Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یک میلیون گونه جانوری و گیاهی در خطر انقراض قرار دارد، گفت: بحران‌های تغییر اقلیم و تنوع زیستی ۲ بحران عمده هستند که نیازمند مدیریت است. ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، اسکندر زند امروز در چهارمین همایش ملی تغییر اقلیم و تاثیر آن بر کشاورزی و محیط زیست در ارومیه با بیان این مطلب اظهار داشت: در جریان‌های زیست زمین برخی عناصر شیمیایی از جمله نیتروژن از مرز استاندارد رد شده است فسفرو اسیدی شدن دارای حالت نرمال است و از بین این شاخص‌ها دو شاخص است که از مرز استاندارد رد شده یکی تغییر اقلیم و دیگری تنوع زیستی است که برهم کنش اینها بیانگر دو بحران جدی در کره زمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: وضعیت تنوع زیستی از نظر انقراض وضعیت مطلوبی نیست و گزارشی که امسال منتشر شده بیانگر این است که ازهشت میلیون گونه حیوانی و گیاهی که برآورد می‌شود بر روی کره خاکی وجود دارند، یک میلیون گونه در معرض انقراض است.

زند افزود: مشابه این اتفاق در طول عمر کره زمین فقط یک بار در زمان عصر یخبندان رخ داده ولی امروزه از طریق دخالت انسان رخ می‌دهد و یک هشتم گونه های شناسایی شده در حال انقراض هستند.

رییس مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور با اشاره به عوامل انقراض گونه‌ها و کاهش تنوع زیستی گفت: بهره‌برداری بی رویه 37 درصد از علت‌هاست و اکثر منابع کره زمین بیش از حد استفاده می‌شود.

وی گفت: تخریب و تغییر کاربری 32 درصد، بیماری‌ها 2درصد، از بین رفتن زیستگاه‌ها13 درصد، آلودگی چهار درصد و گونه های مهاجم پنج درصد و تغییر اقلیم مستقیما هفت درصد در انقراض گونه‌ها و کاهش تنوع زیستی تاثیر دارد.

زند با بیان اینکه از هفت عامل موثر در نابودی تنوع زیستی یکی تغییر اقلیم است گفت: یکی از عواملی که در اثر تغییر اقلیم رخ می‌دهد درجه حرارت است که در حال افزایش است و سیستم بارندگی نیز در حال تغییر است، پدیده‌های افراطی یکی از مشخصه های تغییر اقلیم در طبیعت است که مصداق های آن سیل‌ها و طوفان‌های شدید و آتش سوزی‌ها هستند.

کشاورزی با آب آلوده در جنوب شهر یاسوج؛ بازی با سلامتی مردم بیخ گوش مسئولان+فیلماردبیل| سیستم تخصصی هواشناسی بخش کشاورزی راه‌اندازی می‌شودبه‌کارگیری شیوه‌های نوین لازمه تحول بنیادین کشاورزی آذربایجان غربی

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: کیفیت و سطح اقیانوس‌ها در حال تغییر است و این پنج اتفاق برکل اکوسیستم، گونه ها، جمعیت و اجتماع اثر می گذارد و تغییر اقلیم به طور مستقیم تمام اینها را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم بر ژنتیک اثر می‌گذارد گفت: وقتی طبیعت دچار افراط شود انتخاب طبیعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طول دوره رشد و مهاجرت موجودات و حساسیت به بیماری‌ها و زمان مهاجرت موجودات نیز تغییر پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر تغییر اقلیم رخ دهد، نسبت جنسیتی، کمیت و کیفیت زیستگاه‌ها به هم می‌خورد و قلمرو موجودات جابجا می‌شود، مقدار بیومس در اکوسیستم نیز جابجا شده و مشکلات بسیاری برای موجودات خلق می‌شود که پیامد آن پیچیده شدن کار در اکوسیستم است.

زند اظهار داشت: اگر در آینده با دقت و ظرافت در تمامی مشاغل برخورد نشود کار دشوار می شود و موجب صرف انرژی های بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون 30 سال است که کشورها در دنیا متحد شدند و کنوانسیون تنوع زیستی را تدوین کردند گفت: تدوین این کنواسیون ضمن حفاظت از تنوع زیستی و تضمین بهره برداری پایدار از تنوع زیستی و عادلانه مزایا، جلوی فرسایش ژنتیکی و انقراض گونه ها را می‌گیرد.

انتهای پیام/ ز

R41361/P/S6,48/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۷۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان در واکنش به تغییر کاربری ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی و قطع درختان در صالحیه گفت: با مسئولینی که در تغییر کاربری غیرقانونی این اراضی دخیل بودند، برخورد خواهد شد. - اخبار استانها -

سیدامیر احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در بهارستان، با اشاره به تشکیل پرونده برای تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در صالحیه، اظهار داشت: 50 هکتار از اراضی کشاورزی به‌صورت غیرقانونی در حال تغییر کاربری بود که جلوی آن گرفته شد.

وی با اشاره به قطع یک‌صد اصله درخت در این اراضی جهت تغییر کاربری افزود: مسئولینی که در تغییر غیرقانونی کاربری 50 هکتار از اراضی کشاورزی دخیل بوده و وظایف قانونی خود را انجام نداده و ترک فعل انجام شده باشد، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

دادستان بهارستان در ادامه گفت: تغییر کاربری غیرقانونی و قطع درختان با برنامه‌ریزی و مدیریت شده بود و این اتفاق در یک روز انجام نگرفته است.

مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز 300 هکتار اراضی چهارباغ

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد قوه قضاییه و دادستانی به عنوان مدعی‌العموم در هر موردی که فساد اتفاق افتاده باشد، برخورد قاطعانه است و طبق مستندات و در چارچوب قانون با اشخاص حقیقی و حقوقی برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • علّت تغییر رویکرد احتمالی اسرائیل در برابر حماس/ امن‌ترین نقطه دریایی در سطح جهان
  • استخدام ۱۹ هزار مربی ورزشی و مشاور پس از ۱۵ سال
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی