Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@13:45:57 GMT

یک میلیون گونه جانوری و گیاهی در خطر انقراض

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۷۵۴۰

به گزارش مهر، اسکندر زند بعد از ظهر چهارشنبه در چهارمین همایش ملی تغییر اقلیم و تاثیر آن بر کشاورزی و محیط زیست در ارومیه با بیان اینکه دو بحران‌های تغییر اقلیم و تنوع زیستی در حال رخ دادن است افزود: در جریان‌های زیست زمین برخی عناصر شیمیایی از جمله نیتروژن از مرز استاندارد رد شده است فسفرو اسیدی شدن دارای حالت نرمال است و از بین این شاخص‌ها دو شاخص است که از مرز استاندارد رد شده یکی تغییر اقلیم و دیگری تنوع زیستی است که برهم کنش اینها بیانگر دو بحران جدی در کره زمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: وضعیت تنوع زیستی از نظر انقراض وضعیت مطلوبی نیست و گزارشی که امسال منتشر شده بیانگر این است که ازهشت میلیون گونه حیوانی و گیاهی که برآورد می‌شود بر روی کره خاکی وجود دارند، یک میلیون گونه در معرض انقراض است.

زند افزود: مشابه این اتفاق در طول عمر کره زمین فقط یک بار در زمان عصر یخبندان رخ داده ولی امروزه از طریق دخالت انسان رخ می‌دهد و یک هشتم گونه های شناسایی شده در حال انقراض هستند.

رئیس مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشوربا اشاره به عوامل انقراض گونه‌ها و کاهش تنوع زیستی گفت: بهره‌برداری بی رویه ۳۷ درصد از علت‌هاست و اکثر منابع کره زمین بیش از حد استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: تخریب و تغییر کاربری ۳۲ درصد، بیماری‌ها ۲درصد، از بین رفتن زیستگاه‌ها۱۳ درصد، آلودگی چهار درصد و گونه های مهاجم پنج درصد و تغییر اقلیم مستقیما هفت درصد در انقراض گونه‌ها و کاهش تنوع زیستی تاثیر دارد.

زند با بیان اینکه از هفت عامل موثر در نابودی تنوع زیستی یکی تغییر اقلیم است گفت: یکی از عواملی که در اثر تغییر اقلیم رخ می‌دهد درجه حرارت است که در حال افزایش است و سیستم بارندگی نیز در حال تغییر است، پدیده‌های افراطی یکی از مشخصه های تغییر اقلیم در طبیعت است که مصداق های آن سیل‌ها و طوفان‌های شدید و آتش سوزی‌ها هستند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: کیفیت و سطح اقیانوس‌ها در حال تغییر است و این پنج اتفاق برکل اکوسیستم، گونه ها، جمعیت و اجتماع اثر می گذارد و تغییر اقلیم به طور مستقیم تمام اینها را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم بر ژنتیک اثر می‌گذارد گفت: وقتی طبیعت دچار افراط شود انتخاب طبیعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طول دوره رشد و مهاجرت موجودات و حساسیت به بیماری‌ها و زمان مهاجرت موجودات نیز تغییر پیدا می‌کند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: اگر تغییر اقلیم رخ دهد، نسبت جنسیتی، کمیت و کیفیت زیستگاه‌ها به هم می‌خورد و قلمرو موجودات جابجا می‌شود.مقدار بیومس در اکوسیستم نیز جابجا شده و مشکلات بسیاری برای موجودات خلق می‌شود که پیامد آن پیچیده شدن کار در اکوسیستم است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۰ سال است که کشورها در دنیا متحد شدند و کنوانسیون تنوع زیستی را تدوین کردند گفت: تدوین این کنواسیون ضمن حفاظت از تنوع زیستی و تضمین بهره برداری پایدار از تنوع زیستی و عادلانه مزایا، جلوی فرسایش ژنتیکی و انقراض گونه ها را می‌گیرد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۷۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند/ تغییر نام جزیره ابوموسی

هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور امروز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی با تبریک روز معلم، روز کارگر و روز خلیج فارس گفت: تغییر نام جزیره ابوموسی به بوموسی در دستور کار دولت قرار دارد؛ یاد شهدایی که در خلیج فارس به شهادت رسیدند از جمله شهید مهدوی را نیز گرامی می‌داریم.

وی همچنین با گرامی‌داشت یاد شهدایی که در جنگ با پرتغال به شهادت رسیدند، افزود: روز ملی خلیج فارس روز فتح بندرعباس و مناطق در اختیار پرتغال و روز شکست غربی‌ها از ملت ایران است که دولت شیعی صفوی توانست در این مبارزه پیروز شود.

وزیر فرهنگ پس از ارائه گزارش معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: کسانی که از میانسالی عبور کرده‌اند ارزش اقدامات مربوط به سلامت را می‌دانند؛ در همین راستا به تبیین گسترده در مورد ضرورت این کار نیاز داریم، انشاالله این رویکرد به عنوان بخش مهمی از فرهنگ عمومی کشور که تاثیر مستقیم بر سبک زندگی دارد، تلقی شود.

وی در ادامه پس از شنیدن گزارش رئیس شورای فرهنگ عمومی زنجان گفت: روند اینگونه است که اولویت‌های ملی را اعلام می‌کنیم که اولویت‌های استانی و شهرستانی هم در آن قرار دارد؛ اما مسأله واحدی نیستند؛ سال گذشته پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها و سبک‌زندگی را انجام دادیم، به ازای هر شهرستان می‌توانیم خروجی کتاب مستقلی را ارائه کنیم امسال هم مشابه سال ۱۴۰۲ اولویت‌هایی اعلام کردیم و وضعیت توصیفی ملی آنها بیان می‌شود.

اسماعیلی افزود: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها برش استانی خود را خواهند داشت؛ شهرستان‌ها نیز همینطور، ممکن است در شهرستانی مسأله طلاق پررنگ باشد در شهرستانی دیگر مسأله مواد مخدر که باید همه این مسائل مدنظر قرار گیرد.

وزیر فرهنگ درباره عملیات وعده صادق گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم از این عملیات احساس غرور کردند که عدد بسیار بالایی محسوب می‌شود و همه پاسخ جمهوری اسلامی را مبتنی بر اصول جهانی در حوزه تعاملات دیپلماتیک دانستند، پشتیبانی از اقدام نظامی در این سطح برای ما مغتنم است.

اسماعیلی ادامه داد: در سفر اخیر به پاکستان و سریلانکا هیچ اجتماعی نبود مگر اینکه مردم مسلمان این کشور‌ها با شور و شعف از این اقدام جمهوری اسلامی تشکر کنند.

با توجه به صورت گرفتن عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونسیتی، در مورد ثبت این روز در تقویم نیز بحث و بررسی صورت گرفت.

در این جلسه حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از اقدامات انجام شده در هفته سلامت و محمدامین محمدی دبیر کارگروه تغذیه و سلامت خانواده در رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه گزارشی در مورد اقدامات اجرایی در حوزه سفره خانواده و ارتقای سطح سلامت تغذیه در بین جوانان و اعضای خانواده و توجه به جنگ فرهنگی و تغییر سبک تغذیه سالم در جامعه ارائه کردند.

در ادامه جلسه آیت الله علی خاتمی رئیس شورای فرهنگ عمومی زنجان نیز گزارشی از فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی این استان ارائه کرد.

بررسی مناسبت‌های تقویم ۱۴۰۴هجری شمسی نیز از دیگر دستورکار‌های این جلسه بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند/ تغییر نام جزیره ابوموسی
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • واکنش فوری به تغییر نام باشگاه استقلال
  • علّت تغییر رویکرد احتمالی اسرائیل در برابر حماس/ امن‌ترین نقطه دریایی در سطح جهان
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران