Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین امینی معاون منابع انسانی قوه قضاییه در مراسم تحلیف و ادای سوگند کارآموزان قضایی اظهار کرد: کار قضایی کار مشکلی است و نمی‌توانیم ادعا کنیم که دوره‌هایی که در دانشگاه طی شده است برای کار مناسب است، اما برای شروع کار خوب است و لازم است که کار آموزان دور‌های آموزشی را طی و از تجربیات دیگران استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید؛ علت پیگیری نشدن حقوق عامه از سوی وکلا چیست؟

وی با بیان اینکه استفاده از تجربیات دیگران کمک می‌کند که کمتر دچار اشتباه شویم، افزود: در کار قضایی لازم است متناسب با هر پرونده مطالعات جدید داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین امینی گفت: امروز کارآموزان سوگند می‌خورند که پاسدار عدالت باشند و در اصل، کار قاضی تصمیم گیری در مرز عدالت است و اساسا اهمیت کار قضایی ایجاد عدالت است.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با اشاره به اینکه بالاترین ارزش الهی عدالت است، اظهار کرد: عدالت ارزشی است که در تمام نظام‌ها پذیرفته شده است؛ کار قاضی این است که اگر قرار است مرز عدالت جابه جا شود، کنترل کند.

وی بیان کرد: کانونی‌ترین نقطه و نکته برای یک قاضی استقلال قضایی است، اگر قرار است قانون اجرا شود لازم است قاضی مستقل باشد و اگر قاضی مستقل نباشد به سمت یک طرف پرونده منحرف می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین امینی تصریح کرد: معنای مستقل بودن معنای بالاتری از بی طرف بودن دارد. استقلال یعنی در نظر قاضی هیچ عاملی به غیر از قانون و شرع اثر گذار نباشد.

وی با اشاره به اینکه کار قاضی کاری مشکل است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای عدالت محور داشته باشیم باید دستگاه قضایی مستقلی داشته باشیم؛ در اصل ۱۴۴ قانون اساسی نیز به استقلال قاضی تاکید شده است.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: شرط اجرای عدالت، تقویت استقلال دستگاه قضایی است و نداشتن دانش یکی از عواملی است که موجب می‌شود قاضی استقلال نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین امینی بیان کرد: اگر علم قاضی نسبت به وکیل پرونده کمتر باشد ممکن است تسلیم استدلال او در پرونده شود.نکته دیگری که استقلال قاضی را حفظ می‌کند، خودآگاهی و آشنایی با نقاط ضعف خود است.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه تصریح کرد: در شروع کار برای قضات پرونده شخصیت تشکیل می‌شود و نکات ضعف و قوت آن‌ها سنجیده می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار بعد علمی، بعد شخصیتی قاضی نیز در تصمیم گیری اهمیت دارد و قاضی نباید تحت تاثیر محیط بیرون باشند.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با اشاره به اینکه اجرای عدالت به صرف داشتن علم حقوقی میسر نمی‌شود، تاکید کرد: استقلال قضایی مهم‌ترین ارزش یک قاضی است و قاضی که استقلال خود را می‌فروشد، شرف و عزت خود را فروخته است و دستگاه قضایی هم باید برای حفظ قضات تلاش و زمینه‌های لازم را فراهم کند.

حجت الاسلام والمسلمین امینی بیان کرد:اگر ترس بر وجود قاضی حاکم شود و احساس کند که امنیت شغلی ندارد، بر صدور رای قاضی اثر گذار خواهد بود.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های بیرونی هم باید کمک کنند تا استقلال قاضی حفظ شود، متاسفانه به دلیل بودجه و حقوق قضات به وضعیتی مواجه می‌شویم که استقلال قضات را خدشه دار می‌کند و ما باید کاری کنیم که قضات دغدغه تامین معیشت نداشته باشد.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی باید از قاضی مستقل حمایت و امور را تسهیل کند،گفت: رکن اصلی دستگاه قضایی به شرط داشتن استقلال، قضات هستند.

حجت الاسلام و المسلمین امینی بیان کرد: احکام قضات باید دارای عقلانیت باشد، یک احضار بی جا و رفتار نامناسب مواردی است که ارزش کار یک قاضی را پایین می‌آورد.

وی گفت: تفاوت یک دادستان عامل با یک دادستان دیگر این است که دادستان عاقل کم هزینه‌ترین راه را انتخاب می‌کند، عقل قضایی به معنای فکر کردن به هزینه‌های تصمیم است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوه قضائیه دادگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۸۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش حجم پرونده‌های قضایی با اصلاح قوانین

حمیدرضا محمدی در رابطه با سند تحول قوه قضاییه اخیر رئیس قوه قضائیه ضمن بیان اینکه سند تحول قضایی، سند خوبی است؛ گفت: بهتر بود که در تدوین سند تحول قضایی از نظرات وکلا هم استفاده می کردند تا راهکارها را ارایه دهند.

وی افزود: یکی از مواردی که در سند تحول قضایی نیامده مربوط به حقوق کارکنان و قضات است زیرا درآمد و حقوقشان بسیار ناچیز است و بعضی از قضات حتی در مخارج زندگی روزمره خود مانده اند؛ زیرا حجم پرونده هایی که بر روی میز قضات است، بسیار زیاد است و مسلما قضات توان رسیدگی به این حجم از پرونده‌ها را ندارند. 

این وکیل دادگستری گفت: آنچه که سیستم قضایی ما را دچار ضعف کرده، حجم انبوه ورودی پرونده هاست و  باید به این موارد توجه میشد. 

وی افزود: بهتر است که اداره ثبت قوی شود زیرا در این صورت  بخشی از پرونده های ملکی ما به سرانجام می رسد. 

محمدی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل افزایش پرونده‌ها مربوط به ایرادات شکلی در قانون ماست و اگر قانون اصلاح شود دیگر شاهد وجود حجم انبوهی از پرونده‌ها در دستگاه قضایی نیستیم و نیمی از پرونده‌های دادگستری کاهش می یابد؛ لذا بهتر است قبل  از هر کاری پیشگیری کنیم زیرا پیشگیری بهتر از درمان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بحث روز؛ VAR در فوتبال، قاضی عادل یا قاتل روح ورزش محبوب ما؟
  • جذب نزدیک به ۴۰ قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی
  • به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم
  • اتمام حجت معاون قضایی دادگستری کرمان پیرامون اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌های مدیران
  • باید با شکات حرفه‌ای که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد شود
  • دادسرای انتظامی قضات با شکات حرفه‌ای برخورد کند
  • شناسایی قضات فاضل و انقلابی رویکرد قوه قضاییه است
  • کاهش حجم پرونده‌های قضایی با اصلاح قوانین
  • حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا
  • ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی