Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمد پورداود بعدازظهر شنبه در آیین تجلیل از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به نقش رسانه در فرهنگ سازی اظهار داشت: فرهنگ و ارتباطات در روابط، همزیست و در عمل انفکاک ناپذیرند چراکه هر رفتار و عمل فرهنگی رویدادی ارتباطی است و هر کنش ارتباطی رویدادی فرهنگی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی رسانه را دروازه ای خواند که از طریق آن فرهنگ به افراد منتقل می شود و عنوان کرد: دقت در انتقال فرهنگ بر اساس هویت ایرانی- اسلامی باید مد نظر رسانه ها باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه فرهنگ از 6 لایه مجزا و در عین حال مرتبط با یکدیگر تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: 3 لایه نخست هسته فرهنگ و 3 لایه بُعد پوسته آن را تشکیل می دهند.

پورداود گفت: لایه نخست (باورها) به معنای نظام جهان بینی اعتقادات و نوع نگرش به خدا، انسان و جهان است، لایه دوم (اندیشه ها) به معنای بایدها و نبایدهاست و لایه سوم هنجار ها به معنای الگوی رفتاری برآمده از ارزش هاست.

وی لایه چهارم را نهادها و اسطوره ها شامل سرود، پرچم، مشاهیر، شخصیت علمی، فرهنگی و دینی یک کشور ذکر کرد و افزود: لایه پنجم آیین ها، آداب و رسوم رفتار های اجتماعی را شکل می دهد که منجر به جامعه پذیری می شود و لایه ششم را فن آوری ها، مهارت ها و نوآوری ها تشکیل می دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان اضافه کرد: رسانه نمی تواند در سه لایه نخست تحول و تغییر ایجاد کند، بلکه بیشتر تلاش دارد از رهگذر اندیشه پردازی، ارزش گذاری و هنجارسازی به تعمیق و تثبیت باورها، ارزش ها و هنجار ها در فرایند تعلیم و تربیت اجتماعی مبادرت ورزد.

پورداود افزود: رسانه از قابلیت ایجاد تحول در پوسته فرهنگ شامل نهادها، اسطوره ها، آیین ها، رسوم و فن آوری ها از رهگذر نهاد سازی، جامعه پذیری و الگوسازی رفتاری برخوردار است.

پورداود گفت: با توجه به تأثیر فن آوری ها، ابداع ها، ابتکارات، نوآوری ها و مهارت ها بر کنش های فرهنگی و اجتماعی، رسانه ها قابلیت آن را دارند که به الگو سازی و نوآوری رفتاری بپردازند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با تأکید بر اینکه رسانه ها در مورد هسته فرهنگ شامل باورها، ارزش ها، و هنجارها از توان تعلیمی و تثبیتی در فرهنگ سازی برخوردارند، افزود: این در حالی است در مورد پوسته فرهنگ شامل نمادها، آیین ها و فن آورها دارای توان تغییر رفتار اجتماعی و تحول الگوهای اجتماعی هستند.

پورداود گفت: کار خبرنگاران و اصحاب رسانه به عنوان نیروی تأثیرگذار در فرایند آموزشی می توانند ضمن تثبیت افکار، اعتقادات، اصول، معانی، ارزش ها و اخلاقیات، موجبات اصلاح در نگرش عمومی نسبت به سنت ها و رسوم اجتماعی، روند و رویه تفریح و کار، رفتارها، ابداعات، دانش ها، ابزار ها، فن آوری ها، مهارت ها، سبک زندگی زبان هنر، قوانین، نمادها، و نهاد اجتماعی را فراهم آورند.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان نیز گفت: ارتباط آموزش‌ و پرورش با رسانه ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

مهرداد حمزه با اشاره به جایگاه آموزش و پرورش و با بیان اینکه رسانه ها نگاه ویژه ای به این نهاد دارند، افزود: آموزش و پرورش یک خانواده بسیار بزرگ است و ارتباط آن با رسانه بسیار حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر ظرفیت های ارزشمند دستگاه تعلیم وتربیت در حوزه رسانه، خاطرنشان کرد: اقداماتی چون راه اندازی ایستگاه مطبوعات در مدارس می تواند به فرهنگ سازی روزنامه خوانی در بین فرهنگیان و دانش آموزان کمک کند.

کد خبر 4689600

منبع: مهر

کلیدواژه: آموزش و پرورش همدان خبرنگاران قزوین روز خبرنگار بوشهر گرگان شیراز شهرکرد خطبه های نماز جمعه بیرجند سانحه تصادف مجلس شورای اسلامی خرم آباد آتش سوزی مشهد ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۲۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره «صدای پای خورشید» در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه دانش آموزان تاثیر بسیاری در توسعه و پیشرفت کشور دارند گفت: آنان آینده سازان این کشور هستند و باید با آموزش درست و هنرمندانه آنان را برای کشور آماده کرد.

حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به اینکه دانش آموزان باید به توانایی های کشور اعتماد داشته باشند، افزود: اگر قرار است اتفاقی در کشور روی دهد تنها از طرق آموزش و پرورش انجام می پذیرد.

این مراسم با همکاری آموزش و پرورش و بسیج سپاه همدان برگزار شد.

دیگر خبرها

  • سرکوب دانشجویان آمریکایی نماد دموکراسی دروغین غرب است
  • امام جمعه همدان: مطالبه‌گر‌ مشکلات مردم خواهم بود
  • نقش مهم آموزش و پرورش در هویت بخشی به نسل نوجوان و جوان
  • طولانی بودن دوره تحصیل مضرات اجتماعی دارد
  • هویت بخشی، رسالت امروز معلمان است
  • رقابت بیش از ۹ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش همدان
  • تقدیر از معلمان و مدیران نمونه در همدان + تصویر
  • جشنواره «صدای پای خورشید» در همدان
  • استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • آموزش و پرورش محوری‌ترین دستگاه در شکل‌گیری هویت نسلی است