Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: راه اندازی صندوق توسعه تئاتر از اقدامات مهم در استان است که از طریق انجمن هنرهای نمایشی به همه گروه های نمایشی کمک می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وحید محمدی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در رابطه با وضعیت تئاتر در استان کرمان اظهار داشت: فعالیت حوزه نمایش و تئاتر در استان کرمان پیشینه ای از گذشته دارد و اکنون انجمن هنرهای نمایشی در کرمان فعال و در شهرستان ها نیز دارای شعب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: فعالیت های تئاتر توسط انجمن هنرهای نمایشی انجام می شود که در سطح استان نیز شعب و مراکز آن فعال هستند و آثار نمایش بسیار خوبی در سال ۹۷ در سطح استان اجرا شده است.

۹۰ اجرای تئاتر در سال ۹۷

 معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به این که ۹۰ نمایش تئاتر در استان کرمان در سال گذشته اجرا شده است؛ خاطر نشان کرد: این تعداد اجرای تئاتر در استان آمار قابل قبولی است و در استان برخی از شهرستان ها در این زمینه فعال و برخی نیز اجرای تئاتر نداشته اند.

محمدی یادآورشد: کرمان، سیرجان، رفسنجان، زرند، بم، بافت، انار، بردسیر و راور جز شهرهای فعال استان در حوزه هنرهای نمایشی هستند و در دیگر شهرها نیز انجمن نمایش کارگاه های آموزشی هنر را از مقدماتی تا پیشرفته برگزار کرده است.

وی ادامه داد: مجوزهای آثار نمایشی تئاتر توسط شورای نظارت بر نمایش صادر می شود که این شورا ترکیبی از هنرمندان هنری است که بعد از بازخوانی و بازبینی نمایش ها مجوز اجرا را می دهند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان توضیح داد: در سال ۹۷ شورای نظارت ۱۰۷ متن نمایش نامه را بررسی کرده است که این آمار در سه ماهه اول سال ۹۸ به ۴۵ متن رسیده است.

محمدی ابراز داشت: ۱۲۳ کار نمایشی در سال ۹۷ توسط شورای نظارت بازبینی شده و این آمار در سه ماهه سال ۹۸ به ۳۱ کار رسیده است.

هنرمندان حوزه هنر و نمایش در استان پویا و فعال هستند

وی با بیان این که ۲۷ نمایش در سه ماهه اول سال ۹۸ در سطح استان کرمان اجرا شده است، افزود: هنرمندان حوزه هنر و نمایش در استان پویا و فعال هستند و فضای کاری برای آن ها مهیا است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: جشنواره تئاتر استان در سال ۹۷ به درخواست جامعه هنری در شهرستان رفسنجان برگزار شد و علاوه بر چندین تئاتر صحنه ای برای تولید و اجرا در کنگره شهدای استان مورد حمایت قرار گرفتند.

محمدی در رابطه با جایگاه تئاتر کرمان در کشور گفت: مرکزی که بخواهد جایگاه تئاتر در سطح کشور را تعیین کند وجود ندارد ولی در سطح استان گروه های هنری فعال و متفاوت وجود دارد که این گروه ها در مرکز استان و سیرجان از سایر شهرها بیشتر هستند.

وی ابراز داشت: در استان کرمان هنرمندان در حوزه تئاتر صحنه ای، خیابانی، کودک و نوجوان و عروسکی فعالیت دارند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اضافه کرد: یکی دیگر از اشکال تئاتر تعزیه است که استان کرمان نمایندگی انجمن تعزیه ایرانیان را دارد و همچنین دو سوگواره ده زیار و سرآسیاب که به نوعی شکلی از تئاتر مذهبی هستند در کرمان وجود دارد و به نوعی استان کرمان از پیشگامان این هنر محسوب می شود.

راه اندازی صندوق توسعه تئاتر در استان کرمان

محمدی تصریح کرد: راه اندازی صندوق توسعه تئاتر از اقدامات مهم در استان است که از طریق انجمن هنرهای نمایشی به همه گروه های نمایشی که می خواهند کاری را تولید کنند کمک می کند و چون بنای ما بر کار حرفه ای است، باید هنر نمایش خدماتش را به مردم ارائه دهد تا در قبال آن به اقتصاد تئاتر کمک شود.

وی ادامه داد: حال این گروه های نمایشی بعد از درآمدزایی باید کمک صندوق توسعه استان را برگردانند تا این صندوق بتواند به سایر گروه های نمایشی کمک کند.


۹ آموزشگاه آزاد هنری در سطح استان کرمان وجود دارد

 معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: خوشبختانه در حوزه آموزش های رسمی و غیررسمی هنر نیز فرصت خیلی خوبی در اختیار استان کرمان قرار گرفته است و هنرستان های دخترانه و پسرانه هنرهای زیبا و رشته نمایش در دانشگاه علمی و کاربردی برای تحصیل دانش آموختگان رشته نمایش وجود دارد .

محمدی در پایان گفت: در سطح استان کرمان ۹ آموزشگاه آزاد هنری وجود دارد که به صورت خصوصی به امر آموزش هنرجویان تئاتر می پردازند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۲۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.

فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامه‌ای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.

در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس به‌عنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا می‌دهد، اجرای «عروسی خون» آغاز می‌شود: لئوناردو (گادس) دل‌باخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه می‌شوند که عروس نیز دل‌باخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمه‌نز) سوار بر اسب مراسم را ترک می‌کنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب می‌کند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در می‌آورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد می‌گرید.»

سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازی‌اش گام می‌گذارد. حاصل کار، فیلمی‌ خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریان‌ساز پست‌مدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمی‌آمیزد.

به‌رغم بومی بودنِ دست‌مایه و حتی اجرا که درک جزییات رقص‌ها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیایی‌ها ممکن می‌کند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه می‌کند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این باله‌های باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه می‌دهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصه‌ای تازه و غیر آمریکایی می‌کند.

کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • نمایش قهرمان اسکیت ایران به مناسبت روز خلیج فارس
  • پوستر جدید «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» منتشر شد
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است