Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-05@21:26:33 GMT

کافه دیالوگ وحرفهای عمیق درس خوانده هاروارد

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۰۰۲۰

کافه دیالوگ وحرفهای عمیق درس خوانده هاروارد

ساعت 24-محمد صادق جنان صفت – انبوه خبرها و تفسیرهای ناامیدکننده و خشم آفرین از تیره و تارشدن کسب و کار ایرانیان دراین سالها و به ویژه در15 ماه تازه سپری شده حتی برای من که 30 سال است به این خبرها خوگرفته ام نیز ترسناک است.

از جایی نوری دیده نمی شود و مدیری نیست که حرفهایش ذره ای شادی و شادابی همراه داشته باشد وبدتر از همه خبرهای روزگار سیاه کن ازرفتارهای و تصمیم های  فسادساز و رانت درست کن روحیه ای برای کسی باقی نمی گذارد و این به ویژه برای جوانان رنج و درد به همراه دارد وآنها را وادار می کند به رفتن بیندیشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دراین هنگامه و بلوای فساد و رانت و ناکارآمدی و نشستن میان مایه ها برکرسی وزارت خانه ها و سازمانهای فرماندهی اقتصاد اما یک نهاد کوچک است که با شوق و شور به آنجا  می روم و آرام وساکت به حرفهای از دانش برخاسته سخنرانان و چالش های کارشناسی و دلسوزانه حاضران گوش می کنم و جان می گیرم. کافه دیالوگ جایی است که ازآن امید و امیدواری و دود سفید برمی خیزد و من می فهمم که این نهاد کوچک و بی ادعا که درزیرزمینی برگزار می شود می تواند راه را برای عبوردادن اقتصاد ایران از دام و بدبختی توسعه نایافتگی بازکند.
 دیروز سه شنبه یکم مردادماه 1398 بازهم راهی کافه دیالوگ شدم . کمی دیررسیدم اما از همان جایی که پای صحبتهای علیرضا عبدالله زاده کارشناس و تحلیلگر اقتصاد که از دانش آموختگان دانشگاه معتبر هاروارد است نشستم چیزهای تازه ای یادگرفتم. عبدالله زاده را نخستین بار هنگامی که تازه به ایران آمده بود و من سردبیر روزنامه تعادل بودم به روزنامه دعوت کرده بودیم تا از تجربه و دانش او برای خوانندگان روزنامه بنویسیم و نوشتیم و با اقبال خوبی هم مواجه شد. حالا عبدالله زاده تجربه چند سال کار درایران را نیز دارد و به خوبی با چاله ها و چاه ها و چالش های توسعه نایافته شدن ایران آشنا شده است. او دیروز همانند چند سال پیش که درروزنامه تعادل دیده بودمش سخنان نو ، کارساز و راهگشا داشت. حرفهایش با اقبال نخبگان و روشنفکران جوان حاضر درنشست مواجه بود چون برپایه دانش ، تجربه جهانی و تجربه داخلی بود. عبدالله زاده درسخنان خود به نکات ارزنده و فوق العاده مهمی درباره اینکه چرا ایران توسعه پیدا نمی کند و مهمتر از آن به موضوع قابلیت نهاددولت برای اجرای سیاست های اقتصادی و اینکه چرا دولت ایران به مثابه یک نها و فارغ از اینکه این نهاد دراختیار کدام جریان سیاسی است اشاره کرد. اداره کارآمد نشست از سوی مرتضی کاظمی که خود از دانش آموختگان اقتصلا است نیز برغنای این نشست ها می افزاید.  چند نکته را به طور خلاصه به قنل از دانش آموخته هاروارد درسیاستگذاری عمومی اشاره می کنم:
-  یکم - ساختن مدرسه ، دانشگاه ، راه و جاده و فرود گاه و رشدشتابان شمار دانشجویان و اعضای هیات علمی که دراین روزها آمارهای آن را اریه می کنند درمسیر توسعه آسان ترین کارهاست و با پول نفت انجام می شود . برای اینکه سیاستگذاری عمومی کارامدی داشته باشد باید بتوانیم آموختن را به دانشجویان و دانش آموزان یاد بدهیم و اینجاست که دولت های ایران درگل فرومانده اند. یکی از دلایل این ناکار امدی این است که ما شمار کمی آدم را برای تالیف کتابهای درسی مامور کرده ایم و اینها هستند که می گویند چه چیزی باید خوانده شود.
-  دوم  -  از همان روزهای بلافاصله پس از انقلاب و به درستی قراربراین بود و هنوز پس از 40 سال هنوز قرار براین است کهمنابع قابل اعتنایی را برای بهتر شدن وضعیت فقرا به انها اختصاص دهیم و این کاررا هم انجام داده و سالانه هزاران میلیارد تومان به یارانه های گوناگون اختصاص داده یم اما یاد نگرفته ایم که با کدام سازوکار این یارانه هار ا توزیع کنیم. من دراین چند سال این داستان را دنبال کرده و به نتایج عجیبی رسیده ام. یکی از ایننتایج که البته به دولتها و مجلس ها نیز گفته ام این است که دولت و مجلس فکر می کنند بودجه نویس کشورهستند اما درعمل بودجه را مجریان هستند که اجرا کرده و آن را از هدف اصلی دور می کنند و نکته تلخ این است که کسی هم کارراتا آخر دنبال نمی کند. اینجاست که باید پرسید فرمان اداره کشور در اختیار چه نهادهایی است و کدام نیروها اداره مملکت را دراختیار دارند. دولت ایران ماشینی است که پول به جامعه می ریزد اما دنبال نمی کند که این پولها باکدام کیفیت خرج می شوند.


سوم – ما همواره می گوییم دولت باید از همه اقشار ضعیف حمایت کند اما ایا واقعا به این فکر کرده ایم که دربارهچه حنایتی حرف می زنیم . ایا درباره کارآمدی نهادهای حمایت کننده تا کنون کار پژوهشی و کارشناسی دقیق و بدون جانبداری انجام شده است. گرفتاری اقتصاددانان و سیاستمداران ایرانی این است که می خواهند همه چیز را از پشت میز بینند و اداره کنند و این ناممکن است. من دراین سالها چند مورد از برنامه های حمایتی را تا آخر دنبال کردم و به این اکتفا نکردم که خوب برنامه ای ریخته شده است و اجرا می شود . درعمل اما به چشم دیدم که از برنامه تا اجرا فاصله بسیار زیاد است .
چهارم – اما یک خبر خوب این است که این فروماندن دولت درگل تنها منحصر به ایران نیست و شمار قابل اعتنایی اززدولتهای گوناگون درقاره های متفاوت با این درگل ماندگی مواجه هستند.شاخص قابلیت دولت چیزی است که باید روی آن گفت وگو کنیم و آنها را به روزکرده و دنبال این باشیم که آنها ارتقا دهیم. شاخص های قابلیت دولت ه ا را اکنون با روش های ساده و ازمایش های ساده اندازه گیری می کنند. به طورمثال یک نهاد بین المللی برای اندازه گیرییکی ز شاخصهای قابلیت دولتها این کارراکرد که به شماری ازکشورها نامه نوشت و از دولتهایشان خواست که اگر نامه برایشان معنا ندارد و فکر می کنند اشتباهی آمده است آن را به مان آدرس برگردانند. نتایج نشان داد که دهها دولت هرگز جوابی ندادند و نامه را عودت ندادند. درصد کمی از دولتها بودند که اقدام به پس فرستادن کردند. این را یادمان باشد که قابلیت دولت یک امر تدریجی است و به سادگی به دست نمی آید.
-  پنجم  - عبدالله زاده ه زاده دراین نشست به شماری از تجربه های خود دراجرای فعالیت های حمایتی درایران دراین سالها اشاره کرد و البته خواست که از تشریح آنها دررسانه ها خودداری شودکه به همین دلیل از بیان آنها خودداری می کنیم. اما اشاره کرد که متاسفانه درایران تقلید فریب کارانه درتاسیس نهادها و سازمانها داریم و شماری از این سازمانها کارهایی می کنند و حرفهایی می زنند که شهروندان را بترسانند که ما همین جاهستیم. وی با نشان دادن تصویری از دوگونه مار سمس و مار غیرسمی را نشان داد که از نظر شکل و ظاهر هیچ تفاوتی نداشتند اما یک گونه ای از آنهاسم نداشتند اما خود را به شکل مارهای سمی و موثر در آورده بودند که دیگران از آنها بترسند. او اشاره کرد ایران وزارت اقتصاد دارد و ایران بانک مرکزی دارد اما آیا این دونهاد همان کارهایی را می کنند که درکشورهای توسعه یافته انجام می دهند.
-  ششم این دانش اموخته هاروارد درسیاستگذاری عمومی سپس به موضوع روزاین روزهای اقتصادایران اشاره کرد و یاداور شد که اصلاح بودجه به مثابه یک آزمایش را می توان  باید به صورت دقیق دنبال کرد و دید که نتیجه چه خواهد شد.می شود حدس زد که دولتها هرگز حاضر نخواهند شد بودجه های شرکتها و سازمانهای خودر ا اصلاح کنند و این را می دانندکه این شرکتها و سازمانها ابزار قدرت دولت هستند.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۰۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دزفول، دارای خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیق

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر محمد مهدی اسماعیلی در پیام ویدئویی خود به مراسم بزرگداشت ادیب دزفول گفت: خیلی مشتاق بودم در مراسم نکوداشت و تقدیر از شاعر عزیز و گرانقدرمان آقای دکتر محمدرضا سنگری در شهر مقاومت در دزفول عزیز حاضر شوم.

وی افزود: دزفول یکی از مهم‌ترین حوزه‌های دفاعی و افتخار آفرینیِ ما در دفاع مقدس بوده است؛ در دفاع مقدس شاید کنار خرمشهر عزیز بیشترین بازخورد، خاطره، قصه و بعضی وقت‌ها غصه در شهر عزیز دزفول به وجود آمده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: به هر حال اتفاق مهم دیگر این است که این خطه در کنار دفاع‌مقدس و حضور نورانی در ایام دفاع مقدس اساساً خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیقی را در پیشینه خود دارد.

دکتر اسماعیلی بیان کرد:دزفول در شمال خوزستان از هزاره‌های قبل از ورود اسلام عزیز تا امروز مهد تربیت فضلا، حکما، ادبا، فقها و سیاستمداران بزرگ و نجیب و شعرا و اهل قلم بسیاری بوده است.

وی گفت: کتاب افتخارات دزفول کتاب بسیار قطوری است و برای همچون منی و آن هم در چنین زمان کوتاهی شاید فرصت نباشد حتی قطره‌ای از این یم را بازگو کنم.

ولی به هر حال نمی‌شود به دزفول و سابقه پرافتخارش توجه کرد و یادی از اولین دانشگاه رسمی در تمام نقاط دنیا و قدیمی‌ترین دانشگاه، دانشگاه جندی شاپور نکرد.

وزیر فزهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از دزفول عزیز یاد کرد و از بزرگانی، چون شیخ مرتضی انصاری خاتم الفق‌ها و المجتهدین نام نبرد، از دزفول عزیز نام ببریم و از بزرگان تاریخ‌سازش در ایام پیش از پیروزی انقلاب در ایام مبارزه و دفاع مقدس نام نبرد؛ تا به امروز دزفول و دزفولیان در پیشانی افتخارات این مرز و بوم درخشیده اند.

 

دکتر اسماعیلی افزود: از آقای دکتر محمدرضا سنگری به عنوان یکی از مهم‌ترین ادبای معاصر قدردانی و از نقش آفرینیشان در مبارزات قبل از انقلاب و در ایام دفاع‌مقدس نیز تقدیر می‌کنم.

 

وی ادامه داد: بسیاری از سرایندگان اشعار حماسی از اندیشه‌های ایشان وام گرفته‌اند و بسیاری از خوانندگان و هنرمندان نام نیک ایشان را در کنار آثارشان با افتخار ثبت کرده‌اند، امروز هم این شخصیت بزرگ برای کشور و مملکت ما نعمت است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این پیام خود اظهار کرد: خوشحال هستم که مردم عزیز دزفول و مسئولان شهرستانی و استانی این همت را گمارده اند که از این شخصیت تابناک و این چهره ادبی که در عین حال معلمی دلسوز و محققی پژوهشگر و پرتلاش است تجلیل کنند.از راهی دور، از طریق فضای مجازی خدمت تک تک شما بزرگواران، آقای دکتر سنگری و همه شرکت کنندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام دارم، انشاالله به زودی توفیق داشته باشم و در دزفول عزیز حاضر شوم و خدمت عزیزانمان در آنجا از نزدیک عرض سلام و ارادت داشته باشم، در پناه خداوند متعال باشید.

دیگر خبرها

  • پذیرایی «شایسته» از عادل فردوسی پور
  • عکس/ مجسمه جرج واشنگتن دانشگاه هاروارد بعد از اعتراضات!
  • شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • ایمیل‌ها کدام ویژگی‌های شخصیتی را افشا می‌کنند؟
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • هزینه ۲۰۰ میلیارد ریالی دولت سیزدهم برای تجهیز هنرستان‌های بام ایران
  • بازگشت به دنیای صدا
  • رقابت شطرنج باز استان در مسابقات بین المللی امارات
  • آریایی‌ها چه کسانی بودند؟/ نگاهی عمیق به مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران
  • دزفول، دارای خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیق