Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@20:25:43 GMT

تولید بیش از 1.6 میلیارد کیلووات ساعت انرژی طی 90 روز

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۹۲۴۳۷

تولید بیش از 1.6 میلیارد کیلووات ساعت انرژی طی 90 روز

مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا گفت: این نیروگاه با ظرفیت 2214 مگاوات در سه ماهه اول سالجاری یک میلیارد و 668 میلیون و 683 هزار کیلووات ساعت انرژی تولید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن نعمتی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، اظهار کرد: یک میلیارد و 593 میلیون و 224 هزار کیلووات ساعت انرژی خالص به شبکه سراسری برق کشور تحویل و حدود 15 درصد انرژی تعهدی نیروگاه طبق برنامه محقق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تصریح کرد: حدود 90 درصد انرژی تولیدی سه ماه اول در واحدهای بخاری و حدود 10 درصد در واحدهای سیکل ترکیبی بدست آمد، به اجرای برنامه تعمیراتی واحدها در این سه ماه اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا افزود: با توجه به عمر بالای تجهیزات و به منظور افزایش راندمان و رفع محدودیتهای تولید، افزایش ضریب اطمینان و پایداری تولید در تابستان، پروژه هایی درراستای بهسازی و بازسازی واحدها از قبیل: تعویض لوله های بویلر(به طول تقریبی 25 کیلومتر)، تعویض لوله های کندانسور (به طول تقریبی 37 کیلومتر) و کولرهای آب سرویس، تعویض بسکتهای ایرپری هیتر، نصب لوازم یدکی سوت بلوئر واحدهای بخار، ساخت داخل و تعویض پره ها و متعلقات توربوفید پمپ توربینی،  ساخت داخل و تعویض والورلیف و قطعات بویلر فیدپمپ سیکل ترکیبی و ... در برنامه کاری نیروگاه قرار گرفت و براساس هماهنگی با دیسپاچینگ ملی در زمان خروج واحدها برای انجام تعمیرات اساسی و میاندوره ای به اجرا درآمد، لذا بدلیل اقدامات فوق برنامه تعمیراتی که در این سه ماه انجام شد، واحدهای 1 ، 2 و 4 بخاری در مجموع به مدت 189 روز، واحدهای یک و دو گازی برای انجام تعمیرات میاندوره ای و راه اندازی سیستم با سوخت دوم به مدت 138 روز و واحد بخار سیکل ترکیبی نیز جهت انجام تعمیرات میاندوره ای به مدت 54 روز از مدار خارج بودند. بدین ترتیب محدودیت های تولید مرتفع و توان تولید واحدهای موجود نسبت به تابستان سال گذشته حدود 42 مگاوات افزایش یافت.

نعمتی از صرفه جویی 4 هزار میلیارد ریالی در نیروگاه شهیدسلیمی نکا خبر داد و گفت: بدلیل فرسودگی تجهیزات و کاهش توان تولید واحدهای بخاری پس از چهل سال کارکرد، چندین پروژه بازسازی و بهینه سازی در راستای رفع موانع تولید و ارتقاء آمادگی واحدها با هزینه ای حدود 20 میلیارد تومان اجرا شد که در نتیجه میزان آمادگی و توان تولید واحدها در مقایسه با تابستان سال گذشته 42 مگاوات افزایش یافت.

وی صرفه اقتصادی پروژه های اجرا شده را 4 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی احداث نیروگاه بخاری معادل 42 مگاوات حدود 420 میلیارد تومان هزینه دربر خواهد داشت و به حدود 2 سال زمان نیاز دارد، ولی با اجرای پروژه های بهینه سازی، بستر تولید 42 مگاوات انرژی در این نیروگاه تنها با 20 میلیارد تومان اعتبار و در زمان خروج واحدها برای انجام تعمیرات نیمه اساسی و میاندوره ای فراهم شده است، این بدان معناست که اجرای این پروژه ها دو هدف را محقق کرد، اول اینکه در بخشهایی از نیروگاه جوان سازی و بهسازی تجهیزات به انجام رسید و در ثانی بدون احداث نیروگاه جدید و نصب مولد تولید انرژی، توان تولید نیروگاه نکا به میزان 42 مگاوات افزایش یافت به طوریکه در واحد یک بخار در چهلمین سال بهره برداری ثبت رکورد تولید 440 مگاوات به ظرفیت اسمی را نیز شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا استفاده از توان متخصصان و سازندگان داخلی و جلوگیری از خروج ارز، افزایش توان تولید و بهبود راندمان واحدها، ارتقاء آمادگی و پایداری واحدها، کاهش مصارف انرژی داخلی، آب و سوخت واحدها و بهره برداری بهینه از ظرفیتهای موجود و از همه مهمتر حذف خاموشیها و افزایش رضایتمندی هموطنان بخصوص مردم فهیم استان مازندران را از دیگر مزایای اجرای پروژه های بهینه سازی در نیروگاه اعلام کرد.

نعمتی بر ضرورت حفظ آمادگی واحدهای موجود جهت پاسخگویی به نیاز مشترکان تأکید کرد و گفت: در سالهای اخیر مصرف برق کشور بخصوص در تابستان بصورت فزاینده ای رشد کرد، از طرفی ساخت نیروگاه جدید زمانبر و پرهزینه است، لذا انجام تعمیرات دقیق و بهره برداری بهینه از ظرفیت واحدهای منصوبه باید به عنوان یک راه میانبر و کم هزینه در اولویت کار نیروگاهها قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۲۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید

آفتاب‌‌نیوز :

عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در اظهاراتی گفته که استفاده از کولر گازی به جای کولر آبی در مناطق عادی و معتدل کشور با افزایش ٣ برابری مصرف برق و افزایش ٨ برابری نرخ برق همراه است که در مجموع قبض برق مشترک خانگی را به ٢٤ برابر افزایش می‌دهد.

براساس اظهارات یاقوتی، تعیین الگوی مصرف برق هر منطقه بر اساس قانون و با تاکید بر حفظ رفاه اجتماعی و فرصت‌های مدیریت مصرف از برنامه‌های توانیر است.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر اظهار کرده که به طور معمول ٧٥ درصد مشترکان برق هر منطقه، نسبت به الگوی مصرف تعیین شده، برق کمتری مصرف می‌کنند.

به گفته یاقوتی، الگوی مصرف مناطق عادی در فصل گرم ٣٠٠ کیلووات ساعت است، هزینه برق مشترکان خانگی که از کولر‌های آبی استفاده می‌کنند در هر دوره ٢ ماهه حدود ٨٠ هزار تومان است که در صورت جایگزینی کولر گازی، مصرف سرمایشی از ١٠٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت به بیش از ٧٠٠ کیلووات ساعت افزایش پیدا می‌کند که با احتساب مصرف سایر لوازم برقی، مصرف دوره بیش از ٣ برابر افزایش و از ٣٠٠ کیلووات ساعت به حدود ٩٠٠ تا ١٢٠٠ کیلووات ساعت می‌رسد و مشترک باید بیش از ٢ میلیون تومان هزینه برق پرداخت کند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر اظهار کرده که کشور به ٥ اقلیم آب و هوایی شامل مناطق گرم یک تا ٤ و مناطق عادی تقسیم شده، تقریباً ٨٠ درصد مشترکان خانگی در مناطق عادی و معتدل مانند شمال غرب و شمال شرق کشور ساکن هستند که استان‌های تهران، زنجان، قزوین، همدان و لرستان، اغلب مناطق استان کردستان و کرمانشاه و بخش‌هایی از اصفهان را در بر می‌گیرد.

سال گذشته مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران از قطع برق ۱۵ دستگاه اجرایی شامل سه وزارتخانه، ۲ بانک عامل و ساختمان مرکزی متعلق به یکی از شرکت‌های بیمه کشور، خبر داد و وصل مجدد جریان برق را منوط به تعهد کتبی بالاترین مقام مسئول این اداره‌ها مبنی بر رعایت الگوی مصرف ابلاغی دانست. 

کامبیز ناظریان تاکید کرده بود که کاهش حداقل ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعت اداری و حداقل ۶۰ درصد کاهش مصرف در ساعت غیراداری توسط همه دستگاه‌های اجرایی، ادارات، بانک‌ها و نهاد‌های عمومی غیردولتی الزامی است. 

با این حال تعرفه آب، برق و گاز مشترکین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تا سقف الگوی مصرف به صورت رایگان محاسبه می‌شود.

سهم ۳۳ درصدی مصرف برق در شبکه خانگی

طبق اعلام مرکز آمار، حدود ۳۳ درصد مصرف کل انرژی الکتریکی از سال ۸۴ تا ۹۹ به مصرف بخش خانگی می‌رسید که بخش صنعتی با سهم حدود ۳۲ درصد، دومین مصرف‌کننده انرژی الکتریکی در ایران بود.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز پیش‌تر در اظهاراتی گفته بود که ۳ درصد از مشترکان تهرانی ۴۰ درصد درآمد شرکت برق تهران بزرگ را می‌پردازند.

طبق اعلام شرکت توزیع برق تهران بزرگ، تعرفه بندی مصرف برق در نیمه اول سال به سه دسته ساعت کم بار، ساعت میانبار و ساعت اوج بار تقسیم می‌شود. 

بر این اساس، ساعت ۱۱ شب تا ۷ صبح ساعت کم بار، ساعت ۷ صبح تا ۷ شب میانبار و ساعت ۷ تا ۱۱ شب اوج بار است. 

از ابتدای ماه خرداد تا پایان ماه شهریور نیز که ماه‌های گرم سال هستند، علاوه بر ساعات اوج بار در شب از ساعت ۱۲ ظهر تا ۶ بعدازظهر به علت استفاده گسترده از وسایل سرمایشی ساعات پیک بار خواهد بود.

بر این اساس توصیه شده که وسایل پرمصرف برقی مانند اتو، ماشین لباس شویی و ظرفشویی در ساعات ابتدایی روز و انتهایی شب استفاده شوند تا همزمان با اوج مصرف برق نباشد.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • توانیر : قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود
  • میانیگن قبض برق مشترکان با کولر گازی بالای دو میلیون تومان می‌شود
  • قبض برق ۲ میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی
  • افزایش ۶ برابری مصرف برق با استفاده از کولر گازی در مناطق معتدل
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟/ رقم احتمالی قبوض برق اعلام شد
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟
  • افزایش ۶۲ درصدی تولید انرژی در نیروگاه ری