Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@15:19:32 GMT

مجوز پرورش ۲۰‌ هزار تن ماهی تیلاپیا صادر شد

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۶۳۷۷

مجوز پرورش ۲۰‌ هزار تن ماهی تیلاپیا صادر شد

مهدی شکوری فر عصر سه شنبه در نشست خبری در بیرجند افزود: برنامه داریم تا پایان برنامه ششم توسعه این میزان را به ۵۰ هزار تن برسانیم و یکی از اهداف پرورش ماهی تیلاپیا، تعادل بخشی به بازار است.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ هزار قطعه ماهی تیلاپیا به صورت رایگان و به زودی در خراسان جنوبی توزیع می‌شود گفت: توزیع رایگان ماهی باعث تشویق سرمایه‌گذاران برای پرورش این نوع ماهی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول در سازمان شیلات بیان کرد: پرورش ماهی تیلاپیا در کشور یک فعالیت اقتصادی است و مردم وقتی از سود آن آگاه شوند، نسبت به پرورش ماهی اقدام می کنند به طور مثال در مورد پرورش زالو دولت هیچ گونه فعالیت تشویقی نداشته و رونق زالوپروری به کشش و تقاضای بازار برمی‌گردد.

وی گفت: دولت برای پرورش ماهی مانند سایر بخش‌های کشاورزی ردیف‌های بودجه‌ای خاصی دارد و در خصوص پرورش ماهی تسهیلات به پرورش دهندگان پرداخت می‌شود.

 وی اظهار داشت: شرایط اخذ پرورش ماهی در کشور شرایط سهلی است و هیچ گونه الزامی ندارد و هر متقاضی که علاقه مند به پرورش ماهی است می‌تواند از طریق سامانه پنجره جهاد کشاورزی ثبت نام کند که البته پرورش ماهی مستلزم داشتن زمین و منبع آبی است.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران بیان کرد: در دنیا میانگین مصرف ماهی بالای ۲۰ کیلوگرم است و در کشور ما کمتر از ۱۲ کیلوگرم و در خراسان جنوبی این میزان کمتر از پنج کیلوگرم است.

وی افزود: مردم راحت برای فست فود پول پرداخت می کنند ولی برای ماهی به عنوان غذای سالم و مغذی هزینه نمی‌کنند که این موضوع به ذائقه مردم برمی‌گردد و باید فرهنگ سازی شود.

وی گفت: البته ذائقه مردم کشور از ۲۵ سال گذشته فرق کرده‌ است به طوری که در دهه ۷۰ میانگین مصرف ماهی کمتر از چهار کیلوگرم بود و با اقدامات ترویجی جهاد کشاورزی مصرف ماهی در کشور رشد خوبی داشته است.

شکوری فر قیمت ماهی را نیز در میزان مصرف آن تاثیرگذار دانست و گفت: سال ۱۳۹۷ به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها قیمت ماهی هم ۱۰۰ درصد افزایش یافت ولی به دلیل تقاضای بسیار پایین قیمت ماهی در سال جاری نزول ۵۰ درصدی را داشته است.

وی درخصوص مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست در چند سال گذشته با پرورش ماهی تیلاپیا اظهار داشت: نگرانی این سازمان برای حفظ گونه‌های ارزشمند آبزیان و ماهیان ایران امری طبیعی است، چرا که مسئولان محیط زیست بر این باورند که گونه تیلاپیا به دلیل تکثیر بالا و سریع رشد بودن در صورت ورود به آبهای آزاد ممکن است حیات گونه های ارزشمند آبزیان ایرانی را به خطر بیندازد.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات گفت: علت اصلی شایعات درباره مضرات تیلاپیا رقابت بین تولیدکنندگان بوده چرا که این نوع ماهی بازارپسندی خوبی داشته است و علیرغم اینکه در چند سال گذشته به مضرات این ماهی در کانال‌های مختلف پرداخته شده اما همچنان تقاضا برای مصرف این ماهی وجود دارد و خوردن این نوع ماهی بدون ضرر است.

وی اظهار داشت: در درجه اول به دنبال هستیم که سرمایه گذاران توانمند در زمینه پرورش این نوع ماهی وارد عرصه شوند نه اینکه افراد با تشویق منابع مالی برای تولید اقدام کنند و درجه دوم برای مزارع خرد که توان مالی ندارند، طرح‌های تشویقی از جمله توزیع رایگان ماهی را در نظر گرفته ایم.

شکوری فر با بیان اینکه مهمترین عامل بازدارنده و ممنوعیت زالوپروری در چند سال گذشته بحث ممنوعیت از خون بوده است اضافه کرد: با هماهنگی‌هایی که با سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکی به عمل آمده، استفاده از خون شتر و گوسفند تحت شرایط خاصی در پرورش زالو مجاز اعلام شد.

وی گفت: با این وجود این امکان، مجوز برای پرورش زالو و صادرات زالو وجود خواهد داشت، سالانه ظرفیت پرورش ۳۰ میلیون زالو در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی پرورش دهنده ۱.۵ میلیون ماهی زینتی است اضافه کرد: این ظرفیت وجود دارد که در پساب تصفیه شده منازل خانگی هم پرورش ماهی زینتی را داشته باشیم ماهی زینتی ماهی خوارکی نیست و حساسیت کمتری در زمینه پرورش آن داریم.

شکوری فر ادامه داد: خراسان جنوبی به دلیل همسایگی با خراسان رضوی می‌تواند از ظرفیت این استان برای پرورش ماهی زینتی استفاده کند.

وی گفت: در کشور به دنبال راه اندازی پایانه ای برای صادرات ماهی‌های زینتی هستیم که بتوانیم از آن پایانه، ماهی‌های زینتی را به کشورهای اروپایی ارسال کنیم.

شکوری فر بیان کرد: عمده تولیدکنندگان ماهی‌های زینتی در حوزه جنوب شرقی آسیا هستند که اگه خواسته باشند به اروپا صادرات داشته باشند از نظر حمل برای آنان مقرون به صرفه نیست.

وی گفت: اکنون ماهی‌های زینتی ما به کشورهای  افغانستان، عراق، ترکیه و آسیای میانه صادر می شود و سال گذشته ۲ میلیون دلار صادرات ماهی زینتی به خارج از کشور را داشته ایم.

مجری طرح تیلاپیا سازمان شیلات ایران هم در این نشست گفت: کیفیت نامطلوب ماهی تیلاپیا شایعه است و آمریکا و بسیار از کشورهای اروپایی در کنار تولید این ماهی، بزرگ ترین واردکننده آن محسوب می‌شوند.

علی بیکی افزود: این موضوع فقط در حد شایعه بوده و ماهی تیلاپیا کیفیت مناسبی دارد و ضرری هم ندارد.

وی گفت: آنچه در داخل کشور شایع شد، موضوع رقابت تولیدکنندگان بود چون اگر تولید این ماهی بسیار خوب در کشور رواج پیدا کند، بسیاری از پرورش دهندگان ماهیان گرمابی و سردآبی با مشکل مواجه خواهند شد که البته برای این موضوع راهکارهایی داریم.

بیکی اظهار داشت: سال‌های گذشته یکسری همایش‌های خوبی را برگزار کردیم که کارشناسان در این همایش‌ها اذعان داشتند این ماهی نه تنها کیفیت بدی ندارد بلکه ماهی بسیار خوبی برای پرورش در کشور است.

وی بیان کرد: ماهی تیلاپیا به جوجه آبزی‌پروری در کشور معروف است و در کشورمان پتانسیل بسیار خوبی برای پرورش این ماهی وجود دارد.

مجری طرح تیلاپیا گفت: این ماهی از سال ۱۳۸۷ توسط موسسه تحقیقات علوم شیلات وارد کشور شد به دلیل اینکه این ماهی گونه بومی کشور نبود، سازمان حفاظت محیط زیست در چند سال گذشته اجازه نداد که نسبت به پرورش آن اقدام کنیم.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ سال طول کشید که این ماهی به عنوان یک ماهی پرورشی وارد استخرهای پرورش ماهی شد.

وی گفت: سال گذشته برای چهار استان یزد، خراسان جنوبی، قم و سمنان مجوز پرورش این ماهی را گرفته ایم و سپس در مرحله بعدی اصفهان، کرمان و استان های مرکزی کشور در این برنامه قرار خواهند گرفت.

وی عنوان کرد: فرهنگ سازی بیشتری برای استفاده از این ماهی در مقالات علمی و با برگزاری همایش‌های مختلف در دستور کار است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: خراسان جنوبی یکی از استان‌های غیرساحلی در حوزه شیلات است و سرانه مصرف آبزیان در این استان به مراتب از استان‌های دیگر کشور کمتر است.

مهدی نوفرستی افزود: سرانه مصرف آبزیان در استان ۴.۸ کیلوگرم است که باید از تمامی امکانات و ظرفیت‌های استان برای توسعه آبزیان استفاده کنیم.

وی ایجاد غذای سالم و درآمد برای خانواده‌های روستایی، افزایش بهره‌وری تولید، پروتئین سالم و حذف تدریجی کودهای شیمیایی و کاهش بیماری‌های قلب و عروقی را از اهداف توسعه پرورش ماهی در خراسان جنوبی ذکر کرد.

نوفرستی بیان کرد: ۱۱ هزار و ۲۰۰ منبع آبی شامل قنات و چاه کشاورزی در خراسان جنوبی وجود دارد که باید قدم‌های خوبی در زمینه آبزی پروری برداریم و تمامی ظرفیت های بالفعل استان را در این راستا به کار گیریم.

۷۵۵۶*۳۰۲۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پرورش ماهی خراسان جنوبی شیلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۶۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز فعالیت دو کارگزاری جدید صادر شد/ ۸ درخواست در مرحله تاسیس

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بورس، نوید خالقی اظهار کرد: از زمان اجرایی شدن دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری از اواخر خرداد ماه ۱۴۰۰ تاکنون، تعداد ۱۹ موافقت اصولی تأسیس شرکت کارگزاری در بازار سرمایه، صادر شده که ۱۱ مورد توانستند با احراز شرایط دستورالعمل، به مرحله تأسیس و ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها رسیده و ۱۰ شرکت کارگزاری، مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت کرده‌اند.

رئیس اداره امور کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مطابق دستورالعمل، شروع به فعالیت شرکت‌های کارگزاری طی ۴ مرحله صورت می‌گیرد و شرکت کارگزاری پس از «دریافت موافقت اصولی، تأسیس شرکت کارگزاری، دریافت مجوزهای فعالیت شرکت کارگزاری و عضویت نزد ارکان بازار سرمایه» می‌تواند خدمت رسانی و فعالیت خود را آغاز کند.

وی با بیان این که اکنون با توجه به شرایط بازار درخواست‌ها برای تأسیس شرکت کارگزاری در نوسان است، گفت: بعد از کارگزاری‌های جدیدالتاسیس «پویان، هامرز، آسمان، اعتبار تابان، راهین، یزدان و آرتان» اخیراً سه شرکت جدیدالتاسیس به مرحله دریافت مجوز فعالیت رسیده‌اند.

خالقی تصریح کرد: مجوز فعالیت شرکت جدیدالتاسیس «پاداش و پویش» در بهمن ماه ۱۴۰۲ صادر شد که عضویت نزد ارکان بازار سرمایه را هم گذرانده شده و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی افزود: در روزهای آینده نیز مجوز فعالیت شرکت جدیدالتاسیس «ایده آل» صادر خواهد شد و این کارگزاری پس از طی مراحل اداری می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین شرکت کارگزاری «خردمند» نیز مجوز تأسیس کارگزاری را از سازمان دریافت کرده است و نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و سازمان به عنوان نهاد مالی به ثبت رسیده است.

خالقی با تاکید بر این که در حال حاضر هیچ‌گونه درخواستِ باز بلاتکلیف برای تأسیس شرکت کارگزاری وجود ندارد، گفت: هم اکنون در صنعت کارگزاری هیچ صفی برای دریافت مجوز وجود ندارد و متقاضیانی که برای تأسیس کارگزاری درخواست می‌دهند پس از تکمیل مدارک خود وفق دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری و گذراندن تشریفات قانونی و مقرراتی مندرج در همان دستورالعمل نتیجه به متقاضیان اعلام می‌شود و متقاضیانی که موافقت اصولی از سازمان دریافت می‌کنند باید تأییدیه‌های لازم را برای اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل پیشنهادی وفق دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهادهای مالی مصوبه شورای عالی بورس، دریافت کنند.

وی با اشاره به این که حدود ۸ درخواست برای تأسیس کارگزاری در جریان است، تاکید کرد: برخی از این درخواست‌ها نواقصی داشته که برای تکمیل پرونده به متقاضیان بازگردانده شده، برخی در حال تکمیل توسط متقاضیان بوده و برخی دیگر در مرحله مصاحبه هستند.

تشخیص کارگزاری‌های مجاز

رئیس اداره امور کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هر شخصی اعم از مشتریان، سهامداران و بانک‌ها که با شرکت‌های کارگزاری در ارتباط هستند، می‌توانند اطلاعات مربوط به لغو و صدور مجوزها را با مراجعه به سامانه نهادهای مالی دارای مجوز به نشانی CFI.SEO.IR با جستجوی نام شرکت کارگزاری مدنظر از حوزه فعالیت شرکت کارگزاری و معتبر بودن مجوزهای آنها اطمینان حاصل کنند.

کد خبر 6088951 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • مجوز فعالیت دو کارگزاری جدید صادر شد/ ۸ درخواست در مرحله تاسیس
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر حمایت می‌شود
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • مجوز استفاده از نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی صادر شد
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • رد ۱۶۰۰ درخواست مجوز صیادی بدون اعلام دلیل