Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@10:08:15 GMT

موزه آموزش و پرورش شهرستان اهر راه‌اندازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۴۴۳۴

موزه آموزش و پرورش شهرستان اهر راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، قادر رمضان‌پور ظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان اهر بابیان خبرنگاران و رسانه‌ها زبان گویای مردم و خبرنگاری حرفه‌ای سخت و زیان‌آور است اظهار داشت: فعالیت خبری در قالب خبرنگاری در راستای اعتلای جامعه، آگاهی‌بخشی، بصیرت‌افزایی و روشن‌گری " شغلی مقدس " است و انتظار جامعه از این قشر انعکاس اخبار بدون اغماض و از حاشیه‌ها، سیاسی‌کاری و تخریب و شایعه دور بمانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، تکریم خبرنگاران و اصحاب رسانه را در واقع تکریم افکار عمومی، آزادی بیان و اندیشه‌ها دانست و افزود: خوشبختانه در پاکدستی خبرنگاران اهری شکی نیست و با آن‌که فعالیت در عرصه‌ی خبری مزیتی ندارد ولی خبرنگاران اهر بایستی بدون محدودیت به رسالتی که خود آن را برگزیده‌اند عمل کنند از این‌رو آموزش و پرورش نه تنها برای خبرنگاران محدودیتی قائل نمی‌شود بلکه آنها را شرکای آموزش و پرورش می‌داند.

مدیر آموزش و پرورش اهر بر لزوم بهره‌گیری دستگاه‌های دولتی از ظرفیت خبرنگاران در جهت رفع ایرادات و کمک به توسعه ضروری برشمرد و گفت: در هر جامعه‌ای اگر نقد و انتقاد نباشد آن جامعه با پیشرفت و توسعه همراه نمی‌شود و اگر خبرنگاری از دستگاهی انتقاد می‌کند بایستی انتقادات را با جان و دل بپذیریم.

رمضان‌پور در ادامه با ذکر اینکه آموزش و پرورش اهر امسال وارد ۱۰۵ سالگی شده است، گفت: حدود یک هفته دیگر یک سال را در مدیریت آموزش و پرورش به اتمام می‌رسانم و مفتخرم که در خدمت معلمان بوده‌ام و خادم دستگاه تعلم و تربیت هستم، در روزهای ابتدایی برای ارتقاء شاخص‌های آموزشی طبق برنامه‌هایی که به مدارس اعلام کرده بودیم بر اساس آن پیشرفتیم و توفیقاتی نیز با همراهی همکاران ستادی و عوامل مدرسه اعم از مدیر تا معلم به دست آوردیم.

وی تصریح کرد: همواره به همکاران ستادی توصیه کرده‌ام که وقتی معلمی به اداره مراجعه می‌کند او را به عنوان بزرگترین مقام تحویل بگیریم چراکه رکن اصلی دستگاه تعلیم و تربیت معلمان هستند.

مدیر آموزش و پرورش اهر از کسب رتبه نخست استانی پژوهش‌سرای خیام اهر در مدت ۴ سال پیاپی خبر داد و گفت: همچنین سال گذشته توانستیم در اجرای پرژوه مهر در بین شهرستان‌ها رتبه نخست را به دست آوریم.

رمضان‌پور بابیان اینکه امسال در کسب میانگین نمرات پایه دوازدهم در سطح استان رتبه نخست و در بین ۷۵۰ منطقه آموزش و پرورش کشور رتبه ۴۰ را کسب کردیم، ابراز داشت: امسال نیز برای کسب رتبه نخست کشوری خیز برداشته‌ایم و در این زمینه نگاه آرمانی هم نداریم بلکه با معلمان توانمند و دانش‌آموزان با استعداد این امر تحقق می‌یابد.

وی اضافه کرد: سال گذشته در کنکور سراسری تنها ۲۳ نفر از دانش‌آموزان اهری رتبه زیر ۱۰۰۰ را کسب کرده بودند و امسال دانش‌آموزانی که رتبه زیر هزار را کسب کرده‌اند به ۳۳ نفر رسیده است در حالی که در سال‌تحصیلی ۹۷-۹۸ آموزش‌هایمان تخصصی‌تر و کیفی‌تر بوده است و از طرفی ۲۶ نفر از رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ امسال اهر در پایه نظری و در رشته‌های تجربی، ریاضی و علوم انسانی بوده است.

مدیر آموزش و پرورش اهر تاکید کرد: در کنکور سراسری امسال آن‌طور که تاکنون احصاء کرده‌ایم یک دانش‌آموز روستایی در شهرستان اهر توانسته رتبه ۶ رشته علوم انسانی را کسب کند و اگر از سهمیه استفاده می‌کرد قطعاً در کسب رتبه بالاتر نیز تاثیرگذار می‌بود.

رمضان‌پور با تاکید بر اینکه مدرسه دخترانه فرزانگان اهر از نظر شاخص عملکرد در امتحانات نهایی رتبه نخست شهرستانی و استانی را کسب کرده است، گفت: همچنین دانش‌آموزان مدرسه دخترانه فرزانگان اهر در کنکور سراسری امسال ۱۳ رتبه زیر ۱۰۰۰ را هم اذعان خود کرده‌اند.

وی، ترکیب ۲۶.۵ درصد آقایان و ۷۶.۵ درصد بانوان معلم در مقطع ابتدایی را از چالش‌های آموزش و پرورش اهر عنوان کرد و گفت: دو سال است که مدیریت آموزش و پرورش اهر در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس نقشی ندارد، از سال گذشته به صورت داوطلبانه آزمون انتخاب مدیران مدارس را برگزار کردیم البته این مطلوب بود تا حرف و حدیث‌ها از بابت اینکه در انتخاب مدیران مدارس سیاسی‌کاری یا پارتی‌بازی جمع شود اکنون نیز با قاطعیت می‌گوییم هیچ دخل تصرفی در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس نداشته‌ایم.

مدیر آموزش و پرورش اهر بیان داشت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر داشتیم آزمون انتخاب و انتصاب مدیران مدارس اهر به دلیل نبود امکانات و تجهیزات آموزش و پرورش در دانشگاه آزاد برگزار کردیم و می‌توانیم ادعا کنیم که آزمون کاملاً به صورت سالم برگزار شد و هر کسی که شایسته و کارآمد بود از آزمون سربلند بیرون آمد.

رمضان‌پور به نحوه سخت اخذ مجوز دانشگاه فرهنگیان در شهرستان اهر اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که قصد نداشتند مجوز راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان را در اهر صادر کنند و برای اخذ مجوز زحماتی بسیاری از سوی نماینده مجلس و فرماندار کشیده شد با این حال از تمامی کسانی که در جریان اخذ مجوز دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش را یاری کردند سپاسگزارم.

وی با اشاره به این‌که ۲۹۹ مدرسه دولتی و غیرانتفاعی و ۱۲۲۹ کلاس درس در شهرستان اهر داریم، افزود: از این تعداد ۱۱۸ مدرسه شهری و ۱۸۱ مدرسه روستایی است و از این تعداد ۲۵۵ مدرسه دولتی و ۴۴ مدرسه غیردولتی هستند و در سال تحصیلی گذشته ۲۴ هزار و ۲۵ دانش‌آموز غیر از پیش‌دبستانی‌ها در مدارس تحت آموزش بودند و ۲۵۰۰ دانش‌آموز نیز در مقطع پیش‌دبستانی داشتیم.

مدیر آموزش و پرورش اهر ابراز داشت: از مجموع دانش‌آموزان، ۲۰ هزار و ۶۲۵ دانش‌آموز در مدارس دولتی و ۳۴۰۰ دانش‌آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کردند.

رمضان‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در شهرستان اهر چه تعداد مدارس کانکسی داریم؟ گفت: در حال حاضر ۲۵ مدرسه کانکسی در روستاها داریم و یکی از مدارس کانکسی در روستای مغار با حمایت خانواده رویگری به جای کانکس یک مدرسه نوساز ساخته می‌شود با طرح هادی روستایی از بابت ساخت این مدرسه درگیر هستیم و طرح هادی مانع برای‌مان ایجاد کرده است و علاوه بر این، ۲ مدرسه دیگر داریم که تخریب و غیرقابل استفاده شود که نیازمند به بازسازی آنها هستیم.

وی بابیان اینکه حقوق و مزایای معلمان به حدی کم است که نسل‌های جوان رغبتی برای انتخاب معلمی به عنوان شغل ندارند، یادآور شد: وقتی معلم ماهانه به طور مثال ۳ میلیون تومان دریافتی دارد و فردی در شغل دیگری که قطعاً اهمیت آن شغل کمتر از معلمی است دو یا سه برابر معلم دریافتی دارد با دیدن تفاوت در حقوق و مزایا، قطعاً کسی راغب نمی‌شود که شغل معلمی را انتخاب کند، این مهم نیز برای جامعه ما بزرگ‌ترین آفت است.

مدیر آموزش و پرورش اهر در پاسخ به سوال خبرنگار اهرامروز، مبنی بر این‌که در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان گلایه‌هایی از بابت دریافت کمک هزینه می‌شود در حالی که می‌دانیم دولت ریالی به مداس نمی‌دهد و از آن‌سو انشعابات نیز بر خلاف مصوبه مجلس رایگان نشد، برای آن‌که مردم از وضعیت مدارس اعم از هزینه‌ها و دریافتی‌های در قالب مشارکت‌های مردمی اطلاع داشته باشند اقدامی انجام خواهید داد یا خیر؟ گفت: با کمال تاسف ریالی در قالب سرانه دانش‌آموزی به مدارس شهری اهر تخصیص نمی‌یابد تا هزینه‌های برق، گاز، تلفن، آب و هزینه‌های جاری مدرسه را با آن پرداخت کنیم با این حال مجبوریم از مردم مشارکت بگیریم و در این میان از دانش‌آموزان بی‌بضاعت ریالی تحت عنوان مشارکت مردمی نمی‌گیریم بلکه کمک مالی نیز در حد توان می‌کنیم اما مدرسه نمی‌تواند بگوید حتماً باید فلان میزان پول پرداخت کنید و هر کس در حد توان می‌تواند به مدرسه کمک مالی کند و در واقع اجباری نیست اختیاری است.

رمضان‌پور ابراز داشت: بعضاً به مدیریت آموزش و پرورش اهر به جهت عدم توان یا علاقه‌مند به پرداخت مشارکت‌های مردمی مراجعه می‌کنند که اگر فردی توان مشارکت در امور مدرسه را نداشت از آنها نمی‌گیریم ولی برخی‌ها نیز توان مشارکت دارند ولی نمی‌خواهند در تامین هزینه‌های مدرسه مشارکت کنند و مدام می‌گویند طبق قانون اساسی تحصیل رایگان است اما این را نمی‌دانند که مدرسه در پرداخت هزینه انشعابات عاجز مانده و نیازمند همراهی مردم است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اهرامروز در خصوص این‌که سالانه چه تعداد از دانش‌آموزان اهری ترک تحصیل می‌کنند؟ افزود: به عنوان مثال حدوداً سال گذشته ۳۴ درصد از دانش‌آموزان دختر در مقطع دبیرستان ترک تحصیل کردند که عمدتاً از مدارس مناطق حاشیه‌نشین و برخی روستاهای شهرستان اهر بودند، متاسفانه در یکی از روستاها شاهد این بودیم که دانش‌آموز دختر مقطع سوم ابتدایی ازدواج می‌کند!

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها بایستی در راستای جلوگیری از ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان دختر و ترک تحصیل آنها همراه و همگام با آموزش و پرورش باشند تا با فرهنگ‌سازی از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنیم.

ثبت‌نام ۵۸۰۰ نفر از دانش‌آموزان در کلاس‌های اوقات فراغت شهرستان اهر

حیدری، معاون پرورشی آموزش و پرورش اهر نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر ۵۸ پایگاه اوقات فراغت شامل مدارس، پژوهش‌سرا، کانون‌های فرهنگی و تربیتی، کانون ورزشی و دارالقرآن در شهرستان اهر داریم.

وی از ثبت‌نام ۵۸۰۰ نفر از دانش‌آموزان در کلاس‌های اوقات فراغت شهرستان اهر تا هفته گذشته خبر داد و افزود: از نظر کلاس‌های اوقات فراغت بین آموزش و پرورش، اداره ورزش و جوانان و شهرداری موازی‌کاری وجود دارد و حقیقتاً متولی اصلی برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت مربوط به آموزش و پررش است.

معاون پرورشی آموزش و پرورش اهر ادامه داد: امسال زمان تبلیغات کلاس‌های اوقات فراغت را به پیش‌تر از امتحانات نهایی آوردیم که خوشبختانه استقبال در حوزه ورزشی به قدری مطلوب بود که نسبت به سال‌های گذشته از لحاظ ثبت‌نام دانش‌آموزان رشدی بیش از ۱۰۰ درصدی را داریم.

حیدری بابیان اینکه کانون فرهنگی شهید فهمیده اهر به دلیل خودگردان اعلام شدن، ریالی اعتبار برای سامان‌دهی این مجموعه تخصیص داده نمی‌شود، گفت: در زمان زلزله از کانون فرهنگی شهید فهمیده اهر به عنوان مرکز اسکان استفاده شد و به دلیل استفاده از انشعابات هنوز نتوانسته‌ایم بدهی انشعابات را پرداخت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طبق تعامل و همکاری با شهرداری اهر، فضای سبز کانون شهید فهمیده اهر بازسازی می‌شود و در جهت برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت سالن بدن‌سازی را نیز در این مجموعه راه‌اندازی کرده‌ایم.

معاون پرورشی آموزش و پرورش اهر یادآور شد: از رسانه‌ها و خیرین تقاضا داریم با حمایت از آموزش و پرورش شهرستان اهر تمامی نقص‌ها و کم و کاستی‌ها آموزشی جبران می‌شود لذا انتظار امروز دستگاه تعلیم و تربیت از خیرین و مردم، حمایت است.

هر کسی که علوم تجربی بخواند «دکتر» نمی‌شود؛ استعداد دانش‌آموزان را دریابیم

محمد شربتی در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان اهر با ابراز نگرانی از عدم همکاری اولیاء در زمینه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: متاسفانه تقاضای کاذب و بی‌رویه به رشته علوم تجربی وجود دارد و حدود ۵۴ درصد دانش‌آموزان مقطع دبیرستان منطقه در رشته علوم تجربی مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: جایگاه شهرستان اهر در کسب رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری بیش از ۳۱ نفر است که امسال رتبه زیر یک هزار را کسب کرده‌اند و عدم کسب موفقیت در کنکور سراسری رقابت فشرده و سخت دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی است از این‌رو با آن‌که نمی‌توانیم در رشته تجربی کنکور رتبه‌های برتر را کسب کنیم والدین در زمان ثبت‌نام هیچ‌گونه همکاری با آموزش و پرورش اهر نمی‌کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اهر ادامه داد: ما نمی‌گوییم هیچ دانش‌آموزی نباید در رشته تجربی تحصیل کند البته هر کسی که استعداد و توانایی دارد حق اوست تا علوم تجربی بخواند ولی صرف این‌که چون والدین علاقه دارند تا فرزندان‌شان تجربی بخواند در حالی شاید دانش‌آموز به رشته دیگری علاقه‌مند باشد و اغلب این‌طور فکر می‌کنند که هر کسی علوم تجربی بخواند " دکتر " می‌شود.

شربتی با اشاره به اینکه شکست دانش‌آموزان در کنکور سراسری نتیجه اصرار بی‌مورد والدین برای تحصیل در رشته‌های خاص است، گفت: والدین بدون آن‌که به استعداد و توانایی فرزندان‌شان توجه کنند بر این عقیده‌اند که حتماً باید فرزندشان دکتر شود سال‌ها پشت کنکور می‌مانند و بعد از می‌بینیم روحیه آن دانش‌آموز توام با شکست و ناامیدی است و از طرفی وقتی هم نتوانست در کنکور قبول شود والدین فرزندشان را برای تحصیل به خارج از کشور اعزام می‌کنند تا به اصطلاح دکتر شود.

وی تصریح کرد: بارها بوده که والدین برای تامین ارز مورد نیاز فرزندان‌شان که در خارج از کشور تحصیل می‌کند به آموزش و پرورش مراجعه کرده و تقاضا همراهی می‌کنند، چرا ابتدا به استعداد و توانایی دانش‌آموزان توجه نمی‌کنیم و اصرار داریم حتماً باید تجربی بخوانند، هر فرد توانایی خاص خود را دارد و لازم است تا به توانایی و استعدادهای فرزندان‌مان توجه کنیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اهر، کمبود، فرسوده و به‌روز نبودن تجهیزات هنرستان‌ها را از چالش‌های آموزش و پرورش شهرستان اهر ذکر کرد و گفت: اکثر تجهیزات هنرستان‌ها قدیمی و منطبق با کتب جدیدالتالیف نیست در حالی که طبق برنامه ششم توسعه کشور، بایستی جهت جبران کمبود افراد متخصص حدود ۵۰ درصد دانش‌آموزان به رشته‌های فنی هدایت شوند و والدین نیز ر این زمینه همکاری لازم را با آموزش و پرورش ندارند.

شربتی، افزود: از خیرین و رسانه‌ها تقاضا داریم از افرادی که توانایی مشارکت در تامین تجهیزات هنرستان‌های شهرستان اهر دارند را دعوت کنند چراکه اصلی‌ترین نیاز امروز دستگاه تعلیم و تربیت بعد از مدرسه‌سازی، تجهیز هنرستان‌ها جهت آموزش دانش‌آموزان است به عبارتی می‌توان گفت هنرستان‌ها از نظر تجهیزات روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.

وی، با تاکید بر اینکه والدین همچنین در زمینه پوشش تحصیلی نیز با آموزش و پرورش همکاری نمی‌کنند، گفت: در بحث پوشش تحصیلی با مشکلات جدی از جمله مخالفت والدین مواجه هستیم این در حالی است که آمار پوشش تحصیلی شهرستان اهر از میانگین استانی هم ۱۰ درصد پایین‌تر است به طوری که ما حتی حاضریم هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان روستایی و اقامت در مدارس شبانه‌روزی را تامین کنیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اهر در ادامه بابیان این‌که سال‌هاست ریالی سرانه دانش‌آموزی به مدارس شهری اهر تخصیص نمی‌یابد، خاطرنشان کرد: گاهاً انتقاداتی از سوی مردم به آموزش و پرورش وارد می‌شود که هیچ کسی راضی به مشارکت در اداره مدارس نیست در حالی که مدارس اهر به صورت خودگردان و با مشارکت مردم اداره می‌شوند و دولت در طول سال‌های ریالی به مدارس شهری اهر تخصیص نداده است اما انتظار داریم مردم در اداره امور مدارس و تامین هزینه‌ها، آموزش و پرورش را یاری کنند.

شربتی اضافه کرد: در حال حاضر ابلاغیه‌ای برای تعدیل ۸۸ نفر از معاونین مدارس شهرستان اهر را دریافت کرده‌ایم و طرفی هم طرح رتبه‌بندی معلمان را مطرح می‌کنند که در نتیجه آن همکارانی که قرار است بازنشسته شوند تقاضا دارند تا بازنشسته نشوند و از مزایای طرح رتبه‌بندی معلمان استفاده کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه توجه به معیشت معلمان و رفع مشکلات این قشر از جامعه امری اجتناب‌ناپذیر است، خاطرنشان کرد: متاسفانه معلمان با تجربه به لحاظ این‌که از معیشت ضعیف برخوردارند در سال‌های آخر خدمت خود تقاضا می‌کنند تا به جهت بهره‌مندی از مزایا در سمت معاون مدرسه منصوب شوند که در نوع از چالش‌های آموزش و پرورش اهر محسوب می‌شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اهر با ذکر این‌که حدود ۴۳ درصد دانش‌آموزان اهری به هنرستان‌ها هدایت شده‌اند که بر این اساس جایگاه نخست استانی را داریم، گفت: جزو شهرستان‌هایی هستیم که رفته رفته تعداد هنرستان‌ها و دبیرستان‌ها با هم برابری می‌کند ولی جانمایی هنرستان‌ها در گذشته به گونه‌ای بوده که رغبت برای تحصیل در آن کمتر است.

کد خبر 4692512

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان اهر آموزش و پرورش کنکور سراسری روز خبرنگار بوشهر قزوین شیراز گرگان شهرکرد خطبه های نماز جمعه عید سعید قربان سانحه تصادف ایلام بیرجند آتش سوزی خرم آباد مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۴۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور کارنامه رشدی تربیتی دانش‌آموزان؛ به زودی/ کاهش تنوع مدارس در دستور کار

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از تصویب نقشه راه اجرایی سازی سند تحول بنیادین خبر داد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با حضور در برنامه جهان آرا  گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، شهیدان رجایی و باهنر نهال امور تربیتی را در آموزش و پرورش کاشتند سالها بعد معاونت پرورشی و فرهنگی به طور رسمی در ساختار آموزش و پرورش شکل گرفت این ساختار تا سال ۱۳۸۰ مستقر بود تااینکه معاونت پرورشی و فرهنگی منحل و ساختار سازمان دانش آموزی جایگزین شد.

وی افزود: در سال ۱۳۸۵ قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی نگاشته می‌شود و این معاونت برمی گردد در این سالها و ۱۸ سال بعد از احیای معاونت پرورشی و فرهنگی مقام معظم رهبری نکات مهمی را در حوزه پرورشی اشاره و عدم رضایت خودشان را از وضعیت پرورشی در آموزش و پرورش اعلام کردند.

پورثانی ادامه داد: مقام معظم رهبری نکات دقیقی را در دیدار با معلمان فرمودند چراکه معاونت پرورشی و فرهنگی در دولت جدید یکی از اساسی‌ترین و مهمترین معاونتهای آموزش و پرورش است و در بین همکاران معاونت تربیتی شناخته می‌شود.

وی اظهار کرد: برنامه ریزان سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش را به عنوان وزارت تربیت رسمی پیشنهاد کرده بودند در سند تحول بنیادین کلمه آموزش و پرورش پیدا نمی‌شود و تمام کلمات به تربیت ختم می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین با توجه به مبانی دینی و تربیتی نگاشته شده است اما با تحقق آن فاصله داریم در صورتی که همکاران در مدارس تلاش می‌کنند که تربیت محقق شود.

وی ادامه داد: در دولت قبل سند ۲۰۳۰ بررسی شد تا در آموزش و پرورش نهادینه شود اما در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی افتاد که راه و حرکت ما در مسیر باشد؛ در شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه راه سند مطرح شده که مطالبه چندین ساله مقام معظم رهبری نیز بوده است با تصویب سند پرورشی و نقشه راه معتقدیم مسیر تربیت مشخص می‌شود.

وی درباره آسیب به موضوع تربیت با تعدد مدارس گفت: عدالت آموزشی با تنوع مدارس سازگار نیست؛ ماده واحده‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است تا کاهش تنوع مدارس در نظام آموزش و پرورش شکل بگیرد با تصویب این امر، مسیر بهتری در پیش خواهیم گرفت.

وی درباره برنامه ریزی آموزش و پرورش برای تربیت نیروی موثر تربیتی گفت: معتقدیم در جایی که ساختمان مدرسه فرسوده است می توان درس خواند محتوا اگر صد در صدی نبود می توان درس خواند اما اگر معلم تراز نباشد نمی توان درس خواند. 

معاون پرورشی و فرهنگی افزود: طی سال های اخیر جذب نیروی پرورشی در آموزش و پرورش نداشتیم روز جمعه ۱۴ اردیبهشت آزمون استخدامی جذب ۱۵ هزار مربی پرورشی بعد از ۱۵ سال برگزار می شود چراکه ۵۰ درصد مدارس مربی پرورشی ندارند.

وی تاکید کرد که کیفیت استخدام نیز مهم است در سال هایی قریب به ۳۰۰ هزار نیروی انسانی وارد آموزش و پرورش می کردیم که از مبادی تربیت معلم نبوده اند لذا در سال گذشته کانون های ارزیابی در کشور مستقر شدند این کانون ها ابزارهایی دارند تا معلمان را ارزیابی کنند تا اگر نیرویی توانمند بود وارد آموزش و پرورش شود.

وی اشاره کرد: ارتقای وضعیت معلمان نکته بعدی است نظام رتبه بندی معلمان برای این موضوع پیاده شد که تلاش و کار علمی همکاران دیده شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با تاکید براینکه جوش درونی مربی تربیتی مهم است گفت: در بحث ارزشیابی همکاران باید نسبت به فعالیت همکار امتیاز ویژه دهیم تکلیف برنامه هفتم دادن کارنامه رشدی تربیتی در کنار کارنامه تحصیلی به دانش آموزان است.

پورثانی اضافه کرد: در نظام ارزیابی شاخص‌هایی تعیین کرده‌ایم و به مربیان امتیاز می‌دهیم. همچنین منزلت و ارزش به کار معلمی که کار تربیتی می کند مدنظر است.

وی اظهار کرد: نظام ارزشیابی در آموزش و پرورش در حال اجراست اما ورود شاخص‌های تربیتی تغییر کرده است امروزه یک معلم برای ارتقای رتبه باید شاخص‌هایی را بگذراند.

پورثانی از افزایش برگزاری اردوی دانش‌آموزی خبر داد و گفت: گفتمان سازی و انتظار عمومی از آموزش و پرورش مطالبه امروز مقام معظم رهبری است تا کار تربیتی جدی در مدارس صورت بگیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر
  • تعیین تکلیف اردوگاه«سی پی» سوادکوه بعد از ۳۰ سال در دولت سیزدهم انجام شد
  • مهارت‌آموزی در کنار تحصیل در مدارس ضروری است
  • بهره برداری از ۵۰۰ مدرسه نیمه تمام استان کرمان طی ۲ سال
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به حوزه آموزش و پرورش بردسکن
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به آموزش‌وپرورش بردسکن
  • پورثانی: کارنامه رشدی تربیتی دانش‌آموزان به‌زودی صادر می‌شود
  • صدور کارنامه رشدی تربیتی دانش‌آموزان؛ به زودی/ کاهش تنوع مدارس در دستور کار
  • ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان با آرمان‌های انقلاب اسلامی
  • زیرساخت‌های ورزش مدارس در میامی توسعه یافت