Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-08@17:56:15 GMT

بازخوانی کشتار وحشیانه دیپلمات‌های ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۰۵۰۳۶

بازخوانی کشتار وحشیانه دیپلمات‌های ایرانی

غروب دهم اکتبر ١٩٩٤ میلادی، هنگامی که یک گروه شبه‌نظامی در منطقه مرزی سپین‌بولداک ولایت قندهار که فقط چند ‏کیلومتر با مرز پاکستان فاصله دارد با اسم «تحریک اسلامی طلبای کرام» اعلام وجود کرده و از هدف خود برای استقرار ‏حکومت اسلامی در افغانستان پرده برداشت، شاید حتی ١٠نفر هم آن را جدی نگرفتند. از همین رو نه کابل و نه دیگر ‏گروه‌های جهادی مدعی وقعی به ادعای «تحریک اسلامی طلبای کرام» نگذاشتند، اما وقتی یک ماه بعد یکی از مهمترین ‏ولایات افغانستان یعنی قندهار به‌طور کامل تحت تصرف آن‌ها قرار گرفت تازه هوش و حواس‌ها متوجه این گروه جدید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشروی سریع با دوپینگ پاکستان و عربستان

«تحریک اسلامی طلبای کرام» که حالا با عنوان «طالبان» شناخته می‌شد ظرف مدت کوتاهی خوست، هرات، جلال‌آباد و... ‏را اشغال کرد و حالا دیگر همه می‌دانستند این گروه جدید مستحظر به پشتیبانی اطلاعاتی، نظامی و مالی دولت‌های پاکستان ‏و عربستان است. گروه طالبان دومین سالگرد تأسیس خود را جشن نگرفته بود که کابل را به تصرف خود درآورد و تا‌سال ‏‏٢٠٠١ که ایالات متحده در انتقام حمله به برج‌های دوقلو آن‌ها را از قدرت ساقط کرد تقریبا کل افغانستان - منهای بخش ‏کوچکی از شمال این کشور- را در اختیار خود داشتند.

حتی امروز که ١٨‌سال از سقوط دولت طالبان می‌گذرد آن‌ها هنوز ‏یکی از گروه‌های تاثیرگذار در این کشور هستند. اما نکته‌ای که بهانه نوشتن این مطلب با مقدمه‌ای چنین طولانی شد ماجرایی ‏است که ایران و طالبان را که از لحظه تأسیس این گروه تا امروز هرگز از در مصالحه با یکدیگر در نیامدند تا پای یک ‏درگیری بزرگ نظامی پیش برد. ایران و طالبان چه به لحاظ ایدئولوژیک و چه از منظر اهداف استراتژیک هیچگاه دارای ‏مقصد مشترکی در افغانستان نبودند، اما اتفاقی که ٢ دهه پیش در شهر مزارشریف حادث شد راه آن‌ها را برای همیشه از هم ‏جدا کرد. ‏

کشتار با هدف جدایی ابدی ایران و طالبان

مزار شریف که پس از تصرف کابل توسط طالبان به مرکز فرماندهی دولت قانونی افغانستان به ریاست برهان‌الدین ربانی ‏تبدیل شده بود، ٢‌سال بعد از سقوط کابل محاصره و نهایتا توسط طالبان اشغال شد. در روز سقوط مزارشریف یعنی ٢١ ‏سال پیش در چنین روزی، برابر ١٧ مرداد ١٣٧٧ خورشیدی، عده‌ای از نیرو‌های طالبان وارد کنسولگری ایران در این شهر ‏شده و ١٠دیپلمات حاضر در آن به همراه محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی را به شهادت رساندند. در ‏پی این حادثه ایران با گسیل بیش از ٢٠٠‌هزار نیروی نظامی به مرز‌های شرقی آمادگی خود را برای گوشمالی دادن طالبان ‏نشان داد، اما مخالفت مقام معظم رهبری با ورود نظامیان ایرانی به خاک افغانستان باعث شد این نیرو‌ها در مرز با افغانستان ‏در حالت آماده‌باش باقی بمانند.

بعد‌ها با اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف که یکی از آن‌ها اظهارات الله‌مدد شاهسوند ‏دیپلمات ایرانی و تنها بازمانده از کشتار مزارشریف بود، فاش شد که سرویس امنیتی دیگر کشور‌ها نقشی مهم در حادثه مزار ‏شریف و قتل‌عام دیپلمات‌های ایرانی برعهده داشته و درواقع سران طالبان رأسا هیچ دستوری در این خصوص صادر ‏نکرده بودند. ‏

منبع: روزنامه شهروند

منبع: فرارو

کلیدواژه: دیپلمات ایرانی مزار شریف کشتار حادثه تروریستی طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۵۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع انفجار در مرکز ولایت بدخشان افغانستان

منابع خبری از وقوع انفجار در مرکز ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان خبر می‌دهند.

به گزارش تسنیم، منابع خبری از وقوع انفجار در منطقه «گذر سرکُنده» شهر «فیض‌آباد» مرکز ولایت بدخشان خبر دادند.

«ذبیح‌الله امیری» رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان بدون اظهار نظر درباره ماهیت انفجار و تلفات احتمالی این رویداد گفت که جزئیات را بعداً در اختیار رسانه‌ها خواهد گذاشت.

به گفته منابع در بیمارستان ولایتی بدخشان، دست‌کم شش جسد و ۱۴ زخمی به این بیمارستان منتقل شده‌اند.

منابع افزودند یک مهاجم مواد منفجره همراه خود را در میان کاروان نظامی طالبان منفجر کرد و دستکم یک خودرو تخریب شد.

هنوز گروهی مسئولیت این انفجار را به‌عهده نگرفته است.

دیگر خبرها

  • طالبان:حضور در «او.آی.سی» آغازی برای تعامل با جهان اسلام است
  • طالبان: جهان اسلام باید از کشتار مسلمانان در غزه جلوگیری کند
  • وقوع انفجار در مرکز ولایت بدخشان افغانستان
  • وقوع انفجار در شمال شرق افغانستان
  • معین وزارت اقتصاد طالبان: در دوران جمهوریت «فساد» به فرهنگ تبدیل شده بود/ به عنوان فردی «شیعه» با صلاحیت کامل در ساختار امارت اسلامی مشغول هستم
  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران