Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@23:10:41 GMT

طالبان افراد خود را برای پذیرفتن صلح آماده می کند

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۷۳۳۶

طالبان افراد خود را برای پذیرفتن صلح آماده می کند

مذاکرات صلح در دوحه نه تنها بر انتخابات چهارمین دوره ریاست جمهوری افغانستان سایه افکنده ، بلکه سئوالاتی را نزد افکار عمومی این کشور و جنگجویان طالب ایجاد کرده است.

خلیلزاد وقتی از پاکستان به دوحه رفت، اعلام کرد به توافق نهایی نزدیک شده ایم. منابع دیپلماتیک طالبان نیز رسیدن به توافقنامه صلح در پایان دور هشتم مذاکرات را، دور از دسترس ندانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی روزهای گذشته، رهبران طالبان که با سئوالات بیشمار جنگجویان خود روبرو شده اند، تلاش دارند با درج تحلیل و مصاحبه با رهبران این گروه در رسانه های وابسته به خود، نیروهایشان را برای پذیرفتن نتیجه مذاکرات آماده کنند.

پایبندی طالبان به اصول اساسی همچون خروج همه نیروهای خارجی، ایجاد امارت اسلامی، برقراری قوانین بر اساس شریعت و به رسمیت نشناختن دولت کابل، از اهم مواردی است که رهبران این گروه در رسانه های خود بر آن تاکید دارند.

اما دغدغه های افکار عمومی در افغانستان متفاوت است. مردم از خود می پرسند بعد از نهایی شدن صلح طالبان با آمریکایی ها ، تکلیف دولت و جمهوریت چه می شود؟

ترس از پیوستن نیروهای طالبان بعد از معاهده صلح به داعش و استقرار امارت اسلامی در کشور با توجه به اعلام طالبان مبنی بر به رسمیت نشناختن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، فضای ذهنی مردم افغانستان را آشفته کرده است.

موضوع دیگری که موجب نگرانی مردم افغانستان است، ادامه جنگ بعد از امضای توافق نامه صلح است.

طالبان اعلام کرده است که تا خروج آخرین نفر از نیروهای خارجی، به جنگ ادامه می دهد. حالا اگر زمانبندی خروج نیروهای ناتو از افغانستان بلند مدت باشد، جنگ نیز به همین مدت، به درازا خواهد کشید.

اما این نمی تواند پایان کار باشد. مردم کوچه بازار از خود می پرسند چه تضمینی است که بعد از خروج نیروهای خارجی، طالبان به فکر تصاحب حکومت از راه زور نباشد؟

از منظر افغانها، معاهده صلح آمریکا با طالبان تبلیغاتی است و نتیجه آن را ترامپ در انتخابات 2020 خواهد دید و منافع ملت افغانستان در آن نادیده انگاشته شده است.

تشدید تحرکات نظامی و جنگ روانی طالبان و نیروهای دولتی طی هفته های گذشته، بی رمق شدن تبلیغات انتخاباتی در کابل و استانهای دیگر و تاکید مجدد ترامپ بر نابودی افغانستان طی چند روز، فضای عمومی این کشور را ملتهب کرده است.   

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری مذاکرات صلح افغانستان افغانستان 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۷۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل

منابع خبری گزارش داده اند طالبان سید نبی نبیل، دیپلمات‌ ارشد وزارت امور خارجه این گروه را بازداشت کرده‌اند.

این دیپلمات از خانه‌اش در منطقه شهرک مسعود از مربوطات ناحیه پانزدهم شهر کابل بازداشت شده است.

دلیل بازداشت نبیل که عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز است، معلوم نیست.

‏سید نبی نبیل، باشنده اصلی روستای سنگ‌اتش ولسوالی فرخار ولایت تخار است و در حکومت پیشین، معاون سفارت‌های افغانستان در کویت و عربستان سعودی بود.

او در مقاومت اول یکی از افراد کلیدی احمدشاه مسعود نیز بود و پس‌ از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در وزارت خارجه زیر اداره این گروه کار و در شهر کابل زندگی می‌کرد.

طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • ۶ مرزبان ایرانی بازداشتی ازسوی طالبان آزاد شدند
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل