میراث ملی و جهانی ایران وضعیت خوبی در حوزه اطفاء حریق ندارند/ ۲ میلیارد تومان برای سیستم اعلام و اطفاء حریق کاخ گلستان نیاز است
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۶۱۳۱۲
به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها آتش به جان میراث فرهنگی افتاده و هر روز از گوشه و کنار خبر آتش سوزی در یکی از آثار تاریخی ایران به گوش میرسد. از بازار تبریز گرفته تا تپه هگمتانه و چند تپه باستانی دیگر و...
ماجرای آتش گرفتن بناهای تاریخی به جایی رسیده که حسن روحانی (رئیسجمهور) نیز به این موضوع ورود و بعد از آتش سوزی میدان حسن آباد عنوان کرد: بناهای تاریخی بخشی از هویت ملی است و شهرداران کل کشور ملزم به مقاومسازی این ابنیه با همکاری میراث فرهنگی هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تا چه اندازه درباره وضعیت سیستم اعلام و اطفاء حریق بناهای تاریخی اطلاعات در دست دارد؟ تا چه اندازه این اطلاعات به روزرسانی شدهاند؟ میراث جهانی و میراث ملی ایران در این حوزه چه شرایطی را پشت سر میگذارند؟
اردیبهشت ماه سال جاری بود که خبرها از آتش سوزی در بازار تبریز حکایت داشتند. با وجود آنکه بیش از ۱۰۰ مغازه در بازار تبریز در آتش سوخت و آتشسوزی نیز در همان محلی اتفاق افتاده بود که ۱۰ سال قبل نیز آتش گرفته بود، اما محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور) معتقد است: در آتش سوزی بازار تبریز، بخش کوچکی از بازار سوخت این درحالی است که سیستم اطفاء حریق و شیرهای آتش نشانی دارد. نباید فراموش کرد که حوزه آتش و آتش سوزی کاری بسیار تخصصی است.
لازم به ذکر است که محمد قلیزاده (مدیرعامل سازمان آتشنشانی تبریز) درخصوص جزییات اطفاء حریق بازار تبریز گفته بود: حوالی ساعت ۲۲:۱۵ شب ۱۸ اردیبهشت با گزارش مشاهده دود و آتش از بام بازار تبریز از سوی شهروندان به سامانه ۱۲۵، تیمهای عملیاتی بلافاصله به محل اعزام شده و پس از حضور در محل حادثه و مشاهده دود و آتش شدید، ضمن تقسیمبندی گروههای عملیاتی به تیمهای مهار، کنترل و اطفا به اجرای عملیات اطفاء حریق این حادثه پرداختند.
تمام این صحبتها درحالی مطرح میشود که بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان در فهرست آثار یونسکو ثبت شده است، با این وجود سیستم اعلام و اطفاء حریق خودکار که درخور یک اثر جهانی باشد را ندارد و با اطلاع رسانی مردم متوجه وقوع آتش سوزی در این میراث جهانی میشویم.
به گفته طالبیان، بازار تبریز مجهز به سیستم اطفاء حریق دستی است و اعلام شده که بعد از آتش سوزی اخیر، مشاورههایی برای انجام کارهای لازم برای سیستم اعلام حریق در این مجموعه درجریان است.
معاون میراثفرهنگی کشور ادامه داد: آتش سوزی در میدان حسن آباد درحالی اتفاق افتاد که یکی از تخصصیترین و مجهزترین مراکز آتش نشانی که همان واحد شماره یک آتش نشانی است در مجاورت آن قرار دارد. البته مسئولان این مرکز میگویند کمی دیرتر به محل آتش سوزی رسیدهاند. بخشی از این آتش سوزی به متوجه بودن، پایش مداوم و آمادگی کامل کسانی که در این حوزهها فعال هستند بازمیگردد که از میراث فرهنگی گرفته تا آتش نشانی و سایر بخشهای حفاظتی را دربرمیگیرد.
این صحبتها درحالی مطرح میشود که جلال ملکی (سخنگوی سازمان آتشنشانی) درخصوص حریق میدان حسن آباد از نبود نیروهای آتش نشانی در محل مرکز خبر داده و عنوان کرده بود: چند دقیقه قبل از بروز این حادثه نیروهای ایستگاه حسنآباد به ماموریتی در خیابان قصرالدشت اعزام شده بودند. به همین دلیل از ایستگاههای دیگر به محل حادثه اعزام شدند. البته از زمان اطلاعرسانی تا رسیدن نیرو به محل کمتر از ٥ دقیقه زمان برد.
او همچنین به ایلنا اعلام کرد: در زمانی که حریق خیابان قصرالدشت اتفاق افتاده بود، ستاد در گیر و دار جایگزین کردن نیرو در محل حریق بود، از این رو نیروی نجات اعزام شد. ستاد اعلام میکند که نیرو چیدمان کند و تا ایستگاههای جایگزین بیایند، حریق میدان حسن آباد اعلام میشود. درواقع در آن زمان، گروه حریق و گروه نجات رفته بودند. بنابراین نیرو مستقیم به سمت حریق اعلام میشود.
معاون میراث فرهنگی با تاکید برآنکه همه جای دنیا چنین تهدیداتی وجود دارد، گفت: چنانکه چندی پیش شاهد وقوع آتش سوزی در کلیسای نوتردام پاریس بودیم. ما باید آمادگی کامل داشته باشیم و مکانها و بناهای حساس را به سیستم اطفاء حریق مجهز کنیم.
موزههای منطقهای و اطفاء حریق اتوماتیک
به گفته طالبیان، برخی از بناهای تاریخی، دارای سیستم اطفاء حریق دستی است و برخی مکانها نیز سیستم الکترونیکی و مجهزتر دارند. در بسیاری از موزهها کپسول یا شیر آتش نشانی وجود دارد اما اینگونه نیست که تمام این سیستمها حرفهای و تخصصی باشند؛ چراکه به دلیل وضعیت بودجه نمیتوانیم چنین کاری انجام دهیم. در این حوزه بسیار ضعیف هستیم چراکه بودجه این کار در اختیار سازمان میراث و گردشگری قرار ندارد.
طالبیان از تهیه لیستی از بناهایی که سیستم اطفاء حریق ندارند و یا باید به روز رسانی شود خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر اطفاء حریق دستی در بیشتر موزههای کشور وجود دارد ولی اطفاء حریق اتوماتیک فعلا فقط در موزه منطقهای خراسان رضوی و ۴ موزه منطقهای دیگر که درحال تکمیل هستند، طراحی شده است. تمام موزههای درحال احداث اعم از یاسوج، چهارمحال و ... نیز دارای سیستم اطفاء حریق اتوماتیک هستند. البته در طرح سایر موزههایی که در دست احداث هستند نیز این مهم لحاظ شده است.
او در خصوص وضعیت اطفاء حریق محوطههای میراث جهانی ایران گفت: تقریبا همه محوطههایی که موزه یا فضای بسته دارند، به سیستم اطفاء حریق دستی مجهز هستند. مدیران موزه نیز موظف هستند تا این سیستم را به روز رسانی کنند. اما برخی مکانها به دلیل آنکه محوطههای باستانی در فضای باز قرار دارند، باید به نزدیکترین ایستگاههای آتش نشانی منطقه خود متصل باشند. معمولا در محوطه سیستم اطفاء حریق خاصی در نظر گرفته نمیشود.
به گفته معاون میراث فرهنگی، فقط موضوع آتش سوزی نیست بلکه موضوع حفاظت الکترونیکی و سایر تهدیداتی است که مانند آتش سوزی میتواند بناهای تاریخی و موزهها را تهدید کند. به تدریج این کارها را انجام میدهیم اما تعداد این آثار بسیار کم است.
بیش از ۵ سال است که سیستمها به روز رسانی نشده
طالبیان با اشاره به آنکه به طور مثال سیستم اطفاء حریق دستی در کاخ گلستان وجود دارد، گفت: هرچند دوربین الکترونیکی حفاظتی در این مجموعه و برخی از مجموعههای دیگر وجود دارد اما وقتی بودجه لازم برای تکمیل پروژهها داده نمیشود نمیتوان آن را به روز رسانی کرد. حتا مکانی مانند موزه ملی هم که از جمله معدود مکانهای مجهز به تجهیزات حفاظتی است، بازهم نیازمند به روز رسانی و توجه ویژه است که البته آن هم به دلیل نبود بودجه با محدودیتهایی روبهروست.
البته مسعود نصرتی (مدیر کاخ گلستان) درخصوص وضعیت سیستم اطفاء حریق این مجموعه جهانی به خبرنگار ایلنا گفت: بیش از ۵ سال است که سیستم اعلام و اطفاء حریق کاخ گلستان به روز رسانی نشده این درحالی است که نیازمند به روز رسانی است.
او ادامه داد: کپسول و شیر آب آتش نشانی دم در کاخ گلستان است، ضمن آنکه یکی از مراکز آتش نشانی تهران در نزدیکی کاخ گلستان قرار دارد.
نصرتی یادآور شد: حدود ۴ ماه پیش از مسئولان آتش نشانی دعوت کردیم تا نقاط حساس را شناسایی و محل نصب کپسولها و شیرهای آتشنشانی را مشخص کنند. برای تهیه آنها نیازمند تامین بودجه و هزینه لازم هستیم تا بتوانیم کارهای لازم برای اعلام و اطفاء حریق را انجام دهیم.
به گفته او، بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه برای تهیه سیستم اعلام و اطفاء حریق کاخ گلستان برآورد شده است. تا زمانی که این هزینه تامین نشود، این کار نیز انجام نخواهد شد. پیگیر این مهم هستیم اما شرایط اعتباری سازمان میراث فرهنگی به گونهای نیست که بتوانیم به این حوزه بودجه اختصاص دهیم. برای صرف اعتبارات جهانی نیز نیازمند برنامه ریزی هستیم که تاکنون محقق نشده. البته ۹۰ درصد دوربینهای حفاظتی تکمیل شدهاند اما سیستم اطفاء حریق کاری برایش انجام نشده.
دستورالعمل داریم عمل نمیکنیم
طالبیان با اشاره به آنکه برخی دستورالعملها در اداره کل موزهها درخصوص سیستم حفاظتی و اعلام و اطفاء حریق موجود است، اظهار کرد: تمام آثار موزهای و بناهای تاریخی ما نیازمند توجه ویژه هستند. برخی از آثار سیستم حفاظتی و اعلام و اطفاء حریق ندارند و باید این سیستمها برای آنها در نظر گرفته شود و برخی از آثار سیستمهای حفاظتی آنها ناقص است و برخی دیگر نیازمند تغییر و بازنگری هستند و تعداد اندکی از بناها که شاید به تعداد انگشتان دست باشند، دارای سیستمهای اطفاء حریق کاملتری هستند.
او با تاکید برآنکه به طور کلی درخصوص سیستمهای حفاظتی و اعلام و اطفاء حریق در بناهای تاریخی و موزههای کشور وضعیت خوبی نداریم، گفت: این وضعیت شامل تمام بناهای تاریخی کشور اعم از میراث ملی و میراث جهانی میشود. تلاش ما آن است که این مهم را مورد توجه قرار دهیم.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: آتش نشانی کاخ گلستان بناهای تاریخی آتش سوزی در میدان حسن آباد اطفاء حریق بازار تبریز محوطه های باستانی میراث جهانی ایران میراث ملی ایران بازار تاریخی تبریز میدان حسن آباد سیستم اعلام و اطفاء حریق اتش سوزی در بازار تاریخی تبریز موزه های منطقه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۱۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
خبرگزاری مهر، گروه استانها- آزاده صفی: سال ۲۰۱۸ پس از انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی، مسئولان استانی برای آمادهسازی شهر و استقبال از این رویداد، دست به احداث، بهسازی و مرمت برخی از آثار و اماکن زدند که طرح پیادهراهسازی خیابانهای بوعلی و اکباتان و میدان مرکزی شهر از این دست بود.
در حین اجرای این عملیات، اشیای تاریخی از میدان مرکزی شهر همدان کشف شد که سر و صدا و حواشی بسیاری را به همراه داشت. پس از کشف این اشیا ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان به همراه شهرداری همدان وعده ساخت سایتموزه را در این مکان دادند.
حواشی گریبانگیر همیشگی سایت موزه همدان
از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۱ که از طراحی تا بهرهبرداری سایت موزه به طول انجامید، این موزه که روزی قرار بود به عنوان یک اثر شاخص در مرکز شهر همدان خودنمایی کند و تاریخ این کهنشهر را به رخ گردشگران بکشد همچنان درگیر حواشی فراوان بود و حتی حواشی، پس از بهرهبرداری نیز دست از سر سایت موزه برنداشت و تا امروز نیز ادامه دارد.
احداث سایت موزه با همکاری سه مجموعه میراثفرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی و کشمکش بین این دستگاهها از جمله معضلاتی بود که چند سال گریبانگیر پروژه بود و مدتها پروژه را در سکوت عمرانی نگاه داشت و خبری از اجرای آن نبود.
در سال ۹۷ که سایت موزه گرفتار کشمکش اداری بود عباس صوفی؛ شهردار وقت همدان گفته بود که برای به نتیجه رسیدن پروژه و ساخت بنا، باید میراثفرهنگی و راه و شهرسازی، بودجه مورد نیاز را در کار تزریق کنند تا شهرداری بتواند عملیات عمرانی را ادامه دهد.
محمدحسین مرادی؛ معاون وقت بازآفرینی شهری و مسکن ادارهکل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این زمینه گفته بود این اداره وظیفهای در قبال تأمین بودجه و اعتبار پروژه احداث سایتموزه میدان مرکزی همدان ندارد.
همان زمان کامران گردان؛ رئیس وقت شورای شهر همدان نیز درباره پروژه گفته بود که سهگانگی در سه نهاد میراثفرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری همدان از دلایل عمده طولانی شدن روند این پروژه است.
احمد ترابی؛ معاون وقت میراثفرهنگی همدان نیز همان زمان از رکود در روند ساخت پروژه سایت موزه میدان مرکزی همدان خبر داده و گفته بود این پروژه در همان مرحلهای که بوده، قرار داشته و پیشرفتی نکرده است و تنها آثار و اشیا تاریخی کشف شده به موزه ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری منتقل شده است.
سایت موزه همدان قبرستان وعدههای بی عمل مدیران
جدا از رکود طولانی پروژه و کشمکش بین دستگاههای مربوطه، وعده و وعیدهای بسیاری برای اتمام پروژه داده شد و سالها سایت موزه میدان مرکزی همدان به قبرستان وعدههای بدون عمل مدیران تبدیل شد و سرانجام ادارهکل راه و شهرسازی از این پروژه کنار گذاشته شد و میراثفرهنگی و شهرداری اتمام پروژه را عهدهدار شدند.
پس از آن نیز «افتتاح سایت موزه همدان در ماههای آینده» بارها تیتر رسانهها شد و خلاصه این پروژه، پس از طی کردن هفتخان رستم شهریورماه ۱۴۰۱ و در سکوت خبری و ناباوری فعالان میراثفرهنگی و گردشگری افتتاح شد و در نهایت مدیریت آن به شهرداری واگذار شد.
باوجود اینکه انتظار میرفت افتتاح این مکان شاخص در میدان دیدنی همدان، میدانداری کند و به رونق گردشگری منجر شود اما حاشیههای بعد از افتتاح آنقدر قوی شد که تمام حواشی ساخت سایت موزه را از ذهنها پاک کرد.
سایت موزه، محل وقوع معضلات اجتماعی در میدان مرکزی شهر
خلاصه اینکه پس از افتتاح هم گره از بخت تنها سایت موزه غرب کشور باز نشد و هر روز حاشیههایش بیشتر از قبل شد و این حواشی تا جایی پیش رفت که حالا این موزه در میدان مرکزی شهر همدان به محلی برای وقوع انواع معضلات اجتماعی تبدیل شده است.
تأمین نیروی متخصص مانند موزهدار و راهنمای گردشگری، مهمترین مشکلات سایت موزه است که پس از گذشت یکسال و نیم از افتتاح، هنوز محقق نشده و گویا عزمی بر رفع این مشکل بزرگ نیز وجود ندارد. از طرفی شهرداری همدان فاقد این نیروهای متخصص است و از طرف دیگر میراثفرهنگی با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است و این معضلات وضعیت سایت موزه را به کلافی سردرگم تبدیل کرده است.
با وجود اینکه استقبال از سایت موزه در ایام خاص مانند تعطیلات و مناسبتها چشمگیر است و گردشگران تمایل بالایی به بازدید از آن نشان میدهند اما این مکان همچنان فاقد استانداردهایی مانند راهنمای گردشگری و موزهدار است و آنطور که باید در معرفی تاریخ همدان به گردشگران موفق عمل نکرده است.
جای خالی راهنمای گردشگری و موزهدار در تنها سایت موزه غرب کشور
در سایت موزه میدان مرکزی شهر همدان که با عنوان عریض و طویل تنها سایت موزه غرب کشور شناخته شده است آثاری از دوران ماد، اشکانی و پایه ستونهای دوره هخامنشی تا دوره اسلامی وجود دارد که نشان میدهد حدود ۳ هزار سال در لایههای مختلف آن زندگی وجود داشته و تاکنون نیز مهمترین میدان شهر همدان باقی مانده است.
بنابراین این موضوع میتواند اصلیترین دلیل و ادعا باشد که این حجم از تاریخ و تمدن هنوز در شهر زنده است و اگر آنها را به تماشای مخاطبان بگذاریم در جذب گردشگر تأثیرگذار خواهد بود، اما متأسفانه هنوز عزمی بر مدیریت صحیح این مکان در همدان شکل نگرفته و سایت موزه به محلی برای وقوع معضلات اجتماعی تبدیل شده است.
کد خبر 6090742