Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@07:20:45 GMT

دولت ابتدا باید کف حوائج مادی مردم را تأمین کند

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۵۳۵۵

دولت ابتدا باید کف حوائج مادی مردم را تأمین کند

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی «ارتباطات سالم بین نهادهای دولتی و مردم» با حضور محمدجواد جاوید عضو هیئت‎ علمی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن همتی پژوهشگر مسائل فرهنگی و توحید محرمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات شنبه ۲۹ تیر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این برنامه همتی به سه پایه یا سه ساحت مهمی که جامعه را می‌سازد اشاره کرد و گفت: سه ساحت در طراحی استراتژیک جامعه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که از آن‌ها می‌توان تحت عناوین «مردم یا ملت‌سازی»، «دولت‌سازی» و «نظام‌سازی» یاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ساحت اول تعیین و تنظیم نقش‌ها برای تک‌تک مردم در تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مدنظر است تا آن‌ها بتوانند در تمام صحنه‌ها حضور جدی داشته باشند. در ساحت دوم، چینش دولت برای معماری این نقش‌ها مطرح است؛ مدیریتی که بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. در ساحت سوم نیز ایجاد سیستم‌ها و نظاماتی مطرح است که تنظیم‌کننده روابط بین دولت و مردم است. نظاماتی که می‌تواند به‌گونه‌ای تعریف و تنظیم شود که بیشترین منفعت را برای مردم فراهم کند، پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و در مسیر مطالبات جامعه حرکت کند. وی افزود: اگر قرار است ارتباطات سالم را تعریف کنیم، باید این سیستم‌ها را به‌گونه‌ای تعریف کنیم که بتواند نیاز جامعه را پاسخ دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر این سه ضلع به‌درستی در جای خود قرار نگیرند و نتوانند یکدیگر را پوشش دهند و یکپارچه عمل کنند، جامعه به‌معنای واقعی ایجاد نخواهد شد و «جامعه انسانی» را شاهد نخواهیم بود.

این پژوهشگر مسائل فرهنگی در توضیح نحوه تحقق این امر، اذعان کرد: طبیعی است که تحقق این امر کار بسیار سخت و دشواری است و محصل یک فرآیند درازمدت است اما باید مبتنی بر مبانی نظری و حرفه‌ای باشد. در غرب رنسانس و تحولات بعدی میتنی بر مبانی فلسفی خودشان بود لذا ما نیز اگر بخواهیم اقدامی کنیم، باید کاملاً مبتنی بر مفاهیم و مبانی فکری خودمان باشد. در این رابطه باید یادآور شد که ما در جهان‌بینی خود چند مؤلفه اصلی داریم که اگر نتوانیم این مفاهیم را بفهمیم، ساخت جامعه اخلاقی و ارتباطات سالم را نیز از دست خواهیم داد. «ذات واجب‌الوجود»، «از خداوند بودن انسان و بازگشت دوباره به سوی او»، «معاد و اعتقاد به دنیایی دیگر» ازجمله این مبانی فکری هستند که اگر به آن‌ها اعتقاد داشته باشیم می‌توانیم جامعه را براساس این بنیان‌های فکری پی‌ریزی کنیم. در این صورت است که «جامعه انسانی» رشد خواهد کرد و ما شاهد یک ارتباطات سالم در بطن جامعه خواهیم بود.

همتی در پایان با استناد به جمله‌ای از صدرالمتألهین مبنی بر اینکه سیاست باید مبتنی بر شریعت باشد، خاطرنشان کرد: نقش حاکمیت در سیاست باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند هم حوزه دنیا و هم حوزه آخرت را مدیریت کند؛ اینجاست که پای عدالت به میان می‌آید. امروز متأسفانه یکی از مشکلاتی که داریم این است که عدالت در جامعه ما آن‌طور که باید و شاید اتفاق نیفتاده است. وی در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: هرجا که تکاثر هست، فقر نیز هست. تکاثر محصول سیستم‌هایی‌ست که در آن عدالت نبوده است و موجب تکاثر برای عده‌ای و برای عده دیگر موجب فقر شده است.

همتی در اشاره به چگونگی ایجاد ارتباطات سالم میان دولت و مردم تصریح کرد: باید سیستم‌هایی را ایجاد و نظام‌هایی را تولید کنیم که اول مانع از تکاثر عده‌ای و فقر عده‌ای دیگر شود و دوم در مسیر تعالی انسان به سمت خدا باشد. او ادامه داد: اقتصاد ابزار است که نباید هدف شود چراکه اگر تبدیل به هدف شود، منجر به تکاثر می‌شود و جامعه دچار فقر خواهد شد.

در بخش دوم این برنامه محمدجواد جاوید با مبنا قرار دادن رویکرد دینی و نگاه ویژه به حکومت حضرت علی (ع) در مورد بایسته‌های ارتباطات سالم میان نهاد دولت و مردم و امکان‌سنجی قانونمندکردن ارتباطات بین دولت و شهروندان به ایراد سخن پرداخت و عنوان کرد: خطبه ۳۴ نهج‌البلاغه رابطه سالم را به ما یک رابطه حقوقی متقابل تعریف می‌کند. به‌عنوان مثال حضرت علی (ع) به مردم می‌گوید همانطور که من شما را نصیحت می‌کنم شما نیز من را نصیحت کنید. یا می‌توان به مسئولیت‌پذیری ایشان در مقابل مردم و قبول تعهدات در مقابل آن‌ها اشاره کرد که فرمودند: من به شما آموزش می‌دهم (آموزش رایگان). چیزی که امروزه در حقوق اساسی اکثر کشورها جز تعهدات دولت‌ها قرار گرفته است. بنابراین منطق رابطه سالم مبتنی بر حقوق متقابل در رویکرد دینی است. لذا می‌توان گفت ما یک مسیر مشخص و یک آزمونِ داده‌شده در دین خود داریم که نمونه آن در حکومت اسلامی دیده شده است. بنابراین نمی‌توانیم ادعا کنیم که چنین چیزی مدینه فاضله است و تحقق آن امکان ندارد.

جاوید در ادامه به رویکرد قانونی پرداخت و اظهار داشت: ما علاوه بر رویکرد دینی و اخلاقی، رویکرد قانونی نیز داریم که در این رویکرد، قوانین در رابطه با ارتباط دولت و شهروندان باید به‌گونه‌ای تفسیر شوند که به سود شهروندان باشد، یعنی تفسیری با رویکرد انسانی، حقوق متقابل و به نفع اضعف شهروندان. در عین حال دولت نیز باید عناصری که امروزه تحت عناوین عناصر حکمرانی خوب مطرح هستند مثل مسئولیت‌پذیری، شفافیت، صداقت، پاسخگویی و… را در نمایان کردن ارتباطات سالم به‌کار گیرد.

وی افزود: جامعه‌ای سالم است که روابط سالم میان دولت و شهروندان را تحکیم بخشد که رابطه میان دولت و شهروندانش رابطه برد- برد، تکلیف- تکلیف و حقوق- حقوق باشد.

این عضو هیئت ‎علمی دانشگاه تهران با اشاره به برابر بودن موقعیت دولت و شهروندان اذعان کرد: دولت از شهروندان برتر نیست. دولت ابتدا باید کف حوائج مادی شهروندان را تأمین کند تا پس از آن ما به‌عنوان شهروندان بتوانیم با او وارد مرحله مذاکره شویم. رابطه سالم امر بسیار واضح و ساده‌ای است؛ پیچیدگی ندارد. رابطه سالم یعنی اینکه دولت عُرضه تأمین حقوق اساسی که حکومت در قانون اساسی تعیین کرده را داشته باشد.

کد خبر 4673062

منبع: مهر

کلیدواژه: سواد رسانه ای سبک زندگی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۵۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز، حضور همیاران مهربان ترافیک را به مثابه مشارکت مردم در جهش تولیدات فرهنگی توصیف کرد و گفت: روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سیدعبدالرضا دستغیب در نخستین جلسه تجلیل و هماهنگی همیاران مهربان ترافیک شیراز با اشاره به شعار سال و تأکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم در جهش تولید، اظهار داشت: در بحث جهش تولید ملاک تنها تولید کالا نیست و تولید فرهنگ و مسائل اجتماعی و هر آنچه که ضرورت یک جامعه اسلامی ایرانی است را شامل می‌شود.

وی افزود: حضور همیاران مهربان ترافیک در چهارراه‌ها و نقاط کور ترافیکی و کمک به روان‌سازی ترافیک، همان مشارکت در جهش تولیدات فرهنگی است.

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز با تأکید بر ضرورت توجه مسئولان به مردمی که با وقف مال و ثروت خود و یا با وقف وقت باارزش خود در راه خیر قدم برمی‌دارند؛ عنوان کرد: شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» تأکید رهبری بر حمایت مسئولان از مردم است تا مسئولان ضمن قدردانی از خیرین، خدمات آنها را در حوزه خود گزارش دهند و با تقدیر و تجلیل، خیرین را به جامعه معرفی کنند تا بسیج عمومی برای این حرکت فرهنگی در جامعه ایجاد شود.

دستغیب همچنین با بیان اینکه روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست، تصریح کرد: خدمات فرهنگی در شیراز به راحتی قابل انجام است، چون شیراز پایتخت فرهنگی و تمدنی بزرگ است و شهروندان آماده پذیرش مسائل فرهنگی هستند.

وی با اشاره به حضور 45 نفر از همیاران مهربان ترافیک در مراکز مهم و پرتردد شیراز در ایام نوروز، خدمات همیاران را ارزشمند و قابل تقدیر خواند که با حضور خود گامی موثر در رشد و اعتلای فرهنگ برداشتند.
 
 مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز همچنین به خدمت 130 همیار مهربان ترافیک در طول سال در خیابان‌های پرتردد شهر اشاره کرد که روزانه در کنار پلیس راهور، راهگشای گره‌های ترافیکی هستند.

دستغیب در ادامه گفت: آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن رقمی مشخص و قابل ارائه است، اما بهتر است به دنبال علل تصادفات باشیم تا بتوانیم برای آن راه حل ارائه نمائیم و این همان حلقه مفقوده است. 

وی افزود: پایین بودن فرهنگ رانندگی، استاندارد نبودن خودروها، جاده‌های نامناسب و غیراستاندارد، آموزش ناکافی برای گرفتن گواهینامه رانندگی و عدم سختگیری لازم در آموزش و امتحان رانندگی می‌تواند دلیل تصادفات باشد که لازم است به رابطه معناداری برسیم تا راه حل مناسبی ارائه دهیم، چرا که مرگ و میر ناشی از تصادفات، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بسیاری به دنبال دارد.

 نایب رئیس مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز هم گفت: ما شهروندان شهری هستیم که مایه فخر و مباهات جامعه بشریت است.
 
طاهری با بیان این که باید به شهر و همشهریانمان افتخار کنیم؛ اضافه کرد: خیر نیکوکاری که علی‌رغم مشکلات موجود به حمایت از همشهریان خود برمی‌خیزد را باید حمایت کرد و ستود.

وی با بیان اینکه بی‌گمان همیاران مهربان ترافیک شایستگی این خدمت و لباس مقدس همیاری را داشته‌اند، گفت: برای یادآوری و آموزش فرهنگ به شهروندان لازم است تا الگو‌های تربیتی را اعمال کنیم و در کنار آموزش رسمی آموزش غیررسمی داشته باشیم.

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز با تأکید بر اهمیت آموزش به عنوان گام اول در مسائل فرهنگی، گام دوم پس از آموزش را نظارت عنوان کرد و گفت: در اجرای برنامه‌های فرهنگی یا تغییر رفتار و الگوی شهروندی باید ابتدا به آموزش بپردازیم و با نظارت مستقیم، رهاسازی و نظارت غیرمستقیم افراد را تا ورود به بلوغ روانی هدایت نماییم و این راه درستی است که جامعه می‌تواند شهروندانش را به کمال برساند.

حسین جوکار، عضو هیئت امنای مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز و از خیرین نیکوکار شیرازی به مشکلات فراوان اقتصادی در پی تحریم‌ها و ناکارآمدی برخی از مسئولان اشاره کرد و گفت: در کنار مشکلات عدیده در جامعه، زیبایی خدمت برخی از مردم به همشهریان خود ستودنی است.

وی افزود: همیاران مهربان ترافیک علی‌رغم سختی‌های زندگی، وقت باارزش خود را صرف امور خیر، خدمت به خلق خدا و اعتلای فرهنگ جامعه می‌کنند که قابل تقدیر است.

انتهای پیام/424.

دیگر خبرها

  • تلاش دولت برای تقویت انگیزه مادی و معنوی معلمان
  • طرح کالابرگ ادامه می یابد؟
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • تامین سبد غذایی مردم با رویکردی عقلانی/ نمره ۲۰ دولتمردان در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • همیاران مهربان ترافیک به مثابه مشارکت مردم در جهش تولیدات فرهنگی هستند/روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • تامین سبد غذایی مردم با رویکردی عقلانی
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است