Web Analytics Made Easy - Statcounter

جشنواره فیلم فجر با تمام نقاط ضعفش برای اکثر اهالی سینما و فیلمسازان مهم و جذاب است و حضور در آن اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که در اکران عمومی تاثیرگذار خواهد بود. البته که نمایش برخی فیلم‌ها در جشنواره برای برخی فیلمسازان خوش یمن نبوده و در نمایش عمومی به مشکل خوردند.

اخبار فرهنگ و هنر _ امسال سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر با دبیری ابراهیم داروغه زاده برگزار می‌شود و این دومین دوره دبیری او خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلمسازان در قالب فیلم اولی و آن‌هایی که بیش از یک فیلم ساختند، برای حضور در این رویداد فرهنگی از چند ماه پیش و شاید برخی از یکسال گذشته برنامه ریزی کرده اند و حتی تعدادی فیلم آماده نمایش و منتظر فراخوان جشنواره هستند.

نکته جالب اینجاست با وجود مشکلات اقتصادی کشور، ضعیف‌تر شدن بودجه‌های فرهنگی و گران شدن تولیدات، ساخت آثار سینمایی از رونق نیفتاده و می‌توان حدس زد جشنواره فیلم فجر امسال با انبوهی از فیلم مواجه شود و رقابت برای حضور در آن داغ‌تر و طبیعتاً حاشیه‌ها زیادتر باشد.

اینکه قرار است چه استراتژی برای تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره در نظر گرفته شود، به دبیر آن و شورای سیاستگذاری جشنواره ربط دارد؛ اما به نظر می رسد که امسال رقابت داغی را بین فیلمسازان شاهد باشیم. با یک نگاه کلی می توان حضور فیلم ها و فیلمسازان زیر را در جشنواره فجر امسال پیش بینی کرد؛

فیلمسازانی که خود را برای حضور در جشنواره فجر ۳۸ آماده می‌کنند

«خروج» بیستمین فیلم سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا است که گفته می‌شود حال و هوای نقادانه بر مسائل کشور دارد. تا به حال حضور فرامرز قریبیان و مریلا زارعی در این فیلم قطعی شده است.

«لتیان» اولین فیلم بلند سینمایی ساخته علی تیموری است که بازیگرانی، چون امیر جدیدی، پریناز ایزدیار و سارا بهرامی در آن بازی می‌کنند.

«روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان است.

«برف آخر» جدیدترین فیلم امیر حسین عسگری به تهیه کنندگی احسان علیخانی است. عسگری پیش از این «بدون مرز» را ساخته است.

«آتابای» فیلمی از نیکی کریمی است که بازیگرانی، چون هادی حجازی فر، جواد عزتی و ... در آن بازی می‌کنند. فیلمنامه این اثر به قلم حجازی فر است.

«سه کام حبس» هشتمین فیلم سامان سالور است که فعلا ًخبر حضور محسن تنابنده و پریناز ایزدیار در آن رسانه‌ای شده.

«عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج زاد به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی است که خبر حضور محسن تنابنده و ساره بیات در این فیلم منتشر شد. فیلم قبلی ایرج زاد «تابستان داغ» بود.

«بی صدا حلزون» اولین فیلم بلند سینمایی بهرنگ دزفولی زاده است که تهیه کنندگی آن را مرتضی شایسته بر عهده دارد. در این فیلم بازیگرانی، چون محسن کیایی، هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی و ... در آن بازی می‌کنند.

«جنوب از جنوب شرقی» به کارگردانی مهران احمدی و تهیه کنندگی محمد حسین قاسمی است. فیلم قبلی احمدی «مصادره» بود.

«روز صفر» اولین فیلم بلند سینمایی سعید ملکان و تهیه کنندگی او با بهرام توکلی است که حضور امیر جدیدی در آن قطعی شد.

«قاتل و وحشی» فیلم حمید نعمت اله است که به تازگی خبری در خصوص حضور لیلا حاتمی در آن منتشر شد.

«داستان درخت گردو» به کارگردانی محمد حسین مهدویان و تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی است و حضور پیمان معادی در این پروژه قطعی شد. مهدویان یکی از موفق‌ترین کارگردان‌های چند سال اخیر سینمای ماست.

«مجبوریم» جدیدترین فیلم رضا درمیشیان است که ژاله علو، بهمن فرمان آرا، فاطمه معتمدآریا، پارسا پیروزفر، نگار جواهریان، پردیس احمدیه و ... در آن بازی می‌کنند.

«کیک زرد» به کارگردانی علی شاه حاتمی و جلیل شعبانی است.

«چشم و گوش بسته» به کارگردانی فرزاد موتمن و تهیه‌کنندگی امیرحسین آشتیانی پور است. امین حیایی، بهرام افشاری، آناهیتا درگاهی، مسعود کرامتی، لیندا کیانی، محمدرضا صولتی و پوریا پورسرخ بازیگران این فیلم هستند.

«از مهران تا مهران» به کارگردانی رقیه توکلی است. فیلم قبلی این کارگردان «مادری» بود.

«سمپاشی» به کارگردانی علی یاور و تهیه‌کنندگی محمد علی سجادی است که بازیگرانی چون امیر آقایی، رضا یزدانی، لیلا اوتادی، مهدی ماهانی و ... در آن بازی می‌کنند.

این لیست احتمالی فیلم‌های درخواست کننده برای حضور در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر است. البته پروانه ساخت‌های زیاد دیگری صادر شده، اما هنوز خبری از تولید آن‌ها منتشر نشده است. تعدادی فیلم هم در سکوت خبری در حال تولید هستند و احتمال دارد از بین این آثار درخواست کننده داشته باشیم.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر پیمان معادی ساره بیات ابراهیم حاتمی کیا محمدحسین مهدویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۸۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد

به گزارش قدس آنلاین، «ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بین‌الملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.

موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستان‌هاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور و همچنین فیلم‌های سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلم‌های کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گسترده‌ای در شهرهای مختلف به ارمغان می‌آورد.

داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قنات‌ها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو می‌کند و صدایی است شاعرانه و قصه‌گو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامی‌نژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت می‌شود.

«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المان‌های آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیه‌کننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.

دیگر خبرها

  • تدارک ویژه صدا و سیمای گلستان در سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع)
  • راهیابی ۱۰ پویانمایی کوتاه ایرانی در جشنواره روسیه
  • ۱۰ انیمیشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی
  • ۱۰ انیمشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی
  • زائران آماده اعزام به سرزمین وحی / اعزام زائران خراسان شمالی اواخر اردیبهشت انجام می‌شود
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • بهروز افخمی «کاغذ شطرنجی» را تهیه می‌کند
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند