Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-01@10:16:01 GMT

نامه زیباکلام به رئیس دولت اصلاحات

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۰۸۲۹

به گزارش صدای ایران از آرمان ملی، پس از روی کارآمدن فراکسیون امید و دولت دوازدهم بسیاری به لزوم تذکر و انتقاد رئیس دولت اصلاحات به رویه ناموفق جاری اشاره کردند، اما طی 3 سال گذشته دست کم در فضای رسانه‌ای شاهد انتقاد صریحی از سوی ایشان نسبت به دولت و اصلاح طلبان مجلس نبوده‌ایم . این در حالی است که هفته گذشته در آستانه روز خبرنگار رئیس دولت اصلاحات برای نخستین بار دولت و فراکسیون امید را به باد انتقاد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین موضع باعث شد تا صادق زیبا کلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نامه‌ای که در اختیار«آرمان ملی» قرار گرفت نسبت به انتقادات اخیر رئیس دولت اصلاحات مطالب و انتقاداتی را مطرح کند. زیبا کلام در بخشی از این نامه آورده است: «ای‌کاش زودتر از اینها آقای روحانی و فراکسیون امید را به باد انتقاد می‌گرفتید»

انتقاد صریح
سه شنبه هفته گذشته بود جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه با رئیس دولت اصلاحات دیدار کردند که در این دیدار رئیس دولت اصلاحات پس از 3 سال بالاخره به سخن آمد و از رویه موجود عملکردی دولت و فراکسیون امید انتقاد کرد. انتقادی گرچه خیلی دیر، اما بازهم درست و بجا بود. چرا که عملکرد دولت و اصلاح‌طلبان به اندازه‌ای انتقاد آمیز بوده که سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات برای انتخابات پیش رو با افت فاحشی روبرو شده است. رئیس دولت اصلاحات در دیدار اخیر با مخاطب قرار دادن دولت و مجلس در انتقادی صریح بیان کرده: «چرا دولتی که برای استیفای حقوق ملت روی کار آمده و مجلسی که داعیه دفاع از ملت و حقوق اساسی آن‌ را دارد، دست‌کم اصلاح‌طلبانی که به مجلس راه یافته‌اند، فریاد نمی‌زنند و اقدام نمی‌کنند؟» وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان می‌دارد: «امروز من از سوی مردم با این سوال مواجهم که ما را کشاندید پای صندوق رای، یک مورد نشان دهید که در راستای اصلاحات واقعی باشد» نگاهی به سخنان اخیر رئیس دولت اصلاحات نشان می‌دهد که وی نیز سیگنال‌های نارضایتی مردم را دریافت کرده و از این جهت است که از فداکاری یا رای به خاطر ایران سخن به میان می‌آورد، اما اینکه در شرایط فعلی جامعه با اظهارات رئیس دولت اصلاحات که تا کنون چهره‌ای محبوب در میان مردم بوده چگونه برخورد خواهد کرد در انتخابات مجلس مشخص خواهد شد.

مشت نمونه خروار نباشد
یک فعال سیاسی اصلاح طلب در نامه‌ دوم خود به رئیس دولت اصلاحات اظهار داشت: ای‌کاش می‌توانستم واکنش کاربران به پست اخیرم در اینستاگرام پیرامون جنابعالی را باستحضار می‌رسانیدم. شما از بی توجهی فراکسیون امید و آقای روحانی نسبت به مطالبات رای دهندگان و بی‌تفاوتی آنان در قبال پایمال شدن حقوق شهروندی گلایه کرده بودید، اما کسرقابل توجهی از کاربران، انتقادات جنابعالی را نه از روی صداقت بلکه «فریب» و«تلاشی مذبوحانه به‌منظور شرکت مجدد مردم درانتخابات پیش روی» خواندند. صادق زیبا کلام گفت: اگرچه تلخ است، اما من مدت‌هاست که با بغض وکینه و نفرت بسیاری از رای دهندگان در دو انتخابات اخیر آشناشده‌ام ولی باورم نمی‌شد که نسبت به شما هم این درجه از بی‌اعتباری و بی اعتمادی بوجود آمده باشد. امیدوار باشیم که فضای مجازی مصداق «مشت نمونه خروار نباشد». وی افزود: رئیس دولت اصلاحات؛ می‌گویند درعالم سیاست به هیچ‌کس نباید صددرصد اعتماد داشت. من نه تنها به‌شما صددرصد اعتماد دارم بلکه یک مرحله هم بالاتر و بیش از تخم چشمانم باوردارم. صد البته که بسیاری ازباورها و مواضعتان را بعضا نمی‌پسندم، اما با همه وجود باور دارم که انتقادات شما صادقانه بوده و نه از سرفریب افکارعمومی به‌منظور شرکت در انتخابات. زیبا کلام عنوان کرد: من البته خشم، سرخوردگی، احساس پشیمانی و ناامیدی میلیون‌ها نفرکه در دو انتخابات اخیر شرکت کردند را می‌توانم درک کنم و به آنها حق می‌دهم که ازبنده و دیگرانی که آنان را ترغیب به رای دادن کردند متنفر باشند. چرا که شیوه رفتار آقای روحانی دردولت دوم و فراکسیون امید مجلس به گونه‌ای بوده که گویا دین و وظیفه‌ای نسبت به مردم ندارند. لذا خیلی زودتر از اینها باید به آقای روحانی یادآور می‌شدید که مطالبات 24میلیون چه شد و از فراکسیون امید می‌خواستید که به وعده‌های داده شده از جمله اصلاح قانون انتخابات عمل کنند. لذا اگراحدی از آن بیست وچهارمیلیون از بنده بپرسند که در نتیجه شرکت ما در انتخابات، کدام سیاست تغییرکرد، یا چه بهبودی دراوضاع واحوال نامطلوب سیاسی، اقتصادی، روابط خارجی، وضعیت حقوق شهروندی، بازترشدن فضای سیاسی و... بوجود آمد، شما را نمی‌دانم، اما من واقعا پاسخی برای‌شان ندارم. درعین حال، هیچ‌کس هم تا کنون پاسخ نداده که چه آلترناتیوی برای پیشرفت و تغییر در برابرصندوق رای وجود دارد؟

گزینه‌ای جز صندوق رای نداریم
استاد دانشگاه تهران بیان کرد: رئیس دولت اصلاحات؛ باید خطاب به مخالفان و منتقدانی که می‌گویند نباید در انتخابات شرکت کنیم، می‌گفتید چه گزینه‌ای بجز صندوق رای در برابرمان داریم؟ اگرچه که تجربه فراکسیون امید تلخ بود و تجربه انتخاب آقای روحانی تلخ‌تر؛ اما واقعا چه گزینه‌ای وجود داشت؟ فرض بگیریم که در انتخابات اردیبهشت 96 و اسفند 94 شرکت نمی‌کردیم آیا غیر از این بود که جریان تمامیت‌خواه و دلواپس قوه مجریه و مجلس را در اختیار می‌گرفت و وضعیت از این بدتر می‌بود؟ زیبا کلام خطاب به رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: بنابر این نقش شما بسیار خطیر و دشوار است چرا که از یک سو باید هم فراکسیون امید و آقای روحانی را زودتر از اینها به باد انتقاد می‌گرفتید و از آنها نسبت به انجام تعهدشان به مردم پاسخ می‌خواستید و از سوی دیگر به مخالفان شرکت در انتخابات می‌گفتید چه گزینه‌‌ای بجز شرکت در انتخابات برایمان مانده است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: زیبا کلام محمدخاتمی رئیس دولت اصلاحات صدای ایران ایران صدا ایران صدا ایرانصدا اصلاح طلبان مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۰۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیس‌جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هرچه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات

رئیس‌جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دانست و بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در مرحله دوم انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز _ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جلسه هیئت دولت با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاکید کرد.

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

ایت الله رئیسی در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکارهای جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمان‌بندی مشخص تدوین و اعلام کرده و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند.

رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت همچنین ضمن تبریک فرارسیدن روز کارگر و روز معلم، نقش کارگران و معلمان در پیشرفت و آبادانی کشور را اساسی و مهم توصیف و تصریح کرد: مبنای خلقت عالم بر تعلیم و تربیت استوار است و لذا همه ما در هر زمان و با لحاظ برخورداری از هر سطحی از دانش، همچنان نیازمند دانش‌افزایی و علم‌آموزی بیشتر هستیم.

در جلسه امروز هیئت دولت وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هفته گذشته، هفته درخشش ورزشکاران کشورمان در میادین بین‌المللی بود، قهرمانی تیم ملی فوتسال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، قهرمانی تیم ملی وشوو در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، قهرمانی تیم ملی دختران کمتر از ۱۸ سال در تورنمنت کافا در تاجیکستان، قهرمانی تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در رقابت‌های مدارس جهان، قهرمانی، شکستن رکورد و کسب مدال طلای خانم عیدیان در ماده ۴۰۰ متر دو با مانع قهرمانی آسیا، نایب قهرمانی تیم ملی تپانچه بادی کشورمان در مسابقات جام جهانی کره جنوبی و نایب قهرمانی تیم شطرنج امید کشورمان در مسابقات شهرهای آسیا را از جمله این موفقیت‌ها برشمرد که باعث شادی و شعف عمومی در کشور شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با اعلام خبر دستیابی به فرمولاسیون، فرآیند و فناوری استحصال کود «تریپل سوپر فسفات» به عنوان یکی از کودهای مهم و بسیار پرکاربرد در کشاورزی گفت: سالانه نیاز به واردات ۲۵۰ هزار تن از این نوع کود داشتیم که خوشبختانه تولید آن در کشور بومی‌سازی و خط تولیدی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن راه‌اندازی شده که تا ۲۰۰ هزار تن قابل افزایش است و می‌تواند سالانه تا ۳۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت از تولیدات داخل، زمینه رونق تولید داخلی این محصول فراهم شود.

کد خبر 749690

دیگر خبرها

  • آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند
  • تاکید رئیس‌جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هرچه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • آمادگی ۴ حزب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • پاسخ کیهان به گزارش بی بی سی در باره نیکا شاه کرمی
  • ۱۰۰نفر از منتخبان مجلس دوازدهم خواهان تشکیل فراکسیون اکثریت
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • نوری قزلجه: فراکسیون مستقلین احتمالا برای ریاست مجلس و دیگر پُست ها کاندیدا دارد /تعداد اعضای فراکسیون ممکن است به ۱۰۰ نفر هم برسد
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی