Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@18:37:45 GMT

ایجاد 212 سازه آبخیزداری در هرمزگان

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۰۰۲۹

ایجاد 212 سازه آبخیزداری در هرمزگان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: با اعتباری 62 میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی و 62 میلیارد تومان از اعتبارات استانی 212 سازه آبخیزداری بزرگ در استان ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، امید ذاکری در نشستی خبری ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: با وجود مشکلات اعتباری در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری با توجه به این که یکی از 9 اولویت کشور را پروژه‌های آبخیزداری عنوان شده و اعتباری از صندوق توسعه ملی برای آن کنار گذاشته شده اقدامات خوبی را در این حوزه انجام دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های خوب سال گذشته پروژه‌های آبخیزداری نقش پررنگی را در استان هرمزگان ایفا کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان تصریح کرد: امروزه در کل دنیا با توجه به محدودیت‌های منابع اعتباری، اهداف متعددی در هر پروژه مدنظر قرار می‌گیرد، در حوزه آبخیزداری نیز کنترل سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، ایجاد تفرجگاه، کنترل فرسایش خاک، آبزی‌پروری، ارتقای بخش کشاورزی، افزایش چاه‌ها و قنات‌ها از مزایای متعدد پروژه‌های آبخیزداری بوده است.

ذاکری عنوان کرد: امسال نیز پروژه‌های آبخیزداری در استان پایدار شده و اعتبارشان نیز افزایش یافت، لازم به ذکر است که تمامی این مسائل و پروژه‌های آبخیزداری در نهایت به حفظ و تقویت پوشش گیاهی خواهد انجامید.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با حضور استاندار هرمزگان جلسه خوبی در سازمان جنگل‌ها داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و افزایش چشمگیری در اعتبارات داشتیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان ادامه داد: پس از 11 سال پروژه‌های مشارکتی برای اجرای سازه‌های آبخیزداری را در بشاگرد عملیاتی کردیم و در طول یک سال نزدیک به 600 سازه آبخیزداری مشارکتی توسط مردم ایجاد شد.

ذاکری بیان کرد: آبخیزداری در بشاگرد با شغل مردم ارتباط دارد، هر سازه 500 مترمربع می‌تواند استحصال زمین کند و منجر به نخل کاری، سیر کاری و ... شود.

وی افزود: با اعتباری 62 میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی و 62 میلیارد تومان از اعتبارات استانی 212 سازه آبخیزداری بزرگ در استان ایجاد خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اضافه کرد: در بحث خیرین 11 پروژه با بیش از 10 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیم خیرین را در استان هرمزگان داشته‌ایم.

ذاکری اظهار کرد: در حوزه عملکرد پروژه‌های آبخیزداری در صندوق توسعه ملی در سال 97 رتبه برتر را داشتیم و امیدواریم شاهد استمرار این نهضت آبخیزداری در هرمزگان باشیم.

وی با بیان اینکه سدهای آبخیزداری توانست در بازندگی‌های سال گذشته بسیاری از روستاها را نجات دهد و بیش از 40 روستا را تأمین آب کند، تصریح کرد: در شاخص پیشگیری از تصرفات اراضی در 4 ماهه نخست امسال توانستیم بیش از 673 هکتار از اراضی را پیشگیری از تصرف کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود: در حوزه رفع تصرفات در سال گذشته 14.6 هکتار و امسال نیز بیش از 84 هکتار خلع ید اراضی ملی را داشتیم؛ از دستگاه قضا و نیروی انتظامی که ما را در حفظ طبیعت استان یاری کردند سپاسگزاریم.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ‌سازی اتفاقات خوبی با کمک مردم رخ داده است، در زمینه تقویت پوشش گیاهی نیز از اعتبار صندوق توسعه ملی برای احیای جنگل‌های حرا اقداماتی را انجام داده‌ایم.

ذاکری اظهار کرد: سیل و خشک‌سالی دو روی یک سکه هستند، سال‌ها خشک‌سالی موجب فقر پوشش گیاهی می‌شود و با هر بارندگی و روان آبی سیل را سیل در پیش خواهیم داشت.

وی ادامه داد: 79 دشت در هرمزگان داریم که از این تعداد 41 دشت ممنوعه و بحرانی هستند، در فاز اول 387 هزار هکتار از دشت‌های بحرانی را شناسایی کرده‌ایم و پروژه‌های آبخیزداری را در آن‌ها متمرکز کرده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان تصریح کرد: امسال 223 هزار هکتار از دشت‌های استان تحت عملیات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرند و با اعتبارات استانی این مقدار بیشتر نیز خواهد بود.

ذاکری عنوان کرد: متوسط  فرسایش خاک استان هرمزگان 26 تن در هکتار در یک سال بوده و این در حالی است که متوسط کشوری 16 تن در هکتار است، آبخیزداری رسوب پشت سدها را کاهش و عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: حدود یک‌میلیون و 500 هزار هکتار پشت سدهای استان و پنج میلیون 500 هزار هکتار از دشت‌های بحرانی و فاقد سد، تحت پوشش پروژه‌های آبخیزداری ما در هرمزگان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان بیان کرد: در بخش فنی نیز فعالیت‌های مختلفی را پیگیری می‌کنیم، در سال‌های اخیر با اعتبارات خوبی که جذب شده در بخش مرتع، جنگل و بیابان نیز کارهای خوبی صورت گرفته است.

ذاکری عنوان کرد: در بخش مرتع 4 میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم که قراردادهای دو میلیارد و 500 میلیون تومان آن بسته شده و امیدواریم در ادامه باقی اعتبارات نیز محقق شود.

وی با بیان اینکه در استان هرمزگان 4 میلیون هکتار مرتع داریم که منابعی برای تأمین معیشت مردم هستند و حفاظت از این مراتع نقش ویژه‌ای در بهبود وضعیت معیشت مردم دارد، گفت:با مشارکت مردمی در حفاظت و بهره‌برداری از مراتع اقداماتی صورت گرفته و اولویت واگذاری پروژه‌ها مردم و شرکت تعاونی‌های محلی هستند.

ذاکری ادامه داد: از 4 میلیون هکتار مرتع استان هرمزگان، سه میلیون هکتار مرتع ممیزی شده هستند و صاحبان و بهره‌برداران مشخصی دارند، حفاظت و احیا این مراتع را نیز به خود بهره‌برداران سپرده‌ایم.

وی افزود: ظرفیت مراتع شکنندگی بالایی دارد و با از بین رفتن پوشش گیاهی محافظ خاک از بین رفته و با هر روان آبی پوشش مراتع خود را  از دست خواهیم داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان  بیان کرد: یک‌میلیون هکتار جنگل در چهار ناحیه رویشی خلیج عمانی، ایران تورانی، مانگرو و جنگل‌های دست کاشت در استان هرمزگان داریم.

ذاکری عنوان کرد: پروژه‌های بخش جنگل شامل عملیات غنی‌سازی جنگل با بذر، مدیریت روان آب‌ها و ... با پیشرفت فیزیکی 50 درصد در حال انجام است.

وی اظهار کرد: در استان هرمزگان یک و نیم میلیون هکتار عرصه بیابانی و 28 کانون بحرانی فرسایش بادی با مساحت 318 هزار هکتار داریم که محیط‌های انسانی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با اشاره به اینکه ماه گذشته تاکنون در حوزه بیابان‌زدایی عملیات مختلفی مثل مالچ پاشی، مدیریت روان آب و نهال‌کاری را داشته‌ایم، گفت: در سال جاری حدود هزار هکتار عملیات مالچ پاشی و 500  هکتار نهال‌کاری را در پیش داریم که با تأمین اعتبار در پاییز عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 8 هزار و 156 سازه آبخیزداری در استان هرمزگان وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آبخيزداري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۰۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات اجرایی زیرگذر پرتردد سرخون آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری هرمزگان، مهدی دوستی استاندار هرمزگان با همراهی احمد مرادی، محمد آشوری تازیانی و فاطمه جراره نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و با حضور مردم روستای سرخون از توابع بخش مرکزی بندرعباس، عملیات اجرایی پروژه احداث زیرگذر روستای پر تردد سرخون را کلنگ زنی کرد.

مهدی دوستی در حاشیه این کلنگ زنی گفت: هرمزگان در مجموع ۵۴ نقطه حادثه خیز دارد که در سالیان اخیر شاهد تصادفات و تلفات جانی در این مناطق بوده‌ایم که مسیر سرخون نیز یکی از این مناطق است که برای اصلاح این نقاط بمنظور تأمین امنیت مردم از منابع اعتباری مختلف استفاده خواهیم کرد.

وی از اجرای این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر داد و افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده و تخصیص منابع مالی همچنین در نظر گرفتن چند پشتوانه مالی از محل مولد سازی، بهره‌برداری از این پروژه در هفته دولت به مردم تقدیم می‌شود.

استاندار هرمزگان ضمن قدردانی از پیگیری نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، بر تأمین منابع مالی و بهره برداری سریع از این پروژه تأکید و ادامه‌داد: با توجه به انجام کامل مطالعات و استعلامات این پروژه هیچ گونه اعلام معارضات از سوی دستگاه‌های دولتی پذیرفته نمی‌شود همچنین برای بررسی سایر مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان مردم و اعضا شورای منطقه، در هفته جاری جلسه مشترکی برگزار می‌کنیم.

گفتنی است این پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان بناست ظرف مدت ۴ ماه احداث و در هفته دولت سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد.

کد خبر 6089059

دیگر خبرها

  • آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • عملیات احداث زیرگذر سرخون آغاز شد
  • عملیات اجرایی زیرگذر پرتردد سرخون آغاز شد
  • عملیات احداث زیرگذر روستای سرخون آغاز شد
  • آبگیری ۳ میلیون ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل