Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پیش از ظهر امروز نشست خبری وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با حضور اصحاب رسانه‌های مختلف خبری در محل این پژوهشگاه برگزار شد.

یزدانیان در این نشست اظهار کرد: بدنه پژوهشی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که از مهم‌ترین بدنه‌های موجود در ساختار وزارتخانه است، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات سابق) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این پژوهشگاه موضوع تحقیقات کاربردی مرتبط با بخشICT اعمّ از موضوعاتی نظیر مرتبط با فعالیت‌های مخابراتی و ارتباطی، فناوری اطلاعات، امنیت اطلاعات و سیاستگذاری و مطالعات راهبردی دنبال می‌شود.

وی افزود: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از نیروی انسانی بسیار خوبی بهره‌مند است؛ حدود صد نفر از اعضای هیئت علمی در این پژوهشگاه مشغول فعالیت هستند. ما خدمات پژوهشی خود را هم به شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت ارتباطات و هم به کلیه فعالان بخش مربوطه ارائه می‌کنیم.

رئیس پژوهشگاهICT ضمن اشاره به نکاتی که در حکم مسئولیت آذری‌جهرمی برای وی آمده‌ است، گفت: وزیر ارتباطات در حکم مذکور مشخصاً به بازبینی نهایی، ساختاری و کارکردی پژوهشگاه تاکید کرده است. همچنین مدیریت و راهبری تحقیقات به وسیله پژوهشگاه ارتباطات است که نشان‌دهنده توجه و عزم وزیر ارتباطات بر توسعه تعاملات پژوهشی وزارت اراتباطات با پژوهشگران غیرشاغل در وزارتخانه (پژوهشگران دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و...) است.

یزدانیان افزود: نکته مهم دیگری که وزیر ارتباطات در این حکم از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انتظار تحقق دارد، موضوع مشارکت هرچه بیشتر پژوهشگاه در فرایند‌های پژوهشی تقاضامحور و گسترش تعاملات با مجموعه وزارت ارتباطات برای اخذ نیازهای پژوهشی‌ آنهاست.

وی ادامه داد: برای تحقق مسائل مذکور در همین مدت کوتاه اقداماتی انجام شده است؛ ما به کوچک‌سازی ساختار ستادی پژوهشگاه توجه و تمرکز ویژه کردیم. در این خصوص چهار اداره کل ستادی خود را به دو اداره کل تقلیل دادیم و ساختارهای موازی در بدنه پژوهشگاه را به تدریج در حال حذف کردیم که البته کار سختی است اما باید برای تحقق چابک‌سازی پژوهشگاه صورت پذیرد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: فرآیند مهم دیگری که نقطه عطفی در توسعه و سرعت‌بخشی به فعالیت‌های پژوهشگاه بود، تصویب و اجرای این مسئله بود که پروژه‌هایی که بر اساس اعلام نیاز هر یک از شرکت‌ها و سازمان‌ها و فعالان بخشICT انجام می‌شود، نیازی به تصویب شورای پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارند؛ در این شورا جمعی از متخصصان و نخبگان حوزه ICT حضور دارند که درباره پروژه‌‌های تحقیقاتی نظر می‌دهند، اما سابقاً فرآیند تصویب پروژه‌ها در پژوهشگاه فرایندی طولانی بود که مورد انتقاد فعالان بخش مربوطه بود که ما این چرخه شورای پژوهشی را حذف کردیم و بروکراسی اداری آن را کاهش دادیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته مطالبه‌ای از سوی برخی فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین تعدادی از اپراتورها در خصوص انجام فعالیت‌های پژوهشی و ارائه خدمات پژوهشی از پژوهشگاه ICT وجود داشت که این تعهدات از جانب برخی شرکت‌ها و نهادها باقی مانده بود که به تازگی ما تا حد زیادی این تعهدات را جمع‌بندی و به مرحله اجرا رساندیم و فعالیت‌های پژوهشی آن را آغاز کردیم.

وی همچنین گفت: ما با توجه به تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، موضوع ارائه خدمات پژوهشیِ به موقع و هدفمند را سرلوحه کار خود قرار دادیم و در حال تسریع و چابک‌سازی در فعالیت‌های خود هستیم که امیدواریم این موضوع باعث گسترش تعاملات بین پژوهشگاه ICT و افرادی که نیاز به ارائه خدمات پژوهشی دارند، شود.

یزدانیان ادامه داد: در زمینه ارتباط با دانشگا‌ها، مراکز تحقیقاتی و NGO‌های فعال در حوزهICT، مرتباً نشست‌هایی را برگزار کردیم تا آن هدفی که در خصوص بهره‌گیری از پژوهشگران و متخصصان و اعضای هیئت‌علمی دانشگا‌ه‌ها مدنظر است، تحقق یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: با شرکت ارتباطات زیرساخت در حال تعامل برای چند عنوان کار تحقیقاتی هستیم و بیشترین تمرکز ما در زمینه توسعه محصولات بومی است. پژوهشگاه به دنبال تولید صنعتی نیست، ولی پژوهشگاه می تواند در تولید نیمه صنعتی همکاری کند.

یزدانیان ادامه داد: همچنین تجهیزات قابل استفاده در شبکه انتقال را با همکاری شرکت زیرساخت استخراج می کنیم و تا چند ماه آینده گزارش اولیه آن منتشر می شود. هم بخش تحقیقاتی فعال می شود و هم دانشجویان با ما همکاری می‌کنند.

وی گفت: ما می توانیم نقش مستقیم و تحقیقاتی داشته باشیم و در کنار آن نقش تسهیل‌گری را برای ارتباط شرکت ارتباطات زیر ساخت با دانشگاه‌ها و شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.

یزدانیان درباره اجرای طرح 5G توسط پژوهشگاه، گفت: دستاوردی که از این طرح می‌خواستیم حاصل نشد، چرا که باید نظر اپراتورها در این دستاورد اعمال شود. در این طرح نخبگان دانشگاهی خوبی حضور داشتند. اگر ما تعامل مثبتی با اپراتور برقرار می‌کردیم و نیازهای آنان را درک می‌کردیم حتماً اپراتور به سراغ ما می‌آمد چراکه اپراتور الزامات سیاستگذاری را نمی خواهد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره جویشگر بومی گفت: با حمایتی که از جویشگر شد، دو محصول جویشگر پارسی‌جو و یوز ایجاد شد که هر دو از دانش این پژوهشگاه استفاده کردند، جویشگر پارسی‌جو از حمایت‌های این پژوهشگاه و جویشگر یوز از حمایت‌های سازمان فناوری اطلاعات بهره می برند اما انتظاراتی که ما از این جویشگر داشتیم، برآورده نشد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: جویشگر یک تکلیف انکارناپذیر در شبکه ملی اطلاعات است و صرفاً یک بیزنس نیست، جویشگر بومی می‌تواند بستری برای بیرنس باشد ولی حاکمیت به دنبال این نیست.

وی، ادامه داد: حمایت‌های سازمان فناوری اطلاعات و پژوهشگاه از این دو جویشگر ادامه دارد، موضوع جویشگر، موضوع ملی ماست و فقط به وزارت ارتباطات مرتبط نیست.

یزدانیان، درباره الزامات امنیتی اپلیکیشن ها، گفت: چارچوب های آن در پژوهشگاه تعریف شده است و ارزیابی امنیت موبایل ها در پژوهشکده امنیت پژوهشگاه صورت می گیرد. این موضوع نزدیک به یک سال است که در پژوهشگاه دنبال می شود و زیر ساخت آزمایشگاهی آن فراهم شده است.

وی، خاطرنشان کرد: پروژه الزامات امنیتی برای کاربران منجر به مصوبه ای می شود که توسط پژوهشکده امنیت تنظیم می شود.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره قراردادهای بین المللی این پژوهشگاه گفت: در اواخر دهه هفتاد، مرکز تحقیقات مخابرات ایران تحقیق مشترکی با اتحادیه جهانی مخابرات انجام شد که این نشان از زیرساخت و پتانسیل موجود است، در حال حاضر قرارداد بین المللی نداریم ولی با تعامل با وزارت علوم در چند کشور اروپایی تفاهماتی را منعقد می کنیم که از این کشورها، آلمان انتخاب شده که در شهریورماه با هدف انتقال دانش فنی به کشور صورت می‌گیرد.

وی، درباره اقدامات پژوهشگاه برای تحقق گام دوم انقلاب، گفت: این بیانیه نکته ای دارد که علی رغم تاکید رهبری بر اهمیت فضای مجازی، به صورت صریح فضای مجازی عنوان نشده است که این نشان از این دارد که موضوع فضای مجازی در همه سرفصل ها بازتاب دارد و به همین دلیل باید به سمت تدوین نقشه راه برویم و به دنبال ترسیم نقشه راه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ICT هستیم.

یزدانیان، تاکید کرد: پدافند سایبری به صورت یک سرفصل در پژوهشکده امنیت تعریف شده است و جز پروژه هایی است که ابعاد مختلف دارد و ۹ ماه از زمان آن باقی مانده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دنیای ارتباطات فناوری اطلاعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۱۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور

ایسنا/اردبیل مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: آئین نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در حال تدوین است.

صمد نژادابراهیمی ۸ اردیبهشت در نشست موزه‌های دانشگاهی در دانشگاه محقق اردبیلی به هم‌اندیشی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و کمیته ملی موزه‌ها تاکید کرد و گفت: هماهنگی کامل این سه رکن جهت ارتقای جایگاه، کیفیت و انسجام حرفه‌ای، فنی و تخصصی بسیار مهم است.

وی با اشاره به بررسی پیش‌نویس آئین‌نامه موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، افزود: انتظار می‌رود نظرات تکمیلی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام تا آئین نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور بر اساس اسناد بالادستی و طبق مقررات موزه‌ای کشور و با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهایی شود.

اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به تاسیس موزه تاریخ علوم این دانشگاه در سال‌های اخیر، گفت: این موزه با ابتکار و خلاقیت خود توانسته است در دوره‌های مختلف در ردیف موزه‌های برتر کشور قرار گرفته و جایزه ترویج علم جمهوری اسلامی ایران را نیز از آن خود کند.

وی با بیان اینکه برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها برای اولین بار در کشور در دانشگاه محقق اردبیلی از اقدامات خوب این موزه است، ادامه داد: نگاه علمی به موزه و موزه‌داری و توجه به این امور و نشان‌دادن سیر تحول علوم به دانش‌آموزان و دانشجویان در موزه‌های علمی و دانشگاهی بسیار مهم است.

میرسید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) گفت: با توجه به شعار روز جهانی موزه‌ها در سال ۲۰۲۴ مبنی بر آموزش و پژوهش در موزه‌ها و نقش ویژه‌ای که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و موزه‌های آنها در تحقق این امر دارند، باید برنامه‌ها و اهداف ویژه‌ای در همه موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی پیش بینی و اجرا شود و نقش آموزشی و پژوهشی آنها پررنگ نشان داده شود.

وی افزود: لازم است شرایط و وضع موجود موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بررسی شده و برای رفع و کاهش مسائل و چالش‌های موجود با هماهنگی کامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تلاش شود.

محمد انوار رئیس موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اشاره به بیانیه پایانی اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در این دانشگاه، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بطور مشترک خواستار توجه ویژه در امر آموزش، ترویج و پژوهش در موزه‌ها و حفظ  میراث فرهنگی، علمی و طبیعی به عنوان بقای هویت ایرانی اسلامی و حرکت در مسیر تمدن‌سازی و مرجعیت علمی با تمام قوا، ارکان و شئونات کشور و جامعه می‌باشند.

وی با اشاره به اهتمام معاونت پژوهشی و بالاخص دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ساماندهی موزه‌های دانشگاهی و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور و تدوین پیش‌نویس آئین‌نامه مربوطه، افزود: تدوین این آئین‌نامه امری لازم و ضروری جهت حفظ هویت علمی و پژوهشی کشور و ترویج آن می‌باشد.

رئیس موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: انتظار می‌رود به جهت معرفی کلیه موزه‌ها اعم از دانشگاهی و غیردانشگاهی در سطح کشور، تمامی موزه‌های کشور در آئین موزه برتر کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) شرکت نموده و تجربیات ارزنده خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

وی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی دایر و این کنفرانس با حمایت وزارت علوم، تحقیقاتی و فناوری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) و کمیسیون ملی یونسکو تداوم یافته و بطور سالانه و یا دوسالانه برگزار خواهد شد، ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به شعار جهانی موزه‌ها در سالجاری مبنی بر آموزش و پژوهش در موزه، کلیه موزه‌های کشور بخصوص موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و علوم و فناوری با اجرای برنامه‌های متنوع برای تحقق این شعار اهتمام ورزند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد
  • ۱۱۵ کیلومتر فیبر نوری در شهرهای استان بوشهر اجرا شد
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • جزییات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات
  • آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی