Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) گفت تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران در حال آسیب زدن به تمام منطقه خاورمیانه است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» چاووش‌اوغلو در سخنرانی سالانه در جمع سفرای ترکیه، با انتقاد از تحریم‌ آمریکا علیه ایران، تاکید کرد اعمال مجدد این تحریم‌ها [بعد از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای] باعث آسیب‌دیدن تمام منطقه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین درباره تلاش‌های مشترک آنکارا با تهران و مسکو برای یافتن راهکار سیاسی جهت پایان دادن به بحران سوریه، توضیح داد: «از طریق همکاری با ایران و روسیه در مذاکرات آستانه و سوچی، تلاش می‌کنیم تا ثبات مجددا در منطقه حاکم شود».

چاووش‌اوغلو پیشتر نیز ضمن اعلام مخالفت با تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، گفته بود که امکان عملی برای قطع واردات نفت ترکیه از ایران در آینده نزدیک وجود ندارد.

بیش از یک سال پیش، هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ ، دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شد و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه (مرداد و آبان 1397) مجددا اعمال کرد.

از جمله این تحریم‌ها، ممنوعیت خرید نفت برای کشورهای خارجی از ایران بود که در آبان‌ماه ۹۷ آمریکا به هشت کشور (هند، چین، ترکیه، کره جنوبی، ژاپن، تایوان و یونان و ایتالیا) معافیت‌هایی اعطا کرد تا برای قطع واردات آماده شوند. در حالی که مقامات دولت ترامپ که پیشتر از احتمال پایین تمدید معافیت‌های تحریمی واردات نفت از ایران صحبت کرده بودند، کاخ سفید چندی پیش اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ دوم می (۱۲ اردیبهشت) این معافیت‌های نفتی را تمدید نخواهد کرد.

روزنامه «دیلی صاباح» نیز چندی پیش نوشته بود که تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های تحریمی کشورهای واردکننده نفت از ایران و معرفی ریاض و ابوظبی به‌عنوان فروشندگان جایگزین، نه تنها آنکارا را برافروخته بلکه دولت این کشور را وادار به استفاده از دیپلماسی فشرده در این امر کرده است. 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: وزیر امور خارجه ایالات متحده جمهوری اسلامی ایران خاورمیانه واشنگتن مسکو ایران و روسیه نفت ایران دولت آمریکا تایوان یونان واردات دولت کاخ سفید ترکیه خاورمیانه سوریه مولود چاوش اوغلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۲۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در ادامه لفاظی‌های خود علیه حماس ضمن حمایت از اسرائیل، این جنبش را به دلیل ادامه درگیری‌ها در غزه محکوم کرد، زیرا این گروه نمی‌خواهد توافقی را بپذیرد.

این اظهارات در جریان دیدار بلینکن و هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، بیان شد. نماینده آمریکا خواستار هر تلاشی برای متقاعد کردن حماس به پذیرش پیشنهاد آتش‌بس فوری شد.

وزرای خارجه دو کشور همچنین در مورد تلاش‌های جاری برای تضمین صلح پایدار در منطقه، از جمله از طریق راه‌یابی به یک کشور فلسطینی با تضمین‌های امنیتی برای اسرائیل، گفتگو کردند. بلینکن بر اهمیت اجتناب از تشدید درگیری در خاورمیانه تأکید کرد. 

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل روز شنبه گزارش داد که اسرائیل انتظار دارد حماس به پیشنهاد اخیر توافق ظرف ۴۸ ساعت آینده پاسخ دهد.

بر اساس این گزارش، مفاد این پیشنهاد امروز از طریق هیئت مصری به سرپرستی عباس کامل، رئیس اطلاعات، در غزه به حماس منتقل می‌شود. اسرائیل امیدوار است که حماس ۳۳ اسیر از جمله زنان، کودکان، مردان بالای ۵۰ سال و افراد بیمار را آزاد کند.

این کانال در ادامه اشاره کرد که به ازای هر اسیر اضافی آزاد شده، آتش بس یک روز تمدید می‌شود. در این دوره، هر دو طرف در مذاکراتی با هدف پایان دادن به جنگ و آزادی همه اسرای باقی‌مانده شرکت خواهند کرد. یسرائیل کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل پیشتر گفته بود که در صورت دستیابی طرفین به توافق، تهاجم رفح به حالت تعلیق در خواهد آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه انگلیس: ایران منطقه را بی ثبات می کند
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران