Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش تولید برنج ایرانی خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی امسال حداقل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج تولید می‌شود در حالی‌که مجموع تولید برنج سال گذشته رقمی حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او مجموع نیاز سالانه برنج کشور را ۳ میلیون تن اعلام کرد و افزود: با توجه به تولید حداقل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در کشور ۷۰۰ هزار تن کسری نیاز داخل باید از طریق واردات تامین شود.

علیزاده شایق یا اشاره به اینکه واردات برنج در هیچ یک از فصول سال ممنوعیتی نباید داشته باشد بیان کرد: بنده به عنوان یک کارشناس معتقدم مباحث مطرح شده مبنی بر آنکه برنج باید در چه ماهی وارد شود مباحث انحرافی است تا ما را از بحث اصلی خارج کند چرا که کسری نیاز داخل از اول فروردین تا پایان اسفند بدون هیچ ممنوعیت و محدودیتی باید وارد شود.بیشتر بخوانید: اعلام متوسط قیمت محصولات و هزینه خدمات کشاورزی
دبیر انجمن برنج کشور ادامه داد: در ۳ ماهه ابتدای سال بیش از نیاز کشور برنج وارد شده است که با توجه به ذخیره سال ۹۶ و ۹۷ تا پایان سال نباید یک گرم برنج دیگر وارد شود.

این مقام مسئول درباره اینکه بسیاری از وارد کنندگان کاهش قدرت خرید مردم را از عمده دلایل واردات برنج خارجی مطرح می‌کند بیان کرد: اگر مردم پول کافی برای خرید برنج ایرانی ندارند از این رو مسئولان باید وضعیت اقتصادی را درست کنند تا مردم بتوانند نیاز خود را برطرف کنند و واردات برنج خارجی تنها بیانگر پاک کردن صورت مسئله است.

او با اشاره به اینکه امسال وضعیت تولید برنج بسیار مناسب است گفت: با توجه به آنکه استان خوزستان یکی از استان‌هایی بوده که سازمان آب با کشاورزان برخورد جدی مبنی بر کشت نکردن برنج داشته است، اما وضعیت تولید در این منطقه بسیار عالی است به طوری که امسال تمامی استان‌ها به جز استان‌های شمالی آب کافی در اختیار داشتند اقدام به تولید این محصول کرده‌اند.

علیزاده شایق با انتقاد از نوسان قیمت برنج از ابتدای سال گفت: متاسفانه افزایش قیمت برنج ایرانی از ایام پایانی اسفند آغاز شد در حالی که هیچ اتفاقی در تولید برنج سال ۹۷ صورت نگرفت که ما همچنان صاحب گرانی این محصول در بازار بودیم.

دبیر انجمن برنج کشور ادامه داد: با توجه به آنکه هزینه تولید برنج در سال ۹۷ مشخص بود، اما سازمان‌های نظارتی روند افزایش قیمت در سال ۹۸ را پیگیر نشدند و همین موضوع منجر به سوء استفاده فروشندگان در بازار شد.

وی با اشاره به اینکه هزینه تولید برنج در سال ۹۸ نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است بیان کرد: امسال هزینه تولید برنج به سبب موفق نبودن در بحث توسعه مکانیزاسیون و واردات ماشین آلات خارجی موجب شده تا مجدد کارگران خزانه گیر و وزین کار  به شالی برگردند که تمامی این عوامل دست به دست یکدیگر داد تا ۲۰ درصد هزینه تولید بالاتر رود و بدیهی است که این امر در افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار تاثیر گذار است.

دبیر انجمن برنج کشور در پایان تصریح کرد: اگر چه قیمت برنج نو در بازار با نوساناتی رو به رو است، اما هم اکنون نمی‌توان رقمی برای آن اعلام کرد.

انتهای پیام/   یک گرم برنج تا پایان سال نباید وارد کشور شود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی اخبار کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۷۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش قدس آنلاین، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و میزان تولید برگ سبز چای شمال کشور، اظهار داشت: اکنون تولید چای در سطح ۲۲ هزار هکتار از اراضی شمال کشور به ویژه در استان گیلان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر بخشی از اراضی چای شمال کشور احیا شده است اظهار داشت: تقریباً ۶ هزار هکتار اراضی چای غیرفعال دیگر در شمال کشور داریم که با مدیریت و اقدامات حمایتی می‌توان آنها را نیز احیا کرد.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: اکنون سطح زیرکشت چای شمال کشور به ۲۲ هزار هکتار رسیده که در سال‌های گذشته این میزان حدود ۱۵ هزار هکتار بوده است.

جهان ساز گفت: اکنون قیمت مصوب هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۸ هزار تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۵ هزار تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که سال گذشته قیمت خرید هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: امسال قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای متناسب با هزینه‌های تمام شده تولید و نرخ تورم متناسب‌سازی شده است و با توجه به شرایط اقتصادی و صرفه بازار کارخانه‌ها برای حمایت از چایکاران ممکن است این محصول را بیش از مبلغ مذکور خریداری کنند.

آغاز خرید برگ سبز چای از نیمه اردیبهشت ماه

جهان ساز گفت: برداشت برگ سبز چای همه ساله اوایل اردیبهشت ماه انجام می‌شود امسال به دلیل شدت بارندگی‌ها و سرد شدن هوا این مهم به تعویق افتاده است.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد برداشت برگ سبز چای از اواسط اردیبهشت ماه انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • سرانه مصرف برنج به ازای هر ایرانی ۳۵ کیلو است
  • قیمت جدید برنج اعلام شد
  • قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار
  • قیمت فیلترشکن گران‌تر از اینترنت! گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی است!
  • تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد
  • یک نماینده مجلس: اپراتورها از جیب مردم سرقت می‌کنند!