Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ۸ مرداد برابر با ۲۹ ژوئیه را روز بزرگداشت فیلسوف بزرگ، سهروردی اعلام کرد،‌ شهاب‌الدین سهروردی، ملقب به شیخ اشراق‌(۵۴۹–۵۸۷ ق) فیلسوف نامدار ایرانی، اهل شهر سهرورد شهرستان خدابنده استان زنجان است.

بنابر آنچه شمس‌الدین شهرزوری در «نزهة‌الارواح و روضة‌الافراح» درباره استاد خود نگاشته است، سهروردی تحصیلات اولیه خود را در مراغه گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معروف است که یکی از همدرسان وی در این دوره فخرالدین رازی است، سپس برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت، اصفهان در آن زمان مهم‌ترین مرکز علمی و فکری در سرتاسر ایران بود او در این دوره با افکار و آرای ابن سینا آشنا شد.

سهروردی پس از پایان تحصیلات به سفر در داخل ایران پرداخت، که این امر زمینه‌ساز آشنایی وی با مشایخ تصوف گشت، او چنان شیفته راه تصوف شد که مدتی طولانی به اعتکاف و عبادت و تفکر گذراند، تفکری که در نهایت منجر به شکل‌گیری مکتب فلسفی شد که آن را «حکمت اشراق» نامید.

حکمت اشراق که امروزه به فلسفه اشراق شهرت یافته، فلسفه‌ای بدیع با بن‌مایه‌های افلاطونی، نوافلاطونیان، مشاء و آنچه حکمت پارسی می‌خواند، است.

وی به زرتشت توجه خاصی داشته و پاره‌ای از مطالب و برخی از اصطلاحات حکمت اشراق را از اوستا و منابع پهلوی گرفته است، او در کتاب «حکمةالاشراق»، از زرتشت با عنوان حکیم فاضل نام برده و خود را زنده‌کننده حکمت ایران باستان معرفی کرده است.

از ویژگی‌های مهم این مکتب فلسفی این است که عقل را تنها مرجع شناخت نمی‌داند، بلکه علاوه بر تفکر و عقل، بر کشف و شهود عرفانی نیز تأکید دارد، به گونه‌ای که کشف و شهود عرفانی را شریف‌ترین و بلندمرتبه‌ترین مرحله شناخت می‌داند.

مهم‌ترین اثر فلسفی سهروردی، کتاب حکمةالاشراق است، او در این کتاب مبانی فلسفه اشراق را بیان داشته و هستی‌شناسی بدیعی را ارئه می‌دهد.

نور حقیقت، مبنای فلسفه اشراق است که نباید با نور فیزیکی یکی دانسته شود، در نگاه او نور مبدأ هستی است و تمام موجودات دنیا از نور به وجود آمده‌اند.

در این هستی‌شناسی «نورالانوار» یا «نور مطلق» همان حقیقت الهی است که وجود مطلق است و تمام موجودات، وجود خود را از این منبع کسب کرده‌اند و جهان هستی چیزی جز مراتب و درجات گوناگون روشنایی و تاریکی نیست، سلسله مراتب موجودات بستگی به درجه نزدیکی آن‌ها با «نورالانوار» دارد، یعنی به میزان درجه «اشراق» و نوری که از نورالانوار به آن‌ها می‌رسد.

ظاهربینان و متعصبان، نه تنها درک درستی از اندیشه وی نداشتند؛ بلکه فهم نادرست خود را دستاویزی برای اتهام معاندت افکار او با شریعت اسلام ساختند.

فیلسوفی با اندیشه‌های عرفانی همانند این بیان ارزشمند که «وقتی خواستی قرآن بخوانی، به گونه‌ای بخوان که تو گویی فقط برای تو نازل شده نه کس دیگری»، در نهایت به الحاد متهم شد و علمای حلب خون او را مباح شمردند.

سهروردی در ۵ رجب ۵۸۷ هجری قمری در سن 38 سالگی به زندان افتاد و همان‌جا از دنیا رفت، مدفن وی مسجد امام سهروردی شهر حلب است.

یادداشت از مرتضی مزگی‌نژاد، استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بیرجند

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا خراسان جنوبی اجتماعی سهروردی فلسفه قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۹۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه حمایت دانشجویان ایرانی از خیزش دانشجویان در جهان/ دانشجویان شریف تجمع کردند+ فیلم

تجمع دانشگاهیان دانشگاه شریف در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین ظهر امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تحصن و اعتراض دانشگاهیان به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت‌های آمریکا از این نسل‌کشی از دانشگاه‌های آمریکا آغاز شد و این خیزش به دانشگاه‌های سراسر دنیا گسترش یافته و ادامه دارد.

تظاهرات گسترده دانشجویان علیه تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه از دانشگاه کلمبیا در نیویورک آغاز شد، در مدت کوتاهی به چهل دانشگاه دیگر در آمریکا و سایر کشور‌ها از جمله فرانسه، کانادا و استرالیا نیز سرایت کرده است. علاوه بر این، مردم برخی از کشور‌های جهان همچون اسپانیا، ژاپن، یونان و آلمان با گذشت ۲۰۵ روز از این جنایت‌ها، در حمایت از فلسطین دست به اعتراض زدند؛ اعتراضاتی که احتمال بازداشت و دستگیری نتانیاهو به‌عنوان جنایتکار جنگی از سوی سازمان ملل را تقویت کرد.

دانشجویان دانشگاه‌ها کشورمان نیز در حمایت از این خیزش جهانی برای محکومیت رژیم صهیونیستی تجمعات اعتراضی برگزار کرده و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

ظهر امروز نیز در ادامه این تجمعات اعتراضی در حمایت از خیزش دانشجویان جهان، دانشگاهیان و دانشجویان دانشگاه شریف تجمع کردند وضمن حمایت از خیزش دانشجویان جهان و ادامه این اعتراضات، نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی     دانشجویان شریف پای کار آزادی‌خواهان جهان هستند   دانشجویان دانشگاه شریف در این تجمع اعلام کردند که از آزادی خواهان جهان حمایت می کنند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی    

دیگر خبرها

  • مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود
  • ادامه حمایت دانشجویان ایرانی از خیزش دانشجویان در جهان/ دانشجویان شریف تجمع کردند+ فیلم
  • اجرای ۶۰ عنوان‌برنامه به‌مناسبت هفته معلم در استان سمنان/ معلم، ماندگارترین واژه در هستی
  • نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
  • بررسی اندیشه های فلسفی شهید مطهری در برنامه رادیویی سوفیا
  • حجت الاسلام خسروپناه: علم حکمی؛ لازمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم