Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، هر ساله از اواخر بهار عملیات بهره‌برداری از درختان بنه آغاز می‌شود، این بهره‌برداری که متاسفانه با مجوز قانونی نیز صورت می‌گیرد یکی از دلایل عمده پایان یافتن عمر جنگل‌های بلوط است.

تیشه برجانش می‌زنند و اشک‌هایش را به نظاره می‌نشینند، روزها و شب‌ها می‌گرید تا عده‌ای سودجو را بخنداند، بنه‌ای که عمر خود را برای انسان‌ها قرار داده و با او اینگونه رفتار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 هر ساله از اواخر بهار عملیات بهره‌برداری از درختان بنه آغاز می‌شود؛ طی این بهره برداری‌ها ده‌ها تن شیره درخت سقز تولید شده که علاوه بر مصرف داخل به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

بر اساس گفته کارشناسان با توجه به اینکه برای گرفتن شیره درختان بنه شیارهایی روی آنها ایجاد می‌کنند، این شیارها و گرفتن شیره می‌تواند سبب خشکیدگی درختان بنه شود و در صورت ادامه این روند شاهد نابودی جنگل‌های بنه در استان خواهیم بود و به این ترتیب راه دیگری برای تسریع در نابودی جنگل‌های زاگرس را در پیش می‌گیریم.

همچنان با توجه به اینکه جنگل‌های استان طی سال‌های اخیر از مشکلات بسیاری از جمله آتش سوزی، آفات و... رنج می‌برند برداشت شیره سقز از جنگل‌های بنه زخمی مازاد بر دردهای جنگل‌های زاگرس است و روند نابودی این جنگل‌ها را سرعت می‌بخشد، اما با وجود این مضرات همچنان برداشت سقز از جنگل‌های بنه استان انجام شده و این امر واکنش دوستداران جنگل و محیط زیست را به دنبال داشته است.

شبنم بابایی از دوستداران محیط زیست گفت: هر ساله شاهد آتش سوزی‌های گسترده‌ای در جنگل‌های استان هستیم و آفات و خشکیدگی نیز جنگل‌های استان را تهدید می‌کند، از طرفی برداشت سقز نیز بیش از پیش این جنگل‌ها را در معرض نابودی قرار داده است.

او افزود: برخی از مسوولان به جای اینکه با اقدامات پیشگیرانه از نابودی این جنگل‌ها جلوگیری کنند با بی‌توجهی و دادن مجوز به برداشت کنندگان شیره سقز در جهت نابودی این جنگل‌ها پیش می‌روند و بی‌شک ادامه این روند می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را برای جنگل‌های بنه استان به دنبال داشته باشد.

کیان شهبازی کارشناس منابع طبیعی نیز گفت: محصول سقز درختان بنه که دارای ارزش اقتصادی فراوانی است، جزء اقلام صادراتی است که از نظر ارزآوری حائز اهمیت بوده؛ اما متاسفانه بهره برداران از این درختان بر روی یک درخت ده‌ها شیار ایجاد می‌کنند که این مهم می‌تواند درخت را در مسیر خشک شدن قرار دهد.

او با بیان اینکه تنها راه جلوگیری از نابودی درختان بنه ممنوعیت صدور مجوز است و باید نظارت‌ها بیشتر شود، تصریح کرد: با ممنوعیت صدور مجوز بهره‌برداری سودجویان به راحتی نخواهند توانست درختان بنه جنگل‌های زاگرس را مورد تهدید قرار دهند و آنها را تخریب کنند.

سرهنگ غلامرضا فتحی مسوول یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: بهره برداران به صورت قانونی اقدام به گرفتن شیره درختان بنه می ‌کنند و حدود ۱۱۰ شرکت تعاونی بهره بردار در این زمینه در استان وجود دارد.

او با بیان اینکه مسلما برداشت مداوم سبب از بین رفتن درختان بنه می‌شود، اضافه کرد: به منظور جلوگیری از آسیب به درختان بنه، منابع طبیعی استان مجوز بهره برداری از درختان بنه در یک منطقه را هرساله صادر نمی‌کند.

فتحی اذعان کرد: به طور مثال اگر منطقه‌ای در چوار امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد سال آینده مجوز برای بهره‌برداری این منطقه صادر نمی‌شود و سایر مناطق که مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند در نظر گرفته می‌شوند.

لازم به ذکر است، سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ تن شیره سقز از درختان بنه استان تولید می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ب

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۷۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار خراسان جنوبی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، فاز اول نیروگاه بادی درح به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی؛ جواد قناعت در دیدار با سرمایه‌گذاران شرکت انرژی‌های تجدید پذیر خراسان، اظهار کرد: ایجاد ارزش افزوده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در اولویت برنامه‌های استان است.

وی با اشاره به اینکه بادهای ۱۲۰ روزه از ظرفیت‌های بسیار خوب استان در تولید انرژی‌های پاک است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند به رونق استان کمتر توسعه یافته خراسان جنوبی کمک کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیشینه کار در محل اجرای نیروگاه بادی درح اظهار داشت: به جهت اهمیت فعالیت این نیروگاه در استان، اجرای این پروژه باید شتاب بگیرد.

وی با اشاره به موارد مطرح شده از سوی سرمایه گذاران در این جلسه و درخواست دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی، گفت: این درخواست با دید مثبت با محوریت معاونت اقتصادی استانداری پیگیری می‌شود.

قناعت از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی فاز اول پروژه گفت و متذکر شد: روند اجرای کار برای ۱۵ درصد باقیمانده فاز اول شتاب بگیرد تا این مرحله وارد فاز بهره‌برداری شود.

به گزارش‌ایمنا؛ نیروگاه بادی درح با سرمایه‌گذاری ۶۳ میلیون یورویی بخش خصوصی به ظرفیت ۵۰ مگاوات در حال احداث است و فاز اول پروژه شامل چهار توربین و به ظرفیت ۱۰ مگاوات، ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده بهره‌برداری است.

کد خبر 748437

دیگر خبرها

  • حسینی: ظرفیت درآمدزایی خلیج فارس بهره‌برداری می‌شود
  • ۱۳ حلقه چاه در کرج حفر و وارد مدار بهره برداری شد
  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)
  • بهره برداری از جاده پدافندی اربعین در دستور کار
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • فاز اول بیمارستان سلامت سیب و سوران در آستانه بهره برداری
  • بهره برداری از ۸۵۰ طرح عمرانی تا پایان سال در اصفهان
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج