از بزرگترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایرانی را افتتاح کرد.

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است.

با اجرای طرح چند منظوره اومااویا، آب مازاد رودخانه‌های «اومااویا» و «ماهاتوتیلا اویا» واقع در استان اووا «Uva» برای توسعه کشاورزی به منطقه کم‌آب همین استان منتقل می‌شود. این در حالی است که هم‌زمان با تحقق این هدف، تولید انرژی از طریق نیروگاه زیرزمینی به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات انجام خواهد شد.

تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تأمین آب مورد نیاز ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک از جمله اهداف این پروژه بوده است که توسط شرکت ایرانی فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است.

این پروژه از نظر اجرای ۲۴ کیلومتر تونل، بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین‌شناسی و وجود جریان‌های آبی پرفشار، حفاری یکی از بلندترین شفت‌های (تونل‌های) عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول ۶۱۸ متر، اجرای پوشش فلزی شفت عمودی به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن به صورت معلق و نصب و احداث نیروگاه در حفره و فضاهایی در عمق ۷۵۰ متری زمین، جزو پروژه‌های منحصربه‌فرد مهندسی محسوب می‌شود.

ایران به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت دارد و این امر بیانگر دانش و توان بالای فنی و مهندسی متخصصان کشورمان و شرکت‌های ایرانی است. تلاش متخصصان کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده تا ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گیرد و بیش از ۹۱ درصد قطعات موردنیاز صنعت نیروگاهی خود را بومی‌سازی کند.

توان فنی و مهندسی کشور در حوزه ابزارهای مدیریت منابع آب از جمله شبکه آبیاری زهکشی، تونل‌ها و سدسازی نیز ۱۰۰ درصد است و ایران در بین ۴ کشور برتر جهان در این حوزه قرار دارد.

در این بین رویکرد دولت سیزدهم مبتنی بر توسعه دیپلماسی منطقه‌ای، از مهم‌ترین راهبردهایی است که به ارتقای صادرات خدمات فنی- مهندسی کشور از جمله صنعت آب و برق کمک شایانی کرده است.

دیگر خبرها

  • خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
  • غبار روی کوه های تهران مه است یا آلودگی هوا؟ | فقط این منطقه غربی تهران هوای پاک دارد
  • احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن
  • رئیسی به سریلانکا رفت + عکس و فیلم
  • استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه
  • پروژه های عمرانی منطقه 12 تهران
  • ۲ پروژه روشنایی معابر در منطقه شهرک جهاد زاهدان در حال اجرا است
  • تأمین هزار و ۲۲۴ هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی در لرستان
  • (تصاویر) گرد و غبار آفریقا آسمان پایتخت یونان را پوشاند