Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیرو‌های ساعتی بیمارستان شهید گنجی برازجان، بیش از ۱۰ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند و بیش از سه سال است که بیمه نشده‌اند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ سال‌ها از شروع طرح پر طمطراق تحول سلامت می‌گذرد و پس از هزینه‌های فراوانی که طی این سال‌ها شد، اکنون می‌بینیم که طرح تحول آخرین نفس‌های خود را می‌کشد و عملا از کار افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در وزارت بهداشتِ عریض و طویل که همچون چاهی برای هزینه کرد‌های گزاف و بی‌مورد است، هیچ جایگاهی برای نیرو‌های خدماتی و ساعتی و به اصطلاح اوتی در نظر گرفته نشده است.   به گفته یکی از فعالان دانشجویی استان بوشهر، این نیروها، زیر خروار‌ها کار مهم و اصلی وزارت بهداشت له شده اند و حتی به عنوان موضوعی فرعی هم به آن‌ها پرداخته نمی‌شود. نیرو‌های ساعتی بدون قرارداد قانونی و بدون در نظر گرفتن‌های حداقلِ قانون کار به کار گرفته می‌شوند، ولی هنگام دریافت مطالبات که می‌شود، مسئولان خود را به تغافل می‌زنند.

این فعال دانشجویی استان بوشهر می‌گوید: متاسفانه در وزارت بهداشت، مسیر‌ها نه براساس ریل قانون بلکه براساس اضطرار و مصلحت‌های عند الاقتضایی است؛ نمونه‌اش نیرو‌های ساعتی بیمارستان شهید گنجی برازجان است. نیرو‌های ساعتی کاملا بر خلاف قانون به کار گرفته می‌شوند و حداقل مزایای قانون کار در مورد آن‌ها رعایت نمی‌شود و حقوق دریافت نمی‌کنند و بیمه نمی‌شوند.
وی خاطرنشان می‌کند: در قضیه بیمارستان شهید گنجی برازجان، بیش از ۱۰ ماه است که نیرو‌های ساعتی این مجموعه، حقوق دریافت نکرده‌اند و بیش از سه سال است که بیمه نشده اند. علی الدوام این مشکل کارکنان بیمارستان پابرجاست و هیچ نهاد قانونی به دنبال پرداخت این مطالبات بر نیامده است.     البته دانشجویان مطالبه‌گر استان بوشهر بارهاست که از طرق مختلف خواستار پاسخگویی مسئولان مربوط شده‌اند و در تلاش برای حل این مشکل و پرداخت معوقات نیرو‌های ساعتی بیمارستان شهید گنجی برازجان هستند.  

بیشتر بخوانید:

نیرو‌های ساعتی مراکز درمانی بوشهر در انتظار رسیدگی به مشکلاتشان هستند

 

در همین راستا به گفتگو با حسن باربرز، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور و دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان بوشهر پرداختیم. باربرز در این باره می‌گوید: بی خیالی تا مغز استخوان مسئولان رده بالای وزارت بهداشت و داخل استان بوشهر نفوذ کرده است. جا دارد از بیمارستان گنجی تا شبکه بهداشت و درمان دشتستان بزرگ گرفته تا دانشگاه علوم پزشکی و استانداری پاسخ دهند که وضعیت این نیرو‌ها کی و چگونه حل خواهد شد؟ سازمان بازرسی باید پاسخگو باشد که در مورد این نیرو‌های خدماتی چقدر پیگیر حل این مسائل از طرق قانونی بوده است؟ سازمان بازرسی طبق قانون برای نظارت صحیح بر اجرای قانون تشکیل شده است و باید پاسخگو باشد که چند بار پیگیر حل مشکلات این نیرو‌های خدماتی بوده است؟


دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان بوشهر می‌افزاید: طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرما ملزم به بیمه کردن نیرو است و طبق ماده ۱۸۳ قانون کار، در صورت تخطی، می‌بایست به اندازه دو تا ده برابر حق بیمه جریمه نقدی پرداخت کنند. مشخصا تاکنون این قوانین اجرایی نشده است. علاوه بر آن، ماده ۳۷ قانون کار نیز اجرایی نشده و دیده می‌شود، ۱۰ ماه از آخرین پرداخت حقوق گذشته است و مشکل حل نشده است.

باربرز تاکید می‌کند: طبق ماده ۲ قانون کار نیز، این نیرو‌ها شامل قانون کار می‌شوند. حتی اگر قراردادی منعقد نشده باشد، قانون کار، حداقل‌هایی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرد. علاوه بر موارد فوق، ماده ۵۱ قانون کار نیز در قبال این نیرو‌ها رعایت نمی‌شود و بعضا چندین ساعت بیشتر از تعداد ساعات قانونی این نیرو‌ها به کار گرفته می‌شوند.

وی اظهار می‌کند: اگر قانون را کنار بگذاریم اخلاق حکم می‌کند که هر چه زودتر نسبت به حل مشکلات این نیروها، اقدام شود. موضوعی که حتی تصورش نیز خاطر هر کسی را مکدر می‌کند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان بوشهر بیان می‌کند: امید است مراجع بالاتر به این مسئله ورود کنند و موضوع را خارج از روال اداری حل کنند و قطعا عدم حل این موضوع، مشکلات معیشتی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. صد البته پیگیری مطالبات این نیروها، مطالبه‌ای سیاسی نیست، بلکه مطالبه‌ای حیاتی است. به دلیل مشکلات مالی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، شایسته است در شرایط کنونی، این موضوع با کمک ارگان‌های دیگر حل شود.   در ادامه، برای اطلاع از آخرین وضعیت پرداخت معوقات نیرو‌های ساعتی بیمارستان شهید گنجی برازجان، سراغ سرپرست بیمارستان رفتیم، اما متاسفانه پاسخی از جانب او به خبرنگار ما داده نشد.

خبرگزاری دانشجو تا حل این مسئله و پرداخت مطالبات نیرو‌های ساعتی بیمارستان شهید گنجی برازجان در کنار دانشجویان مطالبه‌گر استان بوشهر می‌ماند و پیگیر حل این مشکل می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: طرح تحول سلامت وزارت بهداشت بسیج دانشجویی بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۰۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال اعمال می‌شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی در جمع خبرنگاران با قدردانی از زحمات کادر سلامت، اظهار کرد: کارکنان نظام سلامت باعث افتخار ما هستند و به طور شبانه روزی، حتی در ایام تعطیل کار می‌کنند و در زمان کرونا نیز افتخار آفرینی کردند.

وی با اشاره به تقدیم ۳۰۰ شهید حوزه سلامت در مبارزه با بیماری کووید۱۹، گفت: با توجه به نیاز‌هایی که در جامعه ما وجود دارد بحث پرداخت فوق العاده خاص را از دو سال پیش به صورت مستمر آغاز و سال گذشته در صحن علنی مجلس از نمایندگان مجلس درخواست و آن را پیگیری کردیم که با تلاش رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه، این مصوبه روز گذشته به تصویب رسید.

 عین‌اللهی ادامه داد: ۱۰ هزار میلیارد تومان فوق العاده خاص برای کارکنان حوزه سلامت در نظر گرفته شده که آیین نامه اجرایی آن در کمیته‌ها در حال تدوین بوده و به اطلاع تمامی کارکنان خواهد رسید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: مصوبه فوق العاده خاص از امسال اعمال می‌شود و جز بودجه امسال دیده شده است.

 عین‌اللهی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با خبرنگاران به دستاورد‌های دولت سیزدهم در حوزه سلامت پرداخت و اظهار داشت: آموزش علوم پزشکی در ایران بنا به اقرار تمامی سازمان‌های بین المللی یکی از آموزش‌های در تراز کشور‌های پیشرفته جهان است و تمامی شاخص‌هایی که در یک آموزش پیشرفته پزشکی لازم است را داراست.

 وزیر بهداشت ادامه داد: امروزه ما نه تنها همه خدمات بهداشتی و درمانی مردم را در داخل کشور ارائه می‌دهیم بلکه در سال گذشته قریب به یک و نیم میلیون نفر از خارج از کشور برای درمان به ایران آمدند و خدمات دریافت کردند.

وی با بیان اینکه تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی ما از ابتدای انقلاب تاکنون از ده دانشگاه علوم پزشکی به ۷۰ دانشگاه افزایش پیدا کرده است، گفت: اکنون ۲۴۰ هزار دانشجو، ۲۲ هزار عضو هیات علمی و ۸۴۰ مرکز تحقیقاتی داریم و جهش بسیار خوبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد شده است.

او با شاره به برگزاری آزمون دستیاری با بیان اینکه در سال گذشته در سه رشته بیهوشی، طب اورژانس و اطفال کمبود متقاضی داشتیم، گفت: مجبور شدیم در این سه رشته مجدد فراخوان داده و از کارورزان سال آخر پزشکی با مصوبه آموزش پزشکی تخصصی استفاده کنیم.

 عین اللهی با بیان اینکه ۱۲ هزار نفر در آزمون دستیاری در دوره جدید شرکت کرده اند، گفت: امسال نیز می‌توانیم معادل سال گذشته در دستیاری پذیرش داشته باشیم.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در خصوص ظرفیت دانشجویان پزشکی نیز طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل می‌کنیم و در صورتی که افزایش و کاهشی لازم باشد با تصویب این شورا انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصویب اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی فوق‌العاده کارکنان سلامت
  • گلایه کارکنان از متوقف شدن اجرای طرح عقد قرارداد مستقیم با نیرو‌ها در برخی از شرکت‌ها
  • اجرای طرح‌های عمرانی بیمارستان شهید گنجی برازجان
  • مصوبه فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال اعمال می‌شود
  • وزیر بهداشت عنوان کرد؛ پرداخت فوق‌العاده خاص به کارکنان نظام سلامت در سال جاری
  • پرداخت فوق العاده خاص به کارکنان نظام سلامت در سال جاری
  • پرداخت فوق العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال
  • مصوبه فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت از سال جاری اعمال می‌شود
  • اعمال مصوبه فوق العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال
  • پرداخت «فوق العاده خاص» کارکنان نظام سلامت از سال جاری