Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@21:42:48 GMT

بازگشایی مرز خسروی تحقق دیگر مطالبه مردم توسط دولت

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۲۰۱۳

بازگشایی مرز خسروی تحقق دیگر مطالبه مردم توسط دولت

«عراق با بازگشایی مرز خسروی موافقت کرد»، این خبری بود که «عبدالرضا رحمانی فضلی» عصر شنبه در دیدار با همتای عراقی خود در تهران آن را اعلام کرد و یکی از خبرهای خوش چند سال اخیر برای مردم مرزنشین کرمانشاه بود.

آئین معنوی راهپیمایی اربعین حسینی هر ساله با حضور میلیون ها نفر از عاشقان حضرت امام حسین (ع) در ایران و کشورهای خارجی برگزار می شود و امسال نیز از اواسط مهر ماه آغاز و در روز ۲۸ مهر (اربعین) به اوج می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از آرزوهای مردم کرمانشاه که در طول تاریخ بر سر راه عتبات عالیات قرار داشته اند و از زائران کربلا پذیرایی کرده اند، بازگشایی مرز خسروی بود که خوشبختانه با توافق دولت های ایران و عراق و تامین امنیت در آن سوی مرز محقق شد.

خسروی در طول تاریخ یکی از معبرهای عبور زائران عتبات عالیات بوده و از  ۲۵ سال قبل نیز زیرساخت های لازم و مورد نیاز یک مرز رسمی و بین المللی در آن تعریف شده و اکنون از این زیرساخت ها از جمله جاده مناسب برخوردار است.

عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید و یکی از پایانه های استاندارد با امکانات مناسب کشور در مرز است.

پس از ناامنی ها و بی ثباتی های کشور عراق و نبود امنیت در آن سوی مرز خسروی، مسئولان عراقی تصمیم به بستن این مرز بر روی زائران عتبات عالیات و اربعین کردند و عملا استان کرمانشاه از این نعمت محروم شد و مرز مهران تنها معبر در غرب کشور در مراسم اربعین به سمت عراق بود.

بازگشایی مرز خسروی پس از استقرار امنیت در عراق در دستور کار مسئولان استان کرمانشاه قرار گرفت و در سه سال اخیر جلسات متعددی در کرمانشاه، تهران و  بغداد برای بازگشایی این مرز تشکیل شد که متاسفانه با وجود قول های مسئولان عراقی این مرز همچنان بسته ماند. 

هرسال مسئولان قول بازگشایی مرز را می دادند و مردم استان نیز خود را برای میزبانی از زائران اربعین آماده می کردند و امکانات فراوانی را نیز در مرز مستقر می کردند اما متاسفانه این مرز همچنان بسته ماند.

در سال ۹۸ اما شرایط برای بازگشایی مهیاتر شد و در آن سوی مرز خسروی شاهد برقرای ثبات و امنیت بودیم و رایزنی ها و پیگیری های مسئولان ارشد کشور با مسئولان عراقی نیز به سرانجام رسید و آنان با بازگشایی مرز خسروی موافقت کردند.

از سه سال قبل ستاد اربعین استان کرمانشاه به ریاست استاندار و حضور دستگاه های اجرایی استان تشکیل شده و به صورت مستمر و منظم در استانداری تشکیل جلسه می دهد و مسائل مربوط به مراسم بزرگ پیاده روی اربعین در این ستاد پیگیری می شود.

بزرگراه راه کربلا که از کنگاور در ورودی شرقی استان آغاز و تا مرز خسروی ادامه دارد یکی از زیرساخت های بسیار خوبی است که حرکت کاروان های اربعین به سمت کربلای معلی را هموار می کند و یکی از ظرفیت های خوبی است که دولت در سال های اخیر در استان کرمانشاه ایجاد کرده است. 

در سال های اخیر دولت و مردم همچنان منتظر بازگشایی مرز خسروی بودند و در این راستا اقدام به ایجاد زیرساخت های اقامتی در شهرستان قصرشیرین کردند به طوریکه اکنون این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت دارد که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.

حذف عوارض تردد از مرز خسروی نیز دیگر ویژگی این مرز رسمی برای زائران ارربعین حسینی (ع) است که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه هفته گذشته در جلسه ستاد اربعین حسینی استان کرمانشاه آن را اعلام کرد و گفت: مرز خسروی به عنوان مرز زائری محسوب شده و دیگر عوارض خروج از کشور ندارد.

محمدابراهیم الهی تبار همچنین اعلام کرد که روزانه حدود ۶۰ هزار نفر می توانند از ۵۸ ورودی (گیت) تردد در مرز خسروی وارد عراق شوند.

خسروی نزدیکترین مرز کشورمان به کربلای معلا است. خسروی تا بغداد پایتخت عراق ۱۸۷، کربلا ۲۹۳، کاظمین ۲۰۳، سامرا ۲۲۰ و نجف ۳۶۲ کیلومتر فاصله دارد در حالی که فاصله مهران، چذابه و شلمچه تا کربلا به ترتیب ۳۰۰، ۴۵۸ و ۵۵۲ کیلومتر است و این کوتاه بودن مسافت دیگر ویژگی مرز خسروی برای تردد زائران اربعین است.

تردد زائران ۱۸ استان کشور از مسیر کرمانشاه به سمت عتبات عالیات یکی از ظرفیت های بسیار خوب برای این استان کمتربرخوردار کشور است. این زائران علاوه بر معنوی کردن فضای استان می توانند ظرفیت ها، زیبایی ها و چهره زیبای این استان مقاوم را به همه ایران و جهان معرفی کنند.

کرمانشاه اکنون نیاز به معرفی در بُعد ملی و بین المللی دارد و تردد ۲ میلیون زائر از این مرز و همچنین معطوف شدن نگاه رسانه ها به مرز خسروی در این استان می تواند به معرفی هرچه بهتر و بیشتر این استان کمک کند.

اکنون که مرز خسروی بازگشایی شده و مسئولان دولتی برای تحقق یکی از خواسته های مردم استان تلاش کردند نیاز به همراهی و مشارکت هرچه بیشتر مردم برای فراهم کردن فضای معنوی و تردد سهل و آسان زائران در استان است.

مردم کرمانشاه همواره به مهمان نوازی و دوست دار اهل بیت (ع) معروف بوده اند و بازگشایی مرز خسروی را نیز موهبتی برای خود در راستای پذیرایی از زائران کربلا می دانند و زائران امام حسین (ع) می توانند با خیالی آسوده از استان کرمانشاه به سمت کربلای معلی تردد کنند.

در سال ۹۷ حدود ۲ میلیون زائر از ایران در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند که ۶۱ درصد آنان از مرز مهران، ۲۲ درصد از شلمچه، ۱۳ درصد از چذابه و چهار درصد هم به صورت هوایی وارد عراق شدند که از این تعداد بیش از ۷۰۰ هزار زائر از مسیر کرمانشاه راهی مرز مهران سپس عراق شدند و حدود ۸۰۰ هزار زائر هم در مسیر بازگشت از کرمانشاه تردد کردند.

انتظار می رود با باز شدن خسروی بسیاری از این زائران از رفتن به مرزهای مهران، چذابه و شلمچه منصرف شوند زیرا کرمانشاه نزدیکترین نقطه به کربلاست و زیرساخت‌های ارتباطی آن (فرودگاه، قطار و بزرگراه کربلا) هم تکمیل است و براساس اعلام مسئولان استان کرمانشاه امکان تردد ۲ میلیون زائر اربعین از مرز خسروی وجود دارد.

مردم مرزدار کرمانشاه بی صبرانه منتظر حضور زائران اربعین و پذیرایی از آنها هستند و همه امکانات زیرساختی و رفاهی مورد نیاز زائران در این استان فراهم شده و امنیت پایدار نیز در این استان برقرار است و همه این مسائل دست به دست هم داده اند تا امسال مراسم بزرگ پیاده روی اربعین به مراتب باشکوه تر و بهتر از سال های قبل برگزار شود. 

۳۰۳۳/۸۰۶۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمانشاه اربعین ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۲۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه پارکینگ اربعین در شلمچه

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود خواست خدایی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه در نشست ساماندهی مرز بین‌المللی شلمچه به ساماندهی و نظم دهی به نحوه پارک خودروها در توقفگاه بزرگ اربعین اشاره کرد و افزود: امسال علاوه بر تمهیدات اندیشیده شده برای نظم دهی به نحوه پارک کردن خودروها، ۱۰ هکتار به توقفگاه اربعین اضافه خواهد شد تا زائران دغدغه کمتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) را وظیفه خود می‌دانیم و برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی (ع) در پایانه مرزی شلمچه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

فرماندار شهرستان خرمشهر بر ساماندهی زیرساخت‌ها در پایانه شلمچه در حوزه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: پلیس راهور، نیروی انتظامی، امنیتی، خدماتی در اولین فرصت نسبت به شناسایی نواقص و رفع آنها اقدام و اهتمام جدی داشته باشند و نیازمندی‌های خود را اعلام کنند.

وی با تاکید بر فعال شدن ایکس‌ری در ورودی پایانه مسافری تصریح کرد: در راستای بهبود روند بازرسی ورود و خروج زائران و مسافران و همچنین ارتقای امنیت پایانه گیت ویژه بازرسی نصب شود؛ همچنین اینکه دستگاه‌های خدمات رسان از قبیل آبفا، برق، گاز در مرز شلمچه استقرار داشته باشند تا در صورت وجود مشکل در اسرع وقت آن را رفع کنند.

فرماندار شهرستان خرمشهر خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی و رفع چند حاکمیتی در مرز شلمچه شد و گفت: در تلاش هستیم با همدلی و وحدت رویه کارهای خوبی در حوزه‌های مرزی، اقتصادی، زیارتی و گردشگری در پایانه مرزی شلمچه داشته باشیم.

کد خبر 6093565

دیگر خبرها

  • جزییاتی از آخرین اقدامات مطلوب برای پیاده‌روی اربعین در کرمانشاه
  • مواکب کوچک اربعین ساماندهی می‌شود
  • توسعه پارکینگ اربعین در شلمچه
  • رفع تنش آبی مهمترین مطالبه مردم کهگیلویه از دولت
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳