Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌از زمان تاسیس جهاد دانشگاهی به دستور بنیان‌گذار انقلاب در تاریخ 16 مردادماه 1359 تاکنون این نهاد فرهنگی و علمی گام‌های مؤثر و مهمی را در صیانت از فرهنگ انقلابی و اسلامی و اعتلای امور پژوهشی برداشته است.
این نهاد علمی و فرهنگی از سال80 تاکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت خود را آغاز کرده است و دستاوردهای علمی و پژوهشی مؤثری نیز بر جای گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در استان نوپای کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی جهاد دانشگاهی به نوبه خود به عنوان ظرفیتی مهم برای تقویت روح پژوهشی و فرهنگی دوستداران علم و علم‌آموزی در استان بود.
امروزه در همه کشورهای توسعه‌یافته و یا در حال توسعه، که در پی حفظ یا ایجاد بنیان‌های توسعه متوازن و پایدار در زمینه‌های مختلف اقتصادی ـ اجتماعی و نیز بالا بردن قدرت رقابت خود با دیگر کشورها هستند، توسعه علم و فناوری نقش محوری دارد.
رشد روزافزون علم و دانش و افزایش اطلاعات و آگاهی‌ها موجب ظهور فناوری‌های جدید شده است به گونه‌ای که همواره رابطه مستقیمی بین حجم اطلاعات علمی و پیشرفت فناوری‌ها از یک سو و ایجاد رفاه و امنیت ملی از سوی دیگر وجود دارد.
برای پیشرفت علمی و آموزشی و رسیدن به حداقل‌های توسعه یافتگی، پژوهش و تحقیق سنگ بنای اولیه به شمار می‌رود و به همین جهت است که همواره می‌توان میان کم و کیف عملکرد پژوهشی در هر جامعه و میزان توسعه یافتگی آن جامعـه رابطه مستقیمی برقرار کرد.
در این بین و با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع پژوهش و تحقیقات علمی، نقش جهاددانشگاهی می‌تواند اثرگذاری بی‌بدیلی داشته باشد و این مهم در استان‌های کمتر توسعه یافته و در حال توسعه مانند کهگیلویه و بویراحمد بیشتر احساس می‌شود و قطعا حمایت از نهادی مانند جهاد دانشگاهی و تقویت آن می‌تواند در سرعت بخشیدن به رشد علم و فناوری در استان مؤثر باشد.
خوشبختانه جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی و فرهنگی از بازی‌های سیاسی به دور بوده و تاکنون نیز این رویه را ادامه داده است و همین نکته به عنوان یکی از ویژگی‌های مثبت جهاد دانشگاهی به حساب می‌آید یعنی از توان‎فرسایی در مسایل سیاسی به دور بوده و همواره در مسیر خود یعنی اعتلای فرهنگی و پژوهشی کشور حرکت کرده است.
طی سال‌های اخیر نیز نگاه ویژه مسئولان نظام به خصوص رهبر انقلاب به جهاد دانشگاهی و تاکید معظم له بر همکاری دستگاه‌ها در انجام امور پژوهشی و علمی با مشارکت جهاددانشگاهی دلیل اهمیت این نهاد علمی است.
دستاوردهای جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد
از جمله دستاوردهای جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی یک مرکز علمی ـ کاربردی، درمانگاه شبانه‌روزی، دست بافته‌های داری، تولید مقالات علمی و پژوهشی، حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولیدات گیاهی و تولید عسل، ارائه آموزش‌های کوتاه مدت در رشته‌های پزشکی، کامپیوتر و طب سنتی و... است.
البته در این میان فعالیت جهاد دانشگاهی آنچنان مؤثر و شفاف بوده که برگزاری آزمون استخدامی ادارات دولتی در سال گذشته را به این نهاد سپردند و همگان هم شاهد بودند که این آزمون به رغم حجم بالا به خوبی برگزار شد که این موضوع نشان‌دهنده توان بالای این نهاد است.
پیشنهادات و راهکارها
البته نباید فراموش کرد که جهاد دانشگاهی استان می‌تواند از ظرفیت‌های کشاورزی و شیلات استان در زمینه امور تحقیقی و پژوهشی حمایت کند؛ چراکه باغداری و آبزی‌پروری از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان برای رشد و توسعه هستند.
از دیگر پتانسیل‌های جهاددانشگاهی برخورداری از توان دو خبرگزاری وزین و‌ جاافتاده ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن) و ایسنا(خبرگزاری دانشجویان ایران) است که هم‌اکنون این دو خبرگزاری در استان به صورت جدی در حال فعالیت هستند و البته چیزی که باید در زمینه این دو خبرگزاری مورد توجه قرار گیرد تلاش برای تجهیز و راه‌اندازی ساختمانی جداگانه و مستقل برای آنهاست تا در فضایی رسمی‌تر بتوانند به فعالیت خبری خود ادامه دهند.
همچنین جهاد دانشگاهی استان می‌تواند در زمینه‌های مختلف دیگر مانند آموزش‌های پیش دبستانی و مهد کودک‌ها هم ورود پیدا کند؛ چراکه فعالیت در این زمینه می‌تواند نقش بسزایی در رشد و توسعه فرهنگی نسل‌های آینده داشته باشد.

یکی دیگر از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد ساخت و راه‌اندازی مهمانسرا برای استقبال از میهمانان این نهاد است؛ چراکه آب و هوای خوب و طبیعت زیبای این استان در طول بهار و تابستان باعث هجوم خیل عظیم گردشگران به این استان شده است.
در این بین و از آنجایی‌که سکان مدیریت جهاد دانشگاهی استان به دست جوانی از بدنه همین نهاد قرار داده شده امیدها برای ایجاد تحول و نشاط در این نهاد افزایش یافته، ضمن اینکه جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت‌های کم‌نظیری در زمینه‌های مطالعاتی و نیروی انسانی است که با تکیه و توجه به آنها می‌توان به اهداف مورد نظر این نهاد دست یافت.
جا دارد مسئولان سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولان استانی نگاه ویژه‌ای در بحث تخصیص بودجه به جهاد دانشگاهی داشته باشند تا برنامه‌های این نهاد هر چه سریع‌تر محقق شود و به اهداف مورد نظر دست یابند.
یادآور می‌شود، 16 مردادماه سالروز تشکیل جهاددانشگاهی است.
سیده‌مهناز خزیر، دبیر ایکنای کهگیلویه و بویراحمد
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کهگیلویه و بویراحمد اجتماعی جهاددانشگاهی تحقیق و پژوهش قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۶۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی

در دیدار روسای دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه اوفای روسیه، قرارداد همکاری مشترک با هدف گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی به امضای روسای دو دانشگاه رسید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وادیم زاخاروف رئیس دانشگاه علم و فناوری اوفای روسیه با همراهی ریتا فیلیپووا معاون بین‌الملل دانشگاه و امینا اوزاوا رئیس دانشکده تاریخ و روابط بین‌الملل این دانشگاه، با حضور در دانشگاه علامه‌طباطبائی با عبدالله معتمدی رئیس این دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که به منظور بحث و تبادل نظر درخصوص همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی میان دو دانشگاه انجام شد، قرارداد برنامه آموزشی شبکه‌ای کارشناسی ارشد مطالعات منطقه‌ای بین دوطرف امضا شد که بر اساس این قرارداد دانشگاه «اوفا» درس‌های تعیین شده‌ای را برای دانشجویان رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه علامه‌طباطبائی دروس مشخصی را برای دانشجویان رشته روابط بین‌الملل دانشگاه «اوفا» به منظور بهره‌مندی از توان علمی استادان هر دو دانشگاه ارائه می‌دهند.

معتمدی در این دیدار با اشاره به همکاری‌های علمی و سیاسی میان ایران و روسیه گفت: زمینه‌های مشترک همکاری‌ها و وحدت‌نظر در مورد مناسبات بین‌المللی در راستای منافع دو کشور، زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های روزافزون شده است.

وی با اشاره به همکاری‌های دانشگاه‌های روسیه با دانشگاه علامه‌طباطبائی در سال‌های گذشته بیان کرد: درخصوص تبادل استاد و دانشجو و برگزاری برنامه‌های مشترک آموزشی و پژوهشی تجربه خوبی با دانشگاه‌های روسیه داشته‌ایم. امیدواریم بتوانیم تعاملات نزدیک‌تری در راستای منافع ملی و بین‌المللی دو کشور داشته باشیم.

در ادامه رئیس دانشگاه «اوفا» نیز توضیحاتی در خصوص ظرفیت‌های این دانشگاه بیان کرد و گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه علامه‌طباطبائی را امضا کردیم و بسیار خرسندیم که در مدت کوتاه این قرارداد همکاری مشترک به مرحله اجرا رسیده است.

وادیم زاخاروف گفت: دانشگاه «اوفا» انجمن‌های دوستی بسیاری با دانشگاه‌های خارجی دارد و در این خصوص ایران نخستین جایگاه را در بین کشور‌های دوست با روسیه دارد. او با بیان این که جمهوری باشقیرستان یکی از جمهوری‌های روسیه است که به لحاظ زبان و فرهنگ، نزدیکی زیادی با زبان و ادبیات فارسی دارد. این موضوع خود زمینه همکاری‌های بیشتر با دانشگاه‌های ایران، به‌ویژه دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی را فراهم کرده است. امیدوارم این قرارداد نیز زمینه خوبی برای توسعه همکاری‌های مشترک باشد.

نرگس سنائی رئیس میز روسیه و رئیس گروه گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه نیز به اهمیت تقویت روابط علمی و فرهنگی ایران و روسیه در شرایط کنونی اشاره و تاکید کرد: امضای قرارداد برنامه‌های مشترک آموزشی شبکه‌ای گام نوینی در روابط دانشگاهی ایران و روسیه محسوب می‌شود.

سعید شکوهی رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو و مهدی خانمحمدی مدیر سنجش، نظارت و ارزیابی آموزشی دانشگاه نیز در این نشست حضور داشتند.

گفتنی است دانشگاه «اوفا» یکی از دانشگاه‌های مهم روسیه است که در جمهوری باشقیرستان واقع شده است. این دانشگاه در حال حاضر ۴۸ هزار دانشجو دارد و نیز بیش از ۳ هزار دانشجو از ۶۰ کشور جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. ۳۰ درصد از رشته‌های تحصیلی این دانشگاه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است.

دیگر خبرها

  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • نخستین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • معرفی و انتصاب مجری و نماینده بنیاد علوی در استان کهگیلویه وبویراحمد