Web Analytics Made Easy - Statcounter

فایننشال تایمز در گزارشی از کوچ شرکت‌های ایرانی از دوبی به ترکیه، عمان و مالزی خبر داد. این سایت نوشت: پیش بینی می‌شود تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران میزان روابط تجاری ایران و امارات را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. این در حالی است که دوبی از سال‌ها پیش یکی از مراکز تجاری خارجی ایران به شمار می‌رفت، به طوری که سال گذشته روابط بازرگانی این دو کشور به ۱۹ میلیارد دلار رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما نگرانی در مورد تنش‌های شدید در منطقه، نوسان در نرخ ارز و ترس شرکت‌ها از عبور از تحریم‌های آمریکا باعث کاهش شدید تجارت دوجانبه شده است.

پیامد‌های اقتصادی اخیر تاکیدی بر این واقعیت بود که چگونه بن بست روابط میان ایران و آمریکا می‌تواند در سراسر خاورمیانه ـ. حتی در کشور‌های پشتیبان مواضع خشن واشنگتن علیه ایران ـ. تاثیرات منفی داشته باشد.

ابوظبی، پایتخت و ثروتمندترین امارت، یکی از وفادارترین حامیان دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در اعمال فشار اقتصادی بر ایران بود. محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و مرد نیرومند امارات متحد عربی، مدت زیادی با ایران سر ستیز داشت و امارات یکی از معدود کشور‌های منطقه خلیج فارس بود که از تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تهران (برجام) استقبال کرد.

اکنون مقامات امارات متحده عربی به خوبی آگاه هستند تنش‌های بیشتر می‌تواند روابط کشورشان را با ایران تیر و تار کند. پاتریک مورفی، یکی از مقامات شرکت حقوقی بین المللی Clyde & CO، در گفت و گویی گفت: “دلیل اصلی کاهش تجارت به دلیل فقدان نگرش ریسک پذیر مؤسسات مالی است. آن‌ها ترجیح می‌دهند بر مشتریان اماراتی که در ایران فعالیت دارند، سرمایه گذاری نکنند و این تصمیم به این خاطر است که بانک‌های مسئول ترخیص مالی آمریکایی تجارت با ایران را برای آن‌ها ممنوع کرده اند. ”

فشار بر اقتصاد ایران همزمان با چندین سال رشد بی رمق اقتصادی در امارات، ناشی از کاهش قیمت نفت و افزایش هزینه‌های زندگی است. قیمت ملک در دوبی که بیشتر شرکت‌های ایرانی را در خود جای داده است، در مقایسه با سال ۲۰۱۴ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است و رشد تولید ناخالص داخلی سال گذشته به ۱.۹ درصد نزول داشت. پیامد‌های اقتصادی این تنش برای امارات ویران کننده خواهد بود که سعی داشته در بنادر و فرودگاه ها، صنعت گردشگری و تجارت منطقه‌ای مدل تجاری باشد.

دبی همچنان که برای میزبانی نمایشگاه بین المللی Expo۲۰۲۰ آماده می‌شود، بیش از هشت میلیارد دلار برای زیرساخت‌های خود هزینه کرده است. این در حالی است که فجیره، یکی دیگر از امارت‌های شاه نشین، از بزرگترین مراکز حمل و نقل نفت در جهان بشمار می‌آید.

با این حال، بازرگانان معتقدند که امارات متحده عربی نسبت به سال‌های پیش به میزان بیشتری از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران پیروی می‌کند.

تعداد ایرانیانی که در امارات متحده عربی زندگی می‌کنند از ۱۱۷ هزار نفر در سه سال قبل به ۷۳ هزار نفر کاهش یافته است و تعداد توریست‌های ایرانی نیز از ۷۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۶ به ۳۵۰ هزار نفر رسیده است. بسیاری از شرکت‌های ایرانی و همچنین شرکت‌های خارجی متمرکز بر ایران نیز برای تجارت کشور‌های ترکیه، عمان و مالزی را ترجیح می‌دهند.

منبع: فایننشال تایمز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دبی عمان تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۵۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ چین در پی گسترش تحریم‌های آمریکا انتقال شرکت‌های فناورانه اش را به مالزی و دیگر کشور‌های جنوب شرق آسیا تسریع کرد.
چین انتقال شرکت‌های حوزه صنعت تراشه‌های نیمه رسانا و تولید کننده خودرو‌های برقی را در پی ادامه جنگ تجاری واشنگتن - پکن به مالزی و دیگر کشور‌های جنوب شرق آسیا سرعت داد.
آمریکا با هدف محدودیت دسترسی چین به تراشه‌های رده بالای واحد پردازش گرافیکی (GPU) که می‌توانند به دستاورد‌هایی در زمینه هوش مصنوعی منجر شوند یا در ابر رایانه‌ها و تجهیزات نظامی به کار روند؛ مرتب محدودیت‌های بیشتری را علیه پکن برای کنترل فروش این ابزار‌ها و همچنین تجهیزات تراشه سازی به چین اعمال می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


همزمان با فشار تحریم‌ها و اوج تقاضا برای هوش مصنوعی، شرکت‌های طراح تراشه که در چین برای تامین خدمات بسته بندی پیشرفته به عنوان یکی از فناوری‌های کلیدی درصنعت نیمه رسانابا چالش روبرو هستند درقالب طرح راهبردی"چین به علاوه یک" در پی خروج از این کشور هستند.
بر همین اساس چین مالزی را در میان کشور‌های جنوب شرق آسیا، گزینه‌ای بسیار مناسب برای کسب و کار‌های خود می‌داند.
کسب و کار‌هایی که در همین چند سال اخیر به نفع مالزی شده است؛ زیرا این کشور را به ششمین صادرکننده بزرگ صنعت تراشه‌های نیمه رسانا در دنیا تبدیل کرده است.
ظرفیت‌های موجود در این کشور بویژه در مناطق صنعتی پیننگ و کداه در بحبوحه گسترش تنش و رقابت بین آمریکا و چین بر سر فناوری‌های پیشرفته، همچون آهنربایی برای جذب شرکت‌های فناورانه اروپایی مرتبط با چین نیز عمل می‌کند که در پی کاهش خطر پذیری در این شرایط هستند.
برهمین اساس دولت مالزی در حال به روز رسانی قوانین موجود، تنظیم بسته‌های تشویقی و تدوین برنامه راهبردی نیمه هادی‌ها برای ماندن در این صنعت رقابتی است.
وجود تجهیزات پیشرفته، فراوانی نیروی کار ماهر و هزینه‌های هرزان تولید موجب شده است؛ بزرگترین شرکت‌های خودروساز چینی نیز به مالزی و چند کشور جنوب شرق آسیا نقل مکان کنند.
چین بزرگترین شریک تجاری مالزی محسوب می‌شود و دولت این کشور بیش از پیش در پی توسعه و تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی با پکن است........ مصاحبه‌ها ......
۱) ساموئل تان - مدیر اجرایی مشاوران املاک بین المللی
۲) انور ابراهیم - نخست وزیر مالزی
۳) زعفرول عبدالعزیز - وزیر سرمایه گذاری، تجارت و صنعت مالزی
۴) سویی دونگ شو - کارشناس مسائل اقتصادی

دیگر خبرها

  • انتقال میزبان مسابقات مچ اندازی قهرمانی آسیا از کیش به ازبکستان
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • دو محصول ایرانی به جمع فینالیست‌های جشنواره صنعت بازی منا پیوست
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی
  • انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی
  • هزینه۵میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال۹۰