Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-05-07@06:06:13 GMT

۱۹ تیر در خاطر واشنگتن می‌ماند

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۳۸۶۵

۱۹ تیر در خاطر واشنگتن می‌ماند

به گزارش وانانیوز، 

 دکتر کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان هایی بین المللی در وین و نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در کافه خبر  به بررسی نشست اخیر شورای حکام درباره جوسازی های اخیر آمریکا و دستاورد نشست شورای حکام برای ایران گفت:

پس از تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش تعهدات برجامی، آمریکا با اینکه از آن خارج شده بود و توافق هسته ای را بدترین توافق تاریخ نامیده بود به یکباره از این تصمیم ایران ابراز نگرانی کرد که به نوعی یک طنز تلخ تاریخی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از گام دوم ایران در برجام آمریکا درخواست نشست اضطراری شورای حکام آژانس را مطرح کرد. در این راستا هیچ یک از متحدین آمریکا نیز حاضر نشدند تا درخواست نشست اضطراری را مطرح کنند؛ چرا که اکثر آنان به جز رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات خواستار اجرای کامل توافق هستهای هستند. در نتیجه این موضوع سبب شد تا ایالات متحده آمریکا به تنهایی هزینه سیاسی این نشست را به دوش بکشد.

وی تصریح کرد: جلسات عادی شورای حکام سالی ۴ بار به طور فصلی برگزار می شود و بررسی راستی آزمایی برجام نیز یکی از موضوعات آن است کشورهای مختلفی به اظهار نظر می پردازند و رئیس شورای حکام نیز به طور خلاصه یک جمع بندی را از همه صحبت های مطرح شده ارائه می کند.اما آمریکا در صدد این بود تا یک خروجی رسمی را از این نشست به دست آورد.

نماینده کشورمان درباره هدف آمریکا از این نشست گفت: در این راستا واشنگتن به دنبال این بود تا به جامعه بین المللی پیامی دهد و بگوید که شورای حکام آژانس به عنوان نماد جامعه بین المللی  و سازمان ذی صلاح که وظیفه راستی آزمایی برجام را به عهده دارد از اقدامات اخیر ایران ناراضی است و آن را نقض برجام می داند؛ از همین رو  خروجی نشست شورای حکام  می بایست به یک قطعنامه و یا بیانیه ای علیه ایران ختم می شد که این اتفاق رخ نداد و حتی نزدیک ترین شرکای آمریکا همراهی نداشتند و حتی رئیس شورای حکام جمع بندی جلسه را نیز اعلام نکرد.

وی درباره نتایج این نشست گفت: به طور خلاصه در این جلسه تنها ۴ بیانیه علیه ایران قرائت شد که عربستان، رژیم صهیونیستی، امارات و آمریکا جز آنها بودند که حتی سه کشور اصلا عضو شورای حکام نیستند ولی به عنوان عضو آژانس در این جلسه حضور یافتند. از آن سو عمده کشورها با تقبیح عمل آمریکا بر ضرورت حفظ برجام تاکید کردند و نکته مهمی که عنوان شد مسئولیت پذیری و اجرای تعهدات طرف های برجام برای ادامه این توافق بود؛ بدین معنا که حفظ و تداوم برجام تنها با هزینه دادن ایران امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: مساله مهم دیگری که عنوان شد این بود که کمیسیون مشترک برجام نهاد ذی صلاح برای رسیدگی به موضوعات مربوط به برجام است نه شورای حکام. چرا که این موضوع پادمانی نیست که در شورای حکام مورد بحث قرار گیرد.

وی اضافه کرد: کلیدی ترین موضوع این است که تعهدات ایران به دو دسته تقسیم می شود که بخش اول پادمانی است و اگر برجامی هم در کار نباشد ما باید به آن متعهد باشیم چرا که ما عضو ان پی تی هستیم و پادمان های آژانس را نیز پذیرفته ایم. دسته دیگر به تعهدات برجامی و پروتکل الحاقی مربوط می شود که ایران آن را طبق برجام پذیرفته است و اگر اختلافی در موضوع برجام داشته باشیم شورای حکام دیگر نهاد مربوطه برای رسیدگی نیست.

وی در پایان گفت: از همین رو این پیام در نشست شورای حکام منعکس شد و آمریکا ذره ای نفع نبرد و انزوای واشنگتن به راحتی قابل درک بود و حتی عمده رسانه های معتبر خارجی به شکست واشنگتن اذعان داشتند.

انتهای پیام/

منبع: وانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۳۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد

پایگاه خبری «خلیج آنلاین» با اعلام این خبر اضافه کرد: روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام اماراتی نوشت که کشورش محدودیت هایی را برای عملیات جنگنده های آمریکا علیه اهدافی در عراق و یمن اعمال کرد.

این مقام اماراتی که به نام وی اشاره ای نشده است، خاطرنشان کرد که این تصمیم ناشی از ایده دفاع از خود اتخاذ شده است.

این مقام اماراتی اظهار داشت که از حملات جنگنده های آمریکایی مستقر در پایگاه الظفره به عراق و یمن جلوگیری شد زیرا پس از حمله شبه‌نظامیان در این کشورها در آغاز سال ۲۰۲۲، آمریکا برای اتخاذ اقدامات برای دفاع از امارات به کُندی عمل کرد.

در همین حال، مقامات آمریکایی گفتند که این موضع امارات، فرماندهان آمریکایی را بر آن داشت تا هواپیماهای بیشتری را به پایگاه هوایی «العدید» در قطر ارسال کنند.

وال استریت ژورنال نوشت که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، انتقال جنگنده‌های جت، پهپادهای مسلح و سایر هواپیماها را به قطر آغاز کرد و در مورد تمرکز نیروها برای دور زدن محدودیت‌های اعمال شده برای حملات هوایی از پایگاه هوایی در امارات که واشنگتن از مدت‌ها پیش از آن استفاده می‌کرد، تجدید نظر کرده است.

این روزنامه آمریکایی تصریح کرد که این اقدام، نشاندهنده تنش بین واشنگتن و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که نیروهای آمریکایی در آنها پایگاه نظامی دارند.

به نوشته وال استریت ژورنال، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیم آن دارند که جنگی که ۸ ماه است در غزه ادامه دارد، گسترده و به یک درگیری منطقه ای کشیده شوند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات ابوظبی اضافه کرد که امارات متحده عربی به طور فزاینده ای نسبت به احتمال اینکه این کشور از سوی نیروهای مقاومت در منطقه به عنوان کمک کننده آمریکا در انجام عملیات نظامی محسوب شود و هدف نیروهای مقاومت در منطقه قرار گیرد، نگران است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه اشاره کرد که آمریکا در روزهای اخیر با قطری ها برای آوردن جنگنده ها، هواپیماهای شناسایی و پهپادهای مسلح اضافی به پایگاه العدید هماهنگ شده است.

مقامات آمریکایی اظهار داشتند که واشنگتن افزون بر انتقال عملیات به قطر، در حال بررسی حملاتی از سوی جیبوتی در شرق آفریقا است.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، پایگاه هوایی العدید در قطر افزون بر اینکه مرکز فرماندهی منطقه‌ای نیروی هوایی ایالات متحده است یکی از بزرگترین مراکز جنگنده های نیروی هوایی آمریکایی نیز به حساب می‌آید.

پایگاه العدید به عنوان بزرگترین پایگاه های آمریکایی در منطقه به حساب می آید و حدود ۱۰ هزار نظامی آمریکایی را در خود جای داده است.

قطر یکی از متحدان اصلی آمریکا در خارج از ناتو محسوب می شود و به حل و فصل بسیاری از پرونده های پیچیده واشنگتن از جمله پرونده افغانستان کمک کرده است.

دوحه در حال حاضر نیز نقش برجسته ای در تلاش های میانجی گری بین حماس و رژیم اسرائیل ایفا می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود
  • آتش‌بس یا تقسیم کار واشنگتن و تل‌آویو برای ادامه جنایت‌گری؟
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • (ویدئو) اهتزاز پرچم فلسطین در دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • اعتراف عجیب سیدمحمد خاتمی /مولوی سُنی فراری از مشهد در افغانستان کشته شد /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی
  • اتهام‌زنی آمریکا به ما درباره حمله سایبری به اروپا دروغ است
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!