Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-07@17:03:41 GMT

نگاهی آماری به جمعیت مسلمانان در آلمان

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۹۹۷۳۴

نگاهی آماری به جمعیت مسلمانان در آلمان

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، شهروندان آلمانی درباره مهاجران مسلمان در این کشور اطلاعات کافی ندارند. آنها درباره کشورهای مبدأ مسلمانان ساکن آلمان، آموزش‌‌ها و مشارکت مسلمانان در این کشور چندان مطلع نیستند. از این رو، در سال ۲۰۰۸ اداره آلمان فدرال برای مهاجرت و پناهندگی با کمک مسئولان کنفرانس اسلامی، تحقیقاتی را درباره زندگی ۶ هزار خانواده مسلمان، که از ۵۰ کشور اسلامی به آلمان آمده بودند، انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که مسلمانان آلمان از کشورها و گروه‌های مختلف هستند و ۲.۶ میلیون نفر از آنان ترک‌تبارند.

همچنین حدود ۵۵۰ هزار نفر از مسلمانان از کشورهای اروپای شرقی مانند بوسنی وهرزگوین، بلغارستان و آلبانی هستند. سومین گروه بزرگ مسلمانان آلمان (حدود ۳۳۰ هزار نفر) نیز از کشورهای خاورمیانه مانند لبنان، عراق، مصر و سوریه به این کشور مهاجرت کرده‌اند. علاوه بر این، در حدود  ۲۸۰ هزار نفر از مسلمان آلمان از کشورهای شمال آفریقا هستند. همچنین گروه‌های کوچک‌تری از مسلمانان از آسیای مرکزی، ایران، جنوب و جنوب‌شرقی آسیا به آلمان مهاجرت کرده‌اند.

از آنجا که مسلمانان آلمان از طیف‌ها و گروه‌های مختلف هستند، اطلاعات کاملی درباره آنها وجود ندارد. با وجود این، تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۴ میلیون مسلمان در آلمان زندگی می‌کنند. مسلمانان از نظر جمعیت، سومین جامعه مذهبی آلمان هستند. این در حالی است که کلیساهای مسیحی کاتولیک‌ و پروتستان‌، هر کدام ۲۴ میلیون نفر عضو دارند. در واقع مسلمانان ۵ درصد از جمعیت کل آلمان را تشکیل می‌دهند. براساس آمارهایی که در سال ۲۰۰۷ منتشر شده است، ۱۵ میلیون نفر مهاجر در آلمان وجود دارد که یک‌چهارم آنها مسلمان هستند. مسلمانان در سراسر کشور آلمان زندگی می‌کنند، اما بیشتر آنها در ایالت‌های نوردراین-وستفالن، بادن-‌وورتمبرگ و بایرن سکونت دارند. همچنین ۴۵ درصد از آنها توانسته‌اند تابعیت آلمان را دریافت کنند.

جمعیت جوان

جمعیت کل مسلمانان آلمان نسبتاً جوان است و یک‌چهارم آن زیر سن ۱۶ سال هستند. ۷۴ درصد از مسلمان سنی، ۷ درصد شیعه و ۶ درصد نیز از فرقه‌ها و گروه‌های خاص مانند اباضیه، صوفیان و احمدیه هستند. اکثر شیعیان آلمان از ایران به این کشور مهاجرت کرده‌اند. همچنین در حال حاضر ۱۳ درصد از علویان در آلمان زندگی می‌کنند که بیشتراز ترکیه به آلمان رفته‌اند. ۸۶ درصد از مسلمانان اعتقادات مدهبی قوی دارند. در این میان مسلمانان مهاجر از ترکیه و آفریقا، اعتقادات مذهبی قوی‌تری دارند. با وجود این، تنها ۲۰ درصد از مسلمانان عضو جوامع و سازمان‌های اسلامی آلمان هستند.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در برلین؛ بسیاری تصور می‌کنند که مهاجران مسلمان از روستاهای کشورهای در حال توسعه به آلمان مهاجرت کرده‌اند و به همین دلیل سطح سواد پایینی دارند. این در حالی است که مهاجران مسلمانی از کشورهای ایران، خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای مرکزی، جنوب یا جنوب شرقی آسیا به آلمان مهاجرت کرده‌اند. همچنین آمارها نشان می‌دهد که نسل دوم و سوم مسلمانان آلمان نسبت به والدین خود، سطح سواد بالاتری دارند. البته ۱۳ درصد از نسل دوم مهاجران نیز مدرک دانشگاهی ندارند. ۱۵ درصد از نسل دوم مهاجران، که تحصیلات پایینی دارند، اهل ترکیه و ۱۲ درصد از شمال آفریقا هستند.

افزایش سطح تحصیلات 

افزایش سطح تحصیلات در میان نسل‌های مسلمان نیز به خوبی محسوس است. در حالی که، سال‌ها پیش، تنها ۴۸ درصد از مردانی که به کشور آلمان مهاجرت کرده‌ بودند، مدارک دانشگاهی داشتند. در سال‌های اخیر، ۶۴ درصد از مسلمانان در آلمان توانسته‌اند در دانشگاه‌های این کشور به تحصیل بپردازند. این تفاوت‌ها در میان زنان مهاجر نیز دیده می‌شود. در حالی‌ که سال‌ها پیش ۴۲ درصد از زنان مسلمان اهل ترکیه بدون هیچ مدرک تحصیلی به آلمان مهاجرت کرده‌ بودند، در حال حاضر تنها ۱۲ درصد از زنان ترک در آلمان تحصیلات دانشگاهی ندارند. همچنین براساس آمارها، موفقیت دختران مسلمان در زمینه تحصیل از پسران مسلمان بیشتر بوده است. در زمینه مشارکت اجتماعی نیز گروه‌های مختلف مسلمانان متفاوت عمل می‌کنند.

در مجموع ۴ درصد از مسلمانان آلمان تنها به انجمن‌های مربوط به کشورهای مبدا خود اعتماد دارند. در مقابل بیش از نیمی از مسلمانان در سال‌های اخیر عضو انجمن‌های آلمانی شده‌اند. برای مثال ۲۸ درصد مسلمانان عضو باشگاه‌های ورزشی آلمانی هستند و در حدود ۸ درصد عضو باشگاه‌های ورزشی متعلق به کشورهای خود شده‌اند. همچنین ۱۰ درصد عضو انجمن‌های آموزشی آلمانی هستند و در مقابل ۵ درصد تنها به انجمن‌های آموزشی متعلق به کشورهای مبدأ خود اعتماد دارند. علاوه بر این، ۹ درصد مسلمانان در انجمن‌های فرهنگی آلمانی فعالیت دارند، در حالی که ۸ درصد از مسلمانان در انجمن‌های فرهنگی کشورهای مبدأ خود عضو هستند. با وجود این، از نگاه کارشناسان، مشارکت بالای مسلمانان در انجمن‌های ورزشی، آموزشی و یا فرهنگی نشان‌دهنده آمیختگی خوب آنها با جامعه آلمان است.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۹۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده

به گزارشگروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ  مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (۲۱): حوزه زنان، خانواده و جوانی جمعیت» آورده است که گزارش پیش‌رو به بررسی جداول تفضیلی اعتبارات حوزه زنان، خانواده و جوانی جمعیت در بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، مقایسه رشد اعتبارات دستگاه‌های اصلی، سنجش میزان انطباق جداول با احکام بودجه‌ای سال ۱۴۰۳، ارزیابی سنجه‌های عملکردی و ارائه پیشنهاد‌هایی در این زمینه خواهد پرداخت. 

این گزارش بیان می‌کند که از جمله نکات مثبت و متمایز بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مقایسه با سنوات گذشته پررنگ‌تر دیده شدن و همچنین شفاف شدن موضوعات و دستگاه‌های مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در قالب جدول (۲۳) است. این امر نقش قابل‌توجهی در روشن‌تر شدن نحوه هزینه‌کرد این اعتبارات و به‌ویژه نظارت عملیاتی‌تر در فرایند بودجه اعمال می‌کند. 

این گزارش مطرح می‌کند که علاوه‌بر این روشن شدن سهم هر یک از دستگاه‌ها و هم چنین میزان اعتبار اختصاص یافته به آنها از منابع بند «ب» تبصره «۱۳» را باید از جمله نکات مثبت دیگر لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در حوزه خانواده، زنان و جوانی جمعیت دانست.

 

* سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان

این گزارش ادامه می‌دهد که نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده در لایحه بودجه نشان‌می‌دهد این سنجه‌ها از یک‌سو جامع و مبتنی‌بر شرح وظایف تخصصی دستگاه‌ها طراحی نشده و از سوی دیگر مبنای پیش‌بینی مقدار ۱۴۰۳ در آنها روشن نیست. علاوه‌بر این عملیاتی نبودن برخی شاخص‌ها جهت سنجش و عدم تطابق با برنامه هفتم پیشرفت از دیگر ایرادات این سنجه‌هاست. 

* نظارت‌پذیرتر شدن و شفاف‌تر شدن هزینه‌کرد 

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌دهد که می‌شود با هدف نظارت‌پذیرتر شدن و شفاف‌تر شدن هزینه‌کرد اعتبارات حوزه زنان، خانواده و جوانی جمعیت این موارد در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعمال شود؛ انتقال اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای دبیرخانه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از جدول (۹) ردیف‌های متفرقه به جدول (۷)، انتقال ردیف دبیرخانه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از ذیل سازمان برنامه و بودجه به ذیل نهاد ریاست‌جمهوری، پیش‌بینی بخشی از اعتبار جدول (۱۲) برای موضوع ساماندهی روش‌های جایگزین نوین در حوزه ناباروری و پوشش بیمه پایه آنها (حکم بند «ب» ماده (۸۱) مصوبه برنامه هفتم پیشرفت) از محل بخشی از اعتبارات بند «ترویج فرهنگ فرزندآوری و اقدامات مؤثر در راستای جوانی جمعیت».

* سنجه‌های عملکرد حوزه زنان خانواده و جوانی جمعیت

این مرکز همچنین پیشنهاد می‌کند که سنجه‌های عملکرد حوزه زنان خانواده و جوانی جمعیت در جدول (۷-۲) مبتنی‌بر مصوبه برنامه هفتم پیشرفت وظایف تخصصی دستگاه اصلاح و تکمیل شود. موضوع اختصاص زمین رایگان برای خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر بیست سال و خانواده‌هایی که فرزند سوم آنها پس از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به دنیا آمده مورد توجه قرار گیرد. همچنین سامانه برخط برای صدور شناسه ویژه برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر (ماده (۲۵) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، راه‌اندازی مراکز تسهیلات زایمانی در مناطقی که دسترسی یک ساعته به پزشک ندارند (ماده (۴۹) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، کاهش در سن بازنشستگی برای مادرانی که صاحب فرزند می‌شوند (بند «ت» ماده (۱۷) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، مهدکودک سازمانی (ماده (۲۲) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، بیمه درمان ناباروری (ماده (۴۳) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، توسعه فرهنگ واسطه‌گری در امر انتخاب همسر (ماده (۳۷) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) در جدول (۲۳) و اختصاص بخشی از اعتبار این جدول برای اجرایی شدن موارد یاد شده از محل بند‌های «افزایش مشارکت و مردمی‌سازی و انجام فعالیت فرهنگی و ردیف اجرای احکام عمومی مندرج از قانون جوانی جمعیت» ایجاد شود. همچنین مصادیق عبارت «اجرای احکام عمومی مندرج از قانون جوانی جمعیت» در جدول (۲۳) لایحه بودجه روشن شود. 

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشتی گیر آمریکایی: بسیاری از دانشجویان آمریکایی به اسلام گرویدند
  • مارکسیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • نگاهی آماری به بازی‌های استقلال و ذوب آهن؛ نکونام به دنبال اولین پیروزی
  • مسئله فلسطین، چالش مشترک جهان اسلام است
  • فلسطین؛ الگوی آزادی خواهی ملت های مسلمان
  • نگاهی آماری به بارش‌های امسال کرمانشاه
  • چگونگی نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در برخورد با جنگ غزه در تاریخ ثبت خواهد شد
  • مصائب فلسطینیان خواهد گذشت، اما چگونگی نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در تاریخ ثبت می‌شود
  • دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند