Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛آثاری که در ایران بعد از انقلاب به موضوع واقعه ۲۸ مرداد پرداخته است، تحت تاثیر فضای حاکم، چیزهایی را فرض گرفته است که محل تردید هستند. این استاد علوم سیاسی ادامه داد: مثلا برای پژوهشگران تاریخ واقعه ۲۸ مرداد این فرض، تبدیل به یقین شده است که حق با ملت ایران بوده و ما بایستی نفت را ملی می‌کردیم و همینطور همه به این مساله اعتقاد دارند که انگلیسی‌ها هیچ حقی نداشتند و طی ۵۰ سال منابع کشور را غارت کردند و در این مدت هیچ یک از رجال وقت در پی احقاق حقوق ملت بر نیامدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در حالیکه در حالیکه همه این مفروضات محل تردید و شبهه افکنی است و سوالات و ابهامات زیادی درباره آنها وجود دارد.

این استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه پژوهش قابل قبول و غیر غرض‌ورزانه درباره مرداد ۱۳۳۲ وجود ندارد از کتاب «ایران بین دو انقلاب» تالیف یرواند ابراهامیان به عنوان اثری ارزشمند یاد کرد.

زیبا کلام در ادامه گفت: ما چاره ای نداریم جز آنکه به داستان ملی شدن نفت و ۲۸ مرداد نگاهی واقع بینانه داشته باشیم؛ روایتی که دولتی نباشد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با مهم دانستن کتاب «مصدق، دولت ملی و کودتا » در میان آثار منتشر شده درباره ۲۸ مرداد گفت: ما از موضع انگلیسی‌ها و امریکایی‌ها در دوران ۲۸ ماهه دولت مصدق بی‌خبر هستیم. مشخص نیست که آنها چه می‌گفتند و چه موضعی در برابر دولت مصدق داشتند. بر ما مسلم شده که آمریکایی‌ها از ابتدا شمشیر بر روی ایران بستند، این هم خواب و خیال و تصورات ما هست.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چه منبع و کتابی تا کنون درباره این مفروضات بحث کرده، گفت: محققی که علاقمند به مطالعه این موضوع باشد می‌تواند به مطبوعات انگلستان در سال‌های ۱۹۵۱-۱۹۵۳ میلادی مراجعه کند تا موفق شود روایت انگلستان از ماجرا با کشف کند.

ما دقیقا نمی‌دانیم آمریکایی‌ها در ماجرای ملی شدن نفت چه کردند؟ این موضع گیری‌ها در همان مطبوعات سال ۳۰-۳۲ قابل رصد کردن است. برخلاف تصور ما آمریکایی‌ها تلاش کردند تا بحران نفت ایران را حل کنند اما دولت ایران نمی‌پذیرفت. آیا تاکنون درباره درستی تصمیمات مصدق بحث شده است؟ یا تاکنون به این سوال پاسخ داده نشده که آیا تنها راه حل پیش روی ایران ملی کردن نفت بود؟ آیا به جز ملی کردن راه دیگری وجود نداشت؟

صادق زیباکلام با اشاره به ترجمه کتاب «مذاکرات ایران و آمریکا؛ اسناد سفارت آمریکا در تهران » گفت:  کسی به این شبهات پاسخ نمی‌دهد که چطور کودتایی که در ساعات اولیه ۲۸ مرداد توسط چند صدنفر شروع می‌شود تا ظهر به جمعیت چند ده هزار نفری گسترش می‌یابد؟ اینها از جمعیت از کجا علیه مصدق سرازیر شدند؟ آمریکایی بودند یا از کره دیگری آمده بودند؟ یا طرفداران مصدق کجا بودند؟ احزاب و تشکل‌های ملی، آیت‌الله کاشانی، حزب توده ایران کجا بودند؟ همه این ابهامات نشان می‌دهد بسیاری از پیش فرض‌های ما درباره ملی شدن نفت و کودتای ۲۸ مرداد محکم نیست. برچسب ها: زییا کلام

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۰۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترتیل صفحه 239 کلام الله مجید+ صوت

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، ترتیل صفحه 239 کلام الله مجید سوره مبارکه  یوسف 31 الی 37 در ادامه می‌آید:




https://www.taghribnews.com/images/docs/files/000632/nf00632935-2.mp3

دیگر خبرها

  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • مسولان استانی به شهرستان‌های کوچک بیشتر توجه کنند
  • پیام فرمانده ارتش؛ به هر کجای اسرائیل لازم باشد موشک می‌زنیم | پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر خواهیم داد
  • پاسخ تکراری انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!
  • حمایت نهاد آمریکایی از پاسخ دفاعی ایران به اسرائیل
  • کتاب‌های کارآفرینان که باید قبل از تأسیس استارت‌آپ بخوانند
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • ترتیل صفحه 239 کلام الله مجید+ صوت
  • داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ به چند سوال در چند دقیقه باید پاسخ دهند؟