Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید حامد حسینی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سرو زیر آب» معتقد است که شبکه اکران به شعود مخاطب توهین کرده و ذائقه آنها را به سمت آثار بی‌ارزش کشیده است. او می‌گوید فیلمش با چینش خاص سانس‌ها مدیریت شد تا دیده نشود. ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزراش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مساله مهم عدالت در اکران و مدیریت آن یکی از بحث‌های جدی مدیریتی در سینما است که در این چند سال اخیر منتقدان بسیاری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عموما تهیه‌کنندگان بخش مهمی از این منتقدین را تشکیل می‌دهند و از این بی‌عدالتی که منجر به عدم فروش درست آثار تولیدی آنان شده است گله‌مندند. فیلم «سرو زیر آب» نیز یکی از جمله آثاری بود که با وجود داشتن بازیگران خوب و مطرح، کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر،فیلمبرداری علیرضا زرین دست، میزانسن خوب و فضاسازی قوی و همینطور نامزدی در بخش‌های گوناگون نتوانست موفقیتی در اکران و فروش داشته باشد.گفتگوی زیر با تهیه کننده این فیلم یعنی سید حامد حسینی در حاشیه جشنواره فیلم شهر درباره این موضوع گرفته شد.

حسینی در ابتدا درباره علت اصلی عدم موفقیت فروش فیلم گفت: این درست است که موفقیتی که این فیلم باید بدست می‌آورد را نتوانست بدست آورد ولی علت اصلی آن این نیست که فیلم پتانسیل را نداشته باشد بلکه علت اصلی این است که برخی از قرائت‌ها به ذائقه‌های یک طیفی که قدرت دستشان است خوش نمی‌آید و دوست ندارند که سینما به صورت جدی و با پرداختن به اندیشه و تفکر وارد شود و تمایل آن که مخاطب به سمت اندیشه برود وجود ندارد. چرا؟ بدلیل اینکه اگر مخاطب برود به سمت حوزه اندیشه و مسئل جدی و مهم سینما آنوقت تیپ آثاری که مافیای اکران بدست دارد به مرور رو به فراموشی می‌رود و مخاطب دیگر آن‌ها را نمی‌پسندد.

حسینی در ادامه گفت: برای همین بعضا مخاطب را مقصر این می‌دانند که به سمت این دست از آثار رفته است در حالی که آنان هیچ تقصیری ندارند، آنان مخاطبین محترم سینما هستند و دوست دارند به انتخاب خود فیلم تماشا کنند بلکه مقصر اصلی همین مافیای اکران هستند که این ذائقه را به جهت منافع مالی و مادی خود کور کردند و سینما را خالی از آثار سینمایی در حوزه اندیشه و تفکرات جدی و مسائل مهم سینمایی کردند. لذا تنها آفت ما بحث مالی و مادی سینما نیست بلکه سطح  فرهنگی مخاطب سینما است که با این شیوه اکران مافیای سینما روز به روز در حال افول و تنزل است. این مافیا در حال لطمه زدن به شعور مخاطب است زیرا آثار سخیف و بی‌ارزش در حال عرضه شدن است و مخاطب زمانی که به سینما می‌رود با این آثار روبرو می شود و آن‌ها را تماشا می‌کند. تقریبا چیز دیگری برای تماشا وجود ندارد.

این تهیه‌کننده سینما اظهار داشت: یک جنگی به نظر من در حوزه اندیشه در سینما رخ داده است که اگر اندیشمندان سینما به داد آن نرسند حتما مافیای سینما مخاطب آن را می‌بلعد و وقتی که مخاطب را ببلعد سطح شعور و مخاطب سینمای ما به شدت افول می‌کند. این دلیل بزرگ و اصلی است و البته خیلی از مسئولین سینمایی ما نیز دچار این آفت شده‌اند و باید در یک کلام گفت که متاسفانه مافیا زده شده‌اند و در حقیقت این مافیا است که مدیران سینما را دارد مدیریت می‌کند. زیرا این فرضیه غلط را برای آن‌ها جا انداخته‌اند که موفقیت سینما در فروش است. برای همین می‌آیند و فیلم‌های پرفروش می‌سازند و بعد بیلان می‌دهند که درصد فروش سینما از چقدر رسیده است به کجا و در نتیجه باعث می‌شود که مدیران سینمایی را راضی و نظر آن‌ها را به خود جلب کنند که عامل موفقیت سینما ما هستیم. این می‌شود که در حقیقت مدیران سینمایی ما بازی را واگذار کرده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: بیاییم واقعا بررسی کنیم که سینمای ما در یک دهه گذشته واقعا چه کاری را در حوزه مسائل جدی و مهمی مانند اندیشه کرده است؟ یادمان باشد که قرار بر این بوده است که سینمای ما بعد از انقلاب در خدمت فرهنگ و انیدشه باشد نه در خدمت فروش ولی ما داریم برای فروش سینما را مدیریت می‌کنیم. متولیانی که قدرت این را دارند که فروش بکنند در خدمت همان‌ها هستند یعنی انقدر که برای فروش آن فیلم دارند تلاش می‌کنند محال است که برای فروش فیلم‌های ارزشی تلاش کنند. بسیاری از این فیلم‌ها را خودشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و جایزه داده‌اند اما دغدغه اصلی آنان نیست. بزرگترین مشکل «سرو زیر آب» مدیریت اکران و تبلیغات آن بوده است؛ بدترین نوع سانس‌ها برای این فیلم بود. دغدغه اصلی نهادها دیده شدن فیلم نیست فقط پر شدن رزومه است حتی نفس کار تولیدی هم نیست چون واقعا در طی کار نفس تهیه کننده را می‌برند و خسته‌اش می‌کنند.

او در پاسخ به سوال درباره کار در حوزه سینمای اجتماعی ما به عنوان حوزه‌ای که عموما مسائل جدی را مد نظر قرار دارد گفت: زمانی می‌خواهیم فیلم آسیب شناسی اجتماعی بدون راهکار بسازیم، ایرادی هم به نفس آن نیست و باید اعتراف کرد که در این شکل از سینما که آسیب‌ها را به نمایش بگذاریم کارهای زیادی تولید کردیم ولی عموما بدون راهکار. البته یک نکته را هم باید گفت که مخاطب باید آسیب‌ها را ببیند اما از سوی دیگر مخاطب ما امروز در عین حال به شدت نیازمند امید است. او امروز آنقدر دارد موضوعات تلخ می‌شنود که اگر قرار باشد همه کارگردانان آثار تلخ بسازند اتفاقی در حوزه اجتماع رخ نمی‌دهد. من اعتقاد دارم که اولا باید آسیب‌ها را به صورت جدی و نه سطحی گفت؛ آسیب‌ها عمق‌های پنهانی دارد که اگر کارگردان بتواند آن‌ها را کشف کند برگ برنده او خواهد بود. و بعد آمیدافرین باید بود و در یک بنبست فیلم تمام نشود.

انتهای پیام/

R1544/P/S4,34/CT3 واژه های کاربردی مرتبط سرو زیر آب سینمای ایران سینما

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سرو زیر آب سینمای ایران سینما سرو زیر آب سینمای ایران سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۶۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحول بی نظیر موسیقی مدرن با آلبوم جدید مُجال

حال پس از بازخورد گسترده مخاطبان می‌خواهیم بررسی کنیم که آلبوم جدید مُجال چه نوآوری برای مخاطبان موسیقی مدرن دارد. اگر هنوز مجتبی الله وردی را نمی‌شناسید، پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر متن حاضر، مقاله مُجال کیست؟ را نیز مطالعه کنید. تشویق جوانان به تفکر مثبت در برابر منفی بافی‌ها مُجال در آلبوم زمین عجیب و آهنگ «قله» تلاش خود را برای فراهم کردن یک محتوای امیدبخش نشان داد. بعضی از رپرهای نسل جدید بر موج افکار منفی سوار می‌شوند یا در راستای ارزش‌هایی مانند پول و شهرت به مخاطب‌شان امیدواری می‌دهند. اما مُجال در راستای ارزش‌های فرهنگی و ایرانی به جوانان امید می‌دهد که همراه همدیگر راه‌شان را ادامه دهند و در این راه با عشق و پایداری به ارزش‌های اسلامی باقی بمانند. هشدار درباره آسیب‌های اجتماعی رسانه در سبک های موسیقی مدرن رپ و هیپ هاپ کمتر خواننده‌ای به نقش رسانه و تاثیر آن بر ذهن افراد پرداخته است. اما مُجال در آهنگ «سامری»‌ با استفاده از داستان فریب قوم حضرت موسی توسط سامری، آسیب‌های رسانه را در جامعه روشن کرد. مُجال در آهنگ سامری کاری کرد که مخاطب درباره ارزش‌هایی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، باز اندیشی کند. اجرای اشعار عارفانه با سبک هیپ‌هاپ برای جوانان آهنگ او در آلبوم زمین عجیب حاوی مناجات عارف فو‌ٔاد کرمانی بود. این آهنگ با سبک هیپ هاپ، یک نوآوری در موسیقی مدرن شناخته می‌شود. چرا که تا به امروز اشعار عرفانی و اسلامی اغلب در موسیقی سنتی شنیده می‌شدند. اما آهنگ سرگشته و او که ریتم مورد پسند جوانان دارد، این خلاء را پر کرد.

مُجال، یک معترض در سطح بین المللی موزیک ویدیو خیره کننده «منجی عالم» در آلبوم زمین عجیب، صرف نظر از جلوه‌های ویژه بصری بکار رفته، حاوی پیامی اعتراضی به مسئله کودک کشی اسرائیل بود. این موزیک ویدیو اولین اثر هنری اعتراضی به مسئله فلسطین به شمار می‌رود. همچنین مُجال در آهنگ «دنیای وارو» به منطق ظالمانه غرب و پیروانش معترض شد. طرح زاویه دید جدید نسبت به بحث حجاب و انتخابات آهنگ «عروسک» در آلبوم زمین عجیب، پیامد‌های زندگی بدون حجاب را برای مخاطب قابل لمس می‌کند. می‌توانید پس از گوش دادن به این آهنگ، تحلیل جدیدی از بحث حجاب داشته باشید. همچنین در آهنگ «ما مردم» توجه مردم را به مسئله انتخابات جلب می‌کند تا بگوید که مردم باید به نقش خودشان در مسائل اجتماعی توجه داشته باشند. اعتراض به مسائل سیاسی ملی بدون آسیب به نظم جامعه از آهنگ «همشهری» معلوم می‌شود که مُجال برای اعتراض به ظلم و بی عدالتی، چارچوب‌هایی دارد که به آن‌ها فکر کرده است. او بدون دعوت مردم به ایجاد بی نظمی در جامعه، اعلام می‌کند که به سوء مدیریت در بازسازی آبادان و خرّمشهر، مشکلات اقتصادی و فساد اداری اعتراض دارد. یادآوری هویت تاریخی و ملی ایرانیان یکی از جنبه‌های آهنگ «ما مردم» وصل کردن اصالت تاریخی ایرانیان به هویت اسلامی‌شان است. با این کار مُجال تلاش دارد که مخاطب را به تفکری دوباره درباره هویت و ارزش‌های خود، دعوت کند. دانلود آثار مجتبی الله وردی از وبسایت رسمی او برای گوش کردن به آلبوم زمین عجیب یا تماشای موزیک ویدیو‌های خیره کننده مُجال مانند القدس لنا می‌توانید وارد وبسایت مُجال به آدرس mojall.com شوید و آثار او را به صورت آنلاین گوش یا آن را دانلود کنید. همچنین برای اطلاع از آهنگ‌های جدید مُجال می‌توانید از طریق بخش «دنبال کنید» در وبسایت رسمی مجتبی الله وردی، او را در شبکه‌های اجتماعی مانند Eita, Telegram یا در پلتفرم‌های موسیقی مانند soundcloud, spotify دنبال کنید.
 

دیگر خبرها

  • رکوردزنی «مست عشق» در روز نخست اکران
  • «مست عشق» و رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • «مست عشق» و یک رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • این فیلم مستند پرونده خون‌های آلوده را دوباره باز کرد
  • افزایش ۹ درصدی مخاطبان سینما‌های خراسان رضوی در فروردین ۱۴۰۳
  • «پرویز خان» به خانه‌ها رسید/ روایتی متفاوت از مربی اخلاق فوتبال در راه اکران آنلاین
  • تحول بی نظیر موسیقی مدرن با آلبوم جدید مُجال