گلایه اکبر زنجانپور از وضعیت بازیگری/لزوم تولید محتوا در حوزه موضوعات ارزشی برای کودک و نوجوان
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۵۴۶۷۵
خبرگزاری میزان- بیست و دومین روز از مرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به گلایه تند اکبر زنجانپور از وضعیت بازیگر اشاره کرد. تاریخ انتشار: 17:35 - 22 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۴۱۴۳۷
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، بیست و دومین روز از مرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به گلایه تند اکبر زنجانپور از وضعیت بازیگر اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در شرایط فعلی آنقدر بازیگری نمیکنم تا بمیرم/تهیه کنندگان چرا پول بازیگران را میخورند
بازیگر سریال "ولایت عشق" گفت: باید از تهیه کنندگان بپرسیم که چرا پول بازیگران را به موقع نمیدهند، باید پرسید که تهیه کنندگان چرا پول بازیگران را میخورند، وقتی یک بازیگر به صورت محدود بازی میکند چطور می توان دستمزد همان کار اندک را هم خورد.
اکبر زنجانپور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: فعلاً مشغول کاری نیستم و ترجیح میدهم در خانه استراحت کنم، پیشنهادات متعددی داشتهام اما هیچکدام از آنها را قبول نکردهام زیرا نقش باید مرا به چالش وادار کند نه اینکه باری به هر جهت و برای خالی نبودن عریضه باشد.
وی در همین راستا تاکید کرد: مطمئن باشید که اگر کار خوب پیشنهاد شود من دوست دارم به بازیگری ادامه دهم اما وقتی کارها ضعیف و نقشها سطحی شدهاند چطور میتوانم در چنین آثاری بازی کنم.
بازیگر سریال "ولایت عشق" درباره مشکلات معیشت بازیگران اضافه کرد: در هر صورت هر شخص خودش راه زندگی خود را انتخاب می کند، من نمیتوانم در مورد معیشت بازیگران دیگر نظری بدهم اما خب اگر وضع بد است باید دلیل آن را از تهیه کنندگان پرسید.
وی در همین رابطه اظهار کرد: باید از تهیه کنندگان بپرسیم که چرا پول بازیگران را به موقع نمیدهند، باید پرسید که تهیه کنندگان چرا پول بازیگران را میخورند، وقتی یک بازیگر به صورت محدود بازی میکند چطور می توان دستمزد همان کار اندک را هم خورد.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
مهمترین هدف نویسندگان کتب ارزشی دیده شدن آثار است/ناشران بر اساس شهرت نویسنده، چاپ کتابها را قبول میکنند
نویسنده کتاب «صد سردار صد سرباز» گفت: برای عموم نویسندگان گمنام اما توانمند در حوزه دفاع مقدس، این دردی آشناست که ناشر برای کتابی حاضر به سرمایهگذاری می شود که پیش از پرداختن به سوژه، خود نویسنده با شهرت پیشین خود، بخشی از مسیر شناساندن کتاب به مخاطب را طی کرده باشد.
فاطمه قنبری نویسنده کتاب «صد سردار صد سرباز» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درباره حس وظیفهشناسی نویسندگان برای تولید آثار ارزشی گفت: هدف بسیاری از نویسندگان حوزه کتابهای ارزشی و دفاع مقدس، اطلاع رسانی و شناساندن افرادی است که در راه دفاع از میهن ایثارگریها و جانفشانیهای ارزشمندی را انجام دادهاند اما گاهاً در گمنامی به سر می برند.
وی در همین راستا ادامه داد: توجه به این موضوع از اهمیت برخوردار است که در خلال جنگ تحمیلی هشت ساله ایران چه وقایع و رخدادهایی در همه بخشها از فرهنگ گرفته تا تلاشهای زنان بینام و نشان در پشت جبهه اتفاق افتاده است. لذا نویسندگان این حوزه تلاش میکنند که در راستای خط مشی و نگاه رهبر معظم انقلاب حرکت کنند، همۀ آنها را ثبت و برای آیندگان به الگویی تبدیل کنند تا به خواسته ایشان مبنی بر استخراج گنج «هشت سال دفاع مقدس» جامه عمل بپوشانند.
قنبری نقش تبلیغ در جذب مخاطب را غیر قابل انکار دانست و افزود: در حال حاضر تبلیغات به دو قسمت تقسیم میشود تبلیغاتی که جنبه تجاری دارد و در کنار ارائه محتوا معمولاً سبب افزایش فروش کتابها میشود و قسمت دوم تبلیغاتی است که در فضای مجازی شکل میگیرد و موجب دیده و خوانده شدن بیشتر محتواهای تولید شده خصوصاً محتواهای ارزشی میشود، و این یکی از مهمترین هدف نویسندگان و ناشران کتابهای ارزشی است. با این همه باید گفت بزرگترین نقش را در شناساندن کتاب، تبلیغات هدفمند به عهده دارد.
***ذرهبین ناشران بر چهرههای نام آشنای اهل قلم
وی با اشاره به مشکلات حوزۀ نویسندگان و نحوۀ انتخاب ناشران برای چاپ تولیداتشان اظهار کرد: این روزها حتی انتخاب قلم از سوی بعضی ناشران هم با وسواس خاصی انجام میشود. برای عموم نویسندگان گمنام اما توانمند در حوزه دفاع مقدس، این دردی آشناست که ناشر برای کتابی حاضر به سرمایهگذاری می شود که پیش از پرداختن به سوژه، خود نویسنده با شهرت پیشین خود، بخشی از مسیر شناساندن کتاب به مخاطب را طی کرده باشد.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
فروش ۳۴ میلیارد تومانی پژمان جمشیدی در سال ۹۸/موفقیت برای فوتبالیست دیروز و بازیگر امروز
پژمان جمشیدی بازیگر مرد سینمای ایران است که تا اینجای کار با سه فیلم تجربه اکران را پشت سر میگذارد، این آمار نشان دهنده موفقیت جمشیدی در نیمه اول سال محسوب میشود.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پژمان جمشیدی بازیگر مرد سینمای ایران است که تا اینجای کار با سه فیلم تجربه اکران را پشت سر میگذارد، این آمار نشان دهنده موفقیت جمشیدی در نیمه اول سال محسوب میشود.
وی نخستین بار در فیلم "تگزاس ۲" به ایفای نقش پرداخت تا بتواند جزو بازیگران پرفروش سال جدید باشد، تگزاس ۲ تا اینجای کار دومین فیلم پرفروش سال به حساب میآید.
جمشیدی، اما همچون سایر بازیگرانی که دو فیلم در کارنامه اکران بهار ۹۸ خود میبینند، اثر دوم خود را مدیون فیلم کمال تبریزی یعنی "ما همه با هم هستیم" است، اثری که شاید برای بازیگران رزومه به حساب بیایید، اما با توجه به تعدد بازیگران به احتمال فراوان نقشهای بسیار کوتاه را برای آنان رقم زده است.
"تگزاس ۲" تاکنون فروشی معادل ۲۳,۴۴۹,۵۴۴,۰۰۰ تومان فروش داشته است، فروش بسیار بالای این فیلم باعث شده تا جمشیدی به عنوان یکی از پرفروشترین بازیگران سینمای سال جاری محسوب شود.
کار به تگزاس ختم نمیشود، با وجود اینکه بسیاری از مخاطبان سینما انتظارات بیشتری از فیلم سینمایی "ما همه با هم هستیم" ساخته کمال تبریزی داشتند اما این فیلم نتوانست در حد چهره های معروف سینمایی خود فروش داشته باشد.
"ما همه با هم هستیم" تنها در اکران روز اول موفق بود، این اثر موفقیت خود را در هفته اول ادامه داد، اما از آنجا که مخاطب مخاطب را به سینما میآورد، این اثر نتوانست رضایت مخاطبان هفته اول را جلب کند و همین عاملی بود تا برای هفتههای بعد صدرجدول را از دست بدهد، این فیلم ۱۰,۳۷۴,۸۲۳,۰۰۰ تومان فروش داشته و تا اینجای کار هفتمین فیلم جدول فروش سینما در سال جاری است.
با وجود موفقیت جمشیدی با دو فیلم کمدی که هر دو مورد نقد منتقدان قرار گرفته، وی در سومین تجربه خود در چرخه اکران نتوانست به فروش خوبی دست پیدا کند، وی برای سومین بار فیلم ایده اصلی ساخته آزیتا موگویی راهی پرده نقره ای شد.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
«خانه تئاتر» در حد یک اسم باقی مانده/آنهایی که تئاتر بلد هستند همه خانه نشین شدهاند
بازیگر فیلم بادیگارد گفت: آنهایی که تئاتر بلد هستند همه خانه نشین شده اند زیرا تئاتر را دارای یک روح می دانند و آن را به عنوان منبع درآمد نگاه نمی کنند، بسیاری از چهره های تاثیرگذار تئاتر معاصر ما امروزه کجا هستند؟. این را باید به جدیت از مسئولین فرهنگی و مدیران تئاتر کشور پرسید.
محمد حاتمی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیرامون فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: چندین پیشنهاد بازی داشتهام که برخی از آنها هم قطعی شدهاند اما نمیتوانم فعلاً نامی از آنها ببرم اما از اول پاییز نمایشی را به کارگردان خودم روی صحنه خواهم برد.
وی در همین راستا ادامه داد: این نمایش به نام "ادریسیها" از مهر ماه روی صحنه می رود، در این نمایش علاوه بر کارگردانی بازی هم خواهم کرد، علاوه بر من برخی از بازیگران شاخص تئاتر در این اثر به ایفای نقش خواهند پرداخت.
بازیگر سریال "حلقه سبز" دلیل کمکار بودن خود در سینما را اینگونه شرح داد: عوامل مختلفی در کم کار بودنم در سینما موثر هستند، برخی مواقع ترجیح شخصی خودم کم کاری است، برخی مواقع هم پیشنهادات ارائه می شوند اما نقش ها بسیار کم رمق هستند، کلاً طی سالهای گذشته ترجیح داده ام که گزیده کار تر شوم.
بازیگر فیلم "بادیگارد" وضعیت تئاتر را اینگونه توصیف کرد: حال تئاتر امروز ایران بسیار خراب است، متاسفانه با تئاترهایی که امروز روی صحنه می روند حال تئاتر هر روز بدتر هم می شود، به شخصه دوست دارم تئاتر جریان ساز کار کنم، همه می گفتند تئاتر بیانگر فرهنگ جامعه است اما قویا می گویم تئاتر امروز ما به هیچ عنوان اینگونه نیست.
وی در همین راستا ادامه داد: تئاتر امروز کاملاً مادی گرا و وابسته به گیشه شده است، تئاتری که روزگاری قرار بود فرهنگسازی کند امروز تبدیل به یک عرصه تفننی شده است، روزگاری می گفتند تئاتر لاله زاری، خب تکلیف آن تئاتر کاملاً معلوم بود و صرفاً برای خندیدن و تفریح بود و جایش هم مشخص بود، اما متاسفانه همگی تئاترهای امروز به همان راه رفته اند و می خواهند به هر قیمتی تماشاگر را به سالن بکشانند.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
لزوم تولید محتوا در حوزه موضوعات ارزشی برای کودک و نوجوان/تلاش نویسندگان همواره از نظرها پنهان مانده
نویسنده کتاب «لایکم کن» گفت: بررسیها نشان میدهد حوزه ادبیات کودک نیازمند تولید محتوا در حوزه کتابهای ارزشی است، وقتی کودکان از والدین و بزرگترها در خصوص هشت سال دفاع مقدس سوال میکنند نشان میدهد که کودکان کنجکاوی بسیاری دارند.
مهناز فتاحی نویسنده کتاب کودک و نوجوان دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان با اشاره به جایگاه ادبیات کودک و نوجوان در سالهای اخیر گفت: ادبیات کودک و نوجوان رشد خوبی را طی سالهای اخیر تجربه کرده است. در گذشته شاهد رشد ادبیات در حوزه بزرگسالان بوده ایم، اما توجه به حوزه کودک و نوجوان طی سالهای اخیر از روند چشمگیری برخوردار بوده به نحوی که هم اکنون شاهد ایجاد شاخههای مستقل به نام ادبیات کودکان هستیم.
وی روند رشد ادبیات کودکان را ارزیابی و ابراز کرد: کتابهای کودک در ابتدا بیشتر ترجمه بودند، اما سیاستگذاریها و برنامهریزیهای جهت توسعه کتابهای تالیفی رشد مناسبی را داشته به همین دلیل در حال حاضر شاهد رشد روز افزون کتابهای تالیف شده در حوزه کودک و نوجوان هستیم.
وی با تاکید بر لزوم توجه به نقاط ضعف حوزه ادبیات مقاومتی کودک و نوجوان بیان کرد: بررسیها نشان میدهد حوزه ادبیات کودک نیازمند تولید محتوا در حوزه کتابهای ارزشی است، وقتی کودکان از والدین و بزرگترها در خصوص هشت سال دفاع مقدس سوال میکنند نشان میدهد که کودکان کنجکاوی بسیاری دارند و برای فهم و شناسایی آنان در سطح مفاهیم از هم اکنون باید اقدام کرد، آشنا کردن این قشر با مفاهیم اولیه و رویدادهای جنگ تحمیلی میتواند کنجکاوی آنان را پاسخ دهد.
این نویسنده به شاخههای دیگر در حوزه ادبیات کودک اشاره و اظهار کرد: در حوزه ادبیات کودک ما جای پرداختن به موضوعات مختلف بسیاری را داریم، علاقمندی و کمک به هم نوع برای کودکان یکی از مقولههایی است که همواره مهجور مانده، البته این امر ساز و کارها و اصول خاص خود را میطلبد و باید با توجه به مفاهیم خاص روانشناسی و دینی همراه باشد.
فتاحی تصریح کرد: تولید یک کتاب داستانی جالب و ارزشمند که بتواند محتوای گوناگونی را در خود جای دهد و هنجارهای درست اجتماعی را برای کودکان درونی کند از جمله رویکردهایی است که همواره باید مد نظر صاحب نظران در حوزه ادبیات کودک باشد.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
معظمی: «بوی باران» تلاش داشت مشکلات جامعه را به زبانی ساده بیان کند/خداوردی: تلاش کردم با لهجه نقش را شیرینتر و متفاوتتر کنم
عوامل سازنده سریال «بوی باران» که این شبها از شبکه یک روی آنتن میرود، سهشنبه ۲۲ مرداد در امور مخاطبان روابط عمومی رسانه ملی به مدت یکساعت پاسخگوی تلفنهای ۱۶۲ شدند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، عوامل سازنده سریال «بوی باران» که این شبها از شبکه یک روی آنتن میرود، صبح امروز سهشنبه ۲۲ مرداد با حضور در امور مخاطبان روابط عمومی رسانه ملی «۱۶۲» با مخاطبان به گفت و گو نشستند و سپس در قالب یک نشست خبری پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه شدند.
معظمیکارگردان سریال بوی باران در نشست خبری پس از پاسخگویی عوامل این سریال به تماسهای مردمی با تلفنهای ۱۶۲ صدا و سیما گفت: تماسها انرژی خوبی به گروه سازنده داد و مؤید استقبال مردم و خانوادهها از این سریال بود.
وی در همین راستا ادامه داد: این تماسها نشان داد که این سریال در سطح خانوادهها دنبال شده و بیشتر تماسها به تشکر از این سریال اختصاص داشت.
وی درخصوص روند تولید سریال گفت: بیش از سه سال بر روی داستان این مجموعه کار شده است و گروه تولید نیز دو سال برای آن زحمت کشیدهاند.
عباس نعمتی یکی از نویسندگان سریال «بوی باران» نیز از نقش شخصیتهای زن سریال یاد کرد که هر کدام در گروه و طبقه خود دارای موقعیت تاثیرگذاری بودند و گفت: هر کدام از نقشهای زن این داستان در مقابل آسیبهایی که با آن مواجه میشوند با قدرت عمل میکنند و هیچ کدام منفعل نیستند.
نعمتی درخصوص بودجه سریال و سختی تولید هم به محدودیتهای مالی سازمان اشاره و بیان کرد: با وجود فشارهایی که از این آسیبها به مجموعه وارد شد گروه سازنده با صبوری تلاش کرد بهترین کار را ارائه دهد.
او درخصوص ممیزی مجموعه و حاشیههایی که این روزها در این زمینه مطرح شده نیز اظهار کرد: درخصوص ممیزی، بازبینی پخش شبکه یک بهترین همکاری را با گروه تولید سریال داشتند و همه تلاش میکردیم با مشورت با یکدیگر بهترین تصمیم را برای رفع اشکالات داشته باشیم.
نعمتی تأکید کرد: تا کنون حداقل حذف سکانس در این سریال انجام شده و حذفی اعمال نشده که به داستان سریال لطمه بزند. در رفع اشکال برخی عبارات، که بنا بر حسایت پخش و متناسب با مخاطب مجموعه، نیز تلاش کردیم با همفکری کارگردان، نویسنده و گروه فیلم و سریال شبکه یک بهترین تصمیم را برای اصلاح کار بگیریم.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: سینما تئاتر تلویزیون ادبیات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۴۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسارت مظلومترین حوزه دفاع مقدس است
به گزارش خبرگزاری مهر، چهارده عنوان از تازههای نشر پیام آزادگان، ناشر تخصصی آزادگان و اسرای دفاع مقدس، همچون «کهکشان بینشان»، «دخترکی لبه پنجره» و «تنهایی زیبا» امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در اولین روز و اولین ساعات برپایی سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.
در ابتدای این مراسم فرزانه قلعهقوند معاون پژوهشی نشر پیام آزادگان گفت: حوزه اسارت مظلومترین حوزه دفاع مقدس است. امسال با انتشار ۱۹ اثر جدید، سال پرباری را آغاز کردهایم. ما بهطور تخصصی در حیطه آزادگان و اسرا کار میکنیم که یکی از نیازهای روز جامعه است. همه مسائل مربوط به دفاع مقدس شریف و باارزش است؛ اما حس میکنم در شرایطی زندگی میکنیم که بیش از هر بخش از بخشهای دفاع مقدس، نیاز داریم بخش اسارت را به جامعه معرفی کنیم؛ زیرا در نهایت محرومیت و محاصره به سر میبریم و با تنگناها و تحریمهای زیادی روبهرو هستیم.
وی افزود: «زمستان میگذرد» خاطرات خودنوشت سید محمدعلی بصری از روزشمار اسارت است. «کنارهای جنوب» خاطرات مرحوم سید ابراهیم ظهوری است که سید حسن نوری، معروف به زیدالله که خود نیز آزاده است، آن را نگاشته است. «قافله زیبایی» مجموعه شعر با محوریت اهل بیت (ع) به خصوص حضرت زینب است. «کهکشان بینشان» اثر سید محمد ابوترابی، مجموعه شعری با محوریت سید آزادگان، حجتالاسلام ابوترابی سروده شده است. «عمو علاءالدین» نیز واکاوی و تحلیل و رمزنگاری نامههای دوران اسارت به قلم سید جمالالدین زهرایی است.
معاون پژوهشی نشر پیام آزادگان گفت: سه کتاب دیگر با محوریت همسران آزادگان است. «تنهایی زیبا» نوشته فهیمه عبدلی، خاطرات زیبا توان همسر آزاده علی گوهرممیز است. «دخترکی لبه پنجره»، نوشته مریم ماهی خاطرات لیلان محمدی همسر آزاده قربان جدیدی شیخحسن را در برمی گیرد. «ترکشهای زردآلو» نوشته حمیده سلطانی به خاطرات فاطمه مسعود همسر آزاده یعقوبهمراهی کوزهکنانی پرداخته است. «خبرگزاری دیگپرس»، نوشته رضا خوبنژاد نیز درباره آزادگان مفقودی است که در آشپزخانه اردوگاه اخبار را رد و بدل میکردند. کتاب «سبک زندگی آزادگان» هم هدفش معرفی الگو به جامعه است. «عبور از شیشههای شکسته» نیز خاطرات خودنگاشت روحانی آزاده سید حسن میرسید است که جزو رهبران اردوگاه بوده است.
مهرداد فردوسیان آزاده پیشکسوت و نویسنده «جواهری در گونی» که در نوجوانی به اسارت حزب بعث گرفته شد، در ادامه این مراسم درباره این کتاب گفت: سال ۱۳۶۱ به اسارت گرفته شدم و هشت و سال و نیم در اسارت بودم. درباره اسارت کتابهای زیادی خوانده بودم؛ با این حال، حس میکردم مسائلی در اسارت وجود داشته که در این کتابها کمرنگ دنبال شده است؛ به همین دلیل این اثر را نوشتم. برای مثال، وقتی ما را برای کتک زدن از آسایشگاه بیرون میبردند، زجر و ناراحتی دوستان داخل آسایشگاه در کتابها توصیف نشده بود.
وی افزود: در اسارت جو یکنواخت و کسلکنندهای حاکم بود. برای رفع این یکنواختی برنامههایی همچون تئاتر طراحی و با تمام محدودیتها اجرا میکردیم. اولین تئاتری که اجرا کردم، مربوط به روزی بود که چند نفر از بچهها را از شکنجه بازگرداندند و روحیه بچهها خیلی ضعیف بود. به همین دلیل، به فکر یک اجرای عروسکی افتادم. یک پتو رویم انداختم و با امکانات ساده آسایشگاه یک تئاتر اجرا کردم و بچهها بسیار سرگرم شدند.
امیر محمد عباسنژاد نویسنده «حمله گرگها» از سخنرانان دیگر این مراسم با اشاره به اینکه این ششمین کتاب من درباره ادبیات اسارت است، گفت: ادبیات اسارت انسانیترین بخش ادبیات جنگ است؛ زیرا مواجهه انسانها با یکدیگر است. کتاب «حمله گرگها» خاطرات علی شطنیسانی، از افسران ارتش است که در ۲۷ مهر ۱۳۵۹ در جبهه جنوب به اسارت گرفته شد. در روایتهای این کتاب به لایههای پنهان اسارت پرداختهام. ادبیات مقاومت دو عنصر دارد؛ مبارزه با چیزهای ناپسند که زندگی شریف انسان را تحتالشعاع قرار داده و تابآوری در برابر اعمال قدرتهای نامشروع که هر دو عنصر را در خاطرات اسرا میبینیم.
حمید احمدینیا راوی کتاب «آهوی گمشده» که از اسرای مفقودالاثری هم بوده است، گفت: داستانهای من در این کتاب در برابر داستانهای ایثاگران دیگر ناچیز است. تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ثبت خاطرات شفاهی ایثارگران مرا وادار کرد که خاطراتم را بیان کنم. این کتاب از دوران کودکی تا زمان آزادی مرا شامل میشود و داستانهای جذابی دارد. من چون مفقود و جزو اسرای ثبتنشده بودم، یک سال در زندانهای الرشید و دو سال و نیم در اردوگاه تکریت ۱۱ بودم که یکی از مخوفترین اردگاههای آن دوران بود؛ چون همه اسرایش از بچههای مفقود بودند.
زهره علیعسگری نویسنده کتاب «آهوی گمشده» در پایان این مراسم گفت: باید از نعمتی به نام انقلاب اسلامی قدردانی کرد که بعد از قرنها تاریخنویسی را از سلاطین گرفت و به دست مردم داد. من خودم را جزو مردم میدانم. این فرصت تاریخنگاری را مردم نباید از دست بدهند. این کتاب از این جهت جالب است که جوانی شانزدهساله صبر میکند تا به سن قانونی برسد و بهطور قانونی به جبهه برود. او وقتی وارد خاک عراق میشود، در شرایطی عجیب و خواندنی به اسارت گرفته شده و به عنوان مفقود ثبت میشود.
وی افزود: همیشه از دلاوری اسرا گفته میشود؛ اما از خطراتی که اسرای کمسن را تهدید میکرد، کمتر گفته شده است. در ابتدای داستان، با ایشان در دوره انقلاب مواجه میشویم که در مدرسه به عنوان بازیگر تئاتر انتخاب میشود و زمینههای شهرت برایش فراهم میشود. تئاتری کار میکنند به نام «آهوی کوچولو» که ایشان نقش یک آهو را بازی میکرد. نامگذاری کتاب به ماجرای آن تئاتر بازمیگردد که با سرگذشت راوی نیز متناسب است.
کد خبر 6100677 الناز رحمت نژاد