Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-26@10:53:01 GMT

سورنا ستاری: دانشگاه یک مفهوم وارداتی است

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۹۲۱۹

به گزارش مهر، افتتاحیه پنجمین دوره طرح ملی نخبگان علوم انسانی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و حمید پارسانیا، بعدازظهر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد.

سورنا ستاری در این مراسم گفت: ما در تاریخ خود، هیچگاه به اندازه امروز، برای آموزش و پژوهش هزینه نکرده ایم ولی چرا نمی توانیم ابن سینا و فارابی بسازیم؟ ما چه اشتباهاتی داریم و با این همه دانشگاه چرا موفق نیستیم؟

وی ادامه داد:  اگر بخواهیم دانشگاه محور اقتصاد و فرهنگ و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. شود نیازمند یک اکوسیستم هستیم. اگر بخواهیم با پول دولت پژوهش بکنیم، سقف محدودی خواهد داشت و محصولی از آن بیرون نمی آید. باید محیطی که قرار است دانشگاه در آن محور باشد، درست شود.

وی افزود: بخش عمده ای از کارهایی که شرکت های دانش بنیان انجام می دهند، علوم انسانی است. هر کدام از پژوهشگاه های علوم انسانی تبدیل به کتابخانه شده اند که نتیجه پژوهش های آنهاست. اما نتیجه پژوهش باید عینی و در متن جامعه باشد. فقر و فحشا و حجاب و... باید با علوم انسانی درست شود. می توانیم صدها کتاب در حوزه بانکداری اسلامی بنویسیم ولی اجرای آن نیازمند یک اکوسیستم است.

ستاری گفت: علوم انسانی یکی از پایه های جدی اقتصاد دانش بنیان است. اقتصاد اگر بر مبنای دانش نباشد، نتیجه ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: دانشگاه یک مفهوم غربی و وارداتی است و ما آن را بومی نکرده ایم. آنچه مهم است این است که علوم انسانی را در جامعه پیاده کنیم. تجاری سازی علوم انسانی نیازمند یک اکوسیستم است که پول دولت در آن تعیین کننده نیست و باید بخش خصوصی در آن سرمایه گذاری کند.

وی در پایان گفت: محصول، حاصل پژوهش است که بخش خصوصی بر روی آن کار می کند. اقتصاد نفتی به ما یاد داده که همه چیز با پول حل می شود که این یک تفکر غلط است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۹۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به دنبال برطرف کردن چالش نیروی انسانی در مراکز درمانی هستیم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درجلسه بررسی مشکلات بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان با اشاره به کمبود پزشک متخصص در بخش بهداشت ودرمان استان گفت: سال گذشته ۹۷ پزشک متخصص در ۴۱ بیمارستان استان اصفهان به کار گرفته شدند که بیشتر آنها جذب بیمارستان امام حسین (ع) گلپایگان شدند.
شاهین شیرانی به تامین پزشک عمومی در بیمارستان امام حسین (ع) گلپایگان هم اشاره کرد و افزود با به کارگیری پزشکان بخش خصوصی کمبود نیروی پزشک عمومی در شیفت شب این بیمارستان مرتفع خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد بیمارستان خیریه آیت الله گلپایگانی (ره) گوگد هم گفت: در سفر سال گذشته وزیر بهداشت و درمان به شهرستان گلپایگان مقررشد، این بیمارستان در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد تا امکانات وتجهیزات آن تامین شود، اما تاکنون این واگذاری اجرا نشده است.
وی با بیان اینکه این بیمارستان در حال حاضر به عنوان درمانگاه خیریه به بیماران ارائه خدمت می‌کند، افزود: وزارت بهداشت سال گذشته ۵۵ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی بیمارستان خیریه آیت الله گلپایگانی (ره) گوگد اختصاص داد، که بخش‌های اورژانس و درمانگاه این بیمارستان بازسازی شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تعمیر دستگاه‌های سی تی اسکن و دیگر دستگا‌های پزشکی را وظیفه دانشگاه علوم پزشکی برشمرد و گفت: در اسرع وقت دستگاه سی تی اسکن بیمارستان امام حسین (ع) تعمیر و به بیماران خدمات ارائه خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • به دنبال برطرف کردن چالش نیروی انسانی در مراکز درمانی هستیم
  • ما از تحقیقات غرب در حوزه فلسفه اسلامی بی‌اطلاع هستیم
  • رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در قزوین
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • امروز نیروی هوایی ارتش، نیرویی آماده و با اقتدار برای حفاظت از کیان کشور است
  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم