Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد امام گفت: آقایان می‌فرمایند اگر دلایل ردصلاحیت را اعلام کنیم اشاعه فحشا می‌شود. اگرحقوق افراد تضییع شد به کجا باید مراجعه کنند؟

به گزارش اعتماد آنلاین، جواد امام، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سوال که کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طرح مشارکت مشروط اصلاح‌طلبان را تهدید تلقی کرده است و گفته بر اساس مر قانون عمل خواهد شد گفت: از نظر ما طرح این موضوع انتظار است، نه تهدید! انتظار مُر قانون است نه اعمال سلیقه! چون تاکنون شاهد این بودیم شورای نگهبان، در مورد افرادی که در انتخابات نامزد شدند و ثبت‌نام کردند، گفته ما فرصت کافی برای بررسی صلاحیت‌ها نداشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  بحث بر سر این موضوع است که آقایان می‌گویند ما باید صلاحیت افراد را احراز کنیم، در صورتی‌که افراد دارای صلاحیت هستند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. نظر آقایان این است که افراد صلاحیت ندارند، ما باید صلاحیت‌شان را احراز کنیم. اختلاف در اینجاست.   قانون مراجع چهارگانه‌ای را هم مشخص کرده که بر اساس استعلام از این مراجع چهارگانه اگر خلافش ثابت نشود افراد دارای صلاحیت هستند.

او ادامه داد: تاکنون شاهد این بودیم که در انتخابات افرادی به اتهام عدم التزام عملی به اسلام رد صلاحیت شدند، ولی در انتخابات بعدی تایید شدند و حتی برخی الان در سمت‌های بالاتری قرار دارند. یا عده دیگری صلاحیت‌شان برای مجلس رد شده، اما خبرگان که وظایفی مهم‌تر از مجلس هم دارد، مورد تایید قرار گرفته‌اند، بحث ما این است.

امام گفت: آقایان می‌فرمایند اگر دلایل ردصلاحیت را اعلام کنیم اشاعه فحشا می‌شود. اگرحقوق افراد تضییع شد به کجا باید مراجعه کنند؟ اگر افرادی که سابقه انقلابی بودن و دینداری در جامعه دارند و شناخته‌شده هستند و مقید و مومن به این موارد هم هستند براساس گزارش‌های محلی و یا به دلیل سلیقه‌های شخصی رد صلاحیت شدند و با آبرو و حیثیت خود و خانواده و مجموعه‌شان بازی شد، این اشاعه فحشا نیست؟ این‌ها چگونه باید از حقوق خودشان دفاع کنند؟

او همچنین گفت: اینکه می‌گویند شرط گذاشتند، بله شرطش این است که ما باید به اندازه کافی کاندیدا داشته باشیم تا بتوانیم متناسب هر حوزه انتخابی یک کاندیدا معرفی کنیم و بتوانیم وارد رقابت شویم. اگر ما کاندیدا نداشته باشیم و نتوانیم در انتخابات شرکت کنیم، این به نظر آقایان شرط باطل یا تهدید است؟ با این وضعیت مردم هم بالطبع در انتخاب‌شان محدود می‌شوند. این شرط غیرقانونی است یا تهدید محسوب می‌شود؟

او راه حل این موضوع را گفتگو با شورای نگهبان معرفی کرد و گفت: به نظر می‌رسد اگر با هم به گفت‌وگوی بیشتر بپردازیم حتماً می‌توانیم بخشی از این سوءتفاهمات را برطرف کنیم.

او گفت: فرصت‌هایی که تاکنون از جریان اصلاحات سلب شده و محروم مانده بودند، احیا می‌شود. بررسی صلاحیت اعضای اصلاح‌طلبان در رقابت برابر با اصولگرایان نبود؛ اگر رقابت برابر باشد و قانون هم رعایت شود ما حتماً شرطی غیر از این نخواهیم داشت.

او درباره چهره‌هایی که با شورای نگهبان مذاکره کرده‌اند گفت: من قبلاً هم گفته‌ام که این کار شخصی انجام شده است. دیدار‌هایی با برخی چهره‌ها انجام شده که شورای نگهبان شخصاً دعوت کرده بودند.

جواد امام درباره درخواست رسمی اصلاح‌طلبان برای دیدار با اعضای شورای نگهبان و مذاکره با آن‌ها گفت: ما الان رسماً اعلام می‌کنیم اگر آمادگی دارند حاضریم با اعضای محترم شورای نگهبان و حقوقدانان‌شان به اتفاق همه احزاب رسمی اصلاح‌طلب دیدار داشته باشیم.

او گفت: ما از اینکه شورای نگهبان یک جلسه رسمی بگذارد و از دبیران کل احزاب یا از نمایندگانشان هم دعوت کند استقبال می‌کنیم تا تمام این مباحثی را که یک‌طرفه گفته می‌شود در یک جلسه مشترک و یک گفت‌وشنود دوطرفه انجام دهیم.

او در باره برنامه شورای سیاست‌گذاری و تشکیل کمیته برای مذاکره با شورای نگهبان گفت: شورای سیاست‌گذای کمیته تعاملی دارد و حتماً شورای سیاست‌گذای هم از این نشست‌ها استقبال می‌کند. این کمیته برای تعامل با مراجع رسمی و نظارتی و قانون‌گذار و اجرا تشکیل شده است.

او در پاسخ به این سوال که آقای کدخدایی گفتند اگر کسی از وضعیت پرونده‌اش نگرانی دارد ما پرونده را نشان می‌دهیم و حتی دوره‌هایی هم که شخصی کاندیدا شده و احیاناً صلاحیتش احراز نشده شورای نگهبان دلایل را به او ارائه می‌کند گفت: با توجه به اصل برائت در شرع و قوانین مربوطه و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، اختلاف ما با اعضای محترم شورای نگهبان این است که آقایان مدعی‌اند افراد باید صلاحیت‌شان احراز شود، حال آنکه با توجه به اصل برائت باید مستند به قانون و از طریق مراجع چهارگانه اگر دلیلی بر عدم صلاحیت ارائه شد، صلاحیت افراد رد شود. نه نبود وقت کافی برای احراز صلاحیت یا تحقیقات محلی و گزارش‌ها و...

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اصلاح طلب شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۴۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان مجلس نسبت به تغییرات ایجاد شده در طرح مالیات بر سوداگری گفت:‌ شورای نگهبان به برخی مواد طرح مالیات بر سوداگری از جمله ماده ۸ این طرح ایرادات و ابهاماتی را وارد کرده است.

تسنیم در گزارشی نوشت: وی افزود: با توجه به اینکه ماده ۸ از مواد زیرساختی طرح مالیات بر سوداگری به شمار می‌رود که پایه‌های اطلاعاتی برای اجرای این طرح را فراهم می‌کند، بنابراین ماده ۸ یکی از مواد مفصل طرح است که رفع ابهام از برخی دیگر از مواد طرح نیز منوط به اصلاح همین ماده شده است.

طغیانی با رد ادعای برخی نمایندگان مجلس که معتقدند کمیسیون اقتصادی برای جلب نظر شورای نگهبان اقدام به قانون‌گذاری جدید کرده، گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده و ما در کمیسیون صرفاً ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح را رفع کردیم. به طور مثال یکی از ابهاماتی که شورای نگهبان به طرح وارد کرده این است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی چه تعداد از تراکنش‌ها در حساب‌های غیرتجاری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در اصلاحیه‌ای که جهت مرتفع کردن نظر شورای نگهبان در کمیسیون صورت گرفت، تصریح شد که تنها ۵ دهم درصد از تراکنش‌های مرتبط با حساب‌های غیرتجاری افراد که بالاترین اعداد را داشته باشند مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین اینطور نیست که این قانون تمام مردم را شامل شود.

وی خاطرنشان کرد: البته یک شائبه درباره این بخش از طرح وجود داشت که این نیم دهم درصد آیا ناظر به اشخاصی است که بالاترین تراکنش‌ها را داشتند یا اینکه ناظر به کل جمعیت کشور است که ما توضیح دادیم ملاک ما در بررسی‌ها، کل جمعیت کشور است. به عبارت دقیق‌تر اگر جمعیت کشور را ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، تنها حساب غیرتجاری ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اشخاصی که بالاترین تراکنش‌ها را در این دسته از حساب‌های بانکی خود داشته باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرد و سایر مردم از بررسی‌ها معاف هستند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900150

دیگر خبرها

  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • ◄ تعیین حق توقف کامیون ها وظیفه سازمان راهداری است/ محکومیت شورای عالی هماهنگی ترابری
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • رهبران مقاومت در غزه آماده نبرد در رفح هستند