Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدحمید حسینی دبیر اتاق مشترک ایران و عراق طی مصاحبه‌ای به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: یکی از دوستان ما از اربیل با من تماس گرفت و گفت، چرا هر محموله‌ای که از ایران به اربیل می‌آید بوی گازوئیل می‌دهد؟ وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: معمولاً وقتی که کامیون‌ها با بار صادراتی از گمرک رد می‌شوند، سوخت توسط کولبرها، موتورسیکلت ها، کامیون‌های شخصی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به این کامیون‌ها رسانده می‌شود و آن‌ها سوخت را بر روی بار صادراتی خود قرار می‌دهند و به عراق قاچاق می‌کنند.   به گزارش تابناک اقتصادی، دو روز پیش بود که روابط عمومی منطقه یکم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: طی عملیات رصد و کنترل تردد‌های شناوری در خلیج فارس به منظور کشف و مقابله با قاچاق سازمان‌یافته، در روز یکشنبه مورخ ۲۳ / ۴ / ۹۸ گشت‌های شناوری منطقه یکم دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز پس از اطمینان از "حمل قاچاق سوخت" توسط یکی از کشتی‌های خارجی در اقدامی غافلگیرکننده، این کشتی را که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود پس از هماهنگی و حکم مراجع قضائی، در جنوب جزیره لارک توقیف کردند.

این خبر نشان از آن داشت که قاچاق سوخت از ایران به کشور‌های همسایه به دلیل ارزان بودن قیمت آن همچنان ادامه دارد. موضوعی که سیدحمید حسینی دبیر اتاق مشترک ایران و عراق و کارشناس حوزه نفت طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی به آن اشاره نمود و گفت: یکی از دوستان ما از اربیل با من تماس گرفت و گفت، چرا هر محموله‌ای که از ایران به اربیل می‌آید بوی گازوئیل می‌دهد؟ من فکر کردم دارد شوخی می‌کند، اما برخی کامیون‌هایی که بار صادراتی می‌برند، کنار آن قاچاق سوخت انجام می‌دهند.

چرا سوخت از ایران به کشور‌های اطراف قاچاق می‌شود؟

سیدحمید حسینی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در پاسخ به این پرسش گفت: حدود یک سال و نیم پیش قیمت بنزین در ایران با دلار ۳۷۰۰ تومانی، حدود ۳۰ سنت بود. هم اکنون قیمت بنزین با افزایش قیمت دلار به حدود ۱۰ سنت کاهش یافته است. این قیمت بنزین در ایران قابل مقایسه با قیمت بنزین در کشور‌های همسایه که بعضاً یک دلار و ۶۰ سنت می‌باشد، نیست و فاصله بسیار زیادی دارد و برای قاچاق سوخت وسوسه انگیز است. به عنوان نمونه در عراق اولاً تفاوتی بین قیمت بنزین و گازوئیل وجود ندارد و ثانیاً حداقل قیمت آن‌ها ۴۵۰۰ تومان است و این رقم در مناطق کردنشین و دورافتاده‌تر عراق بالاتر نیز هست. بیشتر قاچاق سوخت نیز مربوط به قاچاق گازوئیل است، چرا که قیمت گازوئیل در کشور ما به مراتب پایین‌تر از قیمت بنزین است و قاچاق آن، سود بیشتری را نصیب قاچاقچی خواهد کرد. این فاصله بسیار زیاد قیمت سوخت در ایران با کشور‌های همسایه باعث شده است که تمام اقداماتی که برای قاچاق سوخت در حال انجام است بی نتیجه بماند یا اقداماتی که صورت گرفته است تاثیر آنچنانی نداشته باشد و امروزه قاچاقچیان از هر روشی برای قاچاق سوخت استفاده می‌کنند؛ از قاچاق با لنج و لوله کشی گرفته تا قاچاق با موتور و مسافر.

سوخت با چه روشی به مناطق کردنشین عراق قاچاق می‌شود؟

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق در مورد شیوه قاچاق سوخت به عراق گفت: معمولاً وقتی که کامیون‌ها با بار صادراتی از گمرک رد می‌شوند، سوخت توسط کولبرها، موتورسیکلت ها، کامیون‌های شخصی و ... به این کامیون‌ها رسانده می‌شود و آن‌ها سوخت را بر روی بار صادراتی خود قرار می‌دهند و به عراق قاچاق می‌کنند. همان گونه که گفتم بیشتر این قاچاق سوخت از ایران به مناطق کردنشین عراق هم صورت می‌گیرد.

حجم تقریبی قاچاق سوخت به کردستان عراق چقدر است و پول آن چگونه باز می‌گردد؟

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق در مورد حجم تقریبی قاچاق سوخت از ایران به کردستان عراق گفت: کردستان عراق ظرفیت ماهانه ۱۳۰ هزار تا ۱۴۰ هزار تن سوخت را دارد که از ایران وارد کند. خب، این میزان سوخت در حال تامین است و اینکه چگونه تامین می‌شود را من نمی‌دانم. هر وقت بتوانیم این میزان سوخت مورد نیاز را به کردستان عراق بفروشیم این کار را می‌کنیم و هر وقت نتوانیم به هر حال به گونه‌ای تامین می‌شود.

حسینی در مورد اینکه آیا از کردستان عراق هم کالایی به ایران قاچاق می‌شود، گفت: قاعدتاً سالی دو الی سه میلیارد دلار کالا به صورت کولبری از کردستان وارد ایران می‌شود. وی افزود: ما ارزی که به کولبر اختصاص نمی‌دهیم؛ پس طبیعتاً باید قاچاقی صورت گرفته باشد و ارزی در سمت عراق موجود باشد که این کالا‌ها به صورت کولبری وارد شود.

دولت با افزایش قیمت سوخت، با یک تیر دو نشان بزند!

این کارشناس حوزه نفت در پاسخ به این پرسش به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: نگاه من به این مسئله قاچاق سوخت دو وجهی است و تنها خود قاچاق سوخت مقصود نیست. دولت در بودجه ۹۸ پیش بینی کرده بود که حدود ۳۵ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت داشته باشد و با تبدیل این درآمد دلاری با نرخ ۴۲۰۰ تومانی آن را در بودجه قرار دهد، اما واقعیت این است که تحقق ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد پیش بینی شده از طریق صادرات نفت قطعاً در سال جاری تحقق نخواهد یافت و دولت باید فکری به حال کسری بودجه خود از این طریق کند. دولت می‌تواند برای جبران این کسری بودجه فشار‌ها را برای دریافت مالیات افزایش دهد، هزینه‌ها را کاهش دهد و یا بودجه پروژه‌های عمرانی را قطع کند. دولت هم اکنون این راهکار‌ها را برای جبران کسری بودجه خود در نظر گرفته است.   حسینی ادامه داد: سال گذشته دولت تنها توانست ۱۰۵ هزار میلیارد تومان مالیات بگیرد و این رقم در سال جاری به ۱۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به تازگی نیز دولت اعلام کرده است که قرار است ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم مالیات بگیرد، اما باید گفت: راهکار افزایش مالیات از طریق فشار بر بنگاه‌های موجود امکان پذیر نیست چرا که حیات و ممات بنگاه‌های موجود به رونق اقتصادی کشور گره خورده است و در حال حاضر اوضاع اقتصادی کشور نیز خوب نیست. اگر قرار باشد این افزایش مالیات از محل تعریف پایه‌های مالیاتی جدید مثل اخذ مالیات از سود سکه، ارز، مسکن و ... باشد نیز باید گفت که این موضوع باعث ایجاد نارضایتی‌های گسترده‌ای در سطح جامعه خواهد شد و هم شناسایی این افراد سخت است. این گونه نیست که به راحتی بتوان این افراد را شناسایی کرد و مالیات گرفت و راهی که تاکنون متداول نبوده است را یک ساله متداول کرده و مالیات گرفت.  

یک راه پیشنهادی برای جبران کسری بودجه دولت این است که قیمت حامل‌های انرژی به خصوص آن‌هایی که به شدت زمینه قاچاق به کشور‌های اطراف دارند را  افزایش دهد. این راهکار از یک سو می‌تواند کسری بودجه را جبران کند و از سوی دیگر می‌تواند جلوی قاچاق سوخت را بگیرد.

این کارشناس حوزه نفت در پاسخ به این پرسش خبرنگار تابناک اقتصادی که آیا مقصود شما از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل آزادسازی قیمت آن‌ها است گفت: نه! ما نمی‌توانیم که هم اکنون قیمت بنزین یا گازوئیل را مثلاً به ۶ هزار تومان افزایش داده و به سطح قیمت این دو سوخت در منطقه برسانیم، اما حداقل می‌توانیم حرکتی را انجام دهیم و این شکاف قیمتی ایجاد شده را کم کنیم. همان گونه که گفتم قیمت بنزین در سال گذشته ۳۰ سنت بوده و با افزایش قیمت دلار هم اکنون به ۱۰ سنت کاهش یافته است حداقل این است که این قیمت را به ۲۰ سنت افزایش دهیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: قاچاق سوخت بنزین گازوئیل عراق کردستان عراق حمید حسینی خلیج فارس قطعنامه ۵۹۸ صندوق توسعه ملی مسعود رجوی میدان حسن آباد آیت الله حقانی حذف یارانه ها تنگه هرمز نفتکش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۱۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین

مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترك ایران و چین گفت: به طور کلی و در سال های گذشته بیش از ۳۳درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگترین بازار كالای صادراتی ما چین است البته تركیب صادراتی ما به همه كشورها بر اساس امار گمرك بیش از ۸۰ درصد كالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛ بغیر از صادرات ما به به عراق و افغانستان كه تولیدی بوده است.

حریری تصریح کرد: ۹۱ درصد كالای صادراتی ما به چین از فراورده های نفتی است كه اصولا در تركیب صادرات مشكل داریم. در بازار های بین المللی كیفیت و قیمت اهمیت دارد؛ پسته و زعفران ما از نظر كیفی رقیب ندارد كه بازار دست ایران است.

او با بیان اینكه ۱۸ سال پیش با برگزاری سمینار فرصتها و چالشهای صادرات به چین را بررسی كردیم گفت: حدود ۵سال پیش بر كالاهای ساخته شده با رفع موانع و اشكالات صادرات به چین كارهایی انجام شد تا با گرفتن مجوزها میگو و ماهی، انجیر، سیب و مركبات، فرش و صنایع دستی،سفال همدان، لبنیات، پای مرغ و زعفران بعنوان كالای غذایی صادرات انجام شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: میزان صادرات کشورمان به چین در طول یکسال اخیر ۹۰ درصد محصولات خام پتروشیمی و معدنی بوده كه در سال های اخیر با پیدا كردن بازارهای متنوع در این كشور به سمت صادرات غیرنفتی پیش رفته ایم.

رئیس اتاق مشترك ایران و چین لیست كالای صادراتی ایران به چین را بسیار متنوع دانست و بیان داشت: سال گذشته ماشین الات الیاف نانو و هایتك به چین صادر كردیم و درصدد پیداكردن بازاری برای اقلام جدیدی مثل آبمیوه ها، كفش دست سوز و شیرینی و شكلات، در حوزه ظروف آشپرخانه پلیمری كه تولیدات به روزی هم داریم، فروش پوشاك مردانه با برندهای معتبر متمركز شده ایم.

وی اظهار امیدواری كرد: همه كالاهای تولید كشور كه در فرایند تولید میزان ارز آن كمتر از ۲۵ درصد هزینه كالا را داشته باشد و میزان رقابت بزرگی در بازار خواهد داشت را برای صادرات آماده كنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در ساوه کشف شد 
  • 5 محور مهم سفر بارزانی به تهران چیست؟ | درخواست ویژه اربیل از تهران
  • کشف محموله ۴ میلیاردی قاچاق دخانیات در قشم
  • برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت واقعی است؟
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است