Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا؛ احمد محمدی، کشاورز تایبادی گفت: از سال 60 با توجه به شغل اجدادی در 400 هکتار اراضی کشاورزی در دشت کرات این شهرستان مشغول به کشت خربزه، هندوانه، گندم، جو، زیره و ذرت هستم.

وی با اشاره به 300 هکتار اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی افزود: مدت چهار سال است که رویکرد کشت را با توجه به کمبود آب به سمت محصولات کم‌آب طلب هدایت کردم و تنها 40 هکتار از اراضی را به کشت خربزه و هندوانه اختصاص دادم که از سال زراعی آینده این مقدار هم به صفر خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدی مطرح کرد: امسال 35 تن هندوانه برداشت شد که فقط ضرر مالی در برداشت؛ هر کیلو از این محصول به قیمت سه هزار و 500 ریال و خربزه به قیمت هشت هزار ریال از کشاورز خریداری می‌شود و با سود 2 برابری در بازار عرضه می‌گردد.

این کشاورز تایبادی بیان کرد: اکنون 50 هکتار از اراضی زیر کشت زعفران است و 100 هکتار در حال آماده‌سازی برای کشت پسته می‌باشد. این دو محصول کاملا  با شرایط آب و هوایی در این منطقه سازگار هستند.

وی هزینه کشت انواع محصولات در این مقدار زمین را سالانه 15 میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: کشاورزان برای تغییر مسیر کشت به سمت محصولات کم‌آب ‌طلب نیازمند حمایت همه جانبه دولت شامل برگزاری دوره‌های آموزسی با این موضوع، پرداخت تسهیلات با سود کم، فراهم کردن بازار فروش بدون واسطه و بالا بردن سطح آگاهی کشاورزان در خصوص خارج کردن کشت خربزه و هندوانه هستند.

محمدی گفت: خربزه و هندوانه 2 محصول مشهور در تایباد هستند که اکثر کشاورزان به کشت آن مشغولند اما برای آبیاری 80 هکتار از اراضی زیر کشت این محصولات یک چاه با پروانه 40 لیتری آب مورد نیاز است و با شرایط کنونی و بحران آب بهتر است کشت محصولات کم‌آب‌طلب و مقاوم که سازگار با این منطقه است، جایگزین شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دولت زمین شرایط آب و هوایی کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۵۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌ و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمدرضا حسینی با اعلام خبر اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان افزود: در راستای رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین موازی موضوع ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر از ابتدای اجرای این قانون از تعداد هزار و ۱۲ پلاک موجود در استان ،۴۹۰ پلاک، مشمول رفع تداخلات اراضی تشخیص داده شده است.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم، رفع تداخلات اراضی ۴۹۰ پلاک مشمول شهرستان‌های سیستان و بلوچستان در سطح حدود ۱۱ میلیون هکتار به پایان رسیده که بر این اساس، میزان ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار ملی و۲۸۷ هزار هکتار غیر ملی تشخیص داده شده که با این اقدام ارزشمند، پس از ۶۰ سال زمینه صدور اسناد کشاورزی فراهم شده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اثرات بارز رفع تداخلات تضمین امنیت سرمایه گذاری و امنیت غذایی و درنتیجه کاهش پرونده‌های حقوقی در محاکم قضائی است.

کد خبر 6094824

دیگر خبرها

  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد زیر کشت می‌رود
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم
  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌ و بلوچستان
  • کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان