Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@00:12:26 GMT

خانه مویدی تبلورمعماری اصیل ایرانی

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۵۷۰۴۰

خانه مویدی تبلورمعماری اصیل ایرانی

فرشید ابراهیم پور، پژوهشگر و کارشناس سازمان میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: خانه‌های تاریخی بخش مهمی از هویت و فرهنگ هر منطقه را نشان می‌دهد آثاری که یادگاری از معماری اصیل بومی مناطق مختلف بوده از این دست بنا‌ها که نشان دهنده‌ی قدمت این سرزمین هستند در استان اصفهان کم نیست که از جمله می‌توان به خانه مویدی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: این بنا به عنوان یکی از زیباترین عرصه‌های تبلور معماری اصیل مطرح بوده و از دیدنی هاو جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان به شمار می‌رود.
پژوهشگر و کارشناس سازمان میراث فرهنگی در ادامه بیان کرد: خانه مویدی در روستای زفره فلاورجان به لحاظ نوع معماری٬ قدمت، تزئینات، نقاشی، گچ بری جز آثار گوتیک به شمار می‌آید که تلفیقی از نوع معماری سنتی، اسلامی و سبک اروپایی می‌باشد که در نوع خود بی نظیر است.
ابراهیم پور بااشاره به اینکه معماری این مکان گردشگری به اشکال هندسی طراحی شده و مصالح به کار رفته در این خانه قدیمی از خشت وسنگ است افزود: از شاخصه‌های این جاذبه گردشگری میتوان از سقف‌های بلند با دیوار‌های ضخیم نمای کاهگلی، در‌های چوبی و حیاط مرکزی آن برشمرد و این در حالی است که نوع آینه کاری و قاب سازی در این ساخت به گونه هنرمندانه طراحی شده و بر روی دیوار تصاویری به طرز ماهرانه قرینه سازی ودر بین آینه‌ها به کار برده شده است.
او گفت: در اتاق با بالاخانه و گنجه بزرگ درضلع شمالی خانه و جود دارد هم چنین در همین قسمت خانه قهوه خانه‌ای وجود دارد که در نزدیکی آن یک حوض قدیمی واقع شده است.
پژوهشگر و کارشناس سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان وی افزود: وجود مطبخ که تونل آب و زیر زمینی از آن می‌گذشته نیز همین قسمت خانه است در ضلع جنوب و غرب آن دو ایوان بزرگی ساخته شده که هر کدام از آن‌ها با ارتفاع ۳ ونیم متر وجود دارد که با سنگ و گچ تزئین شده است.
او در ادامه بیان کرد: این خانه تاریخی با شماره ثبت ۱۸۷۶۵ در اسفندماه سال ۱۳۸۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.

وی در پایان گفت: هر چقدر هم معماری مدرن جذاب و فریبنده باشد نمیتواند با زیبایی معماری آمیخته با روح و سرشار از زندگی خانه‌های قدیمی رقابت کند و یکی از راهکار حفظ این خانه‌ها معرفی ارزش واقعی و معنوی آن‌ها و حضور ساکن در شأن این آثار و میراث جاویدان است و این بدان معناست کسانی که اهل علم بوده و قدر این یادگار‌های زیبا را بدانند.
انتهای پیام/ی    
خانه‌های تاریخی، ظریفیت‌هایی ناب گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۷۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ٦١ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در کردستان

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آرمان وطن‌دوست در جلسه کمیسیون فنی دفاتر خدمات مسافرتی استان کردستان اظهار کرد: در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری کردستان و با هدف ارزیابی فعالیت، صدور مجوز، تعلیق، لغو فعالیت و رسیدگی به شکایات، تعداد ٩ پرونده مربوط به بخش دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.   معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: با نظر اعضای حاضر در این کمیته برای تأسیس سه دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در استان موافقت شد.   او با بیان اینکه با صدور این سه مجوز تعداد دفاتر خدمات‌مسافرتی و گردشگری دارای مجوز استان به ٦٤ مورد افزایش یافت، عنوان کرد: همچنین برای سه مورد شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان رای صادر، دو دفتر لغو مجوز و یک مورد تجدیدنظر شد.    وطن‌دوست یادآور شد: عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان به‌صورت مستمر ارزیابی و مواردی مانند نحوه برگزاری تور‌های مسافرتی و ارائه خدمات به مشتریان، اعتبار پروانه بهره‌برداری، نحوه فعالیت، وضعیت عمومی دفاتر خدمات مسافرتی، حضور مستمر و فعال مدیر عامل و مدیران فنی در دفاتر خدمات مسافرتی و... بررسی و با متخلفان و برگزارکنندگان تور‌های بدون مجوز برخورد جدی می‌شود.   معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با تاکید بر اینکه باید رفاه و امنیت گردشگران در اولویت باشد، بیان کرد: تأسیسات گردشگری کردستان از جمله دفاتر مسافرتی باید خدمات مناسبی را در اختیار گردشگران قرار دهند، تا بتوان شاهد رونق گردشگری در استان بود.

دیگر خبرها

  • فعالیت ٦١ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در کردستان
  • جزییات «شب نغمه‌های اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
  • شب نغمه‌های اذان ایرانی روی صحنه می‌رود
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد
  • بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه
  • کشف تاریخ ۴۵۰۰ ساله در زابل