Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی باید از روش‌های علمی استفاده کرده تا پسماند کمتری تولید کنند، گفت: این واحدها باید پسماندهای خطرناک و غیر خطرناک را تفکیک کرده و آن‌ها را به درستی نگهداری و انبار کنند تا آلاینده‌ای به محیط راه پیدا نکند.

مرتضی نخعی نژاد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه خراسان جنوبی اظهار کرد: پسماندها یا زباله‌ها مانند فاضلاب‌ها یکی از عوامل آلاینده محیط زیست بوده و اگر به درستی مدیریت نشوند، می‌توانند اثرات زیانباری بر سلامت جانداران، آلودگی آب و خاک و حتی هوا و لذا آلودگی مواد غذایی، آب آشامیدنی و منابع طبیعی به خصوص سواحل و جنگل‌ها شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این پسماندها فقط پسماندها و زباله‌های شهری و روستایی که در خانه‌ها و اماکن اداری و تجاری تولید می‌شوند، نیستند بلکه پسماندهایی در بخش‌های صنعتی و تولیدی و پالایشگاه‌ها نیز تولید می‌شوند که اکثرا دارای انواع آلودگی‌های شیمیایی هستند که صاحبین و مالکین آن واحدها موظف هستند با کمک دانشگاه‌ها و متخصصان مانند فاضلاب که در تصفیه خانه‌ها تصفیه و رفع آلودگی می‌شوند، میزان آن‌ها کم، بعد بی خطر و عاری از آلودگی شده و سپس در اماکن مهندسی در دستگاه‌هایی مخصوص همین کار به نام پسماند سوزهای صنعتی استاندارد دفن یا سوزانده می‌شوند.

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی بیان کرد: برای جلوگیری از انتشار آلودگی‌ها، ایران از سال 1383 برای آن قانون تصویب کرده است و سازمان حفاظت محیط زیست و اداره محیط زیست استان‌ها با کمک سایر دستگاه‌های دولتی برای اجرای قانون برنامه ریزی و فعالیت می‌کنند.

نخعی نژاد با بیان اینکه برای اجرای هر قانونی حتما نیاز است که همه مردم کمک کنند، افزود: در مورد قوانین محیط زیست که مظلومانه مورد هجوم انواع ساخت و سازها، راه‌ها و جاده‌ها و ... قرار گرفته‌اند، موضوع از حساسیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: پسماندها یکی از این عوامل آلاینده اجتناب ناپذیر هستند چراکه انسان ‌ها به دلیل افزایش جمعیت از سال‌های دور و گذشته  به صنعت، کشاورزی، مسکن، سد، چوب  دارو، غذاهای بسته بندی، کامپیوترها، دستگاه‌ها، مواد شیمیایی تولیدی و ...نیازمند شده‌اند و نمی‌توانند بدون توسعه صنعت، کشاورزی و توسعه شهرها و روستاها زندگی راحتی داشته باشند، اما همزمان به اندازه کافی از منابع آب، خاک، جنگل، دریاها و سواحل و موجودات زنده آن‌ها مراقبت و حفاظت نکرده و به همین دلیل امروزه با مشکلات زیادی مواجه شده ‌ا یم.

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی بیان کرد: در مورد وظایف و مسئولیت تولیدکنندگان انواع پسماندها ( زباله‌های خانگی در شهرها و روستاها، پسماندهای پزشکی و درمانی، پسماندهای صنعتی، پسماندهای حاصل از سموم و کودهای شیمیایی و..) قانون تصویب شده و دولت و دستگاه‌های ذیربط مسئول مدیریت آن‌ها هستند.

نخعی نژاد با تاکید بر مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست، افزود: امروزه معضل پسماندها و زباله‌ها در هیچ نقطه کشور در شان مردم نیست.

وی تصریح کرد: واحدهای تولیدی، خدماتی و یا صنعتی باید برای پسماندهای تولیدی در واحد خود از مشاورین حقوقی، فنی و متخصص استفاده کنند.

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی باید از روش‌های علمی استفاده کرده تا پسماند کمتری تولید کنند، افزود: این واحدها باید پسماندهای خطرناک و غیر خطرناک را تفکیک کرده و آن‌ها را به درستی نگهداری و انبار کنند تا آلاینده‌ای به محیط راه پیدا نکند.

نخعی نژاد ادامه داد: این واحدها باید پسماندها را بازیافت کرده و هر آنچه باقی ماند را با روش‌های دقیق علمی و با نظارت اداره کل محیط زیست استان دفع صحیح کنند.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی باید همواره محیط پیرامون خود را کنترل کنند که آلودگی‌های پسماند نشر نیابند، یادآور شد: این واحدها همواره باید از نظرات کارشناسی ادارات محیط زیست بهره ببرند.


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال حفاظت از محیط زیست حفاظت محیط زیست دارو سازمان حفاظت محیط زیست کارشناسی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۱۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود

ایسنا/البرز نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی گفت: طی سال‌های گذشته قرار بود برخی لکه‌های صنعتی در نواحی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شوند که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

علی حدادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سال‌های سال است که تولید کنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در سه شهرستان نظرآباد، طالقان و چهارباغ فعالیت دارند ولی آن طور که باید و شاید از آنها نشده است.

وی با بیان اینکه این فعالان امروز برای توسعه واحد تولیدی و صنعتی خود با مشکل مواجه هستند، توضیح داد: ما جلسات و پیش نویس مصوباتی با وزیر قبلی و فعلی صمت داشته‌ایم تا وضعیت این واحدها در البرز تغییر کند.

وی افزود: بر این اساس قرار بود برخی لکه‌های صنعتی در نواحی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شوند که این اتفاق تا کنون نیفتاده است.

این مسئول اظهار کرد: امسال که سال جهش تولید است، حمایت از واحدهای صنعتی و فعالان اقتصادی در اولویت دولت و مجلس قرار دارد.

حدادی تاکید کرد: با حمایت از این واحدها شاهد رقابتی شدن فرایند تولید و از طرفی بالا رفتن کیفیت محصولات و کالاهایی داخلی خواهیم بود.

وی گفت: برخی واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرستان‌های طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ بیش از دو دهه است که فعالیت دارند و متاسفانه چون نگاه جامع و متقنی به آنها نشده از توسعه بازمانده‌اند.

نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس در پاسخ به اینکه آیا پیوست‌های زیست محیطی در تبدیل این لکه‌ها به شهرک صنعتی رعایت خواهد شد یا باید منتظر تکرار تجربه تلخ شهرک بهارستان باشیم؟ گفت: توسعه و اشتغالزایی در اولویت دولت قرار دارد.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تبدیل این لکه‌ها به شهرک صنعتی به محیط زیست و اراضی ملی به ویژه در محدوده تالاب صالحیه آسیب وارد می‌کند، گفت: تالاب صالحیه تالابی نقطه‌ای است و در برخی ماه‌های سال آب دارد و محیط زیست باید زیرساخت‌های لازم را در این محدوده ایجاد کند.

حدادی اظهار کرد: من انتقاد جدی به رییس محیط زیست کشور و مدیرکل محیط زیست البرز دارم چون به هیچ وجه نمی‌توانیم بپذیریم که در مسیر توسعه تولید موانعی ایجاد شود و باید به سمتی پیش برویم که با رعایت ساختارهای محیط زیستی تولید هم رونق بگیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • کشتارگاه طیور فسا با ۱۰۰ کارگر به چرخه تولید بازگشت
  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت
  • دریافت مجوز شهرک صنعتی زرند بعد از ۱۷ سال
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها در اصفهان به بالای ۱۰ درصد رسید
  • بهترین روش برای تمیز کردن محیط‌های تجاری
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها به بالای ۱۰ درصد رسید/ مصمم هستیم کار نیمه تمامی باقی نماند
  • تعطیلی جایگاه زباله غیر مجاز دستک آستانه اشرفیه