Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@01:28:46 GMT

جولان سفته‌بازان در شرکتهای کوچک بورسی

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۳۸۵۰

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، اگر جزو فعالان بورس باشید، شاهد بوده اید که سهام های معتبر و صادرات محوری که سودآوری های عالی در تزارنامه محقق کرده اند و به اصطلاح تحلیل بنیادی قوی دارند اما رشد مناسبی نتوانسته اند داشته باشند و بالعکس این قضیه نیز با شرکتهایی مواجه می شوید که بدون هیچ دلیل خاصی ناگهان سیر صعودی رشد را طی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این پدیده سفته بازی یا بورس بازی گفته می شود و عمدتا در بورس های با شاخص کیفیت نامطلوب یا به اصطلاح غیرکارا رخ می دهد. در بازارهای کارا هر قدر شدت کارایی بیشتر شود، قیمت بازار اوراق بهادار به قیمت ذاتی (قیمت واقعی) آنها نزدیک‌تر خواهد شد و قیمت اوراق بهادار به شکل عادلانه تعیین می شود.

بازار غیرکارا اولا باعث دلسردی سهامداران عادی می شود که فقط به اطلاعات رسمی دسترسی دارند اما این اطلاعات تمام واقعیت بازار را برایشان منعکس نمی کند و دوما باعث جولان دادن به تعدادی سهامدار درشتی می شود که در لابی های سفته بازانه یا بر اساس اطلاعات پنهانی بازار، بی دلیل یک سهام را بالا و پایین نوسان می دهند و خسارت زیادی به فعالان بورس وارد می کنند.

جولان سفته بازان در شرکتهای کوچک بورسی

ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه در همین باره در گفت و گو با تسنیم گفت: در بازار بورس با دو گروه شرکت مواجه هستم. یک نوع شرکتهای بزرگ و دارای سرمایه زیاد همانند سایپا، مخابرات و... وجود دارد و سرمایه گذاران متعدد و زیادی در آنها خرید و فروش می کنند و معمولا سرمایه گذاران حقوقی و نهادی مثل صندوقهای بازنشستگی و بیمه ای در این سهم ها نقش بسزایی دارند و بازیگر اصلی این سهم ها هستند در نتیجه سهام این گروه از شرکتها به ارزش ذاتی خود هماهنگ تر هستند و به نوعی در مسیر تحلیل بنیادی حرکت می کنند. وی ادامه داد: به نوعی می توانیم بگوییم شرکتهای بزرگ بورسی واقعیتهای اقتصادی را بیشتر درخود نمایش می دهند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر با شرکتهای کوچک و متوسط مواجه هستیم و این شرکتها غالبا به علت میزان سهام شناور و سرمایه اندکی که دارند و نیز معمولا سرمایه گذاران بزرگ و حقوقی چون قادر به خرید تعداد سهام انبوه مطلوبشان در آن نیستند، بنابراین این سهام ها معمولا به سادگی با سرمایه شخصی تعدادی سفته باز می تواند بدون در نظر گرفتن شرایط بنیادی و ارزش ذاتی سهم، نوسانات سفته بازی پیدا کند و بی دلیل رشد کند.

باد آورده را باد می برد

وی خاطر نشان کرد: البته باید این نکته را در نظر گرفت که غالبا سهم های بنیادی خوب به علت اینکه حبابی درون خود ندارند دیگر با سقوط سنگین مواجه نمی شوند بالعکس سهم شرکتهای کوچک که اگر دچار سفته بازی باشند به همان سرعتی که رشد کردند به همان سرعت هم سقوط می کنند.

نبود مکانیزم مجازات سفته بازان در سازمان بورس

ولید هلالات با بیان اینکه در اروپا و آمریکا معمولا معاملات بورس بین کشورها و بین المللی صورت می گیرد، بنابراین شناوری و تعدد سهامداران بسیار بالا است و به تبع آن نظارت بیشتر است و همین باعث بنیادی محور شدن بازار می شود گفت: اما اگر در کشور ما که بازار بورس داخلی و محدود داریم، بخواهیم بیش از اندازه دخالت و نظارت کنیم قطعا معاملات را با خلل مواجه می شود.

وی ادامه داد: مشکلی که بورس ایران دارد این است که قوه قهریه و انتظامی برای برخورد با سفته بازی ندارد و نهایت کاری می توانند انجام بدهند بستن نماد یا جریمه های سبک است اما در بازارهای جهانی برای سفته بازان مجازات حبس و جریمه های سنگین وجود دارد.

وی افزود: به نظر من بورس ما این توانایی و تکنولوژی را دارد که متوجه شود چه افرادی مشغول سفته بازی هستند همانگونه که در بازار سهامداران عوام و عادی متوجه این قضیه می شوند. بنابراین سازمان بورس باید یک مکانیزمی تنبیهی برای سفته بازان طراحی کند که در صورت تکرار سفته بازی جریمه های کمرشکن برای آنان وضع شود تا نتوانند دیگر به بازار آسیب برسانند.

لو رفتن اطلاعات کلیدی شرکتها حتی قبل از رسیدن به مدیرعامل

این کارشناس در پاسخ به اینکه آیا سهامداران به نحو عادلانه به اطلاعات شرکتها دسترسی دارند گفت: این قضیه کاملا صحت دارد که خیلی از اطلاعات شرکتها از ورود به کدال و معرض عموم قرار گرفتن دزیده و اصطلاحا پیش خور می شوند و انصافا خود بورس هم توانایی حل این قضیه را ندارد. علت این قضیه آن است که بورس ما بزرگ نیست و تعداد نماد زیادی هم ندارد در نتیجه باعث شده مسئولان شرکتها با سهامداران دانه درشت ارتباط مستقیم ایجاد کرده اند و باعث شده است قبل از اینکه اطلاعات کلیدی به کدال و حتی خود مدیر عامل شرکت برسد توسط مدیران میانی به سهامداران رخنه کند.

سازمان بورس به نهادهای واسطه گری مالی کم توجه است

وی در پایان گفت: سازمان بورس برای جذب نقدینگی اول از همه باید تبلیغات و فرهنگسازی کند و همچنین متاسفانه سازمان بورس عزمی برای هدایت نقدینگی به نهاده و واسطه های مالی مانند صندوق سرمایه گذاری و سبدگردان ها ندارد. این خیلی مهم است که افرادی بورس اولی هستند ابتدا به این واسطه های مالی که دارای افراد خبره و با تجربه هستند، معرفی شوند تا دچار خسارت نشوند و همچنین این نهادها  به علت تحت نظارت بودن سفته بازی در آنان کنترل و دفع می شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۳۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با افت بیش از 13 هزار واحدی همراه شد تا سناریو سیو (ذخیره) سود مطرح شده در چند روز اخیر اهالی بازار سرمایه بعد از رشد بیش از 4 درصدی را عملی کرده باشد.

به گزارش اکوایران، درجریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات در بورس تهران روی رقم  هزار و 900 میلیارد تومان ایستاد موضوعی که در روزهای گذشته به آن اشاره کردیم و بازار معتقد است با این ارزش معاملاتی کم توان ادامه دار بودن رشدهای شارپی وجود ندارد و بازار برای هر پله صعودی نیاز به استراحت دارد.

با این حال با افت شاخص در روز جاری ارزش بازار دوباره کانال 8 هزار همتی را از دست داد و فولاد ، فملی و نماد شپنا نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل داشتند.

گروه خودرویی بعد از مدت ها دوباره به صدر برترین گروه های بازار سرمایه از منظر ارزش معاملاتی رسیده است و ارزش 670 میلیارد تومانی را در روز جاری به خود گرفت که می تواند سیگنالی برای روز های آینده بازار سرمایه باشد.

گروه فلزات اساسی نیز با 345 میلیارد تومان و تقریبا با نیمی از ارزش معاملاتی گروه خودرویی در جایگاه دوم ایستاد. سرمایه گذاری‌ها دیگر گروه مورد توجه اهالی بازار سرمایه بود تا با ارزش معاملاتی بیش از 246 میلیارد تومانی در جایگاه سوم قرار گرفته باشد.

اما در بازارهای جهانی قیمت طلا با سرعت بیشتری از میزان رشد خود در مسیر افت و اصلاحی قرار گرفته است و با کاهش نگرانی در مورد درگیری‌های خاورمیانه این بازار آرام‌تر شده است و باعث شده تمایل سرمایه‌گذاران به خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در برابر سرمایه‌های مخاطره آمیزتر مانند سهام کاهش یابد.

همچنین صندوق‌های طلا در بازار بورس تهران امروز را با منفی و رخ قرمز رنگ شروع کردند و بازار این گروه با افزایش عرضه همراه شده بود.

در بازار داخلی نیز قیمت دلار نیمایی که در روز های گذشته مسیر صعودی را خیلی آرام تر در پیش گرفته بود به عدد 41 هزار تومان وارد شد قیمت این ارز در روزهای ابتدایی سال جاری کمی بیشتر از 40 هزار تومان قیمت می خورد و در حال حاضر بالاتر از 41 هزار تومان قیمت گذاری می شود.

خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.

اما گروسی نیز  به زودی به ایران سفر می‌کند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن سطح دسترسی را که نیاز است، دریافت نمی‌کند. این موضوع بر گمانه زنی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای تهران افزوده است. چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد دارم به زودی به ایران سفر کنم.

بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود این طور عنوان کرده است که پیش‌بینی می‌شود تامین ارز داشته باشیم و به تدریج آثار هیجانات ناشی از اتفاقات مقطعی در بازار را کاهش بدهیم.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با افت بیش از 13 هزار واحدی همراه شد و  اهالی تکنیکالیست بازار روی مقاومت سقف کانال صعودی ایجاد شده حساب باز کرده‌اند .

به گفته اهالی بازار برای ادامه دار بودن شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای اینکه شاخص کل بتواند از پس این مقاومت برآید باید با ارزش معاملاتی بالایی همراه شود تا بتواند بار دیگر به سقف تاریخ 2.5 میلیون واحدی خود در سال گذشته برسد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در سال 1402 و در نیمه های اردیبهشت ماه رقمی بیش از 2 میلیون و 500 هزار واحدی را به خود گرفت.

tags # بورس سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • نحوه خرید کشنده فاو در بورس
  • بورس تغییر جهت داد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!