Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@14:19:15 GMT

صادرات دو میلیون دلاری ماهی زینتی در سال گذشته

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۶۴۹۷

صادرات دو میلیون دلاری ماهی زینتی در سال گذشته

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی شکوری شامگاه سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران خراسان‌جنوبی اظهار کرد: سرانه مصرف ماهی در جهان بالای ۲۰ کیلوگرم برای هر فرد در سال و در کشورهای در حال توسعه نزدیک ۱۷ کیلوگرم است.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران بیان کرد: در سال گذشته در ایران مصرف ماهی نزدیک ۱۱ کیلوگرم برای هر فرد در سال و در خراسان‌جنوبی متأسفانه تنها نزدیک پنج کیلوگرم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکوری با اشاره به اینکه در سرانه مصرف انواع ماهی قیمت تأثیرگذار است، ادامه داد: اما بیش از آن ذائقه و سلیقه مردم در این موضوع نقش آفرین خواهد بود چرا که مردم برای یک فست فود هزینه یک کیلو ماهی را می‌دهند ولی حاضر نیستند برای خرید ماهی هزینه کنند.

وی افزود: البته در سال‌های اخیر در میزان مصرف ماهی اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است و میزان مصرف ماهی از ۴ کیلوگرم در دهه ۷۰ به حدود ۱۰-۱۱ کیلوگرم برای هر فرد رسیده است.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: در حال حاضر موافقت اصولی برای پرورش ۲۰ هزار تن ماهی تیلاپیا در کشور صادر شده که برنامه‌ریزی بر پرورش ۵۰ هزار تن تا پایان برنامه ششم است.

شکوری افزود: بعد از اینکه تولید ماهی ارزشمند تیلاپیا در خراسان‌جنوبی و کشور به میزان انبوه رسیده باید در وهله اول بر افزایش سرانه مصرف ماهی و بعد برای صادرات آن به کشور افغانستان برنامه‌ریزی کرد.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر برنامه‌ریزی بر این است که از پرورش ماهی تیلاپیا در استان‌ها و مناطقی که مجوز ندارند جلوگیری و تنها در چهار استان دارای مجوز این اتفاق صورت گیرد.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران در زمینه پرورش ماهیان زینتی گفت: خراسان‌جنوبی در سال گذشته حدود ۱.۵ میلیون قطعه ماهی زینتی پرورش داده که در حوزه اشتغال‌زایی نیز بسیار تأثیرگذار است.

شکوری با اشاره به اینکه از آب‌های خاکستری نیز می‌توان برای پرورش ماهی زینتی استفاده کرد، بیان کرد: تلاش ما بر ایجاد یک پایانه صادراتی برای صادرات ماهیان زینتی است.

وی با اشاره به سود دو میلیون دلاری صادرات ماهیان زینتی در سال گذشته برای کشور یادآور شد: کشورهای عربی، افغانستان، ترکیه و آذربایجان عمده کشورهای هدف صادرات ماهیان زینتی هستند.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: در زمینه پرورش زالو نیز با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های ذی ربط استفاده از خون دام‌هایی چون بز، گاو، گوسفند و شتر تحت شرایطی برای پرورش زالو بلامانع است.

کد خبر 4674773

منبع: مهر

کلیدواژه: مهدی شکوری سازمان شیلات ایران آبزی پروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۶۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از کدام کنسروها ممنوع است؟

به گزارش خبرآنلاین، دکترای تخصصی علوم و صنایع غذایی گفت: از مصرف قوطی‌ کنسروهایی با سطح چرب، باد کرده، دارای نشتی و یا با ظاهر غیر نرمال و دارای کف جدا پرهیز کنید.

مهر در خبری نوشت: سعیده شجاعی علی‌آبادی درباره مصرف کنسروهای آماده مصرف مثل رب‌گوجه فرنگی، عوارض نجوشاندن کنسرو تن‌ماهی و ضرب‌دیدگی قوطی کنسرو مواردی را مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه رب‌گوجه فرنگی در دسته مواد غذایی اسیدی قرار دارد افزود: پس از باز شدن درب قوطی کنسرو محیط مناسبی برای رشد کپک‌ها ایجاد می‌شود.

شجاعی ادامه داد: کپک‌ها توانایی تولید توکسین‌هایی تحت عنوان مایکوتوکسین‌ها را دارند که معمولاً باعث ایجاد مسمومیت‌های مزمن بر اثر مصرف طولانی مدت غذاهای آلوده به آن‌ها می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در رب گوجه‌فرنگی رشد کپک‌ها می‌تواند باعث ایجاد مایکوتوکسین‌هایی مانند آلترناریول و پاتولین شود و از آنجایی که امکان نفوذ این ترکیبات به بخش‌هایی از رب گوجه که در آنها کپک دیده نمی‌شود وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود که از مصرف رب کپک زده پرهیز شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کنسرو تن‌ماهی در دسته غذاهای کم اسید بوده و کنسرو کردن آن در قوطی امکان رشد باکتری کلستریدیوم بوتولینوم را فراهم می‌کند، اضافه کرد: کلستریدیوم بوتولینوم باکتری است که توانایی تولید نوروتوکسین بسیار سمی را دارد، البته در صنعت با انجام استریلیزاسیون تجاری در دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتی گراد اسپور این باکتری و در نتیجه امکان تولید توکسین به نزدیک صفر می‌رسد، بنابراین امکان نگهداری کنسرو تن ماهی در دمای محیط بدون نیاز به نگهدارنده وجود خواهد داشت.

شجاعی ادامه داد: کفایت فرایند حرارتی که در صنعت تولید کنسرو تن ماهی اعمال می‌شود، نگرانی وجود توکسین را در قوطی کاهش داده، اما همچنان توصیه اکید این است که قبل از مصرف کنسرو ماهی را برای ۲۰ دقیقه بجوشانید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نگرانی اصلی را در مورد تولید بوتولیسم، تولید کنسروهای خانگی و غذاهای کم اسید عنوان کرد و گفت: به‌دلیل عدم کفایت فرایند حرارتی احتمال تولید توکسین در کنسروهای خانگی وجود دارد.

نحوه مصرف باقی‌مانده کنسرو ماهی از دیگر مواردی بود که شجاعی به آن اشاره کرد و ادامه داد: توصیه می‌شود که باقی مانده تن ماهی مصرف نشود اما در غیر این صورت، در دمای یخچال (حداکثر ۳ درجه سانتی گراد) و نهایتاً برای مدت سه تا چهار روز قابل نگهداری است.

وی هشدار داد: از مصرف کنسروهایی که قوطی‌های آن بادکرده، سطح چرب یا دارای نشتی دارند و یا قوطی‌هایی که ظاهر غیر نرمال و کف دار شده‌اند پرهیز کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: توجه داشته باشید اگر قوطی کنسرو مشکلاتی همچون بادکردگی، چربی در سطح و یا ظاهر غیرنرمال دارد، برای دور ریختن آن هم دقت کنید، این کنسروها را در بسته‌بندی پلاستیکی و در دولایه انجام دهید و توجه داشته باشید که قوطی و محتویات آن را جدا از زباله‌های قابل بازیافت امحا کنید.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904222

دیگر خبرها

  • صادرات ۱۰۷ میلیون دلاری تعاونی‌های خراسان رضوی طی سال گذشته
  • بیش از ۳۲۶ میلیون دلاری از گمرکات گلستان صادرات انجام شده است
  • استفاده از کدام کنسروها ممنوع است؟
  • مصرف این رب ممنوع است
  • ویتامین ها و مکمل ها را چطور مصرف کنیم ؟
  • حقایق مهم در مورد مصرف ویتامینها و مکمل ها که نمی دانید
  • این ویتامین‌ها را بخورید و لاغر بمانید
  • آماده همکاری مشترک مطالعاتی با دانشگاه محقق اردبیلی هستیم
  • صادرات ۱۴۵ میلیون دلاری افغانستان از طریق دهلیزهای هوایی
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲