Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@07:21:04 GMT

میدانی به نام کتاب در یزد

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۱۱۹۸۸

میدانی به نام کتاب در یزد

شورای اسلامی شهر یزد با نامگذاری میدانی از یزد به نام کتاب سعی داشته است که این نام را یادآور شود.

خبرگزاری شبستان، یزد- مریم موسوی «ببخشید می خوام برم میدان کتاب,از کدوم طرفه؟؟» و کسی که این سوال از او پرسیده شده است، مکثی می کند وسپس جواب می دهد: «حد فاصل چهارراه پژوهش به چهارراه مالیات» ...

به زودی پرسیدن  این آدرس هم به محاورات روزمره مردم یزد اضافه می شود؛چراکه در صحن علنی شورای اسلامی شهر یزد در روز شنبه 29 تیرماه سالجاری مصوب شده که میدان تازه تاسیس در حد فاصل چهار راه پژوهش به چهار راه مالیات با نام "میدان کتاب" نامگذاری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نامگذاری مبارکی که این روزها در بین انبوه خبرهای متعدد صنعتی,عمرانی,معضلات شهری,مسائل اجتماعی و گلایه ها گم شد, تحسین نشد و کمتر رسانه ای به این اتفاق مبارک پرداخت.این نامگذاری در ادامه فعالیت های ارزشمند و طرح های قابل اجرای پایتخت کتاب ایران در سال 98 است. 4 اسفندماه 1397 این خاطره خوب برای همیشه در ذهن مردم فرهنگ دوست یزد ثبت شد و یزد پنجمین پایتخت کتاب ایران نام گرفت. البته که شما  فرهیختگان بهتر می دانید؛ پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی است که برمبنای آن هرسال یکی از شهر های کشورمان  این عنوان را از سوی وزارت کشور,سازمان ملی یونسکو و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن خود می کند.و حالا که شهرثبت جهانیمان یزد در پنجمین دوره, این مدال ارزشمند فرهنگی را بر گردن آویخته است رسالتی بس عظیم برعهده یکایک ماست. رسالتی در جهت ترویج فرهنگ کتاب خوانی, تا این مهم همواره  در ذهن و یاد مان بماند و تا سالها اثرات مثبت خود را برجای گذارد.

مهمترین شاخص انتخاب یزد به عنوان پنجمین پایتخت کتاب ایران برای سال 98 استمرار فعالیت های ترویج کتابخوانی,ارائه برنامه های خلاقانه,همگرایی بخش های دولتی و خصوصی و با حمایت مالی برندهای معتبر تجاری عنوان شده است و اینها  مشارکت عموم مردم در اخذ و نگهداری از این عنوان فرهنگی را بیش از هرچیز به ذهن متبادر می سازد. این نکته را هم باید در نظر داشت که یزد از نخستین دوره برگزاری این طرح همواره  جزء شهرهای  نامزد  این عنوان بوده و تلاشهای انجام شده در حوزه کتاب و کتابخوانی در طول سالهای اخیر پتانسیل کاندیدای پایتخت جهانی کتاب که با تلاش یونسکو  صورت می پذیرد را نیز برای این شهرایجاد کرده است.

با همه این تفاسیر و توضیحات در سال جاری که هنوز هم به نیمه نرسیده  شهرمان یزد  مفتخر به عنوان پایتختی کتاب ایران است و کوشش های همه ما در راستای ترویج فعالیت های کتابخوانی در بین عموم مردم جامعه و ایجاد شرایط و فضاهایی که کتاب را بیشتر در زندگی روزانه ما وارد کند  فرصتی در جهت تثبیت این مهم در اذهان همه است؛  همانطور که انتخاب نام یک میدان به عنوان کتاب که اگر"پایتخت کتاب" نامگذاری شود قطعا گویا ترو بهتر است و اقدام خوشایندی برای یاد آوری این رویداد فرهنگی و تکرار کتاب در هر عبور است  و آیندگان  شهر نیز این سال فرهنگی را درک  می کنند و به یاد می سپارندکه یزد در کنار سایر القابش مهمترین برند فرهنگی کشور را نیز لایق خود دانست؛ انتخاب نام کتاب و گشتن گرداگرد آن عزیز و محترم بودن این کالای فرهنگی در بین یزدی ها را می رساند به طوری که برای محبت و نشان دادن علاقه  به عزیزانمان هم دورشان می گردیم .

و در پایان تکرار می کنم که پایتخت کتاب ایران بودن، نشان از ارزش و جایگاه کتاب در بین مردم یک شهر است, نشان از وجود هرروزه  و تکرار نام کتاب حتی اگر این تکرار به گشتن دور میدان کتاب باشد و هرروزبا دیدن نام میدان برایمان دغدغه شود که تاکنون چه کتابهایی خواندیم چه تاثیراتی در زندگی ماداشت و چه کتابهایی را هنوز نخوانده ایم؟خیلی زود دیر می شود...

 

پایان پیام/449

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس روزنامه مسجد اوقات فراغت روزنامه ها خراسان جنوبي خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد محمد جواد ظریف ظریف میدان کتاب شبستان یزد یادداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۱۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است

 پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه رسانه ملی برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در دو سال گذشته تمام توان رسانه ملی اعم از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و معاونت‌های استانی و سیاسی در اختیار نمایشگاه کتاب قرار گرفت.

وی نمایشگاه کتاب را بزرگترین رویداد فرهنگی کشور و یک فرصت بی‌نظیر دانست و گفت: برنامه‌های مفصل و متعددی از محل برگزاری نمایشگاه در مصلای امام خمینی (ره) تهران به روی آنتن رفت.

رئیس رسانه ملی اضافه کرد: در استودیو‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز برنامه‌هایی ضبط و یا به صورت زنده پخش شد. برنامه‌سازان و همکاران عزیز ما توانستند از نمایشگاه کتاب، سرمایه قابل توجهی برای طول سال فراهم کنند تا در خدمت کتاب، فرهنگ کتابخوانی و تقویت این فرهنگ باشیم.

رئیس سازمان صدا و سیما در پایان گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته با عزم و جدیت در نمایشگاه حضور خواهیم یافت؛ هر شبکه متناسب با کارکرد خودش به پوشش رسانه‌ای این رویداد بزرگ فرهنگی خواهند پرداخت.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • پاسخ بامزه یک دانش‌آموز به تمرین کتاب درسی
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • یکشنبه‌های الگونمایی؛ این هفته «ایران جوان بمان(جمعیت)»
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟