Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمد آصف محسنی (رحمة الله علیه) از مراجع تقلید شیعه و از فعالان سیاسی افغانستان، چندی پیش چاپ دوم کتاب معجم الأحادیث المعتبرة اثرخویش را در هشت جلد منتشر کرده بود.

ترتیب چینش کتاب‌های فقهی و غیرفقهی در این کتاب، جدید و نشانگر نگاه مؤلف به جایگاه عقل و علم و موقعیت علم اصول، رجال و مهم‌تر از آن باورهای سیاسی مؤلف در باب تشکیل حکومت اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب در مجموع شامل بیش از ۱۱ هزار روایت دارای سند معتبر (صحیح، حسن و موثق) است. این روایات معتبر از ۲۶ کتاب متقدم حدیثی شیعه (که نسخۀ معتبر آن ها به دست علامه مجلسی رسیده است) گزینش شده‌اند.

بررسی روایات کتاب الاعتکاف به‌عنوان نمونه‌، نشان می‌دهد که مؤلف به‌واقع صحیح‌ترین روایات را در کتاب خود نقل کرده است. مؤلف علاوه بر گردآوری روایات معتبر، برای شمار شایان توجهی از روایات، توضیحات رجالی و فقه‌الحدیثی ارائه کرده است.

لازم به ذکر است آیت‌الله محمد آصف محسنی، رئیس شورای علمای شیعه و از پرنفوذ ترین روحانیان افغانستان در ۸۴ سالگی به دلیل بیماری درگذشت. 

او موسس حزبی به‌ نام «حرکت اسلامی افغانستان» بود که از جریان‌های شیعه به حساب می‌آمد و علیه اشغال شوروی می‌جنگید.

آیت‌الله محمد آصف محسنی، فرزند محمد میرزا محسنی در پنجم اریبهشت سال ۱۳۱۴ خورشیدی در شهر قندهار در جنوب افغانستان زاده شد.

او تحصیلات ابتدایی را در قندهار شروع کرد و سپس در سال ۱۹۴۹ میلادی همراه با پدرش به پاکستان رفت و در شهر کویته پاکستان مرکز ایالت بلوچستان زبان اردو را آموخت و تحصیلات خود را ادامه داد.

در سال ۱۳۳۰ خورشیدی کارمند اتاق تجارت قندهار شد اما برای فراگیری علوم دینی، این شغل را رها کرد و به تحصیل پرداخت. سپس به جاغوری رفت و به مدت یک سال در یک حوزه علمیه ادبیات و منطق را فرا گرفت.

در سال ۱۳۳۲خورشیدی به نجف در عراق سفر کرد و در مدت دو و نیم سال دروس مذهبی سطوح در آنجا به پایان برد.

سپس به دروس خارج فقه، رجال و حدیث و اصول پرداخت و نزد آیت‌الله سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی و آیت‌الله شیخ حسین حلّی و آیت‌الله سید عبدالاعلی سبزواری به شاگردی پرداخت.

در سال ۱۳۷۶ او از پاکستان به ایران رفت و در آنجا به تدریس خارج فقه، علم الرجال و علم کلام پرداخت و بعد از سقوط حکومت طالبان، به کابل بازگشت.

کد خبر 4685938

منبع: مهر

کلیدواژه: افغانستان معرفی کتاب سهروردی فعالیت های قرآنی علوم انسانی معرفی کتاب کنفرانس بین المللی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی فلسفه قرآن آیت الله جوادی آملی علوم انسانی اسلامی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۶۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«احوال و آثار محمد دبیر سیاقی» به نمایشگاه کتاب خواهد آمد

این کتاب که از مجموعه سرگذشتنامه‌ها و یادنامه‌ها است با پژوهش و نگارش مهدی مظفری ساوجی منتشر شده است.

کتاب «محمد دبیرسیاقی: احوال و آثار» در تلاش است تا تصویری روشن از زندگی و فعالیت‌های علمی دکتر محمد دبیرسیاقی به عنوان پژوهشگر، لغت‌شناس و مصحح متون کهن، پیش‌روی محققان و علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی بگذارد.

این کتاب ۱۶۶ صفحه‌ای با قیمت ۱،۳۰۰،۰۰۰ ریال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند آن را از ۱۹ لغایت ۲۹ اردیبهشت از غرفه انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تهیه کنند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری | تصاویر
  • «احوال و آثار محمد دبیر سیاقی» به نمایشگاه کتاب خواهد آمد
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • مذاکره با بازیگران «عشق» ادامه دارد / نگارش فیلمنامه بر اساس واقعیت‌های اجتماعی
  • اقدامات بی بدیل امام صادق علیه السلام در حفظ و صیانت از روایات
  • تقویم نجومی امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • به یاد روحانی عالیقدر آیت الله سید محمد باقر شفتی
  • ردپای انگلیسی‌ها در حدیث امام صادق (ع)/ ساخته‌های ذهنی یک منبری
  • رونمایی از کتاب ۱۰ جلدی یک سردار دراصفهان
  • انتشارات صهبا از کتاب جدید با نام «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد