Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@18:08:50 GMT

آغاز یک ماراتن

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۳۸۳۰

آغاز یک ماراتن

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته‌ترین گزارش‌های روزنامه‌های مختلف با عناوینی چون «آغاز یک ماراتن، ۱۹ میلیون نفر در حاشیه، تئوری پنجره شکسته را بیشتر می‌پسندم، قدرت سخت مانع اجرای حقوق شهروندی است، باید به صندوق رأی قدرت و هویت بدهیم، پیر نشو لعنتی!، شاهد اول اصلاح قیمت مسکن، آتش به جان تاریخ از فتاحی تقدیر کنید!» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده‌ای از این مطالب می‌پردازیم:

آغاز یک ماراتن

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «آغاز یک ماراتن» می‌نویسد: ماراتن انتخابات آغاز شده است و جریان‌ها و گروه‌های سیاسی تمام قوای خود را به کار بسته‌اند تا اولین نفری باشند که ۸ ماه دیگر از خط پایان عبور می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند این روایت همه انتخابات در طول ۴ دهه گذشته است اما آن طور که از ظواهر امر پیداست، ماجرای انتخابات مجلس یازدهم نسبت به گذشته با پیچیدگی‌هایی همراه باشد. از یک سو نارضایتی‌های مردم از شرایط موجود چشم‌های نگران احزاب را متوجه پایین آمدن مشارکت سیاسی کرده از سوی دیگر پای اختلافات نظرها در درون اردوگاه‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت؛ هر چه باشد هم جریان اصولگرایی و هم اصلاح‌طلبان طعم چندصدایی و نتیجه تفرقه را چشیده‌اند و می‌دانند پایان این راه چیزی جز بن‌بست واگذار کردن بازی به رقیب نیست. «نباید با هر شرایطی در انتخابات شرکت کرد» یا «دلیلی برای شرکت کردن وجود ندارد، باید با هر ظرفیت و در هر شرایطی در انتخابات حضور پیدا کنیم»! اینها نمونه‌هایی از ایده‌ها و نظریه‌هایی است که از اردوگاه اصلاح‌طلبی به گوش می‌رسد؛ یکی از شرکت در انتخابات بدون قید و شرط سخن می‌گوید و دیگری حتی تا پای تحریم انتخابات هم می‌رود.

۱۹ میلیون نفر در حاشیه
روزنامه «آرمان» در مطلبی با درج عنوان «۱۹ میلیون نفر در حاشیه» نوشت: کوچه‌های تنگ و خاکی، ضعف شدید اقتصادی، خیابان‌های مخروبه و کم‌نور، سکونتگاه‌هایی رو به ویرانی، جوی‌های پر از گل و لای، نبود هرگونه امکانات رفاهی شهری، مغازه‌های نیمه‌تاریک و جوانان و نوجوانانی که خطوط چهره‌شان آوارگی را تصویر می‌کند همه و همه نشانه‌هایی‌اند از قلب محله‌ای که حاشیه‌نشینان در آنها ساکنند. جدا از آسیب‌های فزاینده اجتماعی که با حیات حاشیه‌نشینی گره خورده است، می‌توان نشان داد که حاشیه‌نشینی مستقیماً ریشه در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی‌ای دارد که باید ردپای آن را در روستاها و شهرهای کوچک یافت.همان‌طور که معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی کشور می‌گوید، بیش از ۱۹ میلیون نفر در مناطق حاشیه‌ای با کمترین امکانات شهری و اجتماعی زندگی می‌کنند. اما امری که باعث نگرانی بیشتر در خصوص این آمار می‌شود، وجود ۳‌هزار منطقه حاشیه‌نشین در کشور است که ۱۹ میلیون جمعیت را با تراکم زیاد در خود جای داده و به اعتقاد کارشناسان هر لحظه بر این آمار افزوده می‌شود.

تئوری پنجره شکسته را بیشتر می‌پسندم
روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «تئوری پنجره شکسته را بیشتر می پسندم» در گفت و گو با محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران می‌نویسد: من نظریه پنجره شکسته را بیشتر می‌پسندم. داخل خانه خوب است اما شما حرکتی انجام می‌دهید که اگر از بیرون کسی نگاه کند، نشان می‌دهد این خانه نظم ندارد و نمی‌شود کاری درازمدت کرد. حرکات ما باعث می‌شد نتوانیم کارهای درازمدت را برنامه‌ریزی کنیم که آیت‌الله هاشمی می‌خواست جلوی این دیدگاه بایستد. در دوره ریاست‌جمهوری ایشان، یکی از مهم‌ترین تلاش‌هایشان این بود که این مدل تصمیم‌گیری را در جمهوری اسلامی تغییر دهد و نمی‌توان گفت صد درصد موفق بود اما حداقل ۶۰ تا ۸۰ درصد، موفقیت‌هایی در دوره ریاست‌جمهوری خودش به دست آورد. در اواخر ایشان دچار مشکلاتی شد که تصمیماتی غیر از آنچه ایشان می‌پسندید در جناح چپ و راست گرفته می‌شد اما عملاً می‌توان دوره ایشان را دوره موفقی نامید. در همین دوره است که ایران را با عراق مقایسه کنید، می‌بینید ایران چطور بازسازی جنگ را پیش برد و عراق نتوانست پر کاه‌ی در این زمینه پیش برود. بنابراین ایشان سعی کرد این مدل را عوض کند ولی متأسفانه سیاست‌مداران چپ و راست دوباره این بازی را به هم ریختند و تصمیم‌سازی‌ای را که ایشان سعی کرد نهادینه کند اجازه ندادند ادامه داشته باشد.

قدرت سخت مانع اجرای حقوق شهروندی است

روزنامه «همدلی» در مطلبی با عنوان «قدرت سخت مانع اجرای حقوق شهروندی است» در گفت و گو با محمد صالح نقره کار حقوق‌دان و وکیل دادگستری آورد: ما یک قدرت نرم داریم و یک قدرت سخت، قدرت نرم همانی است که منتخب است، اما قدرت سخت، منتخب و محدود نیست، گاهی ملموس هم نیست اما اثرگذار است، مثلاً همین حضور زنان در ورزشگاه‌ها، همه می‌دانیم که این قدرت سخت است که دارد مقابله می‌کند، در حالی که ایده کلی منشور این است که جوانان حق دارند از ورزشگاه‌ها استفاده کنند و یا شادی و انرژی خود را در جاهای مختلف بروز دهند، نکاتی که از جمله مفاد لیست شایسته است ولی باز برخی مواقع جوانان‌مان را از این حقوق محروم می‌کنند، اما ما برای اینکه متعرض کسی نشویم باید این معضلات را به صورت دیپلماتیک مطرح کنیم.

در واقع، منشور حقوق شهروندی بخش نازلی از حقوق جوانان را به خود اختصاص می‌دهد، در حالی که در فصل سوم آن آمده که هر دستگاهی باید برنامه‌ها و راهکارهای خود را برای دسترسی جوانان به این منشور و حقوق خود پیش‌بینی کند، و از آنجایی که این بحث ابعاد مختلفی دارد، نمی‌توان آن را صرفاً دولتی دانست، بلکه برنامه‌ای است که با کلیت نظام ارتباط دارد، این حق جوان است که به عنوان یک سرمایه اجتماعی به او نگاه شود و او را از هرگونه عامل تهدیدآمیز صیانت کرد، در این میان قوه قضائیه هم نقش تأثیرگذاری بر عهده دارد اما می‌بینیم که همین جوان ما در یک اجتماع شرکت می‌کند و او را دستگیر می‌کنند، قوه قضائیه به جای اینکه ماده ۴۸ قانون دادرسی کیفری را رعایت کرده و برای او وکیل بگیرد، او را در شرایط سختی قرار می‌دهد که دست به خودکشی بزند.

باید به صندوق رأی قدرت و هویت بدهیم
روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «باید به صندوق رأی قدرت و هویت بدهیم» در گفت و گو با جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات نوشت: چه گروه‌های سیاسی و چه نهادهای سیاسی راهی ندارند جز اینکه فصل الخطاب را صندوق رأی قرار دهند. یعنی ما باید همه اختلافات و منازعات‌مان را در صندوق رأی حل و فصل کنیم. اگر صندوق رأی اعتبارش را از دست بدهد خیابان جایگزین آن می‌شود؛ لذا باید به صندوق رأی قدرت و هویت بدهیم. نظام جمهوری اسلامی تا امروز تلاش کرده است که به صندوق رأی هویت بدهد. در ۴۰ سال گذشته صرفنظر از انتخابات‌هایی که به مرحله دوم کشیده شده، ۳۶ انتخابات برگزار شده است. مردم هم یک روز به اصلاح‌طلبی رأی داده‌اند، روز دیگر به اصولگرایی و یک روز به اعتدال. مهم این است که ما قدرت صندوق رأی را کاهش ندهیم. طبیعی است که جریان‌های سیاسی طیف‌های متفاوتی داشته باشند. ممکن است بخشی از این طیف‌ها حتی بگویند که اصلاً نمی‌خواهند در انتخابات مشارکت کنند. اما برداشت من این است که همه جریان‌های سیاسی داخل نظام به این نتیجه رسیده‌اند که قهر با صندوق به ضررشان خواهد شد یا دست کم نفعی برایشان نخواهد داشت. البته برآیند کلی همه گروه‌ها و احزاب سیاسی رجوع به صندوق رأی است؛ زیرا اصلاح جز از مسیر انتخابات راه دیگری ندارد.

پیر نشو لعنتی!
روزنامه «خراسان» در مطلبی با عنوان «پیر نشو لعنتی!» آورد: اگر در چند روز گذشته در اینستاگرام گشتی زده باشید با تصویر پیر شده خیلی از دوستان تان مواجه شده‌اید، تصویری که با اپلیکیشن فیس اپ تغییر یافته و به سرگرمی همگانی تبدیل شده و برخی از مشهورترین چهره‌های ایران و جهان نیز تصاویر پیر شده خود را منتشر کرده‌اند. این اپلیکیشن بعد از اینکه در سال ۲۰۱۷ مورد توجه گسترده قرار گرفت و شمار کاربران فعال آن از مرز ۸۰ میلیون نفر گذشت، بار دیگر به‌لطف چالشی که سلبریتی‌ها آغاز کردند، سروصدای زیادی به راه انداخته است.

در این چالش، سلبریتی‌ها و البته میلیون‌ها کاربر، با بهره‌گیری از فیلتر بالا بردن سن اپلیکیشن فیس اپ (FaceApp) چهره پیر شده خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. به تازگی نیز خبرهایی درباره امن نبودن اطلاعات کاربران نزد این شرکت منتشر شده است. کارشناسان هشدار داده‌اند احتمالاً این اپلیکیشن اطلاعات کاربران را در اختیار توسعه دهندگان روسی خود قرار می‌دهد. کاربرانی که نگران دسترسی این اپلیکیشن و دیگر برنامه‌های نصب شده روی گوشی شأن به عکس‌های موجود در گوشی خود هستند، بهتر است در بخش تنظیمات سیستم‌عامل گوشی، دسترسی اپلیکیشن‌ها را بررسی و در صورت صلاحدید، این مجوز را برای آن‌ها لغو یا اپلیکیشن‌های مذکور را پاک کنند.

شاهد اول اصلاح قیمت مسکن

روزنامه «دنیای اقتصاد» در مطلبی با عنوان «شاهد اول اصلاح قیمت مسکن» نوشت: علائم قوی از شروع اصلاح قیمتی در بازار مسکن شهر تهران رؤیت شد. تحقیقات میدانی از بازار ملک نشان می‌دهد «قیمت پیشنهادی» فروش آپارتمان در منطقه یک تهران طی روزهای اخیر کاهش پیدا کرده است. این عقبگرد قیمتی در فایل‌های فروش مسکن، فعلاً در محله‌های لوکس که طی دست‌کم یک‌سال گذشته، صدرنشین تورم ملکی بودند، رخ داده است. فروشنده‌های آپارتمان در این محله‌ها قیمت پیشنهادی خود را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داده‌اند. تحت‌تأثیر رکود سنگین در معاملات خرید، هنوز امکان ردیابی انعکاس کاهش قیمت پیشنهادی در قیمت‌های قطعی فراهم نشده است. با این حال فعالان بازار مسکن از کاهش قیمت در معاملات نیز خبر می‌دهند. بررسی‌ها درباره منشأ کاهش قیمت‌های پیشنهادی فروش مسکن، ۶ علت را مشخص می‌کند. مهم‌ترین عامل، به ثبت بیشترین رشد قیمت در کارنامه فروش واحدهای مسکونی منطقه یک طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ در مقایسه با سایر مناطق پایتخت برمی‌گردد. اثر روانی کاهش قیمت ارز طی هفته‌های اخیر نیز پارامتر دیگری است که با توجه به سهم بالای تجهیزات ساختمانی وارداتی به‌کاررفته در ساخت‌وسازهای لوکس نسبت به سایر پروژه‌های ساختمانی مصرفی در تهران، اکنون فروشنده‌ها در منطقه یک به این کاهش، واکنش نشان داده‌اند. تغییر رفتار سوداگران نیز مؤثر بوده است.

آتش به جان تاریخ
روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی با عنوان «آتش به جان تاریخ» می‌نویسد: بافت قدیمی شهر تهران زیر بار سنگین ساخت‌وسازهای سال‌های گذشته و به اصطلاح مدرنیته شهری از بین رفته است. محله‌هایی که روزی هویت و هسته اصلی تهران به حساب می‌آمدند کم‌کم نادیده گرفته شدند و ساختمان‌هایی که روزی هویت پایتخت را می‌ساختند رو به ویرانی رفتند. میدان امام خمینی، لاله‌زار، میدان حسن‌آباد، بازار و دیگر محله‌های قدیمی شهر با تغییر هویت، یا تبدیل شدند به بافت فرسوده یا تغییر کاربری سرنوشت آنها را تغییر داد. بسیاری از ساختمان‌ها و بناهای تاریخی تهران مخصوصاً آنها که در حوالی منطقه ۱۲ قرار دارند در سال‌های گذشته تبدیل شده‌اند به انبار و کارگاه‌های تولیدی؛ ساختمان‌هایی فرسوده که هر لحظه ممکن است ویران شوند. آنچه بر سر میدان «حسن‌آباد» آمده است، در انتظار باقی ساختمان‌های باارزش پایتخت نیز هست؛ ساختمان‌هایی که شناسنامه تاریخی تهران‌اند.

از فتاحی تقدیر کنید!

روزنامه «توسعه ایرانی» در مطلبی با عنوان «از فتاحی تقدیر کنید!» آورد: همان‌طور که انتظار می‌رفت، کمیته استیناف فدراسیون فوتبال حکم به تبرئه مدیران سازمان لیگ در مورد جنجال‌های بزرگ برگزاری فینال جام حذفی در ورزشگاه فولاد آره‌نا داد. از نگاه کمیته استیناف، تنها مالک و مدیرعامل باشگاه داماش گیلان باید به خاطر ماجراهای جنجالی این مسابقه مورد تنبیه قرار بگیرند. با این روند بعید نیست کمیته استیناف به زودی از سعید فتاحی و بهاروند تقدیر نیز به عمل بیاورد! چراکه آنها به خوبی توانسته‌اند ناتوانی‌شان در برگزاری یک مسابقه را با ادعاهایی بی‌اساس توجیه کنند. رفتار باشگاه داماش در قبال ماجرای تقسیم سکوها در فینال جام حذفی، رفتاری بود که هر باشگاهی باید انجام بدهد. آنها به احترام هوادارانی که پشت درهای استادیوم مانده بودند، از برگزاری بازی امتناع کردند و آنقدر مقاومت به خرج دادند که هواداران داماش نیز سهمی از سکوها داشته باشند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۳۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی کامل اصفهان برای برگزاری مرحله دوم انتخابات

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان در حاشیه برگزاری نشست این ستاد، از آمادگی کامل استان برای برگزاری مرحله دوم انتخابات در شهرستان‌های سمیرم و لنجان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمدرضا جان‌نثاری پیش از ظهر امروز در حاشیه تشکیل ستاد انتخابات استان اصفهان در آستانه برگزاری دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان‌های سمیرم و لنجان، گفت: بیست و یکم اردیبهشت ماه مرحله دوم انتخابات در این دو حوزه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این مرحله از انتخابات، فقط افرادی که در مرحله نخست در همین دو حوزه رأی دادند و کسانی که در مرحله اول انتخابات شرکت نکردند می‌توانند رأی خود را به صندوق اخذ رأی بیندازند.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان با اشاره به اینکه رقابت در هر حوزه انتخابیه میان دو نفر است، بیان کرد: در حوزه انتخابیه سمیرم رقابت میان آقایان رحیم کریمی و سید محمد موسوی و در حوزه انتخابیه لنجان رقابت میان آقایان اکبر پولادی باغبادرانی و حسین رجایی ریزی خواهد بود.

جان‌نثاری خاطرنشان کرد: در جلسه ستاد انتخابات امروز، مقدمات اجرای انتخابات در این دو حوزه با حضور فرمانداران شهرستان‌های لنجان و سمیرم رصد و بررسی شد.

وی ادامه داد: برای برگزاری انتخابات مشکلی وجود ندارد و همه مقدمات فراهم است. امیدوارم مردم در این دو حوزه با نشاط و پرشور پای صندوق های اخذ رأی حاضر شوند و نماینده منتخب خود را راهی مجلس شورای اسلامی کنند.

آمادگی مازندران برای برگزاری الکترونیکی دور دوم انتخاباتردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنندنتایج فاجعه بار سوناک و محافظه کاران در انتخابات محلی انگلیس

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: تبلیغات انتخابات از پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت آغاز شده است و تا ساعت 8 صبح پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

استقرار 68 صندوق اخذ رأی در شهرستان سمیرم

فرماندار شهرستان سمیرم نیز گفت: این شهرستان برای برگزاری مرحله دوم انتخابات آمادگی کامل را دارد، عوامل اجرایی، نظارتی و پشتیبانی نیز در آمادگی کامل هستند.

وی ادامه داد: 68 صندوق اخذ رأی در شهرستان مستقر خواهد بود که 28 صندوق به صورت سیار و 49 صندوق به صورت ثابت هستند.

اصغر هدایت گفت: بالغ بر 3 هزار نفر به صورت مستقیم، غیمستقیم و پشتیبانی در صندوق‌های اخذ رأی این شهرستان حضور خواهند داشت.

وی ضمن قدردانی از مردم شهرستان سمیرم که حضور پرشوری در مرحله نخست انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داشتند، گفت: دعوت می‌کنم مردم شریف شهرستان در مرحله دوم نیز پای صندوق‌های اخذ رأی حاضر شوند.

استقرار 153 شعبه اخذ رأی در شهرستان لنجان

فرماندار لنجان نیز بیان کرد: شهرستان لنجان دارای 153 شعبه اخذ رأی است که 137 شعبه به صورت ثابت و 16 شعبه به صورت سیار در اختیار مردم قرار خواهد داشت.

حمیدرضا محمدی فشارکی با اشاره به اینکه عوامل اجرایی انتخابات در شهرستان لنجان در مجموع افزون بر دوهزار و 700 نفر هستند، ادامه داد: از امروز به مدت سه روز آموزش عوامل اجرایی در سطح شهرستان لنجان در دستور کار قرار دارد و در این خصوص با کمیته آموزش ستاد انتخابات استان هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است.

وی گفت: تبلیغات توسط نامزدها انجام شده و تنور انتخابات در شهرستان لنجان گرم است و رقابت بسیار نزدیکی میان دو داوطلب وجود دارد.

انتهای پیام/163

دیگر خبرها

  • جانمایی ۵۹ صندوق الکترونیکی برای انتخابات در سوادکوه
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • ویدیو/ چگونه در صندوق‌ های الکترونیکی رأی دهیم؟
  • حضور متولدین ۲۱ اردیبهشت ۸۵ در پای صندوق‌های رای قائم‌شهر
  • آمادگی کامل اصفهان برای برگزاری مرحله دوم انتخابات
  • انتخابات الکترونیک چه مراحلی دارد؟
  • مراحل رای دادن الکترونیکی چگونه است؟
  • ۷ مرحله رأی دادن در انتخابات الکترونیکی اعلام شد +جزئیات
  • مراحل رای دادن در انتخابات الکترونیکی چگونه است؟
  • امکان گزینش در دور دوم انتخابات مجلس آسان‌تر است