Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@02:59:24 GMT

نقش‌مایه‌های ایرانی روی لباس دانش‌آموزان

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۰۲۱۴

نقش‌مایه‌های ایرانی روی لباس دانش‌آموزان

یک طراح لباس می‌گوید: لازم است اعضای انجمن پوشاک مدارس به بسترهایی که این پوشش در انتقال مفاهیم تربیتی و پرورشی ایفا می‌کند، بیاندیشند و تلاش کنند با ارائه راهکارهای مناسب، از این ظرفیت برای احیای مبانی فرهنگی و هنری کشورمان بهره گیرند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،پوشاک از مولفه های انتقال مفاهیم تربیتی و پرورشی در جامعه و بویژه در میان کودکان و نوجوانان است «انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران» با نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تشکیل‌شده است،این انجمن با بستر سازی مناسب می تواند از ظرفیت های پوشاک برای احیای مبانی دینی و هنری برخاسته از فرهنگ ایرانی اسلامی گام بردارد، درباره اهمیت شکل گیری انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران در راستای ساماندهی پوشاک مدارس با «محبوبه الهی» طراح لباس، پژوهشگر لباس اقوام، مدرس دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

اهمیت شکل‌گیری انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس و جایگاه آن در جامعه چیست؟

شکل‌گیری انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس در راستای ساماندهی به این بخش با تکیه‌بر ابعاد و وجوه گوناگون آن همچون رویکردهای روان‌شناختی و جامعه‌شناختی بسیار مهم و با اهمیت است؛ در واقع تشکیل این انجمن از ضروریات بوده است چراکه اهمیت موضوع پوشاک مدارس از سال‌ها پیش بر همگان روشن‌شده و آحاد جامعه به تأثیر این پوشش بر روحیه و توان ذهنی افراد در سنین مختلف اذعان داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استفاده از نقش‌مایه‌های ایرانی بر روی لباس دانش‌آموزان چقدر ضرورت دارد؟آیا می توان از لباس اقوام هم استفاده کرد؟

پوشش اقوام ایرانی دارای تنوع بسیار است اما باید بپذیریم که ساختار و طراحی این لباس‌ها به‌گونه‌ای بوده است که شاید استفاده از همان فرم در لباس دانش آموزان چندان مطلوب نباشد از همین رو به نظر می‌رسد باید با بررسی مفاهیم، الگوها و نقش‌مایه‌های لباس اقوام ایرانی، از این ظرفیت نهایت بهره را در مناسب‌ترین گروه سنی و جنسیتی دانش‌آموزان ببریم.

 

آیا پژوهش برای اقتباس از لباس اقوام ایرانی در طراحی پوشاک مدارس ضروری است؟

باید یک تیم پژوهشی با انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس همراه شود، اگر بر این مهم قائل باشیم که لباس ویژه نواحی مختلف ایران سرشار از رنگ و نقش است، به این نتیجه خواهیم رسید که اقتباس از آن‌ها در لباس فرم مدارس و در ادامه استفاده از رنگ‌های روشن و شاد در جامعه محصل، باعث بروز شادی عمومی، نشاط، تمدد اعصاب، بالا رفتن قدرت تصمیم‌گیری، دوری از پرخاشگری و استرس و اضطراب و رسیدن به آرامش در دانش‌آموز می‌شود و از همین رو تأکید بر این شکل از الهام گرفتن از حیطه طراحی لباس اقوام، هرگز خالی از لطف نخواهد بود.

 

ضرورت استفاده از لباس فرم در مدارس چیست؟

لباس فرم مدارس در رسته لباس مشاغل قرار می‌گیرد و ازآنجاکه یک دانش‌آموز ملزم است در ساعاتی مشخص از این لباس استفاده کند، لازم است اعضای انجمن پوشاک مدارس به بسترهایی که این پوشش در انتقال مفاهیم تربیتی و پرورشی ایفا می‌کند، بیاندیشند و تلاش کنند با ارائه راهکارهای مناسب از این ظرفیت برای احیای مبانی فرهنگی و هنری کشورمان بهره گیرند.

 

آیا ضرورت دارد که خانواده های دانش آموزان انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس را برای ارایه طرح های بهتر لباس برای دانش آموزان همراهی کنند؟

باید طرح‌های مشورتی برای همراهی هر چه بیشتر دانش آموزان و اولیاء برای طراحی لباس دانش آموزان ارائه شود؛ متأسفانه تا به امروز از میان جمعیت میلیونی دانش‌آموز در ایران، به‌ندرت شاهد آن بوده‌ایم که دانش‌آموزان یا والدین شان این فرصت را داشته باشند که در انتخاب لباس مدرسه سهیم باشند اما وقت آن رسیده که با همراهی و تأکیدات انجمن، این مهم حاصل شود تا در ادامه شاهد کمتر شدن آسیب‌ها و چالش‌ها در بحث لباس فرم مدارس باشیم.

 

آیا باید نمایندگی و آموزشگاه‌های علمی کاربردی انجـمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس در سطح کشور راه اندازی شود؟

ایجاد نمایندگی و آموزشگاه‌های علمی کاربردی انجـمن در سطح کشور برای ارائه کلیه خـدمات آموزشی و فنـی به‌صورت فراگیر در تمام نقاط کشور ضروری است؛ تحقق این امر مستلزم آن است که اساسنامه و برنامه‌های مشخص از سوی انجمن تدوین‌شده باشد و بدون شک اگر در این راستا با دست‌پر و وجود برنامه‌های میان مدت و بلند مدت به سراغ شهرهای مختلف بروند، شاهد کسب نتایج بهتر از فعالیت نمایندگی و آموزشگاه‌های تخصصی حوزه پوشاک مدارس خواهیم بود.

 

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز عید قربان عید قربان دعای عرفه روز خبرنگار عید غدیر عید سعید قربان خطبه های نماز عید قربان خبرگزاری شبستان مسجد کانون مساجد لباس دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۰۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایی که تعلیم و تربیت با عشق گره می‌خورد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، معلمان مدارس دانش آموزان توانخواه، تنها علم و دانش آموزش نمی‌دهند بلکه درس زندگی و عشق می‌دهند.
معلمانی که در کنار کار معلمی، در جایگاه مادری و پرستاری هم نقش آفرینی می‌کنند.
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به مناسبت در آستانه روز معلم سری به یکی از مدارس دانش آموزان توانخواه زده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فعالیت‌های فرهنگی با پیوست هنری تاثیرگذاری بیشتری بر جامعه دارد
  • جایی که تعلیم و تربیت با عشق گره می‌خورد
  • معلمی خاص برای دانش آموزان خاص
  • گشایش نمایشگاه توانمندی‌های هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) فیروزه
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • ممنوعیت فروش لباس‌های نامتعارف در واحد‌های تجاری
  • برگزاری چهل و دومین جشنواره فرهنگی - هنری «امید فردا» در همدان
  • باغ هنر با دو رویداد آغاز شد
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند