Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس خانواده با تاکید بر نقش شبکه های صداوسیما در آموزش بهتر زیستن، این رسانه را یادآور روش‌های زیست بهتر به خانواده دانست و بر ضرورت حضور یک کارشناس خانواده در کنار ممیزی گذاران فیلم و سریال ها تاکید کرد.

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو: این روزها و در فصل تابستان که مدارس تعطیل است، اعضای خانواده بیشترین وقت خود را صرف تماشای شبکه‌های مختلف تلویزیون میگذراند که بنا بر سلایق مختلف برنامه های سرگرم کننده و مورد علاقه خود را تماشا میکنند اما در میان برنامه‌های مختلف، معمولا سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی بیشترین مخاطبان را به خود اختصاص می‌دهند که علاوه بر شبکه‌های یک، دو، سه و پنج که هر شب یک سریال روتین را در کنداکتور خود جای می‌دهند شبکه‌هایی چون آی فیلم ، تماشا و نمایش بطور 24 ساعته به پخش سریال و فیلم سینمایی می‌پردازند که از این میان شبکه نمایش به پخش فیلم‌های خارجی اختصاص دارد و شبکه تماشا در اقلب HD اغلب به پخش سریال‌های خارجی می پردازد، اما ماموریت شبکه آی فیلم با این شبکه‌ها متفاوت است بطوری که آی فیلم بطور 24 ساعته به بازپخش سریال‌های شبکه های مختلف صداوسیما طی سالهای اخیر می‌پردازد و از سویی دیگر طبق آخرین نظرسنجی پس از شبکه های سه و نسیم، «شبکه آی فیلم» به واسطه بازپخش سریال‌ها خاطره انگیز به عنوان پرمخاطب‌ترین شبکه نمایشی صداوسیما به فعالیت می پردازد که این مسئله نقش این شبکه را در میان خانواده ها پررنگ‌تر میکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو در سلسله گزارش خود در قالب گفتگو با کارشناسان و صاحبنظران به بررسی نقش سریال‌های ایرانی در شبکه‌های مختلف بالاخص «آی‌فیلم» به عنوان پرمخاطب‌ترین شبکه نمایشی صداوسیما در ترویح شبک زندگی ایرانی، اسلامی و چالش ها و موانع آن می پردازد که در ادامه از نظرتان میگذرد:

 

طیبه یزدی کارشناس و مشاوره خانواده در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو با تاکید بر نقش هنر و به طور مشخص فیلم و سریال در سبک زندگی خانواده ها گفت: هنر در این راستا دارای جایگاه مشخصی است، نقش هنر در خانواده هم از جهت تاثیر مثبت آن و هم تاثیر منفی آن بالا است. به همین دلیل جایگاه این ها بسیار مهم است و برای ایفای رسالت سنگین زندگی سالم بشریت بسیار باید دقت کنند و تلاش کنند که بتوانند رسالت خودشان را درست انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که اصولا فیلم و سریال های امروزی چقدر در شکل گیری فرهنگ صحیح زیستن نقش دارند، تصریح کرد: در زندگی امروزه گستره فرهنگ رسانه ای در جهان امروز بسیار چشم‌گیر است و خیلی می تواند نقش آفرینی کند. اما امروز فیلم و سریال هایی که پخش می شود، در مجموع تاثیر کلی آنها خیلی قابل توجه نیست، اما در بحث تاثیرات منفی و شاید برداشت هایی که وجود دارد ما خیلی از نقش ها را دیدیم که در سریال ها یا در فیلم ها تاثیرات منفی اش را در جامعه مشاهده کرده ایم، مثلا در خصوص حتی رفتار معاشرتی اجتماعی، هم در گویش، هم در سبک پوشش ها مشاهده می کنیم که دقیقا تاثیر گذاری در افراد به وضوح قابل لمس است. این به دلیل همان تاثیری است که وجود دارد و با توجه به ایدئولوژی مذهبی کشور ما خیلی همخوانی ندارد.

یزدی گفت: در دهه اول انقلاب فیلم و سریال هایی که ساخته می شد جنبه های فرهنگی مذهبی قوی تری داشتند، اما ارزش های پیش گفته کم کم و به مرور زمان هم از نظر ماهوی و هم از نظر شکلی تقلیل رفت، اگر بر همین اساس روی روند این چهار دهه تحلیل صورت بگیرد، همین وضع قابل مشاهده است. با توجه به این که جامعه امروزی، انسان ها و بحث گستره ارتباطات الکترونیک و شبکه های مجازی، ماهواره و اینترنت به این ها افزوده شده، چقدر گستره این برنامه ها قوی شد. کنترل این ها سخت و شاید غیر قابل کنترل شد به همین دلیل ما می بینیم که تاریخچه فیلم و سریال های بعد از انقلاب در دهه اول خیلی ارزشی تر و کار های قوی تری را داشت.

 

 

 

وی با تاکید بر اینکه حضور یک کارشناس خانواده در کنار کسانی که ممیزی فیلم ها را تایید می کنند ضروری است، گفت: وقتی فیلم و سریال ها ساخته می شود برای پخش از فیلترهایی می گذرد، حضور یک کارشناس مذهبی و آشنا به مسائل خانواده در بین ممیزی گذاران ضروری به نظر می رسد، وظیفه این کارشناس این است که اندازه خود کارگردان با متن فیلم نامه و سریال نزدیک باشد که بتواند گام به گام با آن کار همراه باشد.

یزدی در پاسخ به این سوال که شاید به همین دلیل ما می بینیم که تاریخچه فیلم و سریال های بعد از انقلاب در شرایط موجود کلیدی ترین موضوعی که یک سریال خانوادگی باید روی آن دست بگذارد چیست، گفت: من همه فیلم ها را نمی بینم اما بعضی ها را که می بینم ممکن است پیامد های خوبی هم داشته باشند، خیلی وقت ها دلم می سوزد بعضی از سریال ها اینقدر در عمق بعضی موضوعات خانوادگی ناهنجار هستند و این را جلوه می دهند که باعث تنش های زیاد ببیننده می شود، قبول داریم که این ها در جامعه ما وجود دارد اصلا جامعه انسانی سرشار از حوادث متعدد خوب، متوسط و بد است، زندگی بشری همین است ولی این سریال هایی را که به آن می پردازندو می خواهند درد جامعه را به مردم بیشتر بشناسانند، اینقدر هم نباشد که فکر کنیم جامعه کاملا ناهنجار و غیر قابل قبول است همانطور که نباید هم نشان دهیم جامعه کاملا گل و بلبل است. از طرفی باید ضریب سریال هایی که جنبه آموزش و یا برخوردهای زن و شوهر خانواده با اجتماع را بهتر نشان دهد، را هم مد نظر داشته باشیم.

با توجه به اینکه شبکه آی فیلم بر پخش فیلم و سریال های گذشته تاکنون بنا شده است، چگونه می تواند نقش خود را در تحکیم پایه های زندگی ایفا کند، خاطر نشان کرد: گاهی وقت ها یک سریال هایی شاید پیام های قشنگی دارد. با این تکراری که آی فیلم در ذات ماموریت خود دارد، افراد مجددا یادشان می آید و این خوب است. آی فیلم به عنوان یک شبکه ای که بخش زیادی از اوقات فراغت آدم هایی که به عناوین مختلف در منزل هستند را پر می کند می تواند تاثیر به سزایی در تثبیت پیام های مثبت فیلم و سریال ها داشته باشد و به بهبود روابط خانوادگی و آموزش نکات مثبت کمک کند و با نمایش سریال ها و  فیلم هایی که تاثیر گذاری بهتر و پیام زیباتری دارند، نقش قشنگ تری را به خانواده ها بدهد و یادآور روش های خوبی برای زندگی کردن باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شبکه آی فیلم شبکه آی فیلم شبکه تماشا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۵۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟

   عصر ایران؛ رضا صائمی- نمی‌توان دل‌بستۀ هنر و ادبیات ایران‌زمین بود و به تماشای فیلم «مست عشق» وسوسه نشد. قصۀ رابطۀ شمس و مولانا آن‌قدر حیرت‌انگیز و پر رمز و راز و پرکشش است که تماشای «مست عشق» به قصد رمزگشایی آن می‌تواند هر علاقه‌مند به عرفان را به سالن‌های سینما بکشاند.

   با این حال وقتی به تماشای فیلم به سینمای آزادی رفته بودم، از پچ‌پچ و واکنش‌های برخی از تماشاگران اطرافم دریافتم گویی برخی بیشتر برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای به تماشای فیلم آمده بودند و با دیدن آنان بر پرده سینما یا کنار بازیگران ایرانی فیلم به وجد آمده و درباره حضور آنها در فلان سریال ترکی حرف می‌زدند.

    البته یکی از عناصر و عوامل مهم جذب مخاطب و رونق گیشه و فروش هر فیلم، حضور ستارگان سینمایی و بازیگران محبوب در آن اثر است. چنان‌که برای بسیاری از مخاطبان حضور شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در این فیلم و هم‌بازی شدن آنها یکی از انگیزه‌های مهم تماشای فیلم است و این فی‌الذات چیز بدی نیست و البته حضور یک ستاره سینمایی خارجی هم می‌تواند به همین اندازه جاذبه داشته باشد اما اینکه برخی از تماشاگران ایرانی تنها به حضور بازیگران ترکیه‌ای در فیلم بیش از قصه آن توجه کنند عجیب است.  آن هم قصۀ دو تن از مفاخر و مشاهیر ایرانی که حیرت‌انگیزترین شخصیت‌ها در تاریخ و ادبیات کهن فارسی‌اند.

   به گمانم آنچه در فیلم «مست عشق» بیش از بازیگران آن چه ترکیه‌ای و چه ایرانی مهم است خود شخصیت‌های اصلی قصه‌اند یعنی شمش و مولانا. شخصیت‌هایی که دراماتیک و سینمایی نیستند بلکه واقعی‌اند. شخصیت‌هایی که باید قدر ببینند و بر صدر نشینند.

  اساسا فیلمی از جنس «مست عشق» ساخته شد تا دو تن از مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ ادبیات ما به مردم معرفی شود. شخصیتی که آوازه‌شان جهانی شده و در وطن خودمان کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. این‌که حضور بازیگران ترکیه‌ای و حتی ایرانی تنها انگیزه تماشای «مست عشق» باشد ضد فیلم است.

    فیلمی که از زبان شمس و مولانا بر خودشناسی تاکید می‌ورزد تا بتوان از ظواهر دنیوی عبور کرد و به درک باطن جهان و جان خویش رسید. البته فیلم این ظرفیت ذائقه‌پذیری را در خود دارد و تماشای با‌بصیرت آن می‌تواند به تماشاگر کمک کند تا از ظاهر پرستی عبور کند.

   با این همه چنان که اشاره شد این واقعیت غیر قابل انکار است که کثیری از تماشاگران ایرانی به شوق تماشای بازیگران ترکیه‌ای به دیدن «مست عشق» می‌روند و این در حالی است که  «بنسو سورال» یکی از بازیگران ترکیه‌ای این فیلم گفته است حضور در این فیلم و حسن فتحی او را متحول کرده و بعد از این در هر نقشی بازی نمی‌کند.

   ضمن اینکه از حیث بازیگری، بازیگران ما در سطح بالاتری قرار دارند و تماشایی‌ترند. گرچه مهم‌ترین مولفه و عنصر جذابیت و تماشایی بودن «مست عشق» نه بازیگران آن که دو شخصیت اصلی و واقعی آن یعنی شمس و مولاناست.

     هیچ مایه و سرمایه ای برای تبلیغ«مست عشق» به اندازه خود این شخصیت نیست و کاش هر فیلمی را به تناسب جایگاه سوژه‌اش به تماشا بنشینیم نه چیدمان و ترکیب بازیگرانش. نمایش تصویری قصه شمس و مولانا کافی است تا از تماشای «مست عشق» سرمست شویم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست

دیگر خبرها

  • چرا پخش سریال حشاشین پس از انتشار ممنوع شد؟/ ممیزی سریال‌های خارجی پسینی است
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟
  • ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران در جویم فارس
  • ‌ ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران ‌در «جویم» فارس
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • گزارشی از سریال‌های در حال ساخت نمایش خانگی/ کدام کارگردانان این روزها مشغول کارند؟
  • (تصاویر) حضور شخصیت‌های حوزوی در منزل سید حسین خمینی
  • ترورهای حسن صباح و پیروانش هدفمند بود / سریال حشاشین با واقعیت بیگانه است
  • افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم